Zasoby w Crusader Kings II | Informacje Podstawowe
Aktualizacja:
Zasoby
Jak w każdej strategii Paradoxu, tak i w Crusader Kings II gracz musi posługiwać się surowcami aby móc rozwijać swoją domenę. W przeciwieństwie jednak do wielu innych gier, nie operuje się tutaj drewnem, kamieniami czy żywnością, a pewnymi symbolicznymi zasobami, które w wymierny sposób wpływają na możliwości bohatera. Listę wszystkich dóbr zgromadzonych przez gracza można zawsze znaleźć w prawym górnym rogu ekranu.

Wealth (zamożność/złoto) - miernik faktycznego bogactwa postaci, rodzaj waluty, dzięki której można rozwiązać większość problemów w grze. Każde z hrabstw generuje pewną ilość gotówki, zależną od jakości i bogactwa miejscowej infrastruktury oraz umiejętności zarządcy. Najwięcej pieniędzy uzyskać można z miast, nieco mniej z biskupstw, a najmniej z zamków. Przy pomocy złota wypłaca się też żołd - przy najemnikach trzeba bardzo uważać, ponieważ potrafią oni ogołocić prawie dowolny skarbiec. W czasie gry zawsze należy dbać o to, aby posiadać przynajmniej 50 monet - dokładnie tyle kosztują bowiem skrytobójcy, którzy są najprostszym rozwiązaniem wielu problemów. O tym, jak gromadzić złoto, napisano w rozdziale Ekonomia.
Prestige (prestiż) - miernik sławy i znaczenia postaci. Za ten surowiec można kupować wiele różnych rzeczy - wymaga ich bowiem kanclerz fałszujący dokumenty, powoływanie antypapieża i wiele akcji wynikających z losowego charakteru gry (np. przyjęcie trupy aktorów). Prestiż zdobywa się dzięki zwycięskim bitwom, przypadkowym zdarzeniom, wygranym wojnom, a pewną jego ilość generują też posiadane i zależne włości (im większe, tym więcej). Wysoki poziom prestiżu wpływa też na obraz postaci wśród wasali - rycerze darzą szacunkiem wyłącznie władców o dużej estymie. W chwili śmierci postaci cały jej zasób prestiżu zostaje dodany do ogólnej punktacji rodu (score) - jest to więc zasób decydujący o ostatecznym wyniku rozgrywki.
Piety (wiara) - określa stopień religijności postaci, wpływa też na szacunek, jakim cieszy się ona wśród elit Kościoła. Punkty wiary wydaje się przede wszystkim na interakcje związane z osobistościami kościelnymi (zwłaszcza z papieżem) - wymagają ich chociażby rozwody albo prośby o cofnięcie ekskomuniki. Wiarę zdobywa się dzięki posiadanym i zależnym biskupstwom, duże znaczenie mają również osobiste cechy postaci oraz dokonywane przez nią fabularne wybory (np. modlenie się w imieniu dzieci). Najwięcej punktów wiary uzyskuje się jednak dzięki współdziałaniu z Kościołem - istotny jest tutaj udział w krucjatach oraz ofiarowanie ziem osobom należącym do kleru. To ostatnie rozwiązanie jest całkiem korzystne jeśli gracz posiada możliwość samodzielnego nadawania inwestytury - będzie bowiem mógł osobiście dobierać kolejnych władyków dla swoich kościołów (niweluje to znaczenie papieża jako oponenta w polityce). W chwili śmierci postaci, cały zasób zgromadzonej przez nią wiary zostaje dodany do ogólnej punktacji rodu (score), tak samo jak w przypadku prestiżu.
Demesne size (rozmiar włości) - suma wszystkich miast, biskupstw i zamków posiadanych przez postać - nie liczą się natomiast księstwa, królestwa ani imperia, zaś hrabstwa traktuje się jako jedna włość. Każdy bohater posiada pewną określoną ilość posiadłości, którymi może władać - jeśli przekroczy ten limit, jego ziemie zaczną nękać bandyci, złodzieje i inne kłopoty. Istnieją dwa sposoby na poradzenie sobie z tym problemem - rozdanie części włości wybranym poddanym albo też wzięcie ślubu (posiadanie współmałżonka powiększa limit ziem). Istotne jest to, aby nigdy nie pozwolić na posiadanie ziemi przez kobiety - kiedy wezmą one ślub, wszelka ich własność przejdzie szybko pod władanie rodu męża (chyba, że związek został zawarty w sposób matrylinearny - patrz rozdział Ród: Dziedziczenie).
Realm size (wielkość domeny) - suma miast, biskupstw i zamków posiadanych przez gracza oraz wszystkich jego wasali. Znacznik ten nie ma większego znaczenia dla mechaniki gry, chociaż da się zauważyć, że bohaterowie z dużą domeną mają większą szansę na zawarcie korzystnego mariażu.
Score (punkty) - suma wiary oraz prestiżu wszystkich postaci, jakimi kierował gracz w czasie całej zabawy. Jedynym celem punktacji jest określenie jakości rodu - na koniec gry następuje bowiem zestawienie, w którym gracz może porównać swój wyniki z rodami ocenionymi arbitralnie przez studio Paradox.

0
- Crusader Kings II - poradnik do gry
- Crusader Kings II - poradnik do gry
- Informacje Podstawowe
- Cel gry Crusader Kings II | Informacje Podstawowe
- Wybór postaci, regionu i okresu w Crusader Kings II | Informacje Podstawowe
- Wybór postaci, regionu i okresu - Hrabia (Count) | Informacje Podstawowe
- Wybór postaci, regionu i okresu - Książę dzielnicowy (Duke) | Informacje Podstawowe
- Wybór postaci, regionu i okresu - Król (King) | Informacje Podstawowe
- Wybór postaci, regionu i okresu - Kaiser/Basileus | Informacje Podstawowe
- Zasoby w Crusader Kings II | Informacje Podstawowe
- Technologia w Crusader Kings II - Jak to działa? | Informacje Podstawowe
- Problemy w Crusader Kings II? | Informacje Podstawowe
- Informacje Podstawowe
- Crusader Kings II - poradnik do gry
Komentarze czytelników
Saed Konsul

Poradnik z 20 marca a ciągle jest informacja, że "niedługo pojawi się na serwisie informacyjnym i będzie dostępny
bezpłatnie przez 14 dni dla wszystkich czytelników". Może by tak w końcu udostępnić, to ktoś by przynajmniej skorzystał...?
mrjinks Legionista
Kupiłem tą gierkę ostatnio, ciekawa i dosyć skomplikowana. Mogę przeglądać poradnik.
zanonimizowany33961 Generał
"Nigdy nie wiadomo, jakie dziecko zostanie narodzone – jest to generowane losowo na chwilę przed rozwiązaniem. Wynika z tego, że warto więc zapisać grę chwilę wcześniej i doczytywać, aż urodzi się właściwy potomek." - przez takie porady gra traci cały smak... porada bardziej do sekcji cheats & tricks...
Eruno Junior
Czekamy na aktualizację bo jest sporo nowych mechanik
GoldtrikeRises Junior
beznadziejny poradnik. Nic nie wyjaśnia
Zabrania się kopiowanie jakichkolwiek obrazków, tekstów lub informacji zawartych na tej stronie. Strona nie jest powiązana i/lub wspierana przez twórców ani wydawców. Wszystkie loga i obrazki są objęte prawami autorskimi należącymi do ich twórców.
Copyright © 2000 - 2025 Webedia Polska SA wszelkie prawa zastrzeżone.