Podstawy Religii w Crusader Kings II | Religia
Aktualizacja:
Podstawy
Religia odgrywa w Crusader Kings II bardzo dużą rolę - to wokół niej toczy się spora część rozgrywki. Wojny krzyżowe, dżihad, ekskomunika, inwestytura, schizmy w Kościele - to tylko część zagadnień, na które musi zwracać gracz, a które mają zasadniczy związek z życiem religijnym jego państwa. Zagadnienia związane z wiarą są obecne na praktycznie każdym etapie gry, a objawiają się nie tylko w postaci punktów wiary (o zasadniczym znaczeniu) ale również poprzez różnorodne interakcje - zwłaszcza z głową Kościoła.

Istnieją cztery wielkie religie: katolicyzm, prawosławie, szyizm oraz sunnizm. Każdy z tych kultów posiada swego własnego przywódcę religijnego, który decyduje o świętych wojnach, rozwodach i wielu innych kwestiach. Obok tych religii istnieją oczywiście mniejsze, pogańskie - nie posiadają one jednak większego znaczenia.
Gracz może wcielać się wyłącznie we władców chrześcijańskich - a więc katolickich oraz prawosławnych. Będąc wyznawcą jednej religii, można swobodnie wypowiadać wojny innowiercom (ale nie współwyznawcom!) - nie łamie się w ten sposób prawa, które obowiązuje pomiędzy "równorzędnymi" władcami. W praktyce oznacza to, że katolik może bez żadnego problemu zaatakować wyznawcę Islamu (Szyitę lub Sunnitę) albo poganina, ale do wojny z prawosławnym potrzebuje już odpowiedniego casus belli.

Relacje z głową Kościoła, niezależnie od tego, czy jest to papież czy patriarcha ekumeniczny, pełnią zasadniczą rolę w religijnym rozwoju państwa i bohatera. To właśnie te postaci decydują o ekskomunice, krucjatach czy rozwodach - warto więc dbać o ich zadowolenie. Oto, jakich interakcji można się podjąć w relacji z przywódcami religijnymi:
* zgoda na inwazję - zdarza się, gracz chciałby zaatakować współwyznawcę, ale nie posiada właściwego casus belli. W takim wypadku może poprosić papieża lub patriarchę o dyspensę w sprawie inwazji. Jeśli gracz posiada co najmniej 250 punktów wiary (500 dla cesarza), jest katolickim władcą i nie prowadzi akurat żadnej wojny, może poprosić przywódcę Kościoła o błogosławieństwo w sprawie inwazji na inny, chrześcijański kraj. Zwycięstwo w tego typu wojnie pozwoli zwycięzcy przejąć całą domenę pokonanego wroga, jednak z dwoma zastrzeżeniami: po pierwsze, przeciwnik musi posiadać więcej włości niż agresor, a po drugie, całość operacji i tak zależy od widzimisię Ojca Kościoła (zwykle jest on niechętny tego typu prośbom).
* ekskomunika - innym sposobem na przejęcie władzy w cudzym państwie jest poproszenie autorytetu religijnego o nałożenie ekskomuniki na wroga. Jeżeli stosunki pomiędzy ofiarą a przywódcą kultu nie układają się zbyt dobrze, istnieje duża szansa, że gracz uzyska zgodę. W takim wypadku, po dokonaniu ekskomuniki, będzie można do woli nękać przeciwnika, ponieważ nie będzie już członkiem Kościoła. Każdy inny chrześcijanin również będzie mógł bezkarnie walczyć z ekskomunikowanym, bowiem będzie on uważany za heretyka, czyli powszechnego wroga. Jeśli zaś samemu graczowi przydarzyło się zostać ekskomunikowanym, może on poprosić papieża lub patriarchę o cofnięcie wyroku - będzie to jednak wymagało solidnych argumentów (na ogół złotych i brzęczących). Alternatywą dla tego rozwiązania może być założenie własnego wyznania - dokładnie tak, jak napisano w rozdziale Religia: Antypapież.
* rozwód - jeśli z jakichś względów należy pozbyć się małżonki lub małżonka, a nie chce się go mordować, warto poprosić papieża lub patriarchę o rozważenie rozwodu. Przywódcy religijni dość rzadko zgadzają się na tego typu prośby, sam akt rozstania jest dość kosztowny (100 punktów wiary), a w dodatku irytuje rodzinę porzuconej osoby. Z tej też przyczyny zwykle bardziej opłaca się zamordować współmałżonka, niż bawić się w delikatne rozwiązania.

Oczywiście wszystkie postaci występujące w grze mogą pertraktować z przywódcami religijnymi na tej samej zasadzie, co gracz - należy więc uważać, by nie paść ofiarą cudzego spisku. Najwygodniejszym sposobem, dzięki któremu można temu zapobiec, jest dbanie o stosunki z papieżem lub patriarchą (np. poprzez branie udziału w krucjatach) albo też utworzenie własnego wyznania. To drugie rozwiązanie jest nawet wygodniejsze, ponieważ antypapież jest zwykle bardziej uległy - zapobiega to wielu problemom, o ile graczowi uda się go utrzymać.
0
Komentarze czytelników
zanonimizowany803790 Legionista
Jeszcze nie miałem okazji zagrać w gierkę, ale wydaje sie być ciekawa.
Saed Konsul
Poradnik z 20 marca a ciągle jest informacja, że "niedługo pojawi się na serwisie informacyjnym i będzie dostępny
bezpłatnie przez 14 dni dla wszystkich czytelników". Może by tak w końcu udostępnić, to ktoś by przynajmniej skorzystał...?
mrjinks Legionista
Kupiłem tą gierkę ostatnio, ciekawa i dosyć skomplikowana. Mogę przeglądać poradnik.
zanonimizowany33961 Generał
"Nigdy nie wiadomo, jakie dziecko zostanie narodzone – jest to generowane losowo na chwilę przed rozwiązaniem. Wynika z tego, że warto więc zapisać grę chwilę wcześniej i doczytywać, aż urodzi się właściwy potomek." - przez takie porady gra traci cały smak... porada bardziej do sekcji cheats & tricks...
Eruno Junior
Czekamy na aktualizację bo jest sporo nowych mechanik
GoldtrikeRises Junior
beznadziejny poradnik. Nic nie wyjaśnia
Zabrania się kopiowanie jakichkolwiek obrazków, tekstów lub informacji zawartych na tej stronie. Strona nie jest powiązana i/lub wspierana przez twórców ani wydawców. Wszystkie loga i obrazki są objęte prawami autorskimi należącymi do ich twórców.
Copyright © 2000 - 2025 Webedia Polska SA wszelkie prawa zastrzeżone.
