16. Gry Strategiczne
Wielka Encyklopedia Gier GRYOnline.pl
Strona 16. Najpopularniejsze gry z gatunku strategiczne.
Gry strategiczne. Gatunek gier, w których zwycięstwo uzależnione jest od strategii i taktyki, jaką obierze gracz. Głównym zadaniem w tych grach jest odpowiednie dowodzenie podległymi zasobami (oddziałami wojskowymi, pracownikami cywilnymi etc.), aby pokonać przeciwnika lub osiągnięć inny wyznaczony cel. Rozgrywka może być prowadzona w turach lub w czasie rzeczywistym (RTS – Real-time strategy). Gatunek ten reprezentują także różnego rodzaju gry ekonomiczne i tzw. tycoony.
Wyszukaj gatunek/tematykę gry ?
Przeszukaj Encyklopedię po gatunkach i tagach. Każda gra ma jeden główny gatunek: Akcji, Bijatyki, Logiczne, Przygodowe, RPG, Sportowe, Strategiczne, Symulacje, Towarzyskie, Wyścigi, Zręcznościowe. Możesz wyszukać wiele tagów oraz wybrać gry na konkretne plaftormy i szeregować wyniki według ocen lub daty wydania.

Total Tank Simulator
Strategiczne 20 maja 2020
Polska hybryda RTS-a i gry akcji osadzona w czasach II wojny światowej. W Total Tank Simulator nie tylko dowodzimy jednostkami reprezentującymi sześć państw biorących udział w konflikcie, lecz także przejmujemy nad nimi bezpośrednią kontrolę.

Emergency 20
Strategiczne 31 października 2017
Kolejna część serii gier strategiczno-symulacyjnych Emergency, w których przejmujemy kontrolę nad jednostkami straży pożarnej, policji, pogotowia oraz służb technicznych, by stawiać czoła skutkom katastrof, klęsk żywiołowych i wypadków.

Halo Wars 2
Strategiczne 17 lutego 2017
Kontynuacja osadzonej w realiach science fiction strategii czasu rzeczywistego, która ukazała się w 2009 roku na konsolach Xbox 360 jako spin-offowa odsłona cyklu strzelanin FPS Halo. Druga część serii wyprodukowana została we współpracy firmy 343 Industries (rozwijającej markę Halo po firmie Bungie Software) oraz studia Creative Assembly, znanego przede wszystkim z niezwykle popularnej serii strategicznej Total War.

City of Gangsters
Strategiczne 9 sierpnia 2021
City of Gangsters od studia SomaSim jest turową strategią ekonomiczną, w której rozbudowujemy imperium mafijne w czasach amerykańskiej prohibicji. Zaczynając od zera, naszym zadaniem jest zapewnić miastu alkohol i przy okazji rozprawić się z konkurencją.

New Cycle
Strategiczne 18 stycznia 2024
New Cycle to city builder z domieszką survivalu, inspirowany Frostpunkiem oraz Anno. Gracze wcielają się w przywódcę osady starającej się przetrwać wiele lat po katastrofie, która pozbawiła ludzkość dostępu do technologii, a Ziemię przemieniła w nieprzyjazne życiu miejsce.

Edge Islands
Strategiczne 24 marca 2025
Połączenie taktycznego RPG ze strategią kolonizacyjną. W Edge Islands budujemy osadę w świecie fantasy i bierzemy udział w turowych walkach czteroosobowymi drużynami. Na ich skuteczność bojową wpływ mają nie tylko rozwijane umiejętności, ale również nastrój i relacje.

War Mongrels
Strategiczne 19 października 2021
War Mongrels to gra polskiego studia Destructive Creations, twórców Ancestors Legacy. Tytuł jest nastawioną na skradanie taktyczną strategią, inspirowaną serią Commandos. Produkcja zabiera nas na front wschodni II wojny światowej.

Knights & Merchants: The Shattered Kingdom
Strategiczne 15 października 1998
Strategia czasu rzeczywistego, rozgrywająca się w pseudo-średniowiecznych czasach. Umożliwia odegranie kluczowej roli królewskiego hetmana koronnego. Całość koncentruje się na ekonomicznej stronie zarządzania królestwem. Poza rozbudowaną kampanią solo dostępny jest też tryb wieloosobowy.

Anno 1404: Wenecja
Strategiczne 25 lutego 2010
Oficjalny dodatek do wydanej w 2009 roku strategii ekonomicznej Anno 1404, będącej czwartą odsłoną serii zapoczątkowanej ponad dekadę wcześniej przez studio Max Design. Rozszerzenie wprowadza do gry tytułową kulturę wenecką, a wraz z nią nowe statki handlowe, możliwość sabotowania postępów przeciwnika oraz instytucję rady miejskiej, którą możemy manipulować i kupować w niej miejsca, aby bez rozlewu krwi przejąć kontrolę nad cudzą metropolią.

Warlords: Battlecry II
Strategiczne 12 marca 2002
Warlords: Battlecry II jest kontynuacją wydanej w 2000 roku strategii czasu rzeczywistego (RTS) z elementami cRPG, stworzonej przez ekipę deweloperską Strategic Studies Group. Akcja gry osadzona została w fantastycznym świecie Etherii, targanym przez konflikt, w którym uczestniczy 12 ras. Gracz wybiera frakcję, której poczynaniami będzie kierował poprzez postać głównego bohatera.

Age of Wonders: Planetfall
Strategiczne 6 sierpnia 2019
Spin-off cyklu strategii turowych Age of Wonders, który zabiera nas w podróż do uniwersum science fiction. Gracz przejmuje kontrolę nad upadłym imperium, by wyprowadzić je z mroków galaktycznego średniowiecza i poprowadzić ku lepszej przyszłości. W Age of Wonders: Planetfall można grać tak w pojedynkę, jak i w trybie multiplayer.

Ultimate General: Civil War
Strategiczne 14 lipca 2017
Taktyczna gra wojenna opracowana przez studio Game-Labs, której akcja rozgrywa się w trakcie tytułowej wojny secesyjnej. Gracze mogą wziąć udział w ponad 50 historycznych bitwach – ich lista obejmuje zarówno niewielkie potyczki, jak i kilkudniowe walki toczone na obszarach mierzonych w setkach kilometrów kwadratowych.

Cataclismo
Strategiczne 20 marca 2025
Tytuł łączący elementy RTS-a i produkcji typu tower defense od twórców gier Moonlighter i The Mageseeker. W Cataclismo trafiamy do świata fantasy, a naszym zadaniem jest zadbanie o bezpieczeństwo ostatniego ludzkiego miasta, które każdej nocy atakują hordy krwiożerczych potworów.

Command & Conquer: Legions
Strategiczne 31 maja 2025
Mobilna odsłona serii Command & Conquer, dystrybuowana w modelu free-to-play. Pojawią się w niej kultowi bohaterowie i złoczyńcy, a także frakcje oraz jednostki z różnych odsłon owego cyklu strategii czasu rzeczywistego.

King's Bounty II
Strategiczne 24 sierpnia 2021
Pełnoprawna druga odsłona serii klasycznych strategicznych gier turowych z elementami RPG inspirowanej kultową serią Heroes of Might & Magic. W King's Bounty 2 gracze wcielają się w troje bohaterów i, podejmując różne decyzje, decydują o losie królestwa Nostria.

Age of Mythology
Strategiczne 31 października 2002
Strategia rozgrywająca się w starożytności przesączonej grecką mitologią. Wcielamy się w przywódcę jednej z kilku cywilizacji i dbamy o jej rozwój. Specyfika gry sprawia, że często walczymy z mitologicznymi stworami i wchodzimy w układy z bogami. Od strony rozgrywki tytuł posiada wszelkie cechy serii Age of Empires – warstwę ekonomiczną, militarną, czy chociażby technologiczną.

ParaWorld
Strategiczne 15 września 2006
Strategia czasu rzeczywistego z akcją osadzoną w prehistorii. Co ciekawe, w tej wersji rzeczywistości dinozaury wcale nie wyginęły i nieustannie zagrażają zamieszkiwanym przez ludzi terytoriom. Obejmujemy dowództwo nad jednym z tutejszych klanów starając się przeżyć w nietypowej rzeczywistości.

Cesarz: Narodziny Państwa Środka
Strategiczne 11 września 2002
Strategia ekonomiczna, w której budujemy i zarządzamy miastami w antycznych Chinach. Gracz ma wpływ na wszelkie aspekty działalności starożytnego miasta, m.in. podatki, rozdzielanie plonów rolnych, siły militarne, budowa monumentalnych budowli. Całość zbudowano na silniku z Ceasar III.

Total Annihilation
Strategiczne 12 września 1997
Total Annihilation to stworzona przez Chrisa Taylora i zespół deweloperski studia Cavedog Entertainment strategia czasu rzeczywistego (RTS) w klimatach science-fiction. Fabuła gry przedstawia trwający od tysiącleci galaktyczny konflikt między dwiema frakcjami - Core i Arm, który doprowadził do upadku obu cywilizacji. Gracz obejmuje kontrolę nad niedobitkami armii jednej ze stron, próbując odtworzyć dawny potencjał militarny i ostatecznie przechylić szalę zwycięstwa.

Armie Exigo
Strategiczne 30 listopada 2004
Strategia czasu rzeczywistego zrealizowana przez zespół developerski Black Hole Games, w którego skład wchodzą wielcy miłośnicy idei RTS-ów, w tym i kilku najlepszych graczy Starcrafta na świecie. Zgodnie z obecnymi trendami, AoE rozszerza standardowy schemat RTSa o elementy typowe dla gatunku cRPG, a ponadto obniża znaczenie i wpływ na walkę pojedynczej jednostki na rzecz ogromnych mas ścierających się wojsk.

Władca Pierścieni: Wojna o Pierścień
Strategiczne 4 listopada 2003
Władca Pierścieni: Wojna o Pierścień to strategia czasu rzeczywistego wyprodukowana przez studio Liquid Entertainment. Akcja osadzona została w uniwersum znanym z powieści J.R.R. Tolkiena. Gracze mają okazję wziąć udział w widowiskowych bitwach znanych z kart "Władcy Pierścieni", kierując siłami dobra lub sługami Saurona.

XCOM 2: War of the Chosen
Strategiczne 29 sierpnia 2017
Dodatek do gry XCOM 2 opracowany przez studio Firaxis Games. Fabuła koncentruje się na tytułowych Wybranych – nowym typie agentów na usługach ADVENT-u, którzy starają się schwytać dowódcę grupy XCOM. By zrealizować powierzone im zadanie, ci bezwzględni specjaliści porywają naszych podwładnych i poddają ich torturom, by wymusić na nich ujawnienie cennych informacji.

Theme Park World
Strategiczne 3 listopada 1999
Theme Park World to przygotowana przez zespół deweloperski studia Bullfrog Productions strategia ekonomiczna, pozwalająca wcielić się w rolę dyrektora wirtualnego parku rozrywki. Gracz nie tylko może zarządzać wesołym miasteczkiem, ale także projektować jego atrakcje, a nawet zwiedzać go i bawić się w nim.

Sea Power: Naval Combat in the Missile Age
Strategiczne 12 listopada 2024
Strategia czasu rzeczywistego z elementami symulatora od MicroProse, ukazująca alternatywną zimną wojnę w latach 60., 70. i 80. XX wieku. W Sea Power: Naval Combat in the Missile Age dowodzimy siłami morskimi i powietrznymi w kampaniach na morzach i oceanach.