Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Publicystyka 28 marca 2025, 15:33

Prince of Persia: The Sands of Time – „zaliczyć należy do lektur obowiązkowych”. 10 najlepszych gier 2003 roku

Spis treści

Prince of Persia: The Sands of Time – „zaliczyć należy do lektur obowiązkowych”

Data premiery: 28 października

Producent: Ubisoft

Gatunek: platformówka, przygodowa gra akcji

Platformy: PlayStation 2, Xbox, PC Windows, GameCube

Najnowsza część przygód Księcia jest bezsprzecznie najbardziej przyjazną i przejrzyście skonstruowaną grą, w jaką miałem szczęście przyciąć. Mogę nawet posunąć się dalej – Piaski czasu to idealna rozgrywka tak dla dzieci, jak i dla zgrzybiałych starców. Właściwie każdy, kto darzy gry komputerowe choćby minimalną sympatią, powinien spróbować swoich sił w Księciu. Zapewniam, że zawieść się nie sposób. [...]

Jeśli wciąż nie jest to dla ciebie sprawą oczywistą – Prince of Persia [Piaski czasu – przyp. red.] to małe dzieło sztuki i zarazem zdecydowanie najlepsza odsłona serii. Lara Croft, Solid Snake, Curtis Trent, a nawet Sam Fisher – cała ta ekipa może sobie po prostu znaleźć jakąś dziurę i tam się schować. No dobra, może trochę przesadzam, a nawet mieszam, ale i tak musisz sprawdzić tę grę. Piaski czasu z całą pewnością zaliczyć należy do lektur obowiązkowych.

Recenzja gry Prince of Persia: The Sands of Time, „Click!” nr 01/04, ocena: 5,5/6

Cóż to był za rok ten 2003. Mamy dziesiątkę najciekawszych gier z tego okresu i już trzeci tytuł Ubisoftu! Piaski czasu były wtedy rebootem kultowej marki Prince of Persia, która po dwóch świetnych platformówkach, w tym jednej genialnej, zaliczyła małą wtopę, próbując iść za trendem końcówki lat 90. i przejść w grafikę 3D. Warto podkreślić, że była to pierwsza gra z tej serii stworzona przez Ubisoft, który przejął prawa do marki w 2001 roku, a opracowano ją na silniku Jade, tym samym co Beyond Good and Evil. Ale w proces produkcji mocno zaangażowany był również Jordan Mechner – twórca oryginału. Ponoć był on pod ogromnym wrażeniem koncepcji Ubisoftu i najpierw został konsultantem, a potem współtwórcą scenariusza i projektantem całej gry.

Pomysł z cofaniem czasu dzięki magicznemu sztyletowi jako dodatek do świetnych mechanik poruszania się, walki i eksploracji okazał się strzałem w dziesiątkę. Piaski czasu w dwa miesiące od premiery sprzedały się w 2 milionach egzemplarzy, a krytycy prześcigali się w pochwałach. Nowego Księcia Persji od razu ogłoszono klasyką i jedną z najlepszych gier wszech czasów. Produkcja ta zebrała liczne nagrody gry roku 2003, a w Hollywood rozpoczęto prace nad adaptacją filmową, zaś z jednego z pomysłów na sequel Piasków czasu narodziło się... Assassin’s Creed!

Wspomina Filip „fsm” Grabski:

Księcia Persji, tego pierwszego, znałem z opowieści, ale nigdy nie było mi dane w niego zagrać. Piaski czasu natomiast pojawiły się w idealnym momencie łapczywego pochłaniania wszystkiego, co miało szansę mi się spodobać. W 2003 roku Ubisoft był na fali wznoszącej – wydał Beyond Good & Evil, trzeciego Raymana i reboot Prince of Persia. Reboot z pomysłem na fajną mechanikę gry, reboot pełen akcji, reboot bardzo ładny i grywalny. Nic dziwnego, że Piaski czasu dały początek serii, której najlepsza odsłona miała pojawić się już w kolejnym roku. Dzięki Piaskom perski książę wrócił w glorii i chwale, a zapowiedziany jeszcze w 2020 „remake rebootu” dźwiga na barkach sporą odpowiedzialność. Oby się udało!

  1. Więcej o grze Prince of Persia: Sands of Time

Dariusz Matusiak

Dariusz Matusiak

Absolwent Wydziału Nauk Społecznych i Dziennikarstwa. Pisanie o grach rozpoczął w 2013 roku od swojego bloga na gameplay.pl, skąd szybko trafił do działu Recenzji i Publicystki GRYOnline.pl. Czasem pisze też o filmach i technologii. Gracz od czasów świetności Amigi. Od zawsze fan wyścigów, realistycznych symulatorów i strzelanin militarnych oraz gier z wciągającą fabułą lub wyjątkowym stylem artystycznym. W wolnych chwilach uczy latać w symulatorach nowoczesnych myśliwców bojowych na prowadzonej przez siebie stronie Szkoła Latania. Poza tym wielki miłośnik urządzania swojego stanowiska w stylu „minimal desk setup”, sprzętowych nowinek i kotów.

więcej

TWOIM ZDANIEM

Która premiera roku 2003 była najważniejsza dla Ciebie?

Silent Hill 3
1,5%
Call of Duty
9,3%
Need for Speed: Underground
18,1%
Rainbow Six 3: Raven Shield
0,5%
Max Payne 2: The Fall of Max Payne
29,3%
Star Wars: KotOR
16,5%
Beyond Good & Evil
4,4%
Prince of Persia: Sands of Time
11,7%
EVE Online
0,2%
Rise of Nations
0,9%
Command & Conquer: Generals
1,5%
The Lord of the Rings: The Return of the King
2,4%
Freelancer
0,5%
Jurassic Park: Operation Genesis
0,2%
Tony Hawk’s Pro Skater 4
1,5%
TrackMania
0,4%
Championship Manager 4
1,1%
Zobacz inne ankiety
W kinach leciała Zemsta Sithów, YouTube właśnie startował, a my graliśmy w Most Wanted. Najlepsze gry 2005 roku
W kinach leciała Zemsta Sithów, YouTube właśnie startował, a my graliśmy w Most Wanted. Najlepsze gry 2005 roku

Dwudziestolatki... Nie musisz pytać ojca ani matki, w jakie się wtedy grało gry. Najlepsze produkcje sprzed równo dwóch dekad prezentujemy w naszej kolejnej topce retro – tym razem gier z 2005 roku.

Ah shit, here we go again, powiedział Gordon Freeman w świecie Warcrafta - 10 najlepszych gier 2004 roku
Ah shit, here we go again, powiedział Gordon Freeman w świecie Warcrafta - 10 najlepszych gier 2004 roku

Co krok to gra legenda! Ponad dwie dekady temu otrzymaliśmy mnóstwo znakomitych produkcji i znaczną obniżkę kosztów internetu. Oto nasza lista najlepszych gier 2004 roku!

Szturm aliantów i Sama Fishera na mafię w Morrowind - 10 najlepszych gier 2002 roku
Szturm aliantów i Sama Fishera na mafię w Morrowind - 10 najlepszych gier 2002 roku

Kolejny rok nowego wieku i kolejny wysyp gier, które na zawsze zostały w naszej pamięci albo zapoczątkowały kultowe serie. Zapraszamy Was w nostalgiczną podróż do okresu, gdy kinowa adaptacja Władcy Pierścieni była gorącą nowością.