SUPERHOT. 7 wielkich hitów, które wymyślono w kilka dni
Aleksandra Sokólska
- Błyskawiczne gry – 7 hitów, które wymyślono w kilka dni
- Celeste
- Don’t Starve
- Goat Simulator
- Keep Talking and Nobody Explodes
- Surgeon Simulator
- SUPERHOT
SUPERHOT

- Data premiery: 2016
- Gatunek: FPP / FPS
- Platformy: PC, PlayStation 4, Nintendo Switch, Xbox One
Last but not least – rodzimy akcent w tym zestawieniu i marzenie każdego dewelopera indie w Polsce. SUPERHOT.
Wszystko zaczęło się w czasie 7DFPS, czyli game jamu 7 Day First Person Shooter, w trakcie którego drużyny deweloperów miały stworzyć działający prototyp shootera. Polski zespół inspirował się grą Time4Cat, w której czas płynie tylko wtedy, kiedy gracz porusza kotem po planszy, oraz teledyskiem do piosenki Bad Motherfucker rosyjskiej grupy Biting Elbows, który jest w całości nakręcony z perspektywy pierwszoosobowej i pokazuje dynamiczne oraz brutalne fragmenty z życia agenta rosyjskich służb specjalnych. Trzy oddzielne levele zostały połączone w jeden krótki gameplay, który następnie udostępniono w sieci jako darmową grę przeglądarkową.
Pomysł na tytuł, który pozwala unikać kul i zabijać przeciwników w iście matrixowym stylu, okazał się strzałem w dziesiątkę, a o polskim dziele zaczęły pisać wszystkie czołowe branżowe portale. Oryginalny, grywalny prototyp, który podbił internet, można znaleźć w tym miejscu.
Deweloperzy, zmotywowani sukcesem medialnym, postanowili pójść o krok dalej i po błyskawicznym zdobyciu potrzebnych głosów w Steam Greenlight zespół przysiadł do pracy nad pełnoprawną produkcją. W maju 2014 roku Superhot Team rozpoczął kampanię na Kickstarterze – wymaganą kwotę zebrano w ciągu 23 godzin, a ostatecznie uzyskano tą drogą ponad 250 tysięcy dolarów, które umożliwiły ekipie stworzenie finalnej wersji gry.
SUPERHOT ukazał się w lutym 2016 roku i szturmem podbił rynek, a ostatecznie doczekał się wydania na wszystkich wiodących platformach. Okazało się, że fantazja o byciu Wybrańcem, który może omijać kule, jest świetnym tytułem do grania z użyciem gogli VR – z ponad dwóch milionów sprzedanych egzemplarzy, ponad 40% pochodzi ze sprzedaży gry SUPERHOT VR.
Oczywiście jedynie nieliczne tytuły, które zaczynały na game jamach, przeszły drogę od obiecującego prototypu do rynkowego hitu. Czym innym jest poświęcenie weekendu na stworzenie prostej produkcji, a czym innym zrobienie z tego pełnoprawnej gry. Na każde z wymienionych powyżej dzieł przypadają co najmniej setki innych, które na game jamach zaczęły swój żywot i na game jamach go dokonały. I to też jest ich urok. W końcu to stanowi clou całej idei game jamów – popuszczenie wodzy fantazji i zobaczenie, dokąd nas to zaprowadzi.
O AUTORCE
Sama jestem najlepszym przykładem, że udział w game jamie nie oznacza sukcesu rynkowego. W sumie to nic dziwnego, bo nie udało się nam nawet ukończyć prototypu. Pierwsza ważna lekcja – mierz siły na zamiary. Gra trafiła na półkę i może kiedyś do niej wrócimy. Chyba że po drodze zrobimy „indyka” albo przydarzy się inny game jam.