Rise of Nations – „tchnęła trochę świeżości”. 10 najlepszych gier 2003 roku

Dariusz Matusiak

Rise of Nations – „tchnęła trochę świeżości”

Data premiery: 20 maja

Producent: Big Huge Games

Gatunek: strategia, RTS

Platformy: PC Windows, OS X

Trzeba przyznać, że Rise of Nations jest wielce udaną hybrydą RTS-owo-TBS-ową, zarówno pod względem grywalności, jak i doświadczeń audiowizualnych (widok w izometrycznym rzucie 3D, a rozgrywka w 2D). Pomimo faktu, iż nie znajdziesz tu niczego, co nie pojawiłoby się już w jakimś innym tytule w lepszym wydaniu, gra tchnęła trochę świeżości w skostniałe i obecnie dosyć mało innowacyjne środowisko, z którego się wywodzi. Jeżeli zdecydujesz się na jej zakup, nie będą to pieniądze wyrzucone w błoto.

Recenzja gry Rise of Nations, „Click!” nr 9/03, ocena: 5-/6

Mocnym przedstawicielem gatunku strategii w 2003 roku okazało się Rise of Nationsklon Cywilizacji z rozgrywką w czasie rzeczywistym zamiast tradycyjnej turówki. Za stworzeniem gry stał zresztą Brian Reynolds, który wcześniej pracował przy Civilization II oraz Alpha Centauri. Rozgrywka rozpoczynała się w czasach starożytnych, a kończyła we współczesności, zaliczając po drodze osiem istotnych okresów w dziejach świata. Do wyboru mieliśmy osiemnaście różnych nacji. Rise of Nations wyróżniało się na tle innych gier tego typu połączeniem elementów RTS-a oraz strategii turowej, co wykonano we wzorowy sposób.

Grę określano jako niezwykle innowacyjną, wciągającą, z dużą grywalnością, a jednocześnie bardzo przystępną dla początkujących. Miała nieskończony potencjał ponownej rozgrywki. Była duchowym następcą Age of Empires i istotnie przyczyniła się do powstania czwartej odsłony serii Microsoftu – twórcy podpatrywali, co działa i dobrze sprawdziło się w Rise of Nations. Trochę zapomniana dziś marka uchodzi za jedną z najlepszych strategii wszech czasów. W 2003 roku walczyła nawet o tytuł gry roku, ale przegrała z KotOR-em.

  1. Więcej o grze Rise of Nations
Star Wars: Knights of the Old Republic

Star Wars: Knights of the Old Republic

PC Xbox Mobile Nintendo

Data wydania: 16 lipca 2003

Informacje o Grze
9.0

GRYOnline

9.1

Gracze

9.1

Steam

8.4

OpenCritic

OCEŃ
Oceny
Podobało się?

0

Dariusz Matusiak

Autor: Dariusz Matusiak

Absolwent Wydziału Nauk Społecznych i Dziennikarstwa. Pisanie o grach rozpoczął w 2013 roku od swojego bloga na gameplay.pl, skąd szybko trafił do działu Recenzji i Publicystki GRYOnline.pl. Czasem pisze też o filmach i technologii. Gracz od czasów świetności Amigi. Od zawsze fan wyścigów, realistycznych symulatorów i strzelanin militarnych oraz gier z wciągającą fabułą lub wyjątkowym stylem artystycznym. W wolnych chwilach uczy latać w symulatorach nowoczesnych myśliwców bojowych na prowadzonej przez siebie stronie Szkoła Latania. Poza tym wielki miłośnik urządzania swojego stanowiska w stylu „minimal desk setup”, sprzętowych nowinek i kotów.

Która premiera roku 2003 była najważniejsza dla Ciebie?

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl