Rozbudowa włości i zwiększenie zysków | Ekonomia w Crusader Kings II
Aktualizacja:
Rozbudowa włości i zwiększenie zysków
O tym, ile zysków może generować hrabstwo, decyduje nie tylko to, czy bohater bezpośrednio je posiada, ale również stopień jego rozbudowania oraz istniejące przepisy (patrz: Prawa: Prawa ogólne). Istotna jest ilość zamków, miast i biskupstw oraz to, na ile są one rozwinięte. Każdy z wymienionych ośrodków generuje nieco inne korzyści - fortece gwarantują sporą ilość wojaków, ale nie przynoszą zbyt dużych pieniędzy, natomiast miasta zapewniają znaczne zyski i dużą flotę, ale niewielu żołnierzy. Biskupstwa są tutaj stanem pośrednim, dostarczającym zarówno pieniędzy, jak i wojowników.

Gracz w każdym z hrabstw (również podległych niebezpośrednio) może wznosić kolejne ośrodki, przy czym każdy z nich będzie droższy od poprzedniego o równo 100 monet. Z reguły warto rozwijać podległe sobie hrabstwa na tyle, na ile jest to tylko możliwe - w ten sposób można stworzyć państwo niewielkie terytorialnie, ale bardzo silne. Pamiętać przy tym trzeba, aby nie ofiarować podwładnym zbyt wielu z wybudowanych włości na raz (a najlepiej by jedna postać nie posiadała więcej niż jednego miasta/zamku/kościoła), bo prędzej czy później zacznie to być niebezpieczne. Co istotne, bardziej opłaca się rozwijać swoje posiadłości, niż te należące do wasali - unika się w ten sposób pośredników, maksymalizując zyski.

Wzniesione już miasta, biskupstwa i zamki można oczywiście ulepszać - i to na kilka możliwych sposobów. Różne kultury i religie dysponują nieco innymi budowlami i premiami, jednak wszystkie są uzależnione od poziomu technologicznego hrabstwa. Im jest on wyższy, tym bardziej zaawansowane budynki można wznosić, a im są lepsze, tym wyższa jest ich cena i dłuższy czas budowy. Jeśli gracz nie dysponuje dużymi środkami, powinien skupić się na ulepszaniu istniejących już miasteczek (lub zamków czy kościołów), ponieważ spora część rozwinięć jest stosunkowo tania, a gwarantuje wiele korzyści. Szczególnie warto rozbudować główne struktury (znajdują się w prawym górnym rogu okna hrabstwa - screen powyżej) w swoich hrabstwach, ponieważ są one przypisane bezpośrednio do posiadacza i nie mogą się buntować. Ma to strategiczne znaczenie podczas wojen domowych, pozwala bowiem na generowanie dużych zysków i znacznych armii mimo wojennej zawieruchy.

Zdarza się jednak, że mimo sporego zaawansowania hrabstwa i jego budowli zyski pozostają niezadowalające. Przyczyny tego stanu rzeczy mogą być bardzo różne. Pamiętać należy o tym, że jeśli włość przynależy do wasala, a nie do gracza bezpośrednio, otrzymywane zyski będą zawsze niższe (z powodu pośrednictwa). Mimo to, nie zawsze warto zabierać podwładnym włości - może się to skończyć otwartym buntem, a nawet wojną domową ze wszystkimi wasalami, jeśli zrobiło się to bezprawnie. Problem nie istnieje, jeśli postać okazała się być zdrajcą i zbuntowała się przeciwko władzy - można ją wówczas obrabować bez żadnych przykrych konsekwencji (patrz: Intrygi: Więźniowie).

Innymi czynnikami, jakie wpływają na zyski z prowincji, są przyczyny wewnętrzne, takie jak kultura, religia i niezadowolenie. Jeśli hrabstwo zostało niedawno podbite, jego mieszkańcy nie będą chcieli płacić podatków nowemu władcy - podobnie jak i społeczności o innej niż władca religii czy kulturze. Problem niechęci po wojnie rozwiązuje się w zasadzie sam - po pewnym czasie wieśniacy przyzwyczajają się do nowej władzy i wszystko wraca do porządku dziennego. Nieco gorzej jest z religią - aby nawrócić miejscową ludność na wiarę władcy, należy wysłać do kłopotliwej prowincji nadwornego kapelana, by ten podjął się odpowiednich działań (Head Local Inquisition). Z kulturą nie da się natomiast zrobić zupełnie nic - czasami miejscowa ludność przejmuje zwyczaje swojego władcy, ale zdarza się to bardzo rzadko. Ewentualnie można wysłać do obcokrajowców zarządcę związanego z nimi wspólnymi korzeniami kulturowymi, ale potrafi to być niebezpieczne - w czasie wojny domowej będzie on miał spore oparcie w ludzie.
0
Komentarze czytelników
Saed Konsul

Poradnik z 20 marca a ciągle jest informacja, że "niedługo pojawi się na serwisie informacyjnym i będzie dostępny
bezpłatnie przez 14 dni dla wszystkich czytelników". Może by tak w końcu udostępnić, to ktoś by przynajmniej skorzystał...?
mrjinks Legionista
Kupiłem tą gierkę ostatnio, ciekawa i dosyć skomplikowana. Mogę przeglądać poradnik.
zanonimizowany33961 Generał
"Nigdy nie wiadomo, jakie dziecko zostanie narodzone – jest to generowane losowo na chwilę przed rozwiązaniem. Wynika z tego, że warto więc zapisać grę chwilę wcześniej i doczytywać, aż urodzi się właściwy potomek." - przez takie porady gra traci cały smak... porada bardziej do sekcji cheats & tricks...
Eruno Junior
Czekamy na aktualizację bo jest sporo nowych mechanik
GoldtrikeRises Junior
beznadziejny poradnik. Nic nie wyjaśnia
Zabrania się kopiowanie jakichkolwiek obrazków, tekstów lub informacji zawartych na tej stronie. Strona nie jest powiązana i/lub wspierana przez twórców ani wydawców. Wszystkie loga i obrazki są objęte prawami autorskimi należącymi do ich twórców.
Copyright © 2000 - 2025 Webedia Polska SA wszelkie prawa zastrzeżone.