Celeste. 7 wielkich hitów, które wymyślono w kilka dni
Aleksandra Sokólska
- Błyskawiczne gry – 7 hitów, które wymyślono w kilka dni
- Celeste
- Don’t Starve
- Goat Simulator
- Keep Talking and Nobody Explodes
- Surgeon Simulator
- SUPERHOT
Celeste

- Data premiery: 2018
- Gatunek: platformówka
- Platformy: PC, Nintendo Switch, PlayStation 4, Xbox One
Niezwykle trudny platformer o przygodach rudowłosej Madelaine ma dwóch ojców – Matta Thorsona i Noela Barry’ego, którzy powołali go do życia podczas czterodniowego game jamu. Już sam prototyp był ambitny i składał się z trzydziestu leveli, których przejście wymagało precyzji i refleksu. Po game jamie Kanadyjczycy zaprosili do współpracy brazylijskie studio MiniBoss, które zajęło się wizualną stroną projektu. Gra została wydana w 2018 roku i z miejsca trafiła na szczyty branżowych podsumowań. Tylko w samym 2018 Celeste sprzedało się w ponad 500 tysiącach kopii. Twórcy nie spoczęli na laurach i sukcesywnie dorzucali do gry kolejne rozszerzenia. Dość powiedzieć, że aktualnie Celeste liczy ponad 800 poziomów.
Mimo że gra przeszła sporą ewolucję na drodze od pierwotnego pomysłu do gotowego produktu, nadal można zagrać w jej pierwowzór. Celeste Classic, czyli prototyp stworzony na game jamie, jest dostępne jako minigra schowana na jednym z poziomów Celeste.
Gra zasłynęła również za sprawą Assist Mode’a – trybu, który pozwala zmodyfikować sposób rozrywki. Gracze mogą dzięki niemu m.in. regulować szybkość poruszania się, uczynić bohaterkę nieśmiertelną czy aktywować nielimitowane korzystanie z tzw. dashy. Moduł stworzony z myślą o osobach z różnego rodzaju niepełnosprawnościami, jak większość tego typu udogodnień, zyskał uznanie sporej grupy graczy.