Mimika twarzy, którą musimy obserwować. Pomysły sprzed lat, których brakuje dziś w grach

Przemysław Zamęcki

Mimika twarzy, którą musimy obserwować

Uśmiechnął się chytrze – znaczy, że w tym queście czeka nas zasadzka! - Tak się kiedyś grało - zapomniane mechaniki, za którymi tęsknimy - dokument - 2020-07-28
Uśmiechnął się chytrze – znaczy, że w tym queście czeka nas zasadzka!

W 2011 roku nazwa australijskiego studia deweloperskiego Team Bondi była na ustach wszystkich graczy. Stało się tak oczywiście za sprawą wydanej we współpracy z Rockstarem detektywistycznej przygodówki akcji zatytułowanej L.A. Noire. Niemal dziesięć lat temu istniały już wprawdzie od dawna najróżniejsze systemy pozwalające na pokazanie ekspresji wyrażanej przez twarze wirtualnych postaci, ale to, co zobaczyliśmy w przygodach Cole’a Phelpsa, stanowiło prawdziwy przełom. System MotionScan za pomocą trzydziestu dwu kamer śledził twarze aktorów, pozwalając w bardzo widowiskowy sposób przenieść ich mimikę na ekrany naszych telewizorów i monitorów. Prowadzenie śledztw i przesłuchiwanie świadków oraz podejrzanych miało być wisienką na torcie tej znakomicie przyjętej produkcji.

No właśnie, ale czy MotionScan faktycznie okazał się takim przełomem, jak zapewne chcieli tego twórcy? Zdania graczy na ten temat chyba były jednak podzielone, ponieważ mechanika ta nie zawsze sprawdzała się w praktyce. Czasem wręcz trudno było ocenić, co faktycznie wyrażają twarze przesłuchiwanych postaci, wyginające się w groteskowy sposób, niemający wiele wspólnego z targającymi nimi uczuciami.

Dziś są inne sposoby przechwytywania ruchów mięśni twarzy aktorów zatrudnionych przy produkcji gier, a system MotionScan został kompletnie zapomniany. Być może mogła go wskrzesić powstająca w studiu Team Bondi gra Whore of the Orient, ale prace nad nią już dawno wstrzymano. Świat poszedł naprzód i pomimo wznowienia w 2017 roku L.A. Noire (na konsolach ósmej generacji), dziś już raczej nikt nie sięgnie po przestarzałą i drogą technologię. Z drugiej strony wciąż nie widać gry, która choćby próbowała zmusić nas do wyciągania wniosków z obserwacji mimiki bohaterów.

L.A. Noire

L.A. Noire

PC PlayStation Xbox Nintendo

Data wydania: 17 maja 2011

Informacje o Grze
8.3

GRYOnline

8.3

Gracze

8.6

Steam

OCEŃ
Oceny
Podobało się?

103

Przemysław Zamęcki

Autor: Przemysław Zamęcki

Grał we wszystko na wszystkim. Fan retro gratów i gier w pudełkach, które namiętnie kolekcjonował. Spoczywaj w pokoju przyjacielu - 1978-2021

Czy Original War to najlepszy RTS w historii?

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Inne Gry
2020-07-30
04:11

Vamike Generał

Vamike

Dzisiaj jedyny słuszny pomysł to jak najlepszy model mikropłatnosci kto by sobie głowe zawracała jakimiś rewolucyjnymi pomysłami sprzed lat..

Komentarz: Vamike
2020-07-30
08:20

zanonimizowany558287 Senator

Gier RTS. Bardzo podobają mi się Total Wary, ale kurde brak mi takiego C&C. I taki remaster W3 czy Iron Harvest nie są zbyt sycące w tej kwestii.

Komentarz: zanonimizowany558287
2020-07-30
09:43

Gh_H4h Konsul

Według mnie pierwsza dekada wyłoniła najlepsze pomysły. Szkoda, że się ich nie rozwija.

Komentarz: Gh_H4h
2020-07-30
11:35

Ostateczna Wyrocznia Pretorianin

Zacznijmy od tego kto ma dawac te pomysly, nowe pokolenia bezwartosciowych szefow firm i tworcow. Tworczy okres gier skonczyl sie w 2007 roku gdy gry byly jeszcze niszą .

Komentarz: Ostateczna Wyrocznia
2020-07-30
16:05

Night Stalker Chorąży

Night Stalker

O jak szanuję za ten artykuł! Tak wiele wartościowych pomysłów ze starych lat o których się zapomniało. Bez kitu!

Komentarz: Night Stalker

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl