Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Publicystyka 8 grudnia 2019, 11:30

Skradanki, które stworzyły gatunek – historia szpiegów, zabójców i złodziei

Nawet Death Stranding, gra o byciu kurierem, czerpie z mechaniki skradanek. To pokazuje, jak długą drogę przebył ten gatunek. Dziś przyjrzymy się najważniejszym punktom zwrotnym w jego historii.

Spis treści

Metal Gear Solid 3: Snake Eater

  1. Twórcy: Konami
  2. Rok wydania: 2004

Metal Gear Solid 3 to prawdopodobnie jedna z najlepszych skradanek wszech czasów. A już na pewno czołówka serii. Kojima wziął to, co gracze pokochali w pierwszym MGS-ie, poprawił wraz z ekipą i pokazał, jaka moc drzemie w PlayStation 2. Snake Eater dzięki świetnemu designowi lokacji, pojazdów i postaci wciąż nieźle wygląda, mimo że to gra sprzed piętnastu lat.

Dostaliśmy do dyspozycji mnóstwo narzędzi, broni i gadżetów, które mogliśmy wykorzystać, jak tylko chcieliśmy. Misje rozgrywały się na zamkniętych, ale przestrzennych mapach i dało się je wypełniać na kilka sposobów. Albo i kilkanaście. Niektóre były tak absurdalne i pomysłowe, że powstają o nich całe opracowania. Są ludzie, którzy grę z liniową fabułą ukończyli po kilkanaście razy. I chcą więcej.

Robotę robi też klimat zmagań w dżungli i sympatyczni bohaterowie – oraz przegięci złoczyńcy. Wszyscy osadzeni w dramatycznej, ale i campowej historii, kłaniającej się w pas filmom o agencie 007. Bo Snake Eater przenosi nas do przełomu lat 60. i 70., a do boju prowadzimy ojca Solid Snake’a, późniejszego Big Bossa. Dzięki temu powstała najbardziej samodzielna historia w serii i nie musimy znać miliona powiązań, by cieszyć się zabawą. Skradanki zaś zawdzięczają Snake Eater rozbudowanie systemu kamuflażu i uczynienie go bardzo dynamicznym.

  1. Więcej o grze Metal Gear Solid 3: Snake Eater

Hubert Sosnowski

Hubert Sosnowski

Do GRYOnline.pl dołączył w 2017 roku, jako autor tekstów o grach i filmach. Obecnie jest szefem działu filmowego i portalu Filmomaniak.pl. Pisania artykułów uczył się, pracując dla portalu Dzika Banda. Jego teksty publikowano na kawerna.pl, film.onet.pl, zwierciadlo.pl oraz w polskim Playboyu. Opublikował opowiadania w miesięczniku Science Fiction Fantasy i Horror oraz pierwszym tomie Antologii Wolsung. Żyje „kinem środka” i mięsistą rozrywką, ale nie pogardzi ani eksperymentami, ani Szybkimi i wściekłymi. W grach szuka przede wszystkim dobrej historii. Uwielbia Baldur's Gate 2, ale na widok Unreal Tournament, Dooma, czy dobrych wyścigów budzi się w nim dziecko. Rozmiłowany w szopach i thrash-metalu. Od 2012 roku gra i tworzy larpy, zarówno w ramach Białostockiego Klubu Larpowego Żywia, jak i komercyjne przedsięwzięcia w stylu Witcher School.

więcej

TWOIM ZDANIEM

Która seria skradanek jest najlepsza?

Hitman
23,5%
Thief
15,2%
Dishonored
21,3%
MGS
9,9%
Splinter Cell
24,5%
Sniper Elite
2,2%
Inna
3,6%
Zobacz inne ankiety
10 najbardziej pamiętnych etapów skradankowych - wszędzie dobrze, ale w cieniu najlepiej
10 najbardziej pamiętnych etapów skradankowych - wszędzie dobrze, ale w cieniu najlepiej

Skradanki to bardzo specyficzny gatunek, który najbardziej utalentowanym deweloperom stwarza naprawdę spore pole do popisu. Przyglądamy się tym etapom, które oprócz zmuszania nas do siedzenia cicho i poruszania się w żółwim tempie zachwycały pomysłowością

Najlepsze serie skradankowe wszech czasów - ranking gry-online.pl
Najlepsze serie skradankowe wszech czasów - ranking gry-online.pl

Nasi redaktorzy wybrali najlepsze skradanki w historii i zebrali je w formie rankingu. Kto najlepiej radzi sobie z unikaniem przeciwników?