Gry wieloosobowe wykorzystujące Internet XBOX
Rozgrywka przez Internet to najpowszechniejsza forma trybu multiplayer. Polega na łączeniu się z graczami z całego świata przez globalną sieć za pośrednictwem serwerów, za które najczęściej odpowiada producent gry. Te ostatnie mogą być zarówno publiczne, dostępnie dla każdego, jak i prywatne, a więc tylko dla użytkowników zaproszonych przez osobę pełniącą funkcję administratora.

Doom 3
Akcji 3 kwietnia 2005
Trzecia odsłona legendarnej serii strzelanin FPS firmy id Software. W połowie lat 90. ubiegłego wieku Doom 3 wyznaczył nowe standardy w rozwoju gatunku. Akcja gry rozgrywa się w tajnym ośrodku badawczym korporacji UAC na Marsie. Wcielamy się w byłego żołnierza piechoty morskiej. Krótko po tym w bazie zaczynają dziać się dziwne rzeczy: kompleks zostaje zaatakowany, łączność z dowództwem zerwana, a napotykani ludzie zmieniają się w krwiożercze potwory. Okazuje się, że w wyniku eksperymentów doszło do otwarcia portalu czasoprzestrzennego, przez który do ośrodka przedostały się demony, a naszą rolą będzie stawić im czoła. W porównaniu do swoich poprzedniczek sprzed dekady, Doom 3 oferuje nie tylko szybką i niezwykle krwawą akcję, ale także całkiem rozbudowaną warstwę fabularną oraz szereg elementów rodem z rasowego horroru. Całość okraszona została wysokiej jakości oprawą graficzną.

Fallout: Brotherhood of Steel
RPG 13 stycznia 2004
Przygotowane z myślą o graczach konsolowych RPG akcji z gatunku hack-and-slash, będące spin-offową odsłoną popularnej serii gier cRPG firmy Interplay. Akcja Fallout: Brotherhood of Steel rozgrywa się pomiędzy pierwszą a drugą częścią cyklu, a zadaniem graczy jest praca w służbie tytułowego Bractwa Stali, próbującego zapanować nad chaosem, szerzącym się wśród postapokaliptycznych pustkowi. Podczas zabawy przejmujemy kontrolę nad drużyną najemników, którzy przemierzając pustynie, zapadłe wioski, zniszczone miasta i tajemnicze kompleksy wojskowe wykonują kolejne zadania fabularne, stawiając jednocześnie czoła hordom zróżnicowanych przeciwników. Całość toczy się w czasie rzeczywistym, a podczas walki mamy też możliwość wykonywania uników i korzystania z broni dalekiego zasięgu. Jak przystało na grę RPG, w miarę postępów rozgrywki członkowie drużyny nabierają doświadczenia, rozwijają swe umiejętności i czynią użytek z szerokiej gamy ekwipunku i rozległego wachlarza ponad 50 typów broni.

Need for Speed: Most Wanted (2005)
Wyścigi 15 listopada 2005
Dziewiąta odsłona legendarnego cyklu samochodówek, wykreowanego przez koncern EA. Po dwóch częściach gry obdarzonych podtytułem Underground i poświęconych nielegalnym wyścigom ulicznym, kolejna produkcja w serii stanowi częściowy powrót do korzeni, łącząc rozwiązania wykorzystane w swych obu poprzedniczkach z elementami starszych części cyklu. Celem zabawy jest wspięcie się na szczyt tytułowej czarnej listy najbardziej poszukiwanych kierowców. Nadal więc poruszamy się po terenie wielkiego wirtualnego miasta, podejmując kolejne wyzwania w ramach kilku rodzajów wyścigów. Wśród nich znajdziemy tor, sprint, drag, eliminację, próbę czasową, próbę prędkości oraz ucieczkę przed policją. Po zaliczeniu odpowiedniej ilości wyzwań możemy wyzwać na pojedynek kolejnego kierowcę z listy. Obok typowych dla serii elementów, jak licencjonowane samochody oraz zróżnicowana ścieżka dźwiękowa, w grze zachowano także rozbudowane opcje mechanicznego i optycznego tuningu nabywanych samochodów.

Need for Speed Carbon
Wyścigi 1 listopada 2006
Dziesiąta część bestsellerowego cyklu gier wyścigowych, zapoczątkowanego w 1995 roku. W grze wcielamy się w znanego z poprzedniej odsłony bohatera, który po powrocie do rodzinnego miasta odkrywa, że kontrolę nad organizacją ulicznych wyścigów przejęły wrogie gangi. W trakcie kolejnych wyścigowych wyzwań stopniowo – dzielnica po dzielnicy – odzyskamy panowanie nad miastem. Mechanika zabawy czerpie ze sprawdzonych rozwiązań swych poprzedniczek, wprowadzając jednocześnie zupełnie nowe elementy. Pierwszym z nich są pojedynki w kanionie, podczas których możemy przebić się przez barierki i spaść w przepaść. Druga z nowości to możliwość stworzenia własnego teamu, którego członkowie będą nas wspomagać w niektórych wyścigach np. blokując rywali. W grze nie zabrakło cut-scenek z udziałem żywych aktorów, kilkudziesięciu licencjonowanych modeli samochodów, a także rozbudowanych opcji tuningu, gdzie dzięki specjalnemu modułowi Autosculpt możemy zmodyfikować niemal każdy element nadwozia.

Star Wars Jedi Knight: Jedi Academy
Akcji 18 listopada 2003
Kolejna odsłona cyklu Jedi Knight, za której opracowaniem stoi studio Raven Software. Jej akcja toczy się sześć lat po wydarzeniach opowiedzianych w drugiej części serii. Gracze wcielają się w studenta Akademii Jedi, prowadzonej przez Luke'a Skywalkera i Kyle'a Katarna na księżycu Yavin 4. Co ciekawe, tym razem przed rozpoczęciem zabawy tworzymy własną postać, wybierając jej rasę, płeć, ubiór oraz cechy fizyczne. W naszej gestii leży również skonstruowanie indywidualnego miecza świetlnego – choć stanowi on nasz podstawowy oręż, nic nie stoi na przeszkodzie, by w walce wykorzystywać bardziej konwencjonalny arsenał w postaci pistoletów i karabinów energetycznych. Pomimo że założenia misji nie odbiegają od standardów, do jakich przyzwyczaiły nas wcześniejsze gry spod znaku Jedi Knight, Jedi Academy wyróżnia się na tle poprzedniczek za sprawą nieliniowej kampanii (poszczególne etapy możemy przechodzić w dowolnej kolejności). W toku przygody zwiedzamy między innymi Tatooine oraz Hoth, a w miarę czynionych postępów zdobywamy i rozwijamy zróżnicowane zdolności reprezentujące jasną i ciemną stronę Mocy. Obrana przez nas droga ma wpływ nie tylko na przebieg kilku ostatnich zadań, lecz także na zakończenie gry.

Commandos: Strike Force
Akcji 17 marca 2006
Kolejna odsłona popularnej serii autorstwa hiszpańskiego Pyro Studios, w której przejmując kontrolę nad oddziałem wyspecjalizowanych żołnierzy, zajmujemy się wykonywaniem szeregu misji na frontach II wojny światowej. W grze Commandos: Strike Force twórcy po raz pierwszy zdecydowali się na zmianę dotychczasowej konwencji rozgrywki, w rezultacie czego zamiast taktycznej strategii otrzymaliśmy taktyczną grę akcji, w której wydarzenia obserwować możemy z perspektywy pierwszoosobowej. Tym razem do naszej dyspozycji oddano tylko trzy postaci, tzn. zielonego bereta, snajpera oraz szpiega, a każdy z nich dysponuje oczywiście typowymi dla siebie umiejętnościami. Klucz do sukcesu w grze wciąż stanowi umiejętność obserwacji otoczenia i właściwego wykorzystania zdolności każdej z postaci. Na wykonanie czeka zaś szereg zróżnicowanych zadań, rozgrywających się na terenie ZSRR, Norwegii oraz Francji i umożliwiających graczom sporą swobodę działania.

Halo 2
Akcji 8 listopada 2004
Kontynuacja bestsellerowej strzelaniny studia Bungie Software, która zadebiutowała w 2001 roku jako jeden z tytułów startowych konsoli Xbox. W grze spotykamy ponownie znanych z pierwowzoru bohaterów, takich jakich Master Chief czy Cortana, którzy spróbują ochronić kolebkę ludzkości przed kolejnym atakiem ze strony agresywnej rasy Covenantów. W grze powielono najlepsze cechy pierwowzoru, przenosząc akcję w zupełnie nowe środowisko, pełne jeszcze ciekawszych i bardziej rozbudowanych lokacji. Zwiększeniu uległ arsenał broni i pojazdów, a wyraźnej poprawie uległa inteligencja komputerowych przeciwników. Pojawiła się również możliwość niszczenia źródeł światła i ukrywania się przed wrogiem w zacienionych miejscach. Podrasowany silnik gry pozwolił na niszczenie elementów otoczenia, co zaowocowało jeszcze większym realizmem i koniecznością stosowania różnych taktyk walki. Poszerzeniu uległy także opcje trybu wieloosobowego, który wzbogacono nowymi wariantami rozgrywki.

Painkiller: Hell Wars
Akcji 25 lipca 2006
Dynamiczna strzelanina FPP opracowana przez polskie studio People Can Fly. Gracze wcielają się w Daniela Garnera, przed którym po śmierci postawiono zadanie powstrzymania piekielnych hord dowodzonych przez samego Lucyfera. Opowiedziana w grze historia ma liniowy przebieg, a kampania fabularna została podzielona na pięć rozdziałów, na które składa się kilkanaście zróżnicowanych poziomów. Rozgrywka polega przede wszystkim na eliminacji całych tabunów przeciwników, wśród których pojawiają się zarówno mniej lub bardziej potężne kreatury występujące w ilościach hurtowych, jak i znacznie potężniejsi bossowie. Na szczęście prowadzony do boju heros nie jest bezbronny – w starciach wykorzystuje wymyślny arsenał pokroju klasycznych strzelb i wyrzutni rakiet, kultowej kołkownicy czy tak zwanego Shuriken-do Guna. Painkiller cechuje się wysokiej jakości oprawą graficzną – produkcja robi użytek z technologii Havok 2 odpowiadającej za fizykę obiektów.

Burnout 3: Takedown
Wyścigi 7 września 2004
Trzecia odsłona popularnej konsolowej serii wyścigowej, zapoczątkowanej w 2001 roku przez brytyjskie studio Criterion. Burnout 3: Takedown to najbardziej rozbudowana gra cyklu, oferująca imponujący garaż kilkudziesięciu samochodów podzielonych na 12 klas oraz ponad 40 zróżnicowanych tras na trzech kontynentach. Do znanych z poprzedniczek wariantów rozgrywki dołączyły całkiem nowe, co dało w sumie 9 trybów gry dla jednego gracza oraz 7 wieloosobowych, w których bawić może się jednocześnie nawet 16 osób. Największy nacisk położony został oczywiście na będący znakiem rozpoznawczym cyklu tryb Crash, który również poddano pewnym zmianom i ulepszeniom. Wśród nich wymienić warto przede wszystkim możliwość aktywowania dopalacza w dowolnym momencie jazdy, opcję kierowania samochodem podczas kolizji celem spowodowania jeszcze większych uszkodzeń czy też znajdźki, potęgujące dokonane zniszczenia i powiększające końcowy wynik punktowy.

Return to Castle Wolfenstein: Tides of War
Akcji 27 maja 2003
Pierwszoosobowa strzelanina należąca do jednej z najsłynniejszych serii gier wszech czasów. Akcja Return to Castle Wolfenstein: Tides of War została osadzona w alternatywnej wersji II wojny światowej, w której Hitler usiłuje stworzyć armię nieumarłych superżołnierzy. Gracz wciela się w amerykańskiego komandosa B.J. Blazkowicza, którego zadaniem jest wyeliminowanie zagrożenia skupionego w tytułowym zamku Wolfenstein. Konsola Xbox również otrzymała własną edycję RtCW, wzbogaconą o dodatkową misję w Afryce – prolog przedstawiający wydarzenia sprzed pochwycenia głównego bohatera przez nazistów. Pod względem mechaniki Return to Castle Wolfenstein: Tides of War to pełnokrwista strzelanina z elementami skradanki. Blazkowicz dobrze radzi sobie z różnymi rodzajami broni palnej z okresu II wojny światowej, a także z futurystycznymi pukawkami. Na jego drodze pojawia się szereg wrogów: od zwykłych żołnierzy po mutanty, szkielety czy zombie.

Full Spectrum Warrior
Strategiczne 1 czerwca 2004
Zespołowa taktyczna gra akcji, oparta o specjalny program szkoleniowy piechoty amerykańskiej. Gracz obejmuje funkcje dowódcy (w randze sierżanta) dwóch drużyn piechoty z zadaniem poprowadzenia ich do wykonania szeregu zadań bojowych umiejscowionych w realistycznych lokacjach.

Delta Force: Black Hawk Down
Akcji 26 lipca 2005
Kolejna, czwarta gra z serii Delta Force. Akcja oparta została na autentycznych wydarzeniach związanych z operacjami wojskowymi „Restore Hope” oraz „Task Force Ranger”, które miały miejsce w 1993 roku w Somalii

FlatOut 2
Wyścigi 30 czerwca 2006
Kontynuacja brutalnej gry wyścigowej studia Bugbear Entertainment, łączącej elementy klasycznej rywalizacji samochodowej z możliwością nieograniczonej destrukcji – zarówno rywali, jak i otoczenia. W grze FlatOut 2 autorzy skupili się na jeszcze większym wyeksponowaniu elementu demolki, wskutek czego samo dojechanie do mety w jednym kawałku może okazać się tu sporym wyzwaniem. Dodatkowo, dzięki ulepszeniu oprawy graficznej oraz silnika fizycznego, wszelkie kraksy i zniszczenia samochodów wyglądają znacznie lepiej niż w jedynce. Do dyspozycji graczy oddanych zostało 16 w pełni modyfikowalnych samochodów oraz kierowców, z których każdy cechuje się indywidualnym stylem jazdy oraz nastawieniem do przeciwników. W zabawie uczestniczyć możemy w pojedynkę, bądź w przeznaczonym dla max. 8 graczy trybie wieloosobowym. Nie zapomniano także o znanych z poprzedniczki potyczkach typu Destruction Derby oraz zmaganiach Rag Doll, w których skaczemy ze skoczni, przejeżdżamy przez płonące obręcze itp.

Medal of Honor: Airborne
Akcji prace wstrzymane
Po serii spin-offów wydanych na konsole szóstej generacji, popularna seria gier FPS powraca w swej pełnoprawnej, multiplatformowej odsłonie. Zgodnie z podtytułem gry, wydarzenia II wojny światowej obserwujemy tym razem oczami spadochroniarza Boyda Taversa, reprezentującego 82 Dywizję Powietrzno-Desantową armii USA. Ukazane w grze wydarzenia podzielone zostały na sześć kampanii, rozgrywających się w okresie 1943-45 na terenie Sycylii, Normandii, Holandii oraz Niemiec, a wybór miejsca zrzutu determinuje w pewnym stopniu nasze kolejne poczynania. Twórcy nie zapomnieli oczywiście o wiernie odwzorowanej broni z okresu II wojny, które dodatkowo możemy ulepszać, wyposażając je w ekstra uchwyt, magazynek itp. W przeciwieństwie do poprzednich odsłon serii, Airborne stworzono na silniku Unreal Engine 3, co wpłynęło pozytywnie na jakość oprawy graficznej, animacje i mimikę postaci. Całość uzupełnia zaś rozbudowany tryb multiplayer, przeznaczony do zabawy w trybie kooperacji nawet 12 osób.

Doom 3: Resurrection of Evil
Akcji 5 października 2005
Opracowane przez studio Nerve Software pod nadzorem twórców oryginału oficjalne rozszerzenie do gry Doom 3. Fabuła dodatku kontynuuje wątki zapoczątkowane w grze podstawowej i przenosi nas ponownie do tajnej bazy badawczej na Marsie. Okazuje się, że pokonanie potężnego Cyberdemona oraz zniszczenie portalu prowadzącego do piekła nie rozwiązało wszystkich problemów korporacji UAC. Wcielając się w rolę bezimiennego komandosa, gracze muszą ponownie stawić czoła hordom demonicznych potworów i zlikwidować głównego sprawcę całego zamieszania – niejakiego Malcolma Betrugera. Poza nowym wątkiem fabularnym oraz zestawem zupełnie nowych poziomów, Doom 3: Resurrection of Evil oferuje także kilku nieznanych wcześniej przeciwników, dwie bronie (klasyczną dwururkę oraz futurystyczny Plasma Levitator), a także potężny artefakt, pozwalający m.in. na spowolnienie czasu. Dodatkowo w grze pojawiły się 4 nowe mapy do rozgrywki wieloosobowej, w której teraz wziąć może udział nawet do 8 osób.

Star Wars: Battlefront II (2005)
Akcji 31 października 2005
Druga odsłona cyklu multiplayerowych strzelanin, nad którymi pieczę sprawuje zespół Pandemic Studios. Gracze po raz kolejny biorą udział w widowiskowych starciach na wielką skalę, rozgrywanych między innymi pomiędzy siłami Imperium Galaktycznego i Sojuszu. W trybie multiplayer jednocześnie może się bawić maksymalnie sześćdziesięciu czterech użytkowników, którzy uczestniczą w potyczkach toczonych na dwunastu planetach, w przestrzeni międzygwiezdnej oraz wewnątrz gigantycznych statków kosmicznych. Oprócz standardowej piechoty, na pole bitwy posyłane są rozmaite maszyny bojowe – od X-Wingów i TIE Fighterów, przez Gwiezdne Niszczyciele, aż po frachtowce YT-1300. Od czasu do czasu można również stanąć oko w oko z legendarnymi Rycerzami Jedi i Sithami. Warto nadmienić, że samotnicy także znajdą tutaj coś dla siebie – Star Wars: Battlefront II oferuje bowiem szereg nieliniowych misji z mocnym podłożem fabularnym.

Sniper Elite: Berlin 1945
Akcji 7 października 2005
Pierwszoosobowa gra akcji z elementami skradanki autorstwa studia Rebellion Software, znanego dotąd głównie za sprawą kultowej strzelaniny Aliens vs Predator z 1999 roku. Akcja gry Sniper Elite: Berlin 1945 rozgrywa się w ostatnich dniach II wojny światowej, a podczas zabawy wcielamy się w postać Petera Maurera – elitarnego niemieckiego snajpera, zrekrutowanego przez amerykańską agencję OSS. Celem bohatera będzie rozprawienie się z pozostałościami armii nazistowskiej oraz agentami rosyjskiego SMERSH i nie dopuszczenie do przejęcia przez nich tajnych projektów niemieckich inżynierów i uczonych. Rozgrywka łączy cechy klasycznych strzelanin FPS z elementami skradanki, premiując ukrywanie się i cichą eliminację wrogów za pomocą kilku rodzajów karabinów snajperskich, wyciszonego pistoletu, granatów oraz noża, choć podczas zabawy nie zabraknie też okazji do użycia karabinów maszynowych, bomb i panzerfaustów.

Tom Clancy's Splinter Cell: Double Agent
Akcji 24 października 2006
Czwarta część przebojowego cyklu trzecioosobowych skradanek skradanek firmy Ubisoft, których głównym bohaterem jest tajny agent rządowy Sam Fisher. W grze uległ on wyraźnej transformacji, przeobrażając się w gładko ogolonego złoczyńcę, odsiadującego dwudziestoletni wyrok. Wszystko to jednak efekt celowej mistyfikacji, dzięki której nasz protagonista stara się przeniknąć w szeregi groźnej siatki terrorystycznej i rozpracować ją od wewnątrz. Jak przystało na podwójnego agenta, w Tom Clancy’s Splinter Cell: Double Agent Sam Fisher wykonuje zarówno misje związane ze swym głównym celem, jak i zadania zlecane przez terrorystów. Ich akcja osadzona została w szeregu zróżnicowanych lokacji, takich jak Azja, Afryka i Stany Zjednoczone. Część misji rozgrywana jest pod wodą czy w trakcie potężnej burzy piaskowej, a nasz protagonista zyskał wachlarz nowych ruchów, broni oraz gadżetów. W grze poszerzono też listę trybów wieloosobowych, wprowadzając m.in. klasyczny Deathmatch i Capture the Flag.

TimeShift
Akcji prace wstrzymane
Oryginalna strzelanina FPP, stworzona po wielu perturbacjach przez ekipę studia Saber Interactive. W grze wcielamy się w postać bezimiennego rebelianta, który musi stawić czoła szalonemu naukowcowi, doktorowi Aidenowi Krone. Dzięki wynalezieniu metody podróży w czasie, zdołał on zmienić przeszłość w taki sposób, aby cała ludzkość podporządkowana została jego korporacji. Podczas rozgrywki, prócz szerokiej gamy broni tradycyjnych, korzystamy także ze specjalnej zbroi, wykorzystującej szereg rozwiązań opracowanych przez naszego antagonistę, takich jak spowalnianie i zatrzymywanie upływu czasu oraz cofanie wydarzeń, które miały już miejsce. W toku zabawy przyjdzie nam rozwiązywać proste łamigłówki logiczne, jednak sama rozgrywka koncentruje się na elementach strzelankowych, a do pokonania mamy w sumie 24 poziomy, rozgrywające się w zróżnicowanych sceneriach. W grze nie zabrakło także rozbudowanego trybu multiplayer, gdzie rywalizować możemy w 6 różnych, modyfikowalnych wariantach zabawy.

Conker: Live & Reloaded
Akcji 21 czerwca 2005
Conker: Live & Reloaded to znacząco rozbudowana i ulepszona wersja gry Conker's Bad Fur Day, która ukazała się u schyłku popularności konsoli Nintendo 64, a w obecnej, udoskonalonej inkarnacji dostępna jest na konsolę Xbox.

Tom Clancy's Splinter Cell: Chaos Theory
Akcji 28 marca 2005
Trzecia pełnoprawna odsłona przebojowej serii trzecioosobowych gier akcji z elementami skradanki, opowiadającej o przygodach agenta Sama Fishera. Akcja gry toczy się w niedalekiej przyszłości, w której dochodzi do silnej eskalacji konfliktu na linii Korea Północna – Japonia, dodatkowo podsyconej próbą interwencji Stanów Zjednoczonych. Wtedy to do akcji wkracza nasz niezawodny protagonista, którego zadaniem będzie pogodzenie interesów wszystkich stron konfliktu. W porównaniu do poprzednich części serii, Tom Clancy's Splinter Cell: Chaos Theory oferuje sporą ilość zmian, zarówno na gruncie oprawy, jak i mechaniki. Poszczególne misje mają teraz nieliniowy przebieg, a do celu dotrzeć możemy na kilka różnych sposobów, wykonując po drodze opcjonalne zadania dodatkowe. Na wyróżnienie zasługuje też wydatnie poszerzony wachlarz ruchów, ciosów i technik walki, a także nowe typy gadżetów oraz broni. Nie zabrakło również sporej gamy wariantów rozgrywki wieloosobowej, na czele z trybem kooperacji.

Star Wars: Republic Commando
Akcji 1 marca 2005
Star Wars: Republic Commando to taktyczny FPS od studia LucasArts rozgrywający się w świecie Gwiezdnych wojen. Tym razem wcielamy się w rolę członka elitarnego oddziału komandosów pod egidą Starej Republiki, którzy będą mieli do wykonania szereg niebezpiecznych misji.

Tenchu: Return From Darkness
Akcji 10 marca 2004
W Tenchu: Wrath of Heaven gracz wciela się w postać jednego z dwóch wojowników ninja i pozostając w ukryciu wykonuje kolejne zadania. Zabawa jest stosunkowo brutalna (efektowne egzekucje przeciwników).

James Bond 007: Nightfire
Akcji 18 listopada 2002
Gra z gatunku action/adventure z głównym naciskiem położonym na akcje, w której gracze stają się najlepszym i najniebezpieczniejszym agentem świata. Naszym zadaniem jest powstrzymanie okrutnego kryminalisty Rafaela Drake’a i jego organizacji przestępczej przed przejęciem kontroli nad całą Ziemią.