Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość kompendia 21 stycznia 2017, 08:40

autor: Góral

StarCraft II: Legacy of the Void – kompendium wiedzy [Aktualizacja #9: informacje o dodatkach]

Kompendium wiedzy o Legacy of the Void zawiera wszystkie ujawnione do tej pory przez studio Blizzard informacje na temat finalnej części trylogii w ramach StarCraft II. Znajdziecie tu m.in. ogólny zarys linii fabularnej, opisy dodatkowych jednostek, a także kilku innych nowości.

Aktualizacja: informacje o dodatkach (dział 7.3).

StarCraft II: Legacy of the Void – kompendium wiedzy [Aktualizacja #9: informacje o dodatkach] - ilustracja #1
Spis treści:
  • 1. Fabuła
  • 2. Świat gry (2.1 Najważniejsze postacie 2.2 Włócznia Aduna)
  • 3. Rozgrywka w trybie dla pojedynczego gracza
  • 4. Rozgrywka w trybie multiplayer (4.1 Nowe jednostki, 4.2 Nowe tryby, 4.3. Zmiany w systemie ekonomicznym)
  • 5. Technologia
  • 6. Inne
  • 7. Po premierze (7.1 Odbiór oraz oceny, 7.2 Wyniki sprzedażowe, 7.3 Dodatki)
  • 8. Media

Choć studio Blizzard już nie skupia się na strategiach czasu rzeczywistego równie mocno co kilkanaście lat temu, ich produkcje wciąż okupują ścisłą czołówkę gatunku. Trylogia w ramach Starcraft II - świetnej kontynuacji rewelacyjnej „jedynki” - wraz z Legacy of the Void dobiega niemal końca (historia będzie kontynuowana w mini-DLC), podobnie zresztą jak losy bohaterów takich jak Kerrigan, Jim Raynor oraz Zeratul, którzy stali się nieodłącznymi ikonami elektronicznej rozrywki. Gra zadebiutowała 10 listopada 2015 roku i zarówno recenzenci, jak i gracze w większości zgadzają się, co do tego, że Legacy of the Void godnie kończy główny wątek. Wraz z pojawieniem się kolejnych informacji o serii, kompendium będzie na bieżąco uaktualniane.

1. Fabuła

Po wydarzeniach z poprzednich części, historia uniwersum Starcrafta wkracza w decydującą fazę. Po tym, jak Kerrigan ponownie zjednoczyła się z rojem Zergów, a imperium Arcturusa Mengska znalazło się na krawędzi zagłady, na horyzoncie zagościło kolejne zagrożenie. Przewijająca się do tej pory jedynie w tle obecność potężnych Hybryd oraz tajemniczego Amona, po wydarzeniach z Heart of the Swarm mocno się nasiliła. Wszystko wskazuje na to, że przepowiednia mówiąca o ostatecznej zagładzie całego znanego świata, może się niedługo wypełnić. Po kampaniach skupionych na Terranach oraz Zergach, w Legacy of the Void przez większość czasów kontrolujemy Protossów – starożytną, zaawansowaną rasę, która od lat znajduje się w rozbiciu. Próba zjednoczenia oraz powrotu na rodzinny Aiur to zresztą jeden z głównych wątków całej opowieści.

Centralną częścią opowieści będą losy rasy Protossów. - StarCraft II: Legacy of the Void – kompendium wiedzy [Aktualizacja #9: informacje o dodatkach] - wiadomość - 2017-01-23
Centralną częścią opowieści będą losy rasy Protossów.

2. Świat gry

Akcja Legacy of the Void rozgrywa się w tej samej galaktyce co w poprzednich odsłonach, tym razem zwiedzimy dokładniej jednak kilka całkowicie nowych planet. Większość z nich należała niegdyś do Protossów, po inwazji Zergów zazwyczaj zmieniły się jednak nie do poznania. Oprócz światów pokroju Aiur czy Shakuras, odwiedzimy także lokacje, takie jak sektor Korpulu.

2.1 Najważniejsze postacie

Artanis – lider rozbitych Protossów, próbujący odzyskać utracone Aiur. Po latach służby jako Egzekutor, został mianowany Hierarchą i stanął na czele Złotej Armady – potężnej floty statków kosmicznych, która ma pomóc Protossom w powrocie na rodzimy świat. To właśnie w niego wcielimy się podczas kampanii Legacy of the Void. Odpowiednie zarządzanie jednostkami oraz decyzje podejmowane z pokładu flagowego statku zadecydują nie tylko o naszej spuściźnie jako przywódcy, ale także o losach całej rasy i reszty wszechświata.

Zeratul – tajemniczy, protosski templariusz, który lata temu samodzielnie skazał się na wygnanie. Doskonały w sztuce zabijania oraz kamuflażu, posiadł także zdolność przewidywania scenariuszów przyszłości. To właśnie dzięki niemu Jim Raynor ujrzał, co stanie się ze wszechświatem, jeżeli dopuści do śmierci Kerrigan. Podróżując w samotności, jako pierwszy natknął się na świątynię xel’naga i cudem ocalawszy z tego nierównego starcia, poinformował resztę o nadciągającym, śmiertelnym zagrożeniu.

Rohana – postać, której do tej pory nie znaliśmy. Pełni rolę tzw. sukcesorki, a jej głównym zadaniem jest ochrona gromadzonej od wieków wiedzy i dbałość o to, aby została przekazana kolejnym pokoleniom. Jako jedna z trzech osób powołanych do tej funkcji, potrafi z każdym szczegółem odtworzyć wszystkie wydarzenia z przeszłości, pozwalając tym samym Artanisowi na analizę strategii, które już wcześniej się sprawdziły lub też całkowicie zawiodły.

Karaks – kolejny z nowych bohaterów. Karaks specjalizuje się w ulepszaniu pancerza, broni oraz umiejętności protosskich jednostek, a jako tzw. fazmator już niejednokrotnie wsławił się inżynieryjnymi dziełami, które pchnęły jego cywilizację do przodu. Jako członek skażonej przez xel’naga kasty Khalaitów, zdecydował się na organiczną manipulację w swoim systemie nerwowym – z jego kręgosłupa wyrastają mechaniczne ramiona, którymi posługuje się zresztą przy pracy nad nowymi technologiami.

Vorazun – córka matriarchini Raszagal, za której śmierć odpowiada nie kto inny jak Zeratul. Te niefortunne zdarzenie było efektem manipulacji, do jakich posunęła się Kerrigan w Brood War – dodatku do pierwszego StarCrafta. Vorazun, podobnie jak wcześniej jej matka, stoi obecnie na czele kasty Mrocznych Templariuszy. Przewodząc im na Shakuras, znalazła się jednak w poważnych tarapatach, w momencie, w którym została zaatakowana przez siły Amona.

Kerrigan – jedna z centralnych postaci w uniwerswum StarCrafta. Zaczynająca jako przedstawicielka jednostek Duchów, została wiele lat temu zdradzona przez swojego przywódcę – Arcturusa Mengska – i zostawiona na pastwę Zergów. Zamiast śmierci czekał ją jednak jeszcze gorszy los – została przekształcona w jedną z nich, stając tym samym na czele Roju. Dzięki staraniom Raynora, na krótki czas odzyskała ludzką postać, jednak dobrowolnie poddała się ponownej transformacji, aby wypełnić swoje przeznaczenie.

Jim Raynor – były szeryf na Mar Sarze, obecnie rebeliant zwalczający siły Konfederacji. Od początku serii znajduje się w centrum wydarzeń, starając się nie tylko uchronić wszechświat przed zniszczeniem, ale także zjednoczyć się z miłością swojego życia – Sarą Kerrigan, przemienioną w Królową Ostrzy. Swoimi bohaterskimi czynami zdołał zyskać uznanie pośród Protossów, z którymi zresztą często współpracuje. Pomimo swojego ewidentnego problemu z alkoholem, przekłada lojalność ponad wszystko.

Amon – tajemnicze bóstwo, przedstawiciel starożytnej rasy xel’naga i jednocześnie główny adwersarz w kampanii Legacy of the Void. Jego podstawowym celem jest przetransformowanie całego stworzenia na swoje podobieństwo oraz zniszczenie tych, których uznaje za niegodne. Pojawiał się już we wcześniejszych częściach, zazwyczaj jako tzw. „Mroczny Głos”, do dziś nie znamy jednak jego dokładnego wizerunku. Jedyne czego możemy być pewni to fakt, iż posiada cechy zarówno Zergów, jak i Protossów.

2.2 Włócznia Aduna

Włócznia Aduna to flagowy statek Złotej Armady, z którego zarządzać będziemy wszystkimi naszymi jednostkami. Podobnie jak w przypadku poprzednich części, stanowi centralny hub, w którym oprócz wyboru misji prowadzimy również rozmowy z członkami załogi, a także decydujemy o doborze ulepszeń. Dodatkową funkcją, wprowadzoną w Legacy of the Void, jest możliwość usprawniania statku oraz korzystanie z jego zdolności bojowych podczas potyczek na powierzchni planety.

To z tego miejsca pokierujemy poczynaniami naszej armii. - StarCraft II: Legacy of the Void – kompendium wiedzy [Aktualizacja #9: informacje o dodatkach] - wiadomość - 2017-01-23
To z tego miejsca pokierujemy poczynaniami naszej armii.

3. Rozgrywka w trybie dla pojedynczego gracza

Kampania rozgrywana w Legacy of the Void ma długość podobną do tej, którą widzieliśmy w Heart of the Swarm. W ramach 22 misji dla pojedynczego gracza kontrolujemy głównie jednostki Protossów, choć pojawiają się także pojedyncze epizody, w których przejmiemy kontrolę nad Terranami bądź Zergami. Struktura zadań w większości przypadków przypomina sprawdzony wcześniej schemat, mamy jednak kilku nowości jak np. misje rozgrywane na powierzchni ruchomych platform.

Podczas kampanii można ulepszać dostępne jednostki – każda z nich otrzyma przynajmniej dwie ścieżki rozwoju, która zapewni im inne umiejętności lub bonusy do statystyk. Zealoci mogą wybrać pomiędzy nowym, potężnym atakiem lub ogłuszaniem przeciwników z doskoku, zaś jednostki Stalkerów otrzymają chwilową niewidzialność bądź zwiększoną pulę punktów życia.

Podczas kampanii odwiedzimy miejsca, spustoszone przez xel’naga. - StarCraft II: Legacy of the Void – kompendium wiedzy [Aktualizacja #9: informacje o dodatkach] - wiadomość - 2017-01-23
Podczas kampanii odwiedzimy miejsca, spustoszone przez xel’naga.

4. Rozgrywka w trybie multiplayer

4.1 Nowe jednostki

Tak jak przy poprzednim dodatku, także i w Legacy of the Void pojawiło się kilka nowych jednostek, dostępnych jedynie w trybie dla wielu graczy. Poniżej znajdziecie ich listę, wraz z krótkim opisem.

Cyclone – nowa jednostka Terran, stawiająca na dużą mobilność i jeszcze większe obrażenia. Może ostrzeliwać cele będąc w ruchu, nawet z dużej odległości.

Liberator – nowa jednostka Terran, produkowana w Porcie Gwiezdnym. Może atakować zarówno cele naziemne, jak i te w powietrzu.

Lurker – nowa jednostka Zergów, która pojawiła się wcześniej jedynie w dodatku Brood War. Zadaje ogromne obrażenia obszarowe i może atakować podczas zakopania.

Ravager – nowa jednostka Zergów, powstająca na wskutek mutacji Karakanów. Potrafi atakować zarówno cele naziemne jak i te w powietrzu, a także niszczyć pola siłowe tworzone przez Protossów.

Distruptor – nowa jednostka Protossów, mocno przypominająca terrańską wdowią minę. Zadaje duże obrażenia obszarowe, jej atak jest odnawialny, a sama jednostka nie ginie po ataku.

Adept – nowa jednostka Protossów zdolna do walki na dystans. Może zadawać duże obrażenia jedynie celom naziemnym, ale posiada także umiejętność teleportacji. Po aktywacji innej zdolności, prędkość jego ataku wzrasta o 45%.

Ilość oraz rodzaj nowych jednostek może się jeszcze zmienić – Herc (pierwszy z lewej) został już zastąpiony.
Ilość oraz rodzaj nowych jednostek może się jeszcze zmienić – Herc (pierwszy z lewej) został już zastąpiony.

Oprócz nowych jednostek, zmian i drobnych modyfikacji doczekały się także te już istniejące.

4.2 Nowe tryby

W Legacy of the Void oprócz standardowych opcji PvP pojawiły się także dwa całkowicie nowe tryby.

Tryb Archonta – wspólne zarządzanie jedną bazą przez dwóch graczy jednocześnie. Obaj zawodnicy mogą w dowolnej chwili przejąć kontrolę nad wskazaną jednostką lub budynkiem, ale aby odnieść sukces potrzebna jest ścisła kooperacja z partnerem.

Tryb Sprzymierzeni Dowódcy – wspólne wykonywanie wyznaczonych zadań. W odróżnieniu od Trybu Archonta, każdy gracz kontroluje własną bazę, ponownie jednak do sukcesu wymagana jest bliska współpraca. Zwycięstwo pozwala na awansowanie wybranego bohatera, odblokowanie nowych umiejętności, a także dostęp do kolejnych scenariuszy.

Tryb Archonta to jedna z ciekawszych nowości w Legacy of the Void.
Tryb Archonta to jedna z ciekawszych nowości w Legacy of the Void.

Dodatkowo, w ramach rozgrywek wieloosobowych udostępniono nową opcję – zautomatyzowane turnieje, która pozwala wszystkim chętnym na udział w specjalnych rozgrywkach, tworzonych regularnie każdego dnia.

4.3. Zmiany w systemie ekonomicznym

Blizzard chcąc uatrakcyjnić rozgrywkę oraz ograniczyć ilość czynności wymaganych do sterowania wszystkimi bazami, usunął tak zwanego zarządzania „makro”. W osobnej aktualizacji, usunięto konieczność przyśpieszania pracy Nexusa czy zsyłanie MULE w okolice Centrum Dowodzenia. Zabieg ten ma na celu zwolnienie rozwoju ekonomicznego, ale jednocześnie przesunięcie trzonu rozgrywki w kierunku kontrolowania armii i walki.

5. Technologia

Legacy of the Void opiera się o ten sam silnik co Wings of Liberty oraz Heart of the Swarm. Wiąże się to nie tylko z wykorzystaniem niemal identycznych modelów co wcześniej, ale także ograniczonymi animacjami. Całość zdecydowano się jednak odrobinę podrasować, dzięki czemu część z lokacji jest zdecydowanie mniej statyczna, zaś efekty generowane podczas walki prezentują najwyższy poziom.

Pomimo wiekowego silnika, gra wciąż powinna wyglądać przyzwoicie. - StarCraft II: Legacy of the Void – kompendium wiedzy [Aktualizacja #9: informacje o dodatkach] - wiadomość - 2017-01-23
Pomimo wiekowego silnika, gra wciąż powinna wyglądać przyzwoicie.

6. Inne

Legacy of the Void jest sprzedawane jako samodzielny dodatek, niewymagający posiadania żadnej z poprzednich części. Twórcy zdecydowali się na taki krok z uwagi na dosyć odległe daty premier Wings of Liberty i Heart of the Swarm, co mogłoby odstraszyć niektórych z graczy.

Zapisy do fazy beta ruszyły w listopadzie 2014 roku, zaś pierwsza faza zamkniętych testów rozpoczęła się 31 marca 2015 roku. Do udziału zostają zaproszeni losowo wybrani gracze. Co istotne, testy w przypadku Legacy of the Void zaczęły się znacznie wcześniej, niż Blizzard miał do tej pory w zwyczaju – tym razem było to tłumaczone chęcią wypracowania przed premierą jeszcze lepszego balansu pomiędzy jednostkami. Osoby, które zostały zakwalifikowane do fazy bety były o tym informowane w specjalnym mailu od twórców.

Bonusy dostępne dla osób, które zamówią przed wersję deluxe.
Bonusy dostępne dla osób, które zamówią przed wersję deluxe.

Legacy of the Void zadebiutowało 10 listopada 2015 roku. Oficjalny termin ogłoszono na specjalnym pokazie podczas finałów jednego z turniejów rozgrywanych w Polsce. Osoby, które nie mogły się już doczekać, miały opcję wcześniejszego zagrania w trzy pierwsze misje kampanii. Kupując grę w przedsprzedaży w jednej z dwóch dostępnych edycji cyfrowych, odblokowywaliśmy w kliencie beta testów prolog, wprowadzający nas w główny wątek. Po premierze jest on dostępny dla wszystkich.

Gracze, którzy zdecydowali się na zakup przed premierą mogą wybierać pomiędzy wersją standardową (39,99 euro – około 165 złotych) oraz wersją deluxe (59,99 euro – około 250 złotych). W pierwszym przypadku oprócz wspomnianego prologu oraz samej gry, otrzymujemy w pakiecie dodatkową postać do gry Heroes of the Storm – protosskiego lidera, czyli Artanisa. Jeżeli wykupimy droższy pakiet, możemy dodatkowo liczyć na karciany rewers do gry Hearthstone, nowego zwierzęcego towarzysza w World of WarCraft, unikalny pojazd do wspomnianego Heroes of the Storm, a także ekskluzywne portrety dla konta oraz skórkę dla jednostek Adeptów.

Legacy of the Void zostało również wydane w edycji kolekcjonerskiej (tylko fizycznie). W pudełku oprócz wszystkich powyższych bonusów znajduje się krążek z soundtrackiem (łącznie 21 utworów), „Podręcznik operacyjny” w twardej oprawie (mini-encyklopedia połączona z artbookiem o objętości 174 stron) oraz płyta DVD z filmami z gry oraz materiałami specjalnymi. Wszystkie materiały dostępne są w języku angielskim, polskiej translacji doczekała się jedynie dokumentacja.

7. Po premierze

7.1 Odbiór oraz oceny

StarCraft II: Legacy of the Void zostało ciepło przyjęte zarówno przez krytyków, jak i samych graczy. W recenzjach jakie się pojawiły po premierze dominowały oceny bardzo dobre, zaś średnia ocen recenzentów oscyluje w granicach 89/100. Podobnie produkcję oceniają gracze, w komentarzach często uznając dodatek za tytuł godnie wieńczący cały wątek serii. Największe serwisy oceniały grę następująco:

  • IGN – 9/10
  • Eurogamer – 9/10
  • Destructoid – 9/10
  • Game Informer – 88/100

7.2 Wyniki sprzedażowe

Gra zanotowała bardzo udany debiut i w ciągu pierwszych kilku dni sprzedano ponad milion kopii. Podobny wynik zanotował także i poprzedni dodatek – Heart of the Swarm, który w ciągu 48 godzin sprzedał się w 1,1 miliona egzemplarzy.

7.3 Dodatki

W pierwszym DLC gramy jako Nova. - StarCraft II: Legacy of the Void – kompendium wiedzy [Aktualizacja #9: informacje o dodatkach] - wiadomość - 2017-01-23
W pierwszym DLC gramy jako Nova.

Tajne operacje Novy

Gra doczekała się trzech dodatków z cyklu Tajne operacje Novy (Nova Covert Ops). Ostatni z nich ukazał się 22 listopada 2016 roku. Rozszerzenia wyceniono na 7,49 euro (ok. 33 zł) każde, choć można też nabyć pakiet wszystkich dziewięciu misji (po trzy w każdym DLC) w cenie 14,99 euro (ok. 65 zł). Kupując cały zestaw dodatkowo otrzymuje się skórkę ducha do StarCraft II.

Historia z dodatków opowiada o przygodach Novy Terra. Jest to psioniczny agent oddziału duchów wyszkolony do wykonywania tajnych misji. Kobieta musi udaremnić spisek mający obalić rządy imperatora Valeriana Mengska.

Dowódcy

Oprócz misji fabularnych, do gry możemy również dokupić dodatkowych dowódców w cenie 4,99 euro (ok. 22 zł) każdy. Dostępni są:

  • Aleksiej Stiukow – zainfekowany przez rój wiceadmirał floty ekspedycyjnej Dyrektoriatu Zjednoczonej Ziemi;
  • Nova – super żołnierz z terrańskich oddziałów duchów;
  • Alarak – Wielki Wódz tal’darimów;
  • Abatur – mistrz ewolucji zergów.

Inne

Z pozostałych DLC warto wspomnieć o komentatorach (Abatur, Raynor, Artanii, Kerrigan, Swann i Alarak – 4,99 euro każdy) oraz zestawie Carbota (9,99 euro – ok. 44 zł), czyli pakiecie portretów, emotikon oraz zdobień z postaciami z animowanej serii Starcrafts.

8. Multimedia

Galeria screenów z gry StarCraft II: Legacy of the Void

StarCraft II: Legacy of the Void

StarCraft II: Legacy of the Void