Cechy indywidualne - Cechy szczególne w Crusader Kings II (Traits) | Postacie
Aktualizacja:
Cechy szczególne (Traits)
O ile przymioty postaci (opisane wcześniej) decydują o powodzeniu jej poczynań, o tyle cechy szczególne wywierają znamienny wpływ na same statystyki (wartości liczbowe obok portretu bohatera). Przykładowo, jeśli bohater odznacza się okrucieństwem (cecha szczególna), z pewnością poprawi to jego umiejętność (statystyki) spiskowania (Intrigue), ale odbije się negatywnie na zdolnościach dyplomatycznych (Diplomacy). Wszystkie cechy nabywa się z czasem, głównie dzięki losowym zdarzeniom oraz edukacji, chociaż część z nich może też zostać odziedziczona. Gracz ma możliwość zadecydowania o kierunku rozwoju postaci jedynie wówczas, jeśli sam nią kieruje, albo jest jej mentorem (patrz: Dyplomacja: Nauka dzieci).
Cechy szczególne:
Nazwa | Komentarz | Działanie |
Ambitious | Ambitni władcy mogą osiągnąć wielkie cele. | +2 do wszystkich cech |
Arbitrary | Sprawiedliwość nie ma dla tej postaci żadnego znaczenia - nie cieszy się przez to zbytnim szacunkiem. | -2 do Zarządzania -1 do Wiedzy |
Attractive | W byciu ładnym nie ma nic złego! | +1 do Dyplomacji |
Bastard | Bękarty nie są brane pod uwagę podczas sukcesji (chyba, że zostaną zalegalizowane). | -1 do Dyplomacji |
Brave | Odwaga to wielka zaleta dla każdego wojownika. | +2 do Wojowniczości |
Bubonic plague | W zasadzie - zbiorowy, zaraźliwy wyrok śmierci. | -7 do Zdrowia |
Celibate | Nie tylko księża muszą stronić od uciech ciała. | +1 do Wiary (miesięcznie) Brak szansy na potomka. |
Clubfooted | Wrodzona wada stopy nie pozwala na zbytnią aktywność na polu walki. | -1 do Wojowniczości |
Content | Postać jest zadowolona z życia, przez co łatwiej nią dyrygować. | - 1 do Intrygi +0,5 do Wiary (na miesiąc) |
Craven | Tchórze nie nadają się na wojskowych. | -2 do Wojowniczości |
Cruel | Okrucieństwo to dość powszechna cecha w średniowieczu. | +1 do Intrygi -1 do Dyplomacji |
Crusader | Bohater wypraw krzyżowych to symbol dobrego wojownika. | +2 do Wojowniczości |
Cynical | Złośliwości nigdy za dość. | +2 do Intrygi -0,2 do Wiary |
Deceitful | Szczwane lisy bywają przydatne, ale mogą też być groźne. | +3 do Intrygi -2 do Dyplomacji |
Depressed | Kiedy nie chce się żyć, wszystko przychodzi z trudem. | -1 do wszystkich cech poza Wiedzą -5% do szansy na potomka -1 do zdrowia |
Drunkard | Na drugą nóżkę? | -2 do Zarządzania |
Duelist | Zabawy z bronią bywają niebezpieczne - czasami wręcz śmiertelnie. | +1 do Wojowniczości. |
Dwarf | Osoby o niskim wzroście często okrzykiwane są "skrzatami". | -1 do Wojowniczości |
Excommunicated | Postać została wydalona z Kościoła. | -5 do Dyplomacji |
Fair | Bycie uczciwym jest szczególnie pociągające dla płci przeciwnej. | +1 do Dyplomacji |
Falconer | Sokolnictwo to nie tylko świetna zabawa, ale też szanowana umiejętność. | +1 do Dyplomacji |
Gardener | Wykopki to ulubiona zabawa tego bohatera. | +2 do Zarządzania |
Genius | Geniusze cieszą się powszechnym szacunkiem - każdy jest ciekaw tego, co zrobią. | +2 do wszystkich cech |
Gregarious | Dobry mediator. | +2 do Dyplomacji |
Harelip | Zajęcza warga potrafi być odstraszająca. | -1 do Dyplomacji |
Hedonist | Zabawa i rozpusta to ulubione zajęcia tej postaci. | +20% do szansy na potomka -0,5 do Wiary (miesięcznie) |
Homosexual | Wstydliwa cecha wpływająca na niechęć ze strony wasali. | -15% do szansy na potomka |
Honest | Szczerość potrafi być równie dużą zaletą, jak i wadą. | +3 do Dyplomacji -2 do Intrygi |
Huchback | Garbate postaci nie są zbyt atrakcyjne dla płci przeciwnej. | -1 do Wojowniczości |
Hunter | Polowanie to zabawa godna króla. | +1 do Wojowniczości |
Ill | Choroba to często wyrok śmierci - w średniowieczu próżno szukać zdolnych lekarzy. | -1 do Wojowniczości -10% do szansy na potomka -2 do Zdrowia |
Imbecile | Idiotów nie sieją. | -2 do wszystkich cech |
Impaler | Nikt nie lubi sadystów. | +1 do Intrygi |
Inbred | Częste mariaże między postaciami należącymi do jednego rodu skutkują narodzinami małych potworków. | -3 do wszystkich cech -30% do szans na potomka -1,5 do Zdrowia |
Incapable | Jeśli postać została poważnie ranna w głowę albo jest bardzo stara, odbije się to na jej sposobie bycia. Osoby z tą cechą rządzą poprzez regentów. | -6 do wszystkich cech -30% do szansy na potomka -3 do Zdrowia |
Infirm | Osoby niedołężne nie mogą liczyć na szacunek ani chwałę. | -3 do wszystkich cech -30% do szansy na potomka -1 do Zdrowia |
Just | Sprawiedliwość to jedna z największych zalet każdego władcy. | +2 do Zarządzania +1 do Wiedzy |
Kinslayer | Osoba zamordowała członka rodziny i wyszło to na jaw. | -3 do Dyplomacji |
Legitimized bastard | Bękarty uznane przez władcę liczą się podczas sukcesji, ale zmaza nieprawego urodzenia pozostanie na nich na zawsze. | -1 do Dyplomacji |
Leper | Trąd to straszliwa, nieuleczalna choroba - na ogół śmiertelna. | -2 do Dyplomacji -20% do szansy na potomka -2 do Zdrowia |
Lisp | Seplenienie nie pomaga w komunikacji. | -1 do Dyplomacji |
Maimed | Dotkliwa rana goi się bardzo rzadko, a zwykle prowadzi do śmierci. | -2 do Wojowniczości -2 do Zdrowia |
Measles | Odra to nieprzyjemna i stosunkowo niebezpieczna choroba. | -1 do wszystkich cech -20% do szansy na potomka -2 do Zdrowia |
Mystic | Mistycyzm wymaga sporych umiejętności - trzeba go przecież ukryć przed inkwizycją. | +1 do Intrygi |
Paranoid | Wrogowie są wszędzie - a przynajmniej tak wydaje się tej postaci. | +2 do Intrygi -1 do Dyplomacji |
Pneumonic | Zapalenie płuc to domena nie tylko palaczy. | -2 do wszystkich cech -4 do zdrowia -50% do szansy na potomka |
Poet | Poezja to nie tylko klucz do serca kobiety, ale również przydatne narzędzie dyplomacji. | +1 do Dyplomacji |
Possessed | Postać jest opętana przez demona, przez co zachowuje się w dziwny, często bardzo szkodliwy sposób. | Losowe skutki narastające w czasie |
Pregnant | Kobieta jest w ciąży. | Wkrótce narodzi się dziecko. |
Quick | Spryciarze zawsze mają lepiej w życiu. | +1 do wszystkich cech |
Scholar | Czytanie książek rozwija wyobraźnię - nie tylko w średniowieczu. | +2 do Wiedzy |
Shy | Nieśmiałe postaci nie nadają się na dyplomatów. | -2 do Dyplomacji |
Slow | Bohater nie należy do najbystrzejszych. | -1 do wszystkich cech |
Smallpox | Potężna choroba, która zabija prawie połowę zainfekowanych. | -3 do Zdrowia |
Stressed | Zestresowanym bohaterom trudno zająć się czymkolwiek. | -1 do Zarządzania i Intrygi -10% do szansy na potomka -1 do Zdrowia |
Strong | Siła fizyczna jest nie tylko powszechnie szanowana, ale i przydatna w życiu codziennym. | +2 do Wojowniczości +1 do Dyplomacji +10% do szansy na potomka +2 do zdrowia |
Stutter | Jąkanie się nie należy do największych zalet dyplomaty. | -1 do Dyplomacji |
Syphilitic | Wizyty w zajazdach potrafią skończyć się w bardzo nieprzyjemny sposób. | -1 do wszystkich cech -20% do szansy na potomka -2 do Zdrowia |
Trusting | Naiwność potrafi być pocieszna, ale częściej bywa niebezpieczna. | +1 do Dyplomacji -2 do Intrygi |
Tuberculosis | Niezbyt śmiertelna, ale dość groźna zaraza. | -2 do Zdrowia |
Typhoid Fever | Zaraźliwa choroba, często zabijająca ofiary. | -3 do Zdrowia |
Typhus | Bardzo groźna, zwykle śmiertelna choroba. | -3 do Zdrowia |
Ugly | Fuuuuu! | -1 do Dyplomacji |
Weak | Słabość fizyczna to powód do drwin i szykan ze strony gawiedzi - może warto pomyśleć o jakimś treningu na wojnie? | -1 do Wojowniczości -5% do szansy na spłodzenie potomka -1 do Zdrowia |
Wounded | Uczestnictwo w turniejach, łowach i wojnach może skończyć się wypadkiem. | -1 do Wojowniczości -1 do Życia |
Zealous | Fanatyzm bohatera przysporzy mu wrogów wśród niewiernych, a sojuszników pośród ludzi Kościoła. | +2 do Wojowniczości +1 do Wiary (miesięcznie) |
Grzechy i cnoty:
Nazwa | Komentarz | Działanie |
Charitable | Łaskawość zawsze przysparza sympatii. | +3 do Dyplomacji |
Chaste | Cnotliwość to w tym przypadku wierność w małżeństwie - znacząco zmniejsza szansę na nieślubne dzieci. | -15% do szansy na potomka +0,5 do Wiary (miesięcznie) |
Diligent | Pracowitość zawsze popłaca - i to widać. | +1 do wszystkich statystyk |
Envious | Zazdrośnicy mają nosa do wykrywania spisków, ale nie cieszą się popularnością. | +2 do Intrygi -1 do Dyplomacji |
Gluttonous | Obżarstwo nie przysparza pieniędzy w szkatule. | -2 do Zarządzania |
Greedy | Chciwość nie popłaca... podobno. | +10% do przychodów z podatków -1 do Dyplomacji |
Humble | Skromność i pokora to najważniejsze zalety dla kapłanów. | +1 do Wiary (miesięcznie) |
Kind | Bycie miłym to najprostszy sposób na zyskanie miłości poddanych. | +2 do Dyplomacji -2 do Intrygi |
Lustful | Pożądliwość bywa przydatna, jeśli liczy się na wielu potomków, ale wiąże się z dezaprobatą Kościoła i ryzykiem spłodzenia bękarta. | +20% do szansy na potomka -0,25 do Wiary (miesięcznie) |
Patient | Cierpliwość to cnota nie tylko dla mnichów, ale też dla każdego władcy. | +1 do wszystkich cech poza Wojowniczością |
Proud | Samozachwyt potrafi być irytujący, ale przysparza ambicji. | +0,5 do Prestiżu (miesięcznie) |
Slothful | Bycie leniem to ogromna wada. | -1 do wszystkich statystyk |
Temperate | Powściągliwość to ważna cnota dla każdego posiadacza pieniędzy. | +2 do Zarządzania |
Wroth | Cholerycy nie mają lekkiego życia, podobnie jak i ich otoczenie. | +3 do Wojowniczości -1 do Intrygi -1 do Dyplomacji |
0
- Crusader Kings II - poradnik do gry
- Crusader Kings II - poradnik do gry
- Postacie
- Informacje ogólne o postaciach w Crusader Kings II | Postacie
- Jak dbać o relacje między postaciami w Crusader Kings II? | Postacie
- Tytuły honorowe w Crusader Kings II | Postacie
- Cechy indywidualne w Crusader Kings II - Statystyki | Postacie
- Cechy indywidualne - Cechy szczególne w Crusader Kings II (Traits) | Postacie
- Cechy indywidualne - Kariera w Crusader Kings II | Postacie
- Problemy z postaciami w Crusader Kings II | Postacie
- Postacie
- Crusader Kings II - poradnik do gry
Komentarze czytelników
Saed Konsul

Poradnik z 20 marca a ciągle jest informacja, że "niedługo pojawi się na serwisie informacyjnym i będzie dostępny
bezpłatnie przez 14 dni dla wszystkich czytelników". Może by tak w końcu udostępnić, to ktoś by przynajmniej skorzystał...?
mrjinks Legionista
Kupiłem tą gierkę ostatnio, ciekawa i dosyć skomplikowana. Mogę przeglądać poradnik.
zanonimizowany33961 Generał
"Nigdy nie wiadomo, jakie dziecko zostanie narodzone – jest to generowane losowo na chwilę przed rozwiązaniem. Wynika z tego, że warto więc zapisać grę chwilę wcześniej i doczytywać, aż urodzi się właściwy potomek." - przez takie porady gra traci cały smak... porada bardziej do sekcji cheats & tricks...
Eruno Junior
Czekamy na aktualizację bo jest sporo nowych mechanik
GoldtrikeRises Junior
beznadziejny poradnik. Nic nie wyjaśnia
Zabrania się kopiowanie jakichkolwiek obrazków, tekstów lub informacji zawartych na tej stronie. Strona nie jest powiązana i/lub wspierana przez twórców ani wydawców. Wszystkie loga i obrazki są objęte prawami autorskimi należącymi do ich twórców.
Copyright © 2000 - 2025 Webedia Polska SA wszelkie prawa zastrzeżone.