Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Publicystyka 20 listopada 2022, 11:30

10 pięknych gier, w których wieje nudą

Grając w gry, trudno nie zwracać uwagi na grafikę. Bywa jednak tak, że przysłania ona to, co w elektronicznej rozrywce najważniejsze – gameplay. Przez to czasami powstają produkcje piękne, lecz potwornie nudne.

Spis treści

Gry to nie tylko grafika, choć trzeba przyznać, że atrakcyjne wizualia potrafią zachęcić do sięgnięcia po dany tytuł, a czasami wręcz przesądzić o jego popularności. Zdarza się jednak, iż w parze z nimi nie idzie rozgrywka. Oczy mają ucztę, ale umysł, zamiast się delektować, odpływa ku przyjemniejszym gameplayowo pozycjom lub tematom zgoła innym niż growe.

Powody takiego stanu rzeczy mogą być różne – od powtarzalności, przez niski poziom trudności, po nieangażującą fabułę lub jej brak. Co za tym idzie, również gry, które da się zaliczyć do tej kategorii, są różne. Dla jednej osoby będą to wszelkiej maści symulatory. Innych znuży długaśne RPG, co niektórych wyścigi, a z pewnością znajdą się również gracze, regularnie ziewający przy pełnych akcji slasherach.

Poniżej znajdziecie dziesięć relatywnie świeżych produkcji, które moim zdaniem są szczególnie nudne. Piękne, lecz nudne. A jeśli zastanawiacie się, czy...

NA LIŚCIE SĄ RDR2 I DEATH STRANDING?

Może Was to zaskoczy, ale nie – ani Red Dead Redemption 2, ani Death Stranding nie trafiły do tego zestawienia. Owe produkcje zachwyciły mnie bowiem klimatem i immersją. I choć doskonale zdaję sobie sprawę, czemu niektóre osoby uznają je za monotonne, uważam, że jest to ta przyjemna odmiana nudy. Więcej na ten temat przeczytacie w tekście Adama Zechentera, z którym zgadzam się w stu procentach.

AKTUALIZACJA – LISTOPAD 2022

Oryginalna wersja tego artykułu z kwietnia 2022 roku została zaktualizowana o dwie nowe pozycje – znajdziecie je na dziewiątej i dziesiątej stronie.

Jeśli zaś chodzi o gry, o których napisałem wcześniej, podtrzymuję swoje zdanie w każdym przypadku. W międzyczasie dałem nawet drugą szansę Immortals: Fenyx Rising, ale tak jak za pierwszym razem skończyło się zasypianiem z padem w ręce…

Immortals: Fenyx Rising

Och, Ubisoft – gdyby tylko firma ta poświęcała tworzeniu ciekawej zawartości tyle samo czasu, co tworzeniu jakiejkolwiek zawartości, byłaby chyba jedną z moich ulubionych. A tak, cóż, zmęczywszy Assassin’s Creed: Odyssey, w zasadzie nie miałem kontaktu z jej innymi produkcjami. Z jednym małym wyjątkiem, znanym pod niezbyt chwytliwym tytułem – Immortals: Fenyx Rising.

Sięgnąłem po tę grę, gdyż jawiła mi się jako „Asasyn” pozbawiony teraźniejszego wątku, który w ostatnich testowanych przeze mnie odsłonach cyklu był przeciwieństwem tego, co na ogół uznaję za interesujące. Dodatkowo skusiła mnie mitologia grecka. Ostatecznie jednak zainwestowane pieniądze, jak i mój misterny plan na dobrą zabawę, można by podsumować słowami Stefana „Siary” Siarzewskiego z filmu Kiler-ów 2-óch.

Szkoda, że początkowy zachwyt dość szybko mija. - 10 pięknych gier, w których wieje nudą - dokument - 2022-11-20
Szkoda, że początkowy zachwyt dość szybko mija.

Początek przygody stworzonej przeze mnie Fenyx – dodajmy, że w bardzo ograniczonym kreatorze postaci – był znośny. Niemniej, choć protagonistka dość szybko zdobyła skrzydła, gra ich nie rozwinęła. Ubisoft chciał mieć swoją Zeldę: Breath of the Wild, lecz ewidentnie nie zrozumiał, co stoi za fenomenem produkcji Nintendo. Zamiast się nad tym zastanowić, deweloper bezrefleksyjnie skopiował większość mechanik, a mapę świata w tradycyjny dla siebie sposób upstrzył dziesiątkami, o ile nie setkami, znaczników, które – o zgrozo – trzeba własnoręcznie zlokalizować.

Infantylna fabuła nie pozwalała mi zagłębić się w opowieść, a mozolna eksploracja, polegająca na bezrefleksyjnym odhaczaniu kolejnych punktów, znudziła mnie po kilku godzinach. Angażujące wydały mi się jedynie walki z co trudniejszymi przeciwnikami, a w szczególności z bossami, lecz na dłuższą metę i to nie wystarczyło, bym dotrwał do napisów końcowych. Za to grafika? Palce lizać! Dla własnego widzimisię zrobiłem kilkadziesiąt screenów. Sęk w tym, że wolałbym przejść grę – bo kapitalnej ścieżki dźwiękowej autorstwa Garetha Cokera mogłem sobie posłuchać na Spotifyu.

  1. Więcej o grze Immortals: Fenyx Rising

Hubert Śledziewski

Hubert Śledziewski

Zawodowo pisze od 2016 roku. Z GRYOnline.pl związał się pięć lat później – choć zna serwis, odkąd ma dostęp do Internetu – by połączyć zamiłowanie do słowa i gier. Zajmuje się głównie newsami i publicystyką. Z wykształcenia socjolog, z pasji gracz. Przygodę z gamingiem rozpoczął w wieku czterech lat – od Pegasusa. Obecnie preferuje PC i wymagające RPG-i, lecz nie stroni ani od konsol, ani od innych gatunków. Kiedy nie gra i nie pisze, najchętniej czyta, ogląda seriale (rzadziej filmy) i mecze Premier League, słucha ciężkiej muzyki, a także spaceruje z psem. Niemal bezkrytycznie kocha twórczość Stephena Kinga. Nie porzuca planów pójścia w jego ślady. Pierwsze „dokonania literackie” trzyma jednak zamknięte głęboko w szufladzie.

więcej

TWOIM ZDANIEM

Czy grafika ma dla Ciebie duże znaczenie?

Tak, ale nie chodzi o wielokąty, ma być estetyczna i przemyślana.
61,9%
Nie, liczy się fabuła i gameplay.
27,1%
Tak, niech karta graficzna zapłonie! AHAHAHAHA!
11%
Zobacz inne ankiety
15 przepięknych gier indie. Wiele hitów AAA może im pozazdrościć
15 przepięknych gier indie. Wiele hitów AAA może im pozazdrościć

Gry niezależne z reguły są tworzone przez stosunkowo niewielką liczbę osób, stąd rzadko udaje im się zachwycić ogromem świata czy skomplikowanym drzewkiem decyzyjnym. Mimo to niektóre z nich po prostu olśniewają oprawą audiowizualną.

10 ambitnych gier, które zanudzą Was na śmierć
10 ambitnych gier, które zanudzą Was na śmierć

Są gry, które śmiało da się nazwać majstersztykami, inne – kompletnymi bublami, a większość mniej lub bardziej solidnymi przeciętniakami. Czasami trafić można jednak na rodzynka, który z jednej strony zachwyca, a z drugiej przynudza.

Piękne i nietypowe – gry, które zaskoczyły pomysłem na grafikę
Piękne i nietypowe – gry, które zaskoczyły pomysłem na grafikę

„Liczy się grywalność, a nie grafika”. Tak często tłumaczy się słabszą jakość oprawy wizualnej. Grafika jednak nie musi być tylko albo dobra, albo słaba. Może być też ciekawa, pomysłowa, intrygująca, niezwykła i takie właśnie przykłady wyszukaliśmy.