Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 1 stycznia 2023, 17:14

Steam Winter Sale i podsumowanie roku w cieniu atomówki Automobilisty 2 - Motoprzegląd Drauga

To miał być krótki i leniwy tekst, ale twórcy samochodówek nie znają pojęcia świątecznego wypoczynku – Automobilista 2 zrzuciła istną bombę atomową nowości na koniec roku. Zapraszam też na przegląd promocji oraz premier wydanych w 2022 r. i zaplanowanych na 2023 r.

Źródło fot. Playground Games
i

Sądziłem, że w tym tekście nie przyjdzie mi napisać nic poza podsumowaniem minionego roku i może przeglądem premier zapowiedzianych na 2023 r. Nie doceniłem jednak studia Reiza – deweloper na sam koniec roku przygotował horrendalną ilość nowości dla Automobilisty 2, bijąc na głowę świąteczne prezenty w którejkolwiek innej grze. Niespodziankę sprawił mi też Ian Bell, rozkręcając w Boże Narodzenie „hajp” na swój nowy projekt – GT(R) Revival. No i okazało się, że trwające wciąż wyprzedaże oferują zaskakująco atrakcyjne okazje dla entuzjastów gier wyścigowych. Od nich też zacznę.

Nowy NFS za 135 zł i inne motookazje

Przypuszczam, że zdążyliście już kupić prezenty na świątecznych wyprzedażach, które zorganizowały praktycznie wszystkie sklepy – jednak na wypadek, gdyby zostało Wam jeszcze parę monet w portfelach, przygotowałem listę godnych uwagi promocji na gry samochodowe i motocyklowe.

Skupiłem uwagę przede wszystkim na ofertach na Steamie, ale w paru miejscach zamiast niego odsyłam do Epic Games Store – dotyczy to przypadków, w których kupon na 25-procentowy rabat pozwala uzyskać lepszą cenę niż na platformie firmy Valve. W obu sklepach zimowe wyprzedaże kończą się 5 stycznia. Na drodze wyjątku wpadła też jedna oferta z PS Store, z której możecie skorzystać do 7 stycznia.

Moim skromnym zdaniem najlepszą okazją spośród wszystkich wymienionych niżej jest Automobilista 2 za 42,89 zł. Gdybyście mieli kupić tylko jedną grę, zdecydowanie powinna być to właśnie ta pozycja – tym bardziej, że jeszcze nigdy nie była tak tania. W stosunku do jej jakości i zawartości to wręcz rozbój.

Jeśli zaś macie już Automobilistę, zwróćcie też uwagę na tegoroczne premiery. Prawie wszystkie da się już kupić za mniej więcej połowę oryginalnej ceny, nawet tak świeże jak WRC Generations czy Need for Speed Unbound.

  1. art of rally – 53,99 zł (Steam)
  2. Assetto Corsa - Ultimate Edition – 29,03 zł (Steam)
  3. Assetto Corsa Competizione – 57,46 zł (Steam)
  4. Automobilista 2 42,89 zł (Steam)
  5. BeamNG.drive – 71,99 zł (Steam)
  6. Circuit Superstars – 52,49 zł (Steam)
  7. Dakar Desert Rally 62,99 zł (Epic Games Store, cena z kuponem)
  8. DiRT Rally 2.0 - Game of the Year Edition – 35,74 zł (Steam)
  9. F1 22 – 107,96 zł (Steam)
  10. F1 Manager 2022 – 79,99 zł (Steam)
  11. Forza Horizon 4 - Ultimate Edition – 125,99 zł (Steam)
  12. Forza Horizon 5 – 162,43 zł (Steam)
  13. Gran Turismo 7 – 210,18 zł (PS Store, wersja PS4/PS5)
  14. GRID Legends – 53,98 zł (Steam)
  15. Hot Wheels Unleashed – 44,99 zł (Epic Games Store, cena z kuponem)
  16. iRacing – 12,23 zł za miesiąc lub 48,61 zł za 6 miesięcy (Steam, oferta dla nowych graczy)
  17. Monster Energy Supercross 5 – 49,99 zł (Steam)
  18. MotoGP 22 – 59,99 zł (Steam)
  19. MX vs ATV Legends – 127,49 zł (Steam)
  20. MXGP 2021 – 39,99 zł (Steam)
  21. Need for Speed: Heat – 57,98 zł (Steam)
  22. Need for Speed Unbound – 134,95 zł (Epic Games Store, cena z kuponem)
  23. rFactor 2 – 57,99 zł (Steam)
  24. RIDE 4 – 43,99 zł (Steam)
  25. RiMS Racing – 67,49 zł (Epic Games Store, cena z kuponem)
  26. SBK 22 – 79,99 zł (Steam)
  27. SnowRunner – 53,58 zł (Epic Games Store, cena z kuponem)
  28. The Crew 2 – 39,98 zł (Steam)
  29. TT Isle of Man: Ride on the Edge 2 – 43,19 zł (Steam)
  30. WRC Generations – 91,16 zł (Epic Games Store, cena z kuponem)
  31. Wreckfest – 49,99 zł (Steam)

Rok 2022 we wstecznym lusterku

To było pracowite dwanaście miesięcy – zarówno dla twórców gier, jak i dla mnie, relacjonującego w pocie czoła jedno wydarzenie za drugim na łamach Motoprzeglądu.

  1. Jeśli patrzeć po samej liczbie głośnych premier, miniony rok był bardzo okazały – dawno nie mieliśmy wydarzeń tak hucznych jak debiuty nowych odsłon serii Gran Turismo, Need for Speed i GRID obok siebie (poniekąd).
  2. Gdyby jednak wziąć pod uwagę również jakość tych gier, nie wiem, czy rok 2021 nie wypadłby lepiej, mimo że reprezentuje go w zasadzie jedynie Forza Horizon 5 – znakomita sama w sobie, nie sprawiająca wrażenia gry, którą wypuszczono we wczesnym dostępie i trzeba czekać do kolejnego roku, aż rozwinie skrzydła i wykorzysta swój niemały potencjał (tak, piję do Gran Turismo 7).
  3. Rewelacyjne nie okazały się również NFS Unbound oraz GRID Legends – choć i w jednym, i w drugim przypadku możemy mówić o solidnych propozycjach, godnych polecenia… pod pewnymi warunkami.
  4. Najlepszą premierą 2022 roku w moim odczuciu jest WRC Generations – godne pożegnanie studia KT Racing z licencją Rajdowych Mistrzostw Świata (choć zapewne nie z samymi rajdami), najlepsza odsłona serii i gra, którą można bez ironii uznać za groźnego rywala dla dzieł Codemasters. Owszem, nie ma wielkich szans na zwycięstwo w tej rywalizacji, ale to i tak znakomita pozycja – tym bardziej, że atrakcyjnie wyceniona.
  5. W temacie rajdów sporo obiecywałem sobie w tym roku również po Dakar Desert Rally. W ogólnym zarysie jest to tytuł wyraźnie lepszy niż jego poprzednik (Dakar 18), jednak zadebiutował ze zbyt wieloma problemami, by od razu przyznać mu rekomendację. Tym niemniej polecam obserwować jego rozwój i trzymać kciuki za studio Saber Porto w łataniu swojego dzieła, bo jest to gra jedyna w swoim rodzaju i z grubsza zupełnie grywalna (a do tego już dostępna za relatywnie niewielkie pieniądze).
  6. Ciekawym wydarzeniem w temacie off-roadowych zmagań było także wydanie MX vs ATV Legends – powrót serii z czteroletniego niebytu. Niestety, podobnie jak wyżej debiut okazał się pewnym rozczarowaniem i z zakupem gry lepiej wstrzymać się, aż twórcy wyeliminują jak najwięcej mankamentów, a cena stanie się bardziej atrakcyjna (na razie oferowana jest zaledwie 25-procentowa zniżka).
  7. Wyjątkowo obfity miniony rok okazał się dla wielbicieli Formuły 1. Otrzymaliśmy nie tylko F1 22, czyli coroczny symulator od Codemasters (jak zawsze solidny, choć tym razem okraszony dyskusyjnymi nowościami i zaskakującą liczbą niedoróbek), ale także F1 Manager 2022 – zalążek nowego cyklu autorstwa Frontier Developments, czyli ekspertów od strategii. Grę przyjęto dość ciepło, ale deweloper będzie musiał się jeszcze napracować, by przekonać ogół graczy, że chcą kupować kolejne odsłony rok w rok.
  8. Jeśli chodzi o gry stricte motocyklowe, studio Milestone zdominowało rok 2022, wypuszczając trzech reprezentantów gatunku. Dwóch z nich to rutynowe premiery w corocznych cyklach, czyli MotoGP 22 (wyposażone w bardzo zajmujący „dokumentalny” tryb o sezonie 2009) i Monster Energy Supercross 5. Trzecim jest SBK 22 – gra, której zapowiedź powitano z wielkim entuzjazmem, jako powrót uwielbianego cyklu po dekadzie rozłąki, a która ostatecznie okazała się kompletnym niewypałem, nie różniąc się prawie niczym od MotoGP. Co ciekawe, w tym roku zabrakło nowej odsłony MXGP.
  9. Ponadto dużo wrażeń dostarczyło nam oczywiście nieprzerwane wsparcie dla gier wydanych w poprzednich latach, z premierą dużego dodatku Hot Wheels do Forzy Horizon 5 na czele. Pięknie rozwinęły się też pozycje takie jak Automobilista 2 czy BeamNG.drive, a rFactor 2 wrócił na właściwe tory, otrzymując regularne zastrzyki nowej zawartości.
  10. Niestety, na koniec zostaje jedno wyjątkowo przykre wydarzenie, które kładzie się cieniem na roku 2022 – śmierć Project CARS z ręki Electronic Arts i de facto rozwiązanie zespołu Slightly Mad Studios. Na szczęście ojciec serii, Ian Bell, pracuje już niezależnie nad nowym projektem, który jawi się reinkarnacją owego cyklu. W dalszej części artykułu znajdziecie świeże, apetyczne informacje na jego temat.

Rok 2023 włącza zapłon

Rozpoczynający się właśnie rok zapowiada się na jeszcze bardziej obfity niż poprzedni. Samych gier, o których wiemy – lub nie wiemy, ale się ich domyślamy – jest już krocie, a po drodze do grudnia na pewno czekają nas jakieś niespodzianki.

  1. Najważniejszym wydarzeniem – myślę, że nie tylko dla mnie – będzie długo wyczekiwana premiera ósmej odsłony Forzy Motorsport, po której spodziewamy się rewolucji w serii (głównie technologicznej). Debiut obecnie planowany jest na wiosnę, ale wciąż wiemy bardzo niewiele o tej grze, więc trzeba liczyć się z ewentualnością opóźnienia jej na lato lub jesień.
  2. Równie epokowym momentem może okazać się premiera Test Drive Unlimited: Solar Crown – powrót po przeszło dekadzie serii, która zapoczątkowała boom na samochodówki z otwartymi światami. Nadzieje są wielkie, ale lepiej nie liczyć na pogromcę Forzy Horizon – bądź co bądź mówimy o dziele drugoligowej firmy Nacon. Tym niemniej możemy oczekiwać przynajmniej ciekawej alternatywy dla przeboju Microsoftu.
  3. Wielką trójcę gier zaplanowanych na rok 2023 zamykają niezapowiedziane jeszcze oficjalnie nowe rajdy od Codemasters – niedoszłe DiRT Rally 3, które zmieniło tytuł (wciąż nie wiadomo na jaki), gdy licencja WRC przewędrowała od Nacona w ręce „mistrzów kodu”. RaceDepartment spekuluje, że gra może wyjść wiosną.
  4. Ze strony Codemasters możemy liczyć również oczywiście na F1 23 (też nieogłoszone oficjalnie na ten moment) – premiera powinna nastąpić na przełomie czerwca i lipca. Jest również wysoce prawdopodobne, że w późniejszej części lata Frontier Developments wypuści F1 Manager 2023.
  5. Na maj firma Nacon zapowiedziała TT Isle of Man: Ride on the Edge 3 – nową grę na licencji najtrudniejszego motocyklowego wyścigu świata, która w tej odsłonie mocniej postawi na zabawę w otwartym świecie (oczywiście na Wyspie Man).
  6. Może być to atrakcyjna alternatywa dla tasiemcowatych propozycji, które bez wątpienia szykuje studio Milestone – z MotoGP 23 na czele (powinno zadebiutować w kwietniu, choć jeszcze nie jest zapowiedziane). Konkurencja mogłaby się jednak stać bardziej wyrównana, gdyby na jesień ten włoski deweloper szykował RIDE 5 – jest to prawdopodobne, zważywszy że od premiery „czwórki” minęły przeszło dwa lata.
  7. Na 9 marca Milestone zapowiedziało już debiut innego „tasiemca” – Monster Energy Supercross 6. Co ciekawe, tu również jako jedną z głównych nowości zapowiedziano otwartą mapę.
  8. W podobnym czasie możemy spodziewać się wydania drugiego dużego rozszerzenia do Forzy Horizon 5. Na ten moment nie mamy jeszcze żadnych przesłanek na temat tego, co się w nim znajdzie (czyt. jaka mapa). Zmieni się to przypuszczalnie nie wcześniej niż na początku lutego.
  9. W 2023 roku do dystyngowanego grona poważnych symulatorów wyścigów powinien dołączyć Rennsport – niemiecka propozycja z polskim akcentem, powstająca na Unreal Engine 5. Już w styczniu ma wkroczyć w fazę zamkniętych beta-testów (twórcy jednak nie wyrobili się z zakończeniem alfy w grudniu).
  10. No i jest szansa, że jakoś w 2023 roku z cienia wychynie Assetto Corsa 2 – o powstawaniu tej gry wiemy już od ponad półtora roku, a jej premierę wstępnie zaplanowano na rok 2024. Kształtów będzie też stopniowo nabierał wspomniany wcześniej nowy projekt Iana Bella.

Automobilista 2 z megatoną nowości

Twórcy praktycznie wszystkich symulatorów przygotowali na Gwiazdkę prezenty w takiej czy innej postaci. Z szeregu wyłamało się tylko studio Reiza, które ostatni tegoroczny zastrzyk zawartości Automobiliście 2 funduje dopiero teraz, u schyłku roku. Zastrzyk ten to jednak iście końska dawka nowości – potężna aktualizacja i trzy dodatki naraz (!) – więc nie gniewajmy się na twórców.

Nowe DLC

  1. Supercars Pack Pt1pakiet trzech „cywilnych” super- i hipersamochodów: Chevrolet Corvette C8 Z06, McLaren Senna i Brabham BT62. Cena: 45,99 zł. Już kupiłem, jeździłem i gwarantuję, że warto szarpnąć się na tę zawartość.
  2. Brazilian Racing Legends Pack Pt1zestaw sześciu bolidów Formuły 1, które prowadzili Ayrton Senna i Nelson Piquet, czyli mistrzowie świata z Brazylii: Brabham BT49 i BT52, Lotus 98T oraz McLaren MP4/4, MP4/5B i MP4/6. Cena: 67,99 zł.
  3. Historical Track Pack Pt1kolekcja trzech torów wyścigowych zrekonstruowanych w wersjach z przeszłości: Cascais 1988, Jerez 1988 i Bathurst 1983 (przy czym ostatni z wymienionych stanie się dostępny w styczniu; współczesne warianty wszystkich tych obiektów są już obecne w grze notabene). Cena: 45,99 zł.

Aktualizacja 1.4.5.2

  1. Zapowiedziana przeszło rok temu marka Nissan wreszcie zadebiutowała w grze, reprezentowana przez trzy modele zawarte w aktualizacji: R89C, R390 GT1 oraz GT-R GT3 z 2017 roku.
  2. Aktualizacja wprowadziła też dwie nowe funkcje: możliwość wybrania gotowych zestawów reguł do wyścigów w różnych klasach oraz opcję regulacji ograniczenia prędkości w pit stopie. Ponadto cyfrowe wyświetlacze w kokpitach nowoczesnych samochodów pokazują teraz więcej informacji.
  3. Do tego dochodzą dalsze ulepszenia fizyki, systemu uszkodzeń czy sztucznej inteligencji. Pełną listę zmian znajdziecie tutaj.

Plany na 2023 r.

  1. Zapowiadany od dawna historyczny wariant Nurburgring Nordschleife z 1971 roku zaliczył kolejny poślizg i obecnie jest planowany na styczeń 2023 r. (przypominam, że otrzymają go posiadacze dodatku Nurburgring Pack; na ten moment kosztuje on tylko 17,99 zł na Steamie).
  2. Na pierwszy kwartał 2023 r. zaplanowano kolejne dwa DLC: Adrenaline Pack Pt 1 (zestaw off-roadowych i rallycrossowych pojazdów i tras) oraz szósty pakiet ze znanym torem wyścigowym (do niedawna obstawiano, że będzie to Circuit de la Sarthe, ale twórcy ucięli te spekulacje).
  3. W drugim kwartale 2023 r. ma nastąpić premiera czwartej, bonusowej części DLC Racin’ USA.
  4. Po przyszłorocznych aktualizacjach możemy oczekiwać szeroko zakrojonej rozbudowy trybu multiplayer, wprowadzenia nowych funkcji i zawartości związanych z wyścigami wytrzymałościowymi, zmian ułatwiających tworzenie i instalowanie modów do Automobilisty 2, a także dalszego kładzenia fundamentów pod rozbudowany tryb kariery.

GT(R) Revival robi się coraz ciekawsze

W ostatnich dniach roku Ian Bell nawiązał dyskusję z fanami na Twitterze, z której wyłoniło się sporo intrygujących informacji na temat projektu GTR Revival (lub GT Revival, bo taka nazwa padła w jednym z postów), a nawet dwa screeny z wczesnej wersji gry.

  1. Gra powstaje z myślą nie tylko o PC, ale również konsolach.
  2. Podobnie jak przy narodzinach Project CARS, rozwój gry będzie odbywał się przy użyciu platformy WMD3 (World of Mass Development), na którą zaproszony ma zostać każdy, kto śledzi Bella na Twitterze, z bezpłatnym dostępem do wczesnej wersji gry, gdy tylko gotowy będzie pierwszy pojazd i pierwszy tor do testowania. Szczegółów inicjatywy na razie nie podano.
  3. Deweloper potwierdził, że gra będzie zawierać nie tylko samochody klasy GT (na które wskazuje nazwa projektu i na których studio Straight4 początkowo się skupiało), lecz „wszystko, co twórcom wyda się interesujące” – jako przykład pokazał Forda Escorta RS1800 Mk.II śmigającego po szutrze na screenie z wczesnej wersji gry.
  4. Ian Bell planuje zapewnić „najlepsze wsparcie dla modów wszech czasów”, a najciekawsze dzieła fanów mają nawet zostać przeniesione na konsole. To ciekawa odmiana po Project CARS, które jest dość oporne na modowanie.
  5. Twórca rozważa implementację w grze znanych torów (np. Spa) pod zmienionymi nazwami, by zaoszczędzić pieniądze, które musiałby wydać na drogą licencję, i przeznaczyć je na inne obszary produkcji. Społeczność w większości przychyliła się do tego pomysłu. (Samochody wciąż mają być w pełni licencjonowane).
  6. Nie zabraknie wsparcia dla VR – a przynajmniej tak interpretuję słowa „mamy najlepszych programistów VR na Ziemi”, rzucone w odpowiedzi na prośbę o implementację tej funkcji.
  7. Deweloper wspomniał o „świetnym sterowaniu na padach” – wygląda na to, że dorobek Project CARS 3 mimo wszystko nie pójdzie na marne.
  8. Ian Bell jest fanem Automobilisty i traktuje studio Reiza jak partnerów (stąd logo zespołu na poniższym screenie).
Steam Winter Sale i podsumowanie roku w cieniu atomówki Automobilisty 2 - Motoprzegląd Drauga - ilustracja #1

„Czy 20 milionów interaktywnych wielokątów to za dużo dla trawy?”, zapytał Ian Bell, prosząc fanów o radę na temat szczegółów gry.Źródło: Straight4.

Motokurier (Gran Turismo, Forza)

  1. Sony i studio Polyphony Digital uczciły 25-lecie serii Gran Turismo, wypuszczając okolicznościowy film (poniżej) i artykuł. Z tego drugiego dowiedzieliśmy się, że wszystkie odsłony cyklu sprzedały się w ponad 90 milionach egzemplarzy do połowy listopada (przybyło prawie 10 mln od maja 2018 r.), a w zespole PD zatrudnionych jest przeszło 200 osób (sporo, zważywszy jak skromnie przebiega popremierowy rozwój GT7…). Ponadto Kazunori Yamauchi sprecyzował swoją wcześniejszą wypowiedź i zastrzegł, że nie są jeszcze prowadzone żadne prace nad przeniesieniem Gran Turismo na PC – takie przedsięwzięcie pozostaje w sferze teoretycznych rozważań.
  2. Gracze Forzy Horizon 5 wręczyli sobie nawzajem 9 milionów podarków, w związku z czym społecznościowe wyzwanie Secret Santa zostało ukończone, a w ręce wszystkich trafiło gorące Lamborghini Sian Roadster (szkoda, że obarczone pewnymi błędami). Na Playliście Festiwalowej w tym tygodniu możecie zdobyć AMC Rebel “The Machine” z 1970 roku – muscle car powracający z FH4.
  3. Zgodnie z zapowiedzią, rFactor 2 otrzymał przed Gwiazdką bonusowe DLC, na które składają się dwa nowe samochody: Porsche 911 GT3 Cup (992) i Vauxhall Astra BTCC. Studio 397 opublikowało też artykuł, w którym podsumowuje swoje liczne dokonania z 2022 roku i zapowiada jeszcze ciekawsze nowości na kolejne dwanaście miesięcy (w tym „dość wielką niespodziankę”, której ujawnienie zaplanowano na okolice połowy 2023 r.).
  4. Twórcy iRacing uzupełnili niedawny zastrzyk nowości na pierwszy sezon 2023, wypuszczając aktualizację, w której nastąpiło gruntowne graficzne odświeżenie toru Virginia International Raceway (ostatnio przeniesionego do puli darmowej zawartości). Jego nowy wygląd możecie zobaczyć na filmie tutaj.

Jeśli chcecie nadrobić – bądź przypomnieć sobie – poprzednie Motoprzeglądy, zapraszam Was tutaj. Pod linkiem znajdziecie chronologiczną listę tekstów.

Krzysztof Mysiak

Krzysztof Mysiak

Z GRYOnline.pl związany od 2013 roku, najpierw jako współpracownik, a od 2017 roku – członek redakcji, znany także jako Draug. Obecnie szef Encyklopedii Gier. Zainteresowanie elektroniczną rozrywką rozpalił w nim starszy brat – kolekcjoner gier i gracz. Zdobył wykształcenie bibliotekarza/infobrokera – ale nie poszedł w ślady Deckarda Caina czy Handlarza Cieni. Zanim w 2020 roku przeniósł się z Krakowa do Poznania, zdążył zostać zapamiętany z bywania na tolkienowskich konwentach, posiadania Subaru Imprezy i wywijania mieczem na firmowym parkingu.

więcej