Założyciel Epic Games o branży gier wideo i świetlanej przyszłości PC-ów

Tim Sweeney, założyciel studia Epic Games, wypowiedział się w serwisie Glixel o historii swojej firmy oraz o przyszłości branży gier wideo, która według niego należy do PC-tów i wirtualnej rzeczywistości.

Kamil Zwijacz

44

W serwisie Glixel ukazał się ciekawy wywiad z Timem Sweeneyem, czyli założycielem znanego większości graczy Epic Games. Dowiedzieliśmy się m.in., co sprawiło, że rzeczona firma w ogóle powstała. Główną przyczyną jej założenia nie była miłość do gier, a do programowania i chęć stworzenia unikalnej technologii. Dzięki temu powstał Unreal Engine, który pozwolił studiu przetrwać kilka trudnych okresów – przejścia z PC-towych gier na produkcje konsolowe, a z nich na sieciowe gry komputerowe.

„Prowadzenie biznesu związanego z silnikiem tuż obok produkcji gier zapewnia nam stabilność. Możemy przetrwać kilkuletnie przeobrażenia branży bez konieczności zarabiania na grach” – powiedział Sweeney.

Założyciel Epic Games o branży gier wideo i świetlanej przyszłości PC-ów - ilustracja #1
Tim Sweeney o branży gier wideo:
  • Epic Games skupiło się swego czasu na konsolach, gdyż tylko na nich mogło produkować duże gry, które osiągały sukcesy finansowe;
  • obecnie to PC-ty są lepszym miejscem dla graczy;
  • przyszłość należy do gier sieciowych, a w dłuższej perspektywie także do technologii VR.

Głównym daniem obszernego wywiadu są właśnie branżowe zmiany. Epic Games zaczynało bowiem jako deweloper PC-towy, by później na kilka dobrych lat związać się z konsolami. Dlaczego? Odpowiedź jest dość prosta – pieniądze. Jak każda inna firma, tak i ta ma na celu zarabianie. Sweeney stwierdził, że choć studio od zawsze było nastawione na rynek PC-towy, tak przed boomem na Steama rynek ten zaczął się załamywać, również za sprawą piractwa. W dobie BitTorrenta i Napstera liczba nieuczciwych graczy znacznie wzrosła, przez co wiele firm otarło się o bankructwo. Sweeney i jego ekipa chcieli robić duże gry, jak Gears of War, ale rynek PC-towy nie nadawał się w tamtym czasie na projekty tej skali. W związku z tym zwrócono się w kierunku konsol, a właściwie to Xboksa 360. To był strzał w dziesiątkę, gdyż pozwolił studiu na produkowanie wysokobudżetowych tytułów, które się znakomicie sprzedawały. Później jednak znowu przyszedł czas na zmiany.

„Budżety zaczęły rosnąć. Pierwsze Gears of War kosztowało nas 12 milionów dolarów, a zarobiliśmy na nim 100 milionów. To było niesamowite. Jednak Gears of War: Judgment kosztowało już 60 milionów i również zarobiło 100 milionów.”

Krótko pisząc, koszty produkcji gier znacznie wzrosły, a zyski niekoniecznie. Dodatkowo na rynek wkraczało PlayStation 4 i Xbox One, które budowały bazę użytkowników od zera, więc ponownie zdecydowano się nie ryzykować i spróbować sił gdzie indziej. Obecnie firma skupia się na sieciowych produkcjach (Paragon), gdyż właśnie w nich widzi przyszłość branży – w nich oraz w PC-tach.

Pierwsze Gears of War kosztowało Epic Games tylko 12 milionów dolarów, a zarobiło krocie. - Założyciel Epic Games o branży gier wideo i świetlanej przyszłości PC-ów - wiadomość - 2017-01-10
Pierwsze Gears of War kosztowało Epic Games tylko 12 milionów dolarów, a zarobiło krocie.

Według dewelopera, młodzi gracze wychowani na mobilnych produkcjach przyzwyczajają się do krótszych sesji rozłożonych w ciągu dnia. Nie grają w ten sam sposób, jak robiło się to dawniej, poświęcając na angażujące przygody kilka godzin w czasie jednego posiedzenia. PC-ty z kilku powodów wydają się lepszym i wygodniejszym wyborem dla takich młodych fanów elektronicznej rozrywki. Przede wszystkim to na nich dostępne są gry typu League of Legends i Dota, które z dnia na dzień stają się coraz większe, stale się rozwijają i przyciągają mnóstwo osób. W ogóle Sweeney uważa, że sieciówki mają większą przyszłość, niż tradycyjne tytuły, ponieważ produkcje rozwijane przez wiele lat są dużo bardziej wciągające i niezawodne, niż te wypuszczane corocznie. Poza tym obecnie dostępne laptopy to całkiem porządne maszyny do grania, a do tego dużo bardziej mobilne niż konsola podpięta do telewizora. Co ciekawe, z tym również wiąże się pewien problem. Wielu graczy nie mieszka bowiem samemu, w domu żyją też pozostali członkowie rodziny, z którymi trzeba niejako konkurować o dostęp do telewizora. Z kolei PC (personal computer – komputer osobisty) z zasady jest tylko twój.

Deweloper wypowiedział się też o technologii VR. Według niego to ona będzie w przyszłości kształtować rynek. Nie stanie się to co prawda w najbliższym czasie, ani nawet w przeciągu kilku następnych lat, ale ostatecznie to wirtualna rzeczywistość przejmie pałeczkę.

Więcej przemyśleń legendarnego dewelopera znajdziecie w serwisie Glixel.

12

Prace nad Scalebound zostały wstrzymane

Następny
Prace nad Scalebound zostały wstrzymane

Rajdy na motocyklu KTM 450 Rally oraz inne najlepsze mobilne aktualizacje minionego tygodnia

Poprzedni
Rajdy na motocyklu KTM 450 Rally oraz inne najlepsze mobilne aktualizacje minionego tygodnia

Kalendarz Wiadomości

Nie
Pon
Wto
Śro
Czw
Pią
Sob

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl