Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać
Publicystyka 14 września 2021, 14:45

autor: hexx0

10 świetnych narratorów z kultowych gier

Najlepszy kawał można zepsuć, a najciekawszą historią wywołać drzemkę u słuchaczy. Chcąc uniknąć tego problemu, twórcy gier wideo zatrudniają pierwszej klasy aktorów, którzy później czarują nas swoimi głosami.

Civilization VI

  1. Co to: strategia 4X (eksploracja, ekspansja, eksploatacja, eksterminacja)
  2. Rok wydania: 2016
  3. Aktor odpowiadający za narrację: Sean Bean / Przemysław Walich

Przejdźmy do czegoś mniej oczywistego, bo chyba mało kto spodziewa się interesującej narracji po strategii 4X. Szósta Cywilizacja takową jednak posiada. Wszystko za sprawą Seana Beana – aktora znanego z tego, że jego postacie często umierają (z obawy przed spoilerami jako przykład podam tylko Władcę Pierścieni). W trailerach najnowszej „Civki” jest dokładnie tak samo, ale później jego głos i tak towarzyszy nam w wyprawie przez wieki.

Z całym szacunkiem dla pana Przemysława Walicha, który wypowiada kwestie Seana Beana w polskiej wersji Cywilizacji – i wypada całkiem nieźle – oryginał jest po prostu lepszy. Cytaty towarzyszące odblokowywanym technologiom oraz ideom wypowiadane spokojnym, ciepłym głosem z delikatnym brytyjskim akcentem dodają kolejnym rozgrywkom trochę magii i nawet słuchając ich po raz dwudziesty trzeci, nie mam dość. Po polsku spełniają swoją rolę, ale za bardzo przypominają odczytywane komunikaty niż zyskiwane wraz z rozwojem cywilizacji mądrości.

Kwestie wygłaszane przez Seana Beana nie tworzą spójnej całości – trudno o to, skoro składają się na nie cytaty z Arystotelesa, Benjamina Franklina, Paulo Coelho, Napoleona Bonapartego, Monty’ego Pythona, Sun Tzu czy J.R.R. Tolkiena. Kiedy jednak któryś wybrzmi, wiemy, że wykonaliśmy kolejny ważny krok ku świetlanej przyszłości. Ponadto większość z nich to prawdziwie złote myśli, więc wysłuchiwanie ich co rozgrywka tylko je utrwala.

LUDZKOŚĆ NA TLE CYWILIZACJI

Seria Civilization doczekała się niedawno konkurencji na poletku historycznych strategii 4X. Humankind nie zdetronizował może króla gatunku, ale stanowi dla niego ciekawą alternatywę, a w przyszłości może nawet powalczyć o koronę. Amplitude Studios wiele rozwiązań zapożyczyło od Firaxis Games, w tym właśnie podejście do roli narratora. Aktor zatrudniony przy Ludzkości wypada nieźle, próbuje nawet żartować, ale to wszystko, co można powiedzieć – jest zwyczajnie poprawny.

TWOIM ZDANIEM

Jak dużą wagę przywiązujesz do głosów w grach?

Dużą - kiepski aktor może zepsuć, a dobry poprawić wrażenia z rozgrywki.
87,1%
Średnią, mają po prostu nie przeszkadzać.
10,1%
Małą, nawet kiepskie głosy mi nie przeszkadzają.
2,8%
Zobacz inne ankiety
Darkest Dungeon

Darkest Dungeon

Sid Meier's Civilization VI

Sid Meier's Civilization VI

Biomutant

Biomutant

Max Payne

Max Payne

Castlevania: Lords of Shadow

Castlevania: Lords of Shadow

Trine: Enchanted Edition

Trine: Enchanted Edition

The Stanley Parable

The Stanley Parable

Furi

Furi

11 niezłych gier, których fabuła to bełkot
11 niezłych gier, których fabuła to bełkot

Dobre gry muszą mieć dobrą fabułę. Prawda? Nieprawda. Branża wielokrotnie pokazała nam, że aby zapisać się w annałach interaktywnej rozrywki potrzebujesz dobrych deweloperów – a scenariusz możesz napisać na kolanie.

Ellen Page kontra prostokąty – o emocjonalności i narracji w grach
Ellen Page kontra prostokąty – o emocjonalności i narracji w grach

W 2013 roku proste kwadraty budziły więcej emocji niż postać grana przez Ellen Page. Jak do tego doszło? To efekt burzliwego poszukiwania nowych form narracji w grach.