Call of Duty – „już teraz uważam za klasykę”. 10 najlepszych gier 2003 roku

Dariusz Matusiak

Call of Duty – „już teraz uważam za klasykę”

Data premiery: 29 października

Producent: Infinity Ward

Gatunek: strzelanka FPP

Platforma: PC Windows

Prawie wszystko dopięte na ostatni guzik – atmosfera, SI, dźwięk. [...] Zdecydowanie zbyt krótka i dlatego 5+, a nie 6. Mimo że nie jestem wielkim zwolennikiem FPP, Call of Duty już teraz uważam za klasykę, obok której nikt nie powinien przejść obojętnie.

Recenzja gry Call of Duty, „Click!” nr 12/03, ocena: 5,5/6

22 lata temu rozpoczęła się trwająca do dziś epopeja jednej z najpopularniejszych strzelanek FPP w historii gier. Pierwsze Call of Duty powstało na fali popularności filmu Szeregowiec Ryan i serialu Kompania braci, zupełnie jak konkurencyjna marka Medal of Honor. Obie gry łączy zresztą wspólna przeszłość, bo po zakończeniu prac nad MoH-em: Allied Assault, tworzące go studio 2015, Inc. rozpadło się, a większość jego pracowników zebrała się pod nowym szyldem Infinity Ward i zaczęła szykować „killera Medal of Honor”, czyli właśnie Call of Duty.

Nowa strzelanka pokazywała różne fronty drugiej wojny światowej w osobnych kampaniach dla żołnierza amerykańskiego, brytyjskiego i radzieckiego. Jej główną cechą byli wirtualni towarzysze kontrolowani przez AI, dający poczucie uczestnictwa w wielkich bitwach, w których było się tylko małym trybikiem. W porównaniu z wieloma poprzednimi tytułami z motywem „samotnego wilka” – superżołnierza walczącego z całą armią – oznaczało to znacznie bardziej realistyczną immersję. Call of Duty zostało bardzo ciepło przyjęte, zdobywając wiele tytułów gry roku, jednak po latach podkreśla się, że bardzo źle się zestarzało i w rankingach serii ląduje zwykle na niższych miejscach. Nie zmienia to jednak tego, jak wielki wpływ miało na swój gatunek i całą branżę, a zwłaszcza proces produkcji gier.

Wspomina Patryk „PefriX” Manelski:

Niezwykle istotny kamień milowy w historii drugowojennych strzelanek. Moim zdaniem nie tak dobra produkcja, jak Call of Duty 2, ale znacznie ciekawsza od Medal of Honor. Plasuje się idealnie pomiędzy tymi tytułami, rozpoczynając dominację nowej marki. Oryginalne Call of Duty to przede wszystkim niepowtarzalny klimat, którego próżno nawet dzisiaj szukać w tego typu współczesnych produkcjach. Wystarczy przypomnieć sobie rosyjskie misje... Kiedyś to były CoD-y, teraz to nie ma!

Wspomina Mikołaj „mikos” Łaszkiewicz:

Koniec lekcji, 15-minutowy spacer do domu i sprint przez klatkę do mieszkania i swojego pokoju. Kilka minut później słychać z niego kultowy tekst: „The man with the rifle shoots! The man without the rifle follows! If the man with the rifle is killed, the man without the rifle picks up the rifle and shoots!”. Call of Duty zapadło mi w pamięć szczególnie mocno, bo to właśnie tę grę dostałem w zestawie ze swoim pierwszym komputerem. Doskonale pamiętam wszystkie misje, ale najbardziej właśnie tę w Stalingradzie, gdzie bez broni, z pięcioma nabojami w ręku czekałem, aż zginie mój towarzysz, bym mógł podnieść jego mosina. Call of Duty było rewolucją, pozwalało przeżyć wojnę w stylu znanym z telewizyjnych hitów i naprawdę mocno zapadło mi w pamięć. Poza tym była to naprawdę dobra gra, angażowała od początku do końca, nie pozwalając na nudę. Poczucie, że „mamy Kompanię braci w domu”, było jak najbardziej realne.

  1. Więcej o grze Call of Duty
Star Wars: Knights of the Old Republic

Star Wars: Knights of the Old Republic

PC Xbox Mobile Nintendo

Data wydania: 16 lipca 2003

Informacje o Grze
9.0

GRYOnline

9.1

Gracze

9.1

Steam

8.4

OpenCritic

OCEŃ
Oceny
Podobało się?

0

Dariusz Matusiak

Autor: Dariusz Matusiak

Absolwent Wydziału Nauk Społecznych i Dziennikarstwa. Pisanie o grach rozpoczął w 2013 roku od swojego bloga na gameplay.pl, skąd szybko trafił do działu Recenzji i Publicystki GRYOnline.pl. Czasem pisze też o filmach i technologii. Gracz od czasów świetności Amigi. Od zawsze fan wyścigów, realistycznych symulatorów i strzelanin militarnych oraz gier z wciągającą fabułą lub wyjątkowym stylem artystycznym. W wolnych chwilach uczy latać w symulatorach nowoczesnych myśliwców bojowych na prowadzonej przez siebie stronie Szkoła Latania. Poza tym wielki miłośnik urządzania swojego stanowiska w stylu „minimal desk setup”, sprzętowych nowinek i kotów.

Która premiera roku 2003 była najważniejsza dla Ciebie?

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl