Na PC pudełkowe wydania gier niemal nie istnieją. Tak wynika z podsumowania rynku w 2023 roku, które przygotował serwis GamesIndustry.biz.
Serwis GamesIndustry.biz opublikował kolejną edycję podsumowania roku w liczbach. Jak zwykle redakcja udostępniła obszerną infografikę z wieloma statystykami, zebranymi m.in. przez firmę analityczną Newzoo, którą zamieściliśmy poniżej.
Rok temu serwis wskazywał na dalszy spadek sprzedaży gier w wersji pudełkowej. Na nieszczęście dla fanów fizycznych wydań, trend spadkowy nie minął w ostatnich 12 miesiącach.
Ogólnie rynek gier poradził sobie podobnie jak rok temu, generując 184 miliardy dolarów przychodu (co GI.biz podaje jako wzrost, choć na infografice sprzed roku widnieje 184,4 mld dol.; być może redakcja odniosła się do danych z całego roku, podczas gdy oba podsumowania oparto na statystykach do listopada).
Co się tyczy poszczególnych gier, największym zwycięzcą było Dziedzictwo Hogwartu, które zostało największym bestsellerem w Wielkiej Brytanii (uwzględniając tylko sprzedaż pudełkową) oraz w USA – przy czym są to dane do listopada; jeśli dzieło Avalanche Software nie da się wyprzedzić również w grudniu, przełamie 15-letnią hegemonię CoD-a i gier Rockstar Games w Ameryce. Do obu zestawień załapały się także Call of Duty: Modern Warfare 3, The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom oraz Marvel’s Spider-Man 2.
Jednakże z tych czterech tytułów tylko dwa znalazły się wśród dziesięciu najczęściej opisywanych przez prasę gier wideo. Do tego najnowsza Zelda została daleko w tyle pod względem liczby publikacji za Starfieldem oraz Diablo 4. Nikogo też chyba nie zaskoczy, że zwiastun Grand Theft Auto 6 nie dał szans żadnemu innemu trailerowi w 2023 roku.
Dziękujemy za przeczytanie artykułu.
Ustaw GRYOnline.pl jako preferowane źródło wiadomości w Google
6

Autor: Jakub Błażewicz
Ukończył polonistyczne studia magisterskie na Uniwersytecie Warszawskim pracą poświęconą tej właśnie tematyce. Przygodę z GRYOnline.pl rozpoczął w 2015 roku, pisząc w Newsroomie growym, a następnie również filmowym i technologicznym (nie zabrakło też udziału w Encyklopedii Gier). Grami wideo (i nie tylko wideo) zainteresowany od lat. Zaczynał od platformówek i do dziś pozostaje ich wielkim fanem (w tym metroidvanii), ale wykazuje też zainteresowanie karciankami (także papierowymi), bijatykami, soulslike’ami i w zasadzie wszystkim, co dotyczy gier jako takich. Potrafi zachwycać się pikselowymi postaciami z gier pamiętających czasy Game Boya łupanego (jeśli nie starszymi).