250 recenzji na Steamie w miesiąc - tyle wystarczy, by firma Valve „wykryła, że gra ma tę magię”, twierdzi ekspert rynku

Konsultant Chris Zukowski stawia sprawę jasno: deweloperzy mają mało czasu, by ich gra stała się częścią „prawdziwego Steama”.

Jakub Błażewicz

250 recenzji na Steamie w miesiąc - tyle wystarczy, by firma Valve „wykryła, że gra ma tę magię”, twierdzi ekspert rynku, źródło grafiki: Deniszizen / DeviantArt / Valve Corporation..
250 recenzji na Steamie w miesiąc - tyle wystarczy, by firma Valve „wykryła, że gra ma tę magię”, twierdzi ekspert rynku Źródło: Deniszizen / DeviantArt / Valve Corporation..

250 recenzji na Steamie w miesiąc – zdaniem eksperta taki wynik to minimum dla gry, jeśli jej twórcy liczą na przebój.

Konsultant Chris Zukowski był jednym z wielu przedstawicieli branży gier, którzy pojawili się na tegorocznej edycji Game Developers Conference. Analityk specjalizuje się też w sprawach związanych z platformą firmy Valve i to właśnie o niej wspomniał w trakcie ostatniego panelu (via Games Radar).

„Magia” gier i „prawdziwy” Steam

Zukowski stwierdził, że deweloperzy szybko poznają, czy ich nowa premiera ma zadatki na hit – w ciągu tygodnia, może miesiąca. Tyle wystarczy, by firma Valve „wykryła, że gra ma tę magię” i tym samym zapewniła tytułowi odpowiednią widoczność. To z kolei ma zapewnić wejście na „prawdziwego Steama” – co analityk definiuje jako cel, który zwykle osiąga się po uzyskaniu około 150 tys. dolarów przychodu w 6-9 miesięcy.

Jednakże Zukowski dodał, że zazwyczaj następuje to o wiele wcześniej. W 2024 roku 74% tych hitów dobiło do takiego wyniku w 3 miesiące.

Oczywiście, jak to zwykle bywa, zdarzają się wyjątki od tej reguły, tyle że bardzo rzadko. Amerykanin przenalizował też przypadki 114 tysięcy gier wydanych w 2024 roku, którym zabrakło tej „magii” i znalazł tylko jedną, której udało się przebić w dłuższej perspektywie – chodzi o wydane prawie rok temu Beltmatic.

Tytuł można opisać jako wariację na temat specyficznego, ale popularnego gatunku: strategii nastawionych na automatyzację (vide Factorio i Satisfactory), tyle że z bardziej „każualową” rozgrywką. Obecnie tytuł studia Notional Games ma prawie 1,3 tysiąca opinii na Steamie, ale po pierwszych 3 miesiącach tylko 51 użytkowników zostawiło swoją recenzję.

250 recenzji w miesiąc albo koniec

Niemniej, powtórzmy, to wyjątek – jeden na ponad 100 tysięcy tytułów, którym nie udało się przebić. Dlatego Zukowski – przepraszając za swoją szczerość – dodał: jeśli nie dobijecie do 250 recenzji w 3 miesiące, to gra „nie ma szans” zostać nawet małym hitem Steama i pora rozważyć „plan B”.

Warto przy tym nadmienić, że w ostatnich latach – i zwłaszcza w minionym roku – Valve dokłada starań, by promować wiele różnych produkcji, na przykład w ramach rozszerzonych Ofert dnia oraz wyprzedaży tematycznych.

Podobało się?

1

Jakub Błażewicz

Autor: Jakub Błażewicz

Ukończył polonistyczne studia magisterskie na Uniwersytecie Warszawskim pracą poświęconą tej właśnie tematyce. Przygodę z GRYOnline.pl rozpoczął w 2015 roku, pisząc w Newsroomie growym, a następnie również filmowym i technologicznym (nie zabrakło też udziału w Encyklopedii Gier). Grami wideo (i nie tylko wideo) zainteresowany od lat. Zaczynał od platformówek i do dziś pozostaje ich wielkim fanem (w tym metroidvanii), ale wykazuje też zainteresowanie karciankami (także papierowymi), bijatykami, soulslike’ami i w zasadzie wszystkim, co dotyczy gier jako takich. Potrafi zachwycać się pikselowymi postaciami z gier pamiętających czasy Game Boya łupanego (jeśli nie starszymi).

Według eksperta Assassin's Creed Shadows na PS5 Pro to „przeskok generacyjny” względem PS5

Następny
Według eksperta Assassin's Creed Shadows na PS5 Pro to „przeskok generacyjny” względem PS5

Najdroższy film w historii Netflixa to spektakularna porażka. The Electric State nie ma szans, by wejść do top 10 wszech czasów giganta, choć jest na szczycie listy przebojów streamingu

Poprzedni
Najdroższy film w historii Netflixa to spektakularna porażka. The Electric State nie ma szans, by wejść do top 10 wszech czasów giganta, choć jest na szczycie listy przebojów streamingu

Kalendarz Wiadomości

Nie
Pon
Wto
Śro
Czw
Pią
Sob

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl