Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS4 PS3 Xbox One Xbox 360 Switch Andro iOS

Guerrilla Games

Firma producent

Guerrilla Games jest studiem deweloperskim, należącym do firmy Sony Interactive Entertainment. Od 2000 roku siedziba zespołu mieści się w Amsterdamie, gdzie znajduje zatrudnienie ponad 200 deweloperów z 25 krajów. Jego szefem jest natomiast Hermen Hulst piastujący funkcję dyrektora zarządzającego.

Historia

Korzenie studia Guerrilla Games sięgają 2000 roku, kiedy to w Amsterdamie utworzono firmę Lost Boys Games; nowo powstały zespół był efektem scalenia trzech mniejszych ekip: Orange Games, Formula oraz Digital Infinity. W ciągu kolejnych dwóch lat studio stworzyło cztery produkcje – dwie na konsolę Game Boy Color (Rhino Rumble, Tiny Toon Adventures: Dizzy's Candy Quest) oraz dwie na Game Boya Advance (Invader, Black Belt Challenge).

Era PlayStation 2 i nawiązanie współpracy z Sony

Właściwa historia firmy rozpoczyna się jednak w 2003 roku, kiedy to spółka-matka (Lost Boys) postanowiła sprzedać ją innemu multimedialnemu gigantowi – Media Republic. Wtedy też zespół zmienił nazwę na Guerrilla Games i pod nową banderą rozpoczął pracę nad dwoma tytułami. Na efekty ich działalności nie trzeba było długo czekać.

Premiera gry Shellshock: Nam ’67 (wrzesień 2004) pozwoliła ekipie zaistnieć w świadomości graczy, co było możliwe dzięki kontrowersyjnej tematyce gry (jej akcja została osadzona podczas wojny w Wietnamie), a także szerokiej gamie platform docelowych – tytuł pojawił się bowiem na komputerach osobistych, PlayStation 2 oraz Xboksie. Znacznie szerszym echem odbił się jednak debiut następnego dzieła studia, czyli Killzone – pierwszoosobowej strzelaniny wydanej wyłącznie na konsolę PlayStation 2. Produkcja, przygotowywana jako bezpośrednia odpowiedź japońskiej korporacji na rosnącą popularność xboksowej serii Halo, trafiła w ręce ponad miliona graczy z całego świata. Firma Sony Computer Entertainment zyskała wówczas cenną markę, co ostatecznie popchnęło ją do podpisania z Guerrilla Games umowy, wedle której zespół miał w przyszłości zajmować się tworzeniem gier tylko na PlayStation 2, PlayStation Portable i PlayStation 3.

PlayStation 3, czyli kamień milowy w działalności studia

Kolejny rozdział w dziejach studia rozpoczął się zaledwie rok później, gdy na targach E3 świat po raz pierwszy ujrzał drugą odsłonę serii Killzone, a raczej pre-renderowane wideo imitujące właściwą rozgrywkę. Materiał wzbudził kontrowersje, co w dalszej perspektywie miało odnieść pozytywny skutek – Guerrilla Games zostało bowiem sprzedane firmie Sony, dołączając tym samym do grona należących do niej deweloperów. W 2006 roku PlayStation Portable otrzymało Killzone: Liberation – stosunkowo udaną strzelaninę kontynuującą wątki rozpoczęte w pierwszej grze. Przez kolejne trzy lata ekipa pracowała nad Killzone 2, wydanym na PlayStation 3 w 2009 roku.

Z uwagi na fakt, że produkcja spotkała się z pozytywnym przyjęciem ze strony graczy, głównie ze względu na wysokiej jakości oprawę graficzną, przez kolejne dwa lata deweloperzy mogli w spokoju pracować nad trzecią odsłoną swojego flagowego cyklu, która zadebiutowała w 2011 roku. 24 lutego studio opuścił jeden z założycieli, Arjan Brussee, zasilając szeregi Visceral Games. Pracownicy Guerrilla Games natomiast poświęcili się pracy nad nową, niezapowiedzianą jeszcze marką, o której zaczęły krążyć słuchy jeszcze w 2010 roku.

Horizon Zero Dawn

Rok 2013 przyniósł premierę Killzone Najemnik, czyli kolejnej strzelaniny FPP osadzonej w znanym uniwersum – tym razem jednak za produkcję odpowiadał zespół Guerrilla Cambridge, znany wcześniej pod nazwą Sony Computer Entertainment Cambridge. Wtedy też zostało zapowiedziane Killzone: Shadow Fall, które trafiło do sklepów wraz z czwartą konsolą stacjonarną Sony.

Na targach E3 2015 świat po raz pierwszy usłyszał o Horizon Zero Dawnpierwszej nowej marce w portfolio studia od premiery Killzone'a. Nim jednak po niemal dwóch latach (bo w lutym 2017 roku) tytuł trafił na sklepowe półki, w 2016 roku na rynku zadebiutowało Rigs: Mechanized Combat League, czyli ostatnie dzieło zespołu Guerrilla Cambridge, opracowane z myślą o PlayStation 4 i PlayStation VR, czyli dedykowanych tej konsoli goglach wirtualnej rzeczywistości. Po premierze tej produkcji odpowiedzialny za jej stworzenie oddział firmy został zamknięty.

Warto nadmienić, że Horizon Zero Dawn było najdroższym produktem rozrywkowym w historii Holandii, a studio Guerrilla Games stało się dzięki niemu jedynym deweloperem z tego kraju, zaliczającym się do największych firm w branży. Prace nad grą trwały sześć lat, a uczestniczyło w nich 250 osób z holenderskiego studia oraz około 100 deweloperów z Chin. Wysiłek jednak się opłacił, gdyż gra Horizon Zero Dawn nie tylko otrzymywała wysokie oceny w branżowych mediach (oraz zdobyła liczne nagrody), lecz również świetnie się sprzedawała. Po roku od premiery twórcy poinformowali, że nabyło ją 7,6 miliona graczy, natomiast w jej drugie urodziny dowiedzieliśmy się, że liczba sprzedanych egzemplarzy zwiększyła się jeszcze o 2,4 miliona. W międzyczasie, bo w sierpniu 2017 roku, deweloperzy udostępnili pierwsze (i jedyne) rozszerzenie do tego tytułu, czyli The Frozen Wilds.

W marcu 2020 deweloperzy potwierdzili krążące od jakiegoś czasu plotki, że Horizon Zero Dawn ma trafić na komputery osobiste. Ogłoszenie spotkało się z negatywną reakcją ze strony wielu graczy, którzy poczuli się „zdradzeni” przez twórców. Nie przeszkodziło to jednak omawianej pozycji zostać jednym z bestsellerów Steama... w ciągu godziny od pojawienia się na tej platformie. Mimo to debiut Horizon Zero Dawn na komputerach osobistych, który miał miejsce 7 sierpnia 2020 roku, nie był usłany różami. Gra cierpiała na liczne bolączki techniczne, co przełożyło się na ledwie „mieszane” oceny.

11 czerwca gracze doczekali się zapowiedzi drugiej odsłony cyklu Horizon, o podtytule Forbidden West, która zmierzała na PlayStation 5.

Decima

Decima jest silnikiem graficznym opracowanym przez studio Guerrilla Games. Pierwszą produkcją, która działała w oparciu o tę technologię, był Killzone: Shadow Fall. Kolejne to Horizon Zero Dawn, Until Dawn oraz Until Dawn: Rush of Blood. W czerwcu 2016 roku engine został udostępniony studiu Kojima Productions na potrzeby projektu Death Stranding. Ostatnia z wymienionych gier była zarazem pierwszą opartą na tym silniku, która pojawiła się nie tylko na PlayStation 4, lecz również na komputerach osobistych; niedługo później w jej ślady poszedł również Horizon Zero Dawn.

Co ciekawe, przed udostępnieniem omawianej technologii Hideo Kojimie i jego zespołowi nie posiadała ona nazwy, gdyż twórcy nie zamierzali „wypuszczać” jej na zewnątrz. Kiedy jednak autorzy zostali zmuszeni do nadania imienia swojemu dziełu (przez względy marketingowe), postawili na nawiązanie do wyspy Dejima, która przed wiekami stanowiła swoiste centrum stosunków handlowych między Holandią i Japonią.