Zasoby w Crusader Kings II | Informacje Podstawowe

Poradniki

Aktualizacja:

Pobierz Poradnik
Spis treści

Zasoby

Jak w każdej strategii Paradoxu, tak i w Crusader Kings II gracz musi posługiwać się surowcami aby móc rozwijać swoją domenę. W przeciwieństwie jednak do wielu innych gier, nie operuje się tutaj drewnem, kamieniami czy żywnością, a pewnymi symbolicznymi zasobami, które w wymierny sposób wpływają na możliwości bohatera. Listę wszystkich dóbr zgromadzonych przez gracza można zawsze znaleźć w prawym górnym rogu ekranu.

Od lewej: wealth, prestige, piety, demesne size, realm size i score. - Zasoby w Crusader Kings II | Informacje Podstawowe - Crusader Kings II - poradnik do gry
Od lewej: wealth, prestige, piety, demesne size, realm size i score.

Wealth (zamożność/złoto) - miernik faktycznego bogactwa postaci, rodzaj waluty, dzięki której można rozwiązać większość problemów w grze. Każde z hrabstw generuje pewną ilość gotówki, zależną od jakości i bogactwa miejscowej infrastruktury oraz umiejętności zarządcy. Najwięcej pieniędzy uzyskać można z miast, nieco mniej z biskupstw, a najmniej z zamków. Przy pomocy złota wypłaca się też żołd - przy najemnikach trzeba bardzo uważać, ponieważ potrafią oni ogołocić prawie dowolny skarbiec. W czasie gry zawsze należy dbać o to, aby posiadać przynajmniej 50 monet - dokładnie tyle kosztują bowiem skrytobójcy, którzy są najprostszym rozwiązaniem wielu problemów. O tym, jak gromadzić złoto, napisano w rozdziale Ekonomia.

Prestige (prestiż) - miernik sławy i znaczenia postaci. Za ten surowiec można kupować wiele różnych rzeczy - wymaga ich bowiem kanclerz fałszujący dokumenty, powoływanie antypapieża i wiele akcji wynikających z losowego charakteru gry (np. przyjęcie trupy aktorów). Prestiż zdobywa się dzięki zwycięskim bitwom, przypadkowym zdarzeniom, wygranym wojnom, a pewną jego ilość generują też posiadane i zależne włości (im większe, tym więcej). Wysoki poziom prestiżu wpływa też na obraz postaci wśród wasali - rycerze darzą szacunkiem wyłącznie władców o dużej estymie. W chwili śmierci postaci cały jej zasób prestiżu zostaje dodany do ogólnej punktacji rodu (score) - jest to więc zasób decydujący o ostatecznym wyniku rozgrywki.

Piety (wiara) - określa stopień religijności postaci, wpływa też na szacunek, jakim cieszy się ona wśród elit Kościoła. Punkty wiary wydaje się przede wszystkim na interakcje związane z osobistościami kościelnymi (zwłaszcza z papieżem) - wymagają ich chociażby rozwody albo prośby o cofnięcie ekskomuniki. Wiarę zdobywa się dzięki posiadanym i zależnym biskupstwom, duże znaczenie mają również osobiste cechy postaci oraz dokonywane przez nią fabularne wybory (np. modlenie się w imieniu dzieci). Najwięcej punktów wiary uzyskuje się jednak dzięki współdziałaniu z Kościołem - istotny jest tutaj udział w krucjatach oraz ofiarowanie ziem osobom należącym do kleru. To ostatnie rozwiązanie jest całkiem korzystne jeśli gracz posiada możliwość samodzielnego nadawania inwestytury - będzie bowiem mógł osobiście dobierać kolejnych władyków dla swoich kościołów (niweluje to znaczenie papieża jako oponenta w polityce). W chwili śmierci postaci, cały zasób zgromadzonej przez nią wiary zostaje dodany do ogólnej punktacji rodu (score), tak samo jak w przypadku prestiżu.

Demesne size (rozmiar włości) - suma wszystkich miast, biskupstw i zamków posiadanych przez postać - nie liczą się natomiast księstwa, królestwa ani imperia, zaś hrabstwa traktuje się jako jedna włość. Każdy bohater posiada pewną określoną ilość posiadłości, którymi może władać - jeśli przekroczy ten limit, jego ziemie zaczną nękać bandyci, złodzieje i inne kłopoty. Istnieją dwa sposoby na poradzenie sobie z tym problemem - rozdanie części włości wybranym poddanym albo też wzięcie ślubu (posiadanie współmałżonka powiększa limit ziem). Istotne jest to, aby nigdy nie pozwolić na posiadanie ziemi przez kobiety - kiedy wezmą one ślub, wszelka ich własność przejdzie szybko pod władanie rodu męża (chyba, że związek został zawarty w sposób matrylinearny - patrz rozdział Ród: Dziedziczenie).

Realm size (wielkość domeny) - suma miast, biskupstw i zamków posiadanych przez gracza oraz wszystkich jego wasali. Znacznik ten nie ma większego znaczenia dla mechaniki gry, chociaż da się zauważyć, że bohaterowie z dużą domeną mają większą szansę na zawarcie korzystnego mariażu.

Score (punkty) - suma wiary oraz prestiżu wszystkich postaci, jakimi kierował gracz w czasie całej zabawy. Jedynym celem punktacji jest określenie jakości rodu - na koniec gry następuje bowiem zestawienie, w którym gracz może porównać swój wyniki z rodami ocenionymi arbitralnie przez studio Paradox.

Po zakończeniu gry ukazuje się ekran podsumowujący. - Zasoby w Crusader Kings II | Informacje Podstawowe - Crusader Kings II - poradnik do gry
Po zakończeniu gry ukazuje się ekran podsumowujący.
Podobało się?

0

Crusader Kings II

14 lutego 2012

PC
Rate It!

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Gry Strategiczne
2012-04-06
12:20

Saed Konsul

Saed

Poradnik z 20 marca a ciągle jest informacja, że "niedługo pojawi się na serwisie informacyjnym i będzie dostępny
bezpłatnie przez 14 dni dla wszystkich czytelników". Może by tak w końcu udostępnić, to ktoś by przynajmniej skorzystał...?

Komentarz: Saed
2012-04-11
18:34

mrjinks Legionista

Kupiłem tą gierkę ostatnio, ciekawa i dosyć skomplikowana. Mogę przeglądać poradnik.

Komentarz: mrjinks
2012-04-15
11:44

zanonimizowany33961 Generał

😐

"Nigdy nie wiadomo, jakie dziecko zostanie narodzone – jest to generowane losowo na chwilę przed rozwiązaniem. Wynika z tego, że warto więc zapisać grę chwilę wcześniej i doczytywać, aż urodzi się właściwy potomek." - przez takie porady gra traci cały smak... porada bardziej do sekcji cheats & tricks...

Komentarz: zanonimizowany33961
2018-02-14
11:21

Eruno Junior

Czekamy na aktualizację bo jest sporo nowych mechanik

Komentarz: Eruno
2021-01-21
22:11

GoldtrikeRises Junior

beznadziejny poradnik. Nic nie wyjaśnia

Komentarz: GoldtrikeRises

Zabrania się kopiowanie jakichkolwiek obrazków, tekstów lub informacji zawartych na tej stronie. Strona nie jest powiązana i/lub wspierana przez twórców ani wydawców. Wszystkie loga i obrazki są objęte prawami autorskimi należącymi do ich twórców.

Copyright © 2000 - 2025 Webedia Polska SA wszelkie prawa zastrzeżone.

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl