SUPERHOT. 7 wielkich hitów, które wymyślono w kilka dni

Aleksandra Sokólska

SUPERHOT

  1. Data premiery: 2016
  2. Gatunek: FPP / FPS
  3. Platformy: PC, PlayStation 4, Nintendo Switch, Xbox One

Last but not least – rodzimy akcent w tym zestawieniu i marzenie każdego dewelopera indie w Polsce. SUPERHOT.

Wszystko zaczęło się w czasie 7DFPS, czyli game jamu 7 Day First Person Shooter, w trakcie którego drużyny deweloperów miały stworzyć działający prototyp shootera. Polski zespół inspirował się grą Time4Cat, w której czas płynie tylko wtedy, kiedy gracz porusza kotem po planszy, oraz teledyskiem do piosenki Bad Motherfucker rosyjskiej grupy Biting Elbows, który jest w całości nakręcony z perspektywy pierwszoosobowej i pokazuje dynamiczne oraz brutalne fragmenty z życia agenta rosyjskich służb specjalnych. Trzy oddzielne levele zostały połączone w jeden krótki gameplay, który następnie udostępniono w sieci jako darmową grę przeglądarkową.

Pomysł na tytuł, który pozwala unikać kul i zabijać przeciwników w iście matrixowym stylu, okazał się strzałem w dziesiątkę, a o polskim dziele zaczęły pisać wszystkie czołowe branżowe portale. Oryginalny, grywalny prototyp, który podbił internet, można znaleźć w tym miejscu.

Deweloperzy, zmotywowani sukcesem medialnym, postanowili pójść o krok dalej i po błyskawicznym zdobyciu potrzebnych głosów w Steam Greenlight zespół przysiadł do pracy nad pełnoprawną produkcją. W maju 2014 roku Superhot Team rozpoczął kampanię na Kickstarterze – wymaganą kwotę zebrano w ciągu 23 godzin, a ostatecznie uzyskano tą drogą ponad 250 tysięcy dolarów, które umożliwiły ekipie stworzenie finalnej wersji gry.

SUPERHOT ukazał się w lutym 2016 roku i szturmem podbił rynek, a ostatecznie doczekał się wydania na wszystkich wiodących platformach. Okazało się, że fantazja o byciu Wybrańcem, który może omijać kule, jest świetnym tytułem do grania z użyciem gogli VR – z ponad dwóch milionów sprzedanych egzemplarzy, ponad 40% pochodzi ze sprzedaży gry SUPERHOT VR.

  1. Czytaj o grze SUPERHOT w serwisie GRYOnline.pl

Oczywiście jedynie nieliczne tytuły, które zaczynały na game jamach, przeszły drogę od obiecującego prototypu do rynkowego hitu. Czym innym jest poświęcenie weekendu na stworzenie prostej produkcji, a czym innym zrobienie z tego pełnoprawnej gry. Na każde z wymienionych powyżej dzieł przypadają co najmniej setki innych, które na game jamach zaczęły swój żywot i na game jamach go dokonały. I to też jest ich urok. W końcu to stanowi clou całej idei game jamów – popuszczenie wodzy fantazji i zobaczenie, dokąd nas to zaprowadzi.

O AUTORCE

Sama jestem najlepszym przykładem, że udział w game jamie nie oznacza sukcesu rynkowego. W sumie to nic dziwnego, bo nie udało się nam nawet ukończyć prototypu. Pierwsza ważna lekcja – mierz siły na zamiary. Gra trafiła na półkę i może kiedyś do niej wrócimy. Chyba że po drodze zrobimy „indyka” albo przydarzy się inny game jam.

Don't Starve

Don't Starve

PC PlayStation Xbox

Data wydania: 23 kwietnia 2013

Informacje o Grze
8.5

GRYOnline

8.1

Gracze

9.7

Steam

OCEŃ
Oceny
Podobało się?

56

W jakie gry grasz częściej? (indie vs AAA)

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl