Prawa ogólne - tabele | Prawa w Crusader Kings II
Aktualizacja:
Prawa ogólne - tabele
Feudal Levies (rezerwy feudałów):
Poziom | Modyfikatory | Uwagi |
Minimalny | Feudałowie zachowują co najmniej 40% swoich wojsk +10 do stosunków z feudałami | Najmniej opłacalna opcja, gwarantująca duże armie posiadaczom zamków i hrabstw z zamkami jako dominującą budowlą. Jest to bardzo niebezpieczne w przypadku wojen domowych! |
Niski | Feudałowie zachowują co najmniej 30% swoich wojsk +5 do stosunków z feudałami | Trochę lepszy wybór, nie pozwalający jednak suwerenowi na swobodne dysponowanie armią. Premia do zadowolenia jest ledwo zauważalna. |
Średni | Feudałowie zachowują co najmniej 20% swoich wojsk | Najczęściej spotykany poziom, stanowiący dobry kompromis pomiędzy ilością wojsk a zadowoleniem wasali. |
Wysoki | Feudałowie oddają swemu władcy całą armię -5 do stosunków z feudałami | Optymalna opcja - nie pozostawia feudałom żadnych rezerw, przez co można odebrać im całą armię (w ten sposób zapobiegając powstaniu). Niestety, przegłosowanie tego prawa wiąże się z niechęcią wasali. |
Feudal Taxation (opodatkowanie feudałów):
Poziom | Modyfikatory | Uwagi |
Brak | Feudałowie nie płacą podatków | Mimo pozorów, nie jest to taki zły wybór - zamki generują znacznie mniej zysków niż miasta czy kościoły, w związku z czym poświęcenie ich nie jest wcale takim dużym ciosem. Opcja ta traci sens tylko wówczas, gdy większość hrabstw posiada zamek jako budowlę dominującą. |
Niski | 10% podatków otrzymywanych przez feudałów ląduje w skarbcu suwerena -10 do zadowolenia feudałów | Optymalny poziom, pozwalający na gromadzenie niezłych zysków przy stosunkowo niskim niezadowoleniu podwładnych. |
Wysoki | 20% podatków otrzymywanych przez feudałów ląduje w skarbcu suwerena -20 do zadowolenia feudałów | Dość ryzykowana opcja, zwiastująca wiele buntów i bardzo duże niezadowolenie ze strony feudałów. Podatki nie są w stanie wynagrodzić strat poniesionych w czasie wojen domowych. |
Okrutny | 30% podatków otrzymywanych przez feudałów ląduje w skarbcu suwerena -30 do zadowolenia feudałów | Feudałowie będą tak zirytowani, że zarządzanie państwem szybko stanie się niemożliwe (zwłaszcza, jeśli jest ono duże). Zdecydowanie nie warto. |
City Levies (rezerwy miejskie):
Poziom | Modyfikatory | Uwagi |
Minimalny | Mieszczanie zachowują co najmniej 50% swoich wojsk +10 do stosunków z mieszczanami | Nieopłacalny wybór, zwiastujący wiele problemów w przypadku wojny domowej. Siły burmistrzów i dożów będą w takim przypadku równie duże, co ich władcy - tego stanu rzeczy nie kompensuje nawet wysokie zadowolenie podwładnych. |
Normalny | Mieszczanie zachowują co najmniej 35% swoich wojsk | Optymalna opcja - gwarantuje kontrolę nad większością armii, a równocześnie nie drażni zbytnio mieszczan. Miasta dostarczają najmniej wojska ze wszystkich budowli, przez co niewielka ilość oddziałów nie jest tu zbytnią przeszkodą (proporcje wydają się być niekorzystne, ale faktyczna różnica w ilości wojska nie jest zbyt duża). |
Duży | Mieszczanie zachowują co najmniej 20% swoich wojsk -10 do stosunków z mieszczanami | Przyrost ilości wojsk o 15% względem poziomu niskiego jest niezbyt odczuwalny, natomiast wzrost niezadowolenia mieszczan - widoczny gołym okiem. Nie jest to więc zbyt opłacalny wybór. |
Bardzo wysoki | Mieszczanie zachowują co najmniej 5% swoich wojsk -20 do stosunków z mieszczanami | Zupełnie bezsensowna opcja - gwarantuje co prawda sporą ilość wojska, ale niezadowolenie będzie tak ogromne, że całe państwo zacznie chwiać się w posadach. |
City Taxation (opodatkowanie mieszczan):
Poziom | Modyfikatory | Uwagi |
Minimalny | 15% podatków otrzymywanych przez mieszczan ląduje w skarbcu suwerena +10 do zadowolenia mieszczan | Miasta generują największe zyski ze wszystkich włości, dlatego też nie jest to zbyt opłacalny wybór (tym bardziej, że burmistrzowie stosunkowo rzadko się buntują). |
Normalny | 25% podatków otrzymywanych przez mieszczan ląduje w skarbcu suwerena | Bardzo dobry wybór dla graczy, którzy boją się buntów, a równocześnie chcą otrzymywać duże zyski (miasta generują ich najwięcej). |
Wysoki | 35% podatków otrzymywanych przez mieszczan ląduje w skarbcu suwerena -10 do zadowolenia mieszczan | Bardzo duże zyski nie zawsze kompensują stratę, jaką jest obniżenie poziomu zadowolenia mieszczan. Wybór ten jest opłacalny jedynie w przypadku, w którym gracz nie musi obawiać się buntu albo też dysponuje wojskiem, które z łatwością go stłumi. |
Okrutny | 45% podatków otrzymywanych przez mieszczan ląduje w skarbcu suwerena -20 do zadowolenia mieszczan | Dodatkowych kilka monet rocznie to nie jest cena warta wojny domowej. Nawet po odebraniu buntownikom ziem i nadaniu ich komu innemu trzeba liczyć się z powstaniami przeciwko zbyt dużemu uciskowi. Zdecydowanie nieopłacalny wybór. |
Church Levies (rezerwy kościelne):
Poziom | Modyfikatory | Uwagi |
Minimalny | Duchowni zachowują co najmniej 50% swoich wojsk +10 do stosunków z duchowieństwem | Biskupstwa co prawda nie dysponują zbyt wieloma oddziałami, ale i tak jest ich więcej, niż w miastach. Z tego też powodu warto zażądać od biskupów nieco więcej wojsk, niż tylko połowy - tym bardziej, że w razie buntu warto dysponować nad nimi pewną przewagą. |
Normalny | Duchowni zachowują co najmniej 40% swoich wojsk | Bardzo opłacalna opcja, pozwalająca na zachowanie większości armii, a równocześnie nie irytująca nazbyt kleru. |
Duży | Duchowni zachowują co najmniej 30% swoich wojsk -10 do stosunków z duchowieństwem | Ciekawa propozycja dla graczy, którzy nie muszą obawiać się buntów albo posiadają niewiele posiadłości kościelnych (łatwo je wówczas spacyfikować). |
Bardzo wysoki | Duchowni zachowują co najmniej 20% swoich wojsk -20 do stosunków z duchowieństwem | Wybór ten jest bardzo mało opłacalny - tylko niewielka część hrabstw ma charakter kościelny (więc przyrost armii będzie niewielki), a wszyscy biskupi obrażą się na gracza. Jest to więc opcja całkowicie bezsensowna. |
Church Taxation (opodatkowanie Kościoła):
Poziom | Modyfikatory | Uwagi |
Minimalny | Duchowni nie płacą podatków +20 do opinii duchowieństwa o władcy | Opcja opłacalna pod warunkiem, że w państwie obowiązuje inwestytura papieska - w takim wypadku wszystkie zyski idą do papieża, a gracz może cieszyć się poważaniem kleru. Jeśli dominującym prawem jest wolna inwestytura, duchowni sami decydują, komu płacą - jest to więc niezbyt dobry wybór, jeśli władca cieszy się poważaniem i posiada właśnie takie prawo. |
Niski | 35% podatków otrzymywanych przez duchownych ląduje w skarbcu suwerena | Bardzo opłacalna opcja, jeśli funkcjonuje wolna inwestytura a suweren jest powszechnie poważany. |
Średni | 45% podatków otrzymywanych przez duchownych ląduje w skarbcu suwerena -10 do opinii duchowieństwa o władcy | Na tym poziomie trudno jest zachować przychylność kleru, przez co najpewniej i tak będzie on płacił daniny papieżowi, a nie graczowi. |
Wysoki | 55% podatków otrzymywanych przez duchownych ląduje w skarbcu suwerena -20 do opinii duchowieństwa o władcy | J.w. |
0
Komentarze czytelników
Saed Konsul

Poradnik z 20 marca a ciągle jest informacja, że "niedługo pojawi się na serwisie informacyjnym i będzie dostępny
bezpłatnie przez 14 dni dla wszystkich czytelników". Może by tak w końcu udostępnić, to ktoś by przynajmniej skorzystał...?
mrjinks Legionista
Kupiłem tą gierkę ostatnio, ciekawa i dosyć skomplikowana. Mogę przeglądać poradnik.
zanonimizowany33961 Generał
"Nigdy nie wiadomo, jakie dziecko zostanie narodzone – jest to generowane losowo na chwilę przed rozwiązaniem. Wynika z tego, że warto więc zapisać grę chwilę wcześniej i doczytywać, aż urodzi się właściwy potomek." - przez takie porady gra traci cały smak... porada bardziej do sekcji cheats & tricks...
Eruno Junior
Czekamy na aktualizację bo jest sporo nowych mechanik
GoldtrikeRises Junior
beznadziejny poradnik. Nic nie wyjaśnia
Zabrania się kopiowanie jakichkolwiek obrazków, tekstów lub informacji zawartych na tej stronie. Strona nie jest powiązana i/lub wspierana przez twórców ani wydawców. Wszystkie loga i obrazki są objęte prawami autorskimi należącymi do ich twórców.
Copyright © 2000 - 2025 Webedia Polska SA wszelkie prawa zastrzeżone.