Prince of Persia: The Sands of Time – „zaliczyć należy do lektur obowiązkowych”. 10 najlepszych gier 2003 roku

Dariusz Matusiak

Prince of Persia: The Sands of Time – „zaliczyć należy do lektur obowiązkowych”

Data premiery: 28 października

Producent: Ubisoft

Gatunek: platformówka, przygodowa gra akcji

Platformy: PlayStation 2, Xbox, PC Windows, GameCube

Najnowsza część przygód Księcia jest bezsprzecznie najbardziej przyjazną i przejrzyście skonstruowaną grą, w jaką miałem szczęście przyciąć. Mogę nawet posunąć się dalej – Piaski czasu to idealna rozgrywka tak dla dzieci, jak i dla zgrzybiałych starców. Właściwie każdy, kto darzy gry komputerowe choćby minimalną sympatią, powinien spróbować swoich sił w Księciu. Zapewniam, że zawieść się nie sposób. [...]

Jeśli wciąż nie jest to dla ciebie sprawą oczywistą – Prince of Persia [Piaski czasu – przyp. red.] to małe dzieło sztuki i zarazem zdecydowanie najlepsza odsłona serii. Lara Croft, Solid Snake, Curtis Trent, a nawet Sam Fisher – cała ta ekipa może sobie po prostu znaleźć jakąś dziurę i tam się schować. No dobra, może trochę przesadzam, a nawet mieszam, ale i tak musisz sprawdzić tę grę. Piaski czasu z całą pewnością zaliczyć należy do lektur obowiązkowych.

Recenzja gry Prince of Persia: The Sands of Time, „Click!” nr 01/04, ocena: 5,5/6

Cóż to był za rok ten 2003. Mamy dziesiątkę najciekawszych gier z tego okresu i już trzeci tytuł Ubisoftu! Piaski czasu były wtedy rebootem kultowej marki Prince of Persia, która po dwóch świetnych platformówkach, w tym jednej genialnej, zaliczyła małą wtopę, próbując iść za trendem końcówki lat 90. i przejść w grafikę 3D. Warto podkreślić, że była to pierwsza gra z tej serii stworzona przez Ubisoft, który przejął prawa do marki w 2001 roku, a opracowano ją na silniku Jade, tym samym co Beyond Good and Evil. Ale w proces produkcji mocno zaangażowany był również Jordan Mechner – twórca oryginału. Ponoć był on pod ogromnym wrażeniem koncepcji Ubisoftu i najpierw został konsultantem, a potem współtwórcą scenariusza i projektantem całej gry.

Pomysł z cofaniem czasu dzięki magicznemu sztyletowi jako dodatek do świetnych mechanik poruszania się, walki i eksploracji okazał się strzałem w dziesiątkę. Piaski czasu w dwa miesiące od premiery sprzedały się w 2 milionach egzemplarzy, a krytycy prześcigali się w pochwałach. Nowego Księcia Persji od razu ogłoszono klasyką i jedną z najlepszych gier wszech czasów. Produkcja ta zebrała liczne nagrody gry roku 2003, a w Hollywood rozpoczęto prace nad adaptacją filmową, zaś z jednego z pomysłów na sequel Piasków czasu narodziło się... Assassin’s Creed!

Wspomina Filip „fsm” Grabski:

Księcia Persji, tego pierwszego, znałem z opowieści, ale nigdy nie było mi dane w niego zagrać. Piaski czasu natomiast pojawiły się w idealnym momencie łapczywego pochłaniania wszystkiego, co miało szansę mi się spodobać. W 2003 roku Ubisoft był na fali wznoszącej – wydał Beyond Good & Evil, trzeciego Raymana i reboot Prince of Persia. Reboot z pomysłem na fajną mechanikę gry, reboot pełen akcji, reboot bardzo ładny i grywalny. Nic dziwnego, że Piaski czasu dały początek serii, której najlepsza odsłona miała pojawić się już w kolejnym roku. Dzięki Piaskom perski książę wrócił w glorii i chwale, a zapowiedziany jeszcze w 2020 „remake rebootu” dźwiga na barkach sporą odpowiedzialność. Oby się udało!

  1. Więcej o grze Prince of Persia: Sands of Time
Star Wars: Knights of the Old Republic

Star Wars: Knights of the Old Republic

PC Xbox Mobile Nintendo

Data wydania: 16 lipca 2003

Informacje o Grze
9.0

GRYOnline

9.1

Gracze

9.1

Steam

8.4

OpenCritic

OCEŃ
Oceny
Podobało się?

0

Dariusz Matusiak

Autor: Dariusz Matusiak

Absolwent Wydziału Nauk Społecznych i Dziennikarstwa. Pisanie o grach rozpoczął w 2013 roku od swojego bloga na gameplay.pl, skąd szybko trafił do działu Recenzji i Publicystki GRYOnline.pl. Czasem pisze też o filmach i technologii. Gracz od czasów świetności Amigi. Od zawsze fan wyścigów, realistycznych symulatorów i strzelanin militarnych oraz gier z wciągającą fabułą lub wyjątkowym stylem artystycznym. W wolnych chwilach uczy latać w symulatorach nowoczesnych myśliwców bojowych na prowadzonej przez siebie stronie Szkoła Latania. Poza tym wielki miłośnik urządzania swojego stanowiska w stylu „minimal desk setup”, sprzętowych nowinek i kotów.

Która premiera roku 2003 była najważniejsza dla Ciebie?

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl