Seria ArmA - seria gier
Seria taktycznych strzelanin, będąca symulacją działań żołnierzy na współczesnym polu walki. Marka rozwijana jest przez czeskie studio Bohemia Interactive w oparciu o autorską technologię – Real Virtuality.
Pierwsza gra z cyklu – ARMA: Armed Assault ukazała się w 2006 roku i okrzyknięta została „duchowym następcą” Operation Flashpoint: Cold War Crisis. (2001). Tytuł spotkał się z uznaniem wśród miłośników taktycznych strzelanin za sprawą złożonych mechanizmów rozgrywki, wiarygodnej fabuły kampanii głównej oraz znakomitej oprawy wizualnej. Sukces udało się powtórzyć trzy lata później wraz z wydaniem drugiej odsłony serii – ARMA II, napędzanej przez trzecią generację silnika Real Virtuality.
Wspólnym mianownikiem gier z cyklu ArmA jest możliwość wcielenia się w rolę współczesnego żołnierza. Gracze mogą wziąć udział w fikcyjnych operacjach militarnych rozgrywanych na sporej wielkości mapach i przy użyciu nowoczesnego sprzętu wojskowego, w tym różnego rodzaju pojazdów oraz uzbrojenia.
Rozgrywka odznacza się dużą swobodą działań oraz naciskiem na realizm zdarzeń i sytuacji. W przeciwieństwie do wielu konkurencyjnych produktów, w grach z serii ArmA dynamiczna akcja ustępuje miejsca aspektom symulacyjnym, co wymusza na graczach także bardziej taktyczne podejście do zabawy, a zwłaszcza umiejętne planowanie i koordynowanie współpracy w drużynie.
Cykl ArmA wyróżnia się atrakcyjną oprawą audiowizualną. Duża w tym zasługa autorskiej technologii Real Virtuality, która zastosowana została także w stworzonych na potrzeby szkolenia wojskowego symulatorach VBS i VBS 2. Deweloperzy zadbali również o wsparcie społeczności fanowskiej za sprawą znakomitych narzędzi modderskich, co zaowocowało m.in. powstaniem niezwykle popularnej modyfikacji DayZ.