Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Źródło fot. Bioware / Blizzard
i
Publicystyka 24 września 2022, 11:30

autor: Marek Jura

Najbardziej irytujące mechaniki i elementy w grach RPG

RPG to jeden z najpopularniejszych obecnie gatunków gier komputerowych. Dziś często udaje się uczynić je przede wszystkim bardziej grywalnymi. Wciąż jednak niektóre mechaniki potrafią zniechęcić nawet do tych mocno oryginalnych produkcji.

Spis treści

Zebranie drużyny przed wyruszeniem w drogę

Baldur’s Gate II: Enhanced Edition, 2013, Overhaul Games, Atari/Infogrames (Baldur’s Gate II: Cienie Amn, 2000, BioWare, Interplay Entertainment) - Najbardziej irytujące mechaniki i elementy w grach RPG - dokument - 2022-09-23
Baldur’s Gate II: Enhanced Edition, 2013, Overhaul Games, Atari/Infogrames (Baldur’s Gate II: Cienie Amn, 2000, BioWare, Interplay Entertainment)
  1. Gry, w których to irytowało: seria Baldur’s Gate, Icewind Dale
  2. Gry, w których zrobiono to dobrze: Pathfinder: Wrath of the Righteous, Fallout
  3. Czy uczynienie tego elementu bardziej przyjaznym graczom stało się branżową normą: częściowo

Na koniec absolutna klasyka – „przed wyruszeniem w drogę należy zebrać drużynę”. Ten fragment tekstu czytanego przez Piotra Fronczewskiego jest dobrze znany każdemu fanowi polskiej wersji drugiego „Baldura”. Nie mogło go również zabraknąć w wydanej kilkanaście lat po premierze edycji rozszerzonej.

I choć na brzmienie głosu wybitnego aktora teatralnego i filmowego uczestniczącego w pracach nad polską lokalizacją gry wielu z nas może reagować rozrzewnieniem, nie da się ukryć, że sama mechanika potrafiła zirytować. Wprowadzono ją po to, by gracz nie był w stanie uciec z miejsca starcia bądź ominąć wrogów, jednak ze względu na techniczne bugi w praktyce oznaczało to po prostu spadek grywalności w stosunku do wcześniejszych produkcji.

Zostało jeszcze 41% zawartości tej strony, której nie widzisz w tej chwili ...

... pozostała treść tej strony oraz tysiące innych ciekawych materiałów dostępne są w całości dla posiadaczy Abonamentu Premium

Abonament dla Ciebie

Marek Jura

Marek Jura

W 2016 ukończył filologię na UAM-ie. Od tamtej pory recenzuje dla GRYOnline.pl prozę, poezję, filmy, seriale oraz gry wideo. Pierwsze kroki w branży dziennikarskiej stawiał zaś jako newsman w lokalnym brukowcu. Prowadził własną firmę – projektował, składał, testował i sprzedawał planszówki. Opublikował kilka opowiadań, a także przygotowuje swój debiutancki tom wierszy. Trenuje sporty walki. Feminista, weganin, fan ananasa na pizzy, kociarz, nie lubi Bethesdy i Amazona, lubi Lovecrafta, Agentów TARCZY, P:T, Beksińskiego, Hollow Knigt, performance, sztukę abstrakcyjną, mody do gier i pierogi.

więcej

Odkopałem najlepsze zapomniane mechaniki hack’n’slashów
Odkopałem najlepsze zapomniane mechaniki hack’n’slashów

Inspiracja, naśladownictwo, kalka czy wręcz plagiat. Twórcy gier nieustannie czerpią z dorobku swoich poprzedników podpatrując pewne schematy, mechaniki. Niekiedy, o zgrozo, w szale powielania uda im się pominąć prawdziwe perły.