12. Gry Strategiczne
Wielka Encyklopedia Gier GRYOnline.pl
Strona 12. Najpopularniejsze gry z gatunku strategiczne.
Gry strategiczne. Gatunek gier, w których zwycięstwo uzależnione jest od strategii i taktyki, jaką obierze gracz. Głównym zadaniem w tych grach jest odpowiednie dowodzenie podległymi zasobami (oddziałami wojskowymi, pracownikami cywilnymi etc.), aby pokonać przeciwnika lub osiągnięć inny wyznaczony cel. Rozgrywka może być prowadzona w turach lub w czasie rzeczywistym (RTS – Real-time strategy). Gatunek ten reprezentują także różnego rodzaju gry ekonomiczne i tzw. tycoony.
Wyszukaj gatunek/tematykę gry ?
Przeszukaj Encyklopedię po gatunkach i tagach. Każda gra ma jeden główny gatunek: Akcji, Bijatyki, Logiczne, Przygodowe, RPG, Sportowe, Strategiczne, Symulacje, Towarzyskie, Wyścigi, Zręcznościowe. Możesz wyszukać wiele tagów oraz wybrać gry na konkretne plaftormy i szeregować wyniki według ocen lub daty wydania.

Age of Wonders 4: Giant Kings
Strategiczne 1 kwietnia 2025
Szósty dodatek do strategii turowej typu 4X od Triumph Studios. W Age of Wonders 4: Giant Kings możemy wcielić się w króla-olbrzyma i poprowadzić ku dominacji jeden z klanów starszych gigantów. Oprócz tego rozszerzenie przynosi m.in. nowe lokacje, przeciwników i mechaniki.

Commander Quest
Strategiczne 4 kwietnia 2025
Strategia typu auto battler z elementami karcianki i roguelike. W Commander Quest przemierzamy generowaną losowo krainę fantasy, bierzemy udział w wydarzeniach oraz toczymy turowe potyczki, zagrywając karty przyzywające jednostki i zapewniające im wzmocnienia.

Anno 2205
Strategiczne 3 listopada 2015
Szósta pełnoprawna odsłona popularnego cyklu strategii ekonomicznych, którego akcję osadzono początkowo w średniowieczu (1404-1701), by w końcu przenieść graczy w całkiem futurystyczne realia (Anno 2070). Produkcją tytułu zajęło się znane z serii The Settlers studio Blue Byte Software, które współpracowało już przy produkcji poprzednich odsłon cyklu.

SpellForce 2: Władca Smoków
Strategiczne 23 marca 2007
Pierwszy oficjalny dodatek do Spellforce 2: Shadow Wars. Historia w SpellForce 2: Władca Smoków kontynuuje wątki opowiedziane w podstawowej wersji gry, koncentrując się na problemie, jakim okazała się słabnąca moc łączących poszczególne wyspy portali. Rozpoczęła się krwawa wojna, mająca zaprowadzić jej uczestników na nowe, nadające się do zamieszkania terytoria.

King's Bounty: Nowe Światy
Strategiczne 17 września 2010
Zestaw, w skład którego wchodzą King’s Bounty: Wojownicza Księżniczka oraz King’s Bounty: Pakiet Dodatków. Gry łączą w sobie elementy strategii czasu rzeczywistego i RPG, wyraźnie nawiązując do słynnego cyklu Heroes of Might & Magic.

Crisis in the Kremlin: The Cold War
Strategiczne 26 maja 2025
Polityczna strategia, która rzuca wyzwanie wyprowadzenia z kryzysu ZSRR w latach 80. XX wieku. W Crisis in the Kremlin: The Cold War wdrażamy reformy, kierując gospodarką czy dyplomacją. Biorąc udział w wyścigu zbrojeń, prowadzimy naukowe badania tudzież wojny zastępcze.

Command & Conquer: Tiberian Sun
Strategiczne 24 sierpnia 1999
Trzecia odsłona przełomowej serii strategii czasu rzeczywistego, nawiązująca tym razem do pierwszej części cyklu z roku 1995. Akcja gry przenosi nas jednak już do wieku XXI, gdzie ponownie stajemy po stronie osłabionego porażką Bractwa Nod lub kontrolującego pokój na świecie sojuszu GDI pod dowództwem generała Salomona. Okazuje się bowiem, że charyzmatyczny przywódca Nod wcale nie zginął w ruinach swojej świątyni i wkrótce rozpęta kolejny konflikt, który na zawsze może zmienić oblicze świata.

Empire Earth II
Strategiczne 28 kwietnia 2005
Kolejna odsłona popularnego cyklu strategii czasu rzeczywistego opracowana przez studio Mad Doc Software. Gracz przejmuje kontrolę nad jedną z czternastu cywilizacji i prowadzi ją od epoki kamienia do ery lotów kosmicznych. W trakcie zabawy zajmujemy się ekspansją prowadzonej do boju nacji, pracą nad nowymi technologiami, produkcją wojska i prowadzeniem działań wojennych wymierzonych w konkurentów.

Blitzkrieg 2
Strategiczne 23 września 2005
Sequel popularnej strategii czasu rzeczywistego (RTS), której rynkowy debiut miał miejsce w maju 2003 roku. Akcja programu przenosi gracza na fronty II Wojny Światowej, gdzie jako dowódca wojsk jednej z czterech walczących frakcji (do wyboru: Niemcy, Wielka Brytania, ZSRR oraz Stany Zjednoczone) musi poprowadzić podległe wojska do zwycięstwa.

The Settlers II
Strategiczne 15 lutego 1996
The Settlers II jest drugą odsłoną serii uznawanej za klasykę gatunku strategii czasu rzeczywistego (RTS). Gracz kieruje poczynaniami grupki osadników, która na nowo odkrytym lądzie próbuje zbudować kolonię. Deweloperzy ze studia Blue Byte Software przygotowali wciągającą kampanię trybu jednoosobowego, na którą składa się 10 misji, oraz w pełni funkcjonalny, sieciowy multiplayer.

Zoo Tycoon 2
Strategiczne 12 listopada 2004
Kontynuacja popularnej strategii ekonomicznej opracowana przez studio Blue Fang Games. Gracz po raz kolejny wciela się w zarządcę tytułowego zoo, w którym może się pojawić trzydzieści gatunków zwierząt. Z uwagi na fakt, że nasi podopieczni wymagają stałego nadzoru, konieczne jest zatrudnienie odpowiednio wyszkolonego personelu, czyli treserów i sprzątaczy oraz ochrony; nie bez znaczenia pozostają również osoby zabawiające gości.

Humankind
Strategiczne 17 sierpnia 2021
Turowa strategia 4X studia Amplitude, wzorowana na serii Sid Meier's Civilization. W Humankind gracz tworzy własną cywilizację, dobierając elementy z wielu historycznych kultur, a następnie musi ją poprowadzić przez kolejne epoki, od starożytności po czasy współczesne.

Nordhold
Strategiczne 25 marca 2025
Połączenie turowego city buildera z grą typu tower defense osadzone w świecie fantasy inspirowanym Skandynawią epoki średniowiecza. W Nordhold rozgrywka dzieli się na dwie fazy: w ekonomicznej rozbudowujemy wioskę, zaś w obronnej odpieramy fale agresorów na heksagonalnej mapie.

Victoria 3: Charters of Commerce
Strategiczne 17 czerwca 2025
Dodatek do gry typu grand strategy od Paradox Development Studio skupiony na rozszerzeniu mechaniki rozgrywki (Mechanics Pack). Victoria 3: Charters of Commerce rozbudowuje handel i wprowadza statuty firm, monopole, towary luksusowe oraz traktaty dyplomatyczne.

Cezar IV
Strategiczne 26 września 2006
Caesar IV to kolejna, czwarta już odsłona popularnego cyklu strategii-ekonomicznych, skupiających się na aspektach rozbudowy oraz zarządzania wirtualnym miastem w czasach starożytnego Imperium Rzymskiego.

Anno 1701
Strategiczne 26 października 2006
Anno 1701 to pozycja, która zainteresuje przede wszystkim miłośników mozolnego rozwijania i rozbudowywania zamorskich posiadłości oraz rośnięcia w potęgę poprzez zręczne, ekonomiczne manewry.

Star Wars: Galactic Battlegrounds
Strategiczne 10 listopada 2001
Star Wars: Galactic Battlegrounds to osadzona w uniwersum Gwiezdnych Wojen strategia czasu rzeczywistego (RTS), wyprodukowana przez zespół deweloperski Ensemble Studios. Gracz przejmuje kontrolę nad jedną z 6 cywilizacji, uczestniczących w wielkiej wojnie o panowanie nad galaktyką. W grze pojawia się ponad 300 różnych typów jednostek, budynków i instalacji wojskowych, doskonale znanych fanom Star Wars.

Tropico 4
Strategiczne 23 sierpnia 2011
Czwarta część zapoczątkowanej w 2001 roku serii humorystycznych strategii ekonomicznych, w których wcielamy się w bezwzględnego dyktatora niewielkiej bananowej republiki. Za jej powstanie odpowiada ponownie ekipa Haemimont Games, która przejęła pieczę nad cyklem wraz z przejęciem dotychczasowego wydawcy przez koncern THQ. Głównym celem rozgrywki jest dbanie o budżet kraju, dzięki wydobyciu surowców i wytwarzaniu rozmaitych dóbr.

Warcraft II: Tides of Darkness
Strategiczne 14 marca 1995
Kontynuacja przebojowej strategii RTS studia Blizzard Entertainment z 1994 roku. Akcja Warcraft II: Tides od Darkness przenosi nas do znanego z pierwowzoru świata Azeroth. Choć od pamiętnej klęski orków minęło aż sześć lat, określani mianem "zielonej zarazy" najeźdźcy nie zrezygnowali ze swoich planów i skorzystawszy z pomocy armady potężnie uzbrojonych statków, docierają do granic królestwa ludzi, marząc o zemście.

Rise of Nations: Rise of Legends
Strategiczne 9 maja 2006
Sequel udanej gry strategicznej, która poruszała temat rozwoju naszej cywilizacji. Tym razem jednak, autorzy Rise of Nations postanowili zerwać ze znaną nam rzeczywistością i stworzyć strategię osadzoną w świecie gdzie magia miesza się z techniką.

Call to Arms
Strategiczne 27 kwietnia 2018
Wojenna strategia czasu rzeczywistego z elementami gry akcji, opracowana przez studio Digitalmindsoft, które wraz z ekipą Best Way stworzyło popularną serię RTS-ów Men of War. W przeciwieństwie do wspomnianego cyklu, akcja Call to Arms rozgrywa się w czasach współczesnych, a podczas zabawy korzystamy z uzbrojenia faktycznie wykorzystywanego przez dzisiejsze armie (np. czołg M1A2 Abrams czy samochód terenowy Humvee).

Terminator: Dark Fate - Defiance
Strategiczne 21 lutego 2024
Terminator: Dark Fate – Defiance to wojenny RTS osadzony w postapokaliptycznej przyszłości. Gracz dowodzi siłami ruchu oporu walczącymi z mechanicznymi armiami bezwzględnej sztucznej inteligencji Legion.

Crusader Kings III: All Under Heaven
Strategiczne 2025
Czwarte duże rozszerzenie do strategii od Paradox Development Studio. Crusader Kings III: All Under Heaven pozwala nam rządzić Chinami, Japonią lub Azją Południowo-Wschodnią. Każdy z tych obszarów ma unikalną specyfikę i może czerpać korzyści z obecności Jedwabnego Szlaku.

XCOM: Chimera Squad
Strategiczne 24 kwietnia 2020
Spin-off serii taktycznych turowych strategii XCOM. W Chimera Squad przejmujemy kontrolę nad tytułowym oddziałem składającym się z ludzi i kosmitów, którego zadaniem jest dbanie o porządek w metropolii znanej jako Miasto 31. Akcja toczy się 5 lat po XCOM 2.