Seria Castlevania - seria gier
Cykl gier akcji z elementami grozy, opowiadający o walce łowców wampirów z Draculą i jego poplecznikami. Seria, za której „ojca” uważa się Kojiego Igarashiego, zadebiutowała w 1986 roku i należy do najważniejszych marek w portfolio wydawniczym japońskiej firmy Konami. Oprócz niej na kartach historii tej marki zapisało się również między innymi studio MercurySteam, które po latach stagnacji na chwilę tchnęło w nią nowe życie.
Obok cyklu Metroid Prime, Castlevania była jednym z filarów gatunku metroidvania. Niemniej, na przestrzeni lat seria ewoluowała, z dwuwymiarowych platformówek akcji w kierunku pełnoprawnych przygodowych gier akcji z elementami RPG.
Historia serii Castlevania
Korzenie cyklu Castlevania sięgają lat 80. XX wieku. Pierwsza odsłona serii, zatytułowana po prostu Castlevania, została wydana w 1986 roku w wersji na konsolę Nintendo Famicom. Początkowo produkcja cieszyła się niewielką popularnością w swojej ojczyźnie, głównie z uwagi na wymóg posiadania stacji dysków FDS. Kiedy tylko producent zdecydował się wypuścić grę na Zachodzie (a co za tym idzie – na konsolę Nintendo Entertainment System) oraz na tradycyjnych kartridżach, z miejsca stała się ona hitem.
W ten sposób narodził się cykl, który na przestrzeni kolejnych lat doczekał się kilkudziesięciu odsłon przeznaczonych na najpopularniejsze platformy sprzętowe – od konsol stacjonarnych i przenośnych po komputery osobiste.
Fabuła i gameplay w cyklu Castlevania
Fabuła serii Castlevania luźno nawiązuje do słynnej powieści Dracula Brama Stokera. Osią wydarzeń są zmagania rodu Belmontów z księciem Draculą i jego sługusami. Legendarny krwiopijca odradza się, a kolejne pokolenia łowców wampirów muszą odsyłać go w niebyt.
Przez lata rozgrywka w grach z serii Castlevania ewoluowała od zręcznościowej platformówki w kierunku gry akcji z elementami RPG. Stałe rozwiązania to przede wszystkim podstawowa broń bohatera – obdarzony wielką mocą bicz Vampire Killer, dynamiczne potyczki z hordami przeciwników (jak wampiry, wilkołaki i nieumarli), a także eksploracja poziomów inspirowanych gotyckim horrorem.
Szczególnym przełomem dla serii okazała się wydana w 1997 roku Castlevania: Symphony of the Night, w której odrębne poziomy zostały zastąpione przemierzaniem otwartego zamku; ponadto wprowadzono w niej rozwój postaci i ekwipunku.
Choć w większości gier z serii Castlevania akcję oglądamy z boku, miały miejsce próby przeniesienia jej na obszar trzecioosobowych produkcji. Najbardziej udaną był podcykl Castlevania: Lords of Shadow od studia MercurySteam, za sprawą którego marka zyskała nowe grono fanów (choć stylistycznie i gameplayowo odbiegała od klasycznej serii).
Grafika w serii Castlevania
Oprawa wizualna gier z cyklu Castlevania zmieniała się wraz z postępem technologicznym kolejnych generacji platform sprzętowych. Początkowo akcja ukazana była w sposób typowy dla platformówek 2D z pixelartową oprawą wizualną. Wraz z premierą gry Castlevania na konsoli Nintendo 64 w 1999 roku pojawiła się grafika 3D, która w niedługim czasie stała się standardem serii. Na uwagę zasługuje także muzyka, tworzona na potrzeby marki przez takich kompozytorów jak Satoe Terashima, Kinuyo Yamashita, Kenichi Matsubara czy Jun Funahashi.
Adaptacje serii Castlevania
Popularność Castlevanii znalazła swoje odbicie w kulturze masowej. Marka doczekała się m.in. adaptacji w formie powieści graficznej Curse of Darkness, kolekcji figurek produkowanych przez firmę zabawkarską NECA oraz dwóch kolekcjonerskich gier karcianych. W 2017 roku Netflix stworzył również serial anime, który zebrał bardzo przychylne recenzje.