Cesarz w Crusader Kings II | Droga na szczyt
Aktualizacja:
Cesarz
Cesarze to dość problematyczni bohaterowie - z jednej strony posiadają naprawdę ogromne państwa, ale z drugiej, nie cieszą się zbyt silną władzą. Kiedy gra się cesarzem, zdecydowaną większość czasu poświęca się na walkę z wasalami oraz próby zabezpieczenia władzy dla swoich potomków. Jest to bardzo trudne, ponieważ ustroje prawne w obydwu cesarstwach nie należą do najbardziej korzystnych, a ich zmiana może być problematyczna (głównie ze względu na dużą ilość wasali). Dlatego też, zanim rozpocznie się jakąkolwiek ekspansję czy w ogóle politykę zagraniczną, trzeba najpierw skupić się na tym, co dzieje się na własnym podwórku.

Cesarze są gigantami na glinianych nogach - zakres ich władzy jest całkiem spory (jako jedyni mogą kontrolować królów), ale już możliwość egzekwowania rozkazów - cóż, pozostawia sporo do życzenia. Tak naprawdę bycie cesarzem to niemal nieustanne toczenie wojen i przekonywanie wasali do swoich celów - nie jest to zbyt atrakcyjny model rozgrywki. Kiedy jednak zabezpieczy się już swoją pozycję, można grać na takich samych zasadach, co monarcha (patrz poprzedni rozdział) - z tym jednak, że znacznie potężniejszy.
Zmiana ustroju w Niemczech
Kiedy gra się cesarzem niemieckim, pierwszą rzeczą, jaką trzeba zrobić, jest zmiana prawa autorytetu korony oraz ustroju. W początkowej fazie gry ustrojem panującym jest elekcja, a władca posiada najmniejszy z możliwych autorytetów (patrz: Prawa). Aby móc komfortowo grać, trzeba zmienić obydwie te rzeczy. Z reguły najlepiej zacząć od zmiany autorytetu: z minimalnego na niski - pozwoli to na odbieranie ziem wasalom (należy to robić, jeśli próbowali walczyć z cesarzem - patrz: Intrygi: Więźniowie).

Zmiana ta jest szalenie istotna - jeśli nie zmieni się prawa, gracz nie będzie mógł odbierać krnąbrnym poddanym ich włości - a to z kolei oznacza, że nie będzie miał czym przekonać kolejnych wasali do swoich celów. Zgromadzenie jak największej ilości ziem oraz rozdanie ich najważniejszym osobom w państwie to absolutna podstawa - tylko z dużym poparciem można liczyć na poważne zmiany w państwie. Podczas przekonywania wielmożów warto nawet rozdać im największe i najznakomitsze z włości - zmiana ustroju jest bowiem nadrzędnym celem, dla którego można poświęcić niemal wszystko. Należy więc przekupić tylu głosujących, ile się tylko da - i to wszystkimi możliwymi sposobami (patrz: Postaci: Jak dbać o relacje między postaciami?).

Trzeba spełnić wszystkich sześć warunków (patrz: Ród: Dziedziczenie: Pryncypat).
Kiedy ustanowi się już niski autorytet władzy, należy dążyć do zmiany sposobu dziedziczenia - z elekcji na pryncypat (patrz: Ród: Dziedziczenie: Pryncypat). Tylko wówczas będzie można być pewnym, że korona cesarska przejdzie z obecnej postaci gracza na jego syna. Aby zmienić ustrój, trzeba zadbać o pozytywne stosunki ze wszystkimi wasalami od hrabiego wzwyż (ich listę można zobaczyć po kliknięciu na cesarza), nie toczyć żadnej wojny oraz... czekać na moment, w którym żaden z wasali nie będzie walczył z pozostałymi (jest to jeden z warunków). Ten ostatni punkt potrafi być szczególnie uciążliwy - cesarstwo niemal przez cały czas spływa krwią. Wynika z tego, że jeśli gracz spełnia wszystkie warunki zmiany ustroju, poza tym jednym, powinien zastanowić się nad zamordowaniem któregoś z wojujących poddanych - to powinno przerwać wojnę i pozwolić na wprowadzenie zmian w życie.
Co z Bizancjum?
Basileus Bizantyński jest w znacznie lepszej sytuacji, niż jego niemiecki odpowiednik - od początku posiada bowiem wysoki autorytet władzy (warto go wręcz obniżyć!) oraz pryncypat jako funkcjonującą zasadę dziedziczenia. Problemy wewnętrzne schodzą więc na dalszy plan (radzi sobie z nimi tak samo, jak król), a dużo ważniejsza staje się polityka zagraniczna. Bizancjum jest otoczone przez wrogów - i to niemal z każdej strony. Szczególnie niebezpieczni pozostają władcy islamscy, którzy bardzo często decydują się na dżihad albo zwyczajnie najeżdżają greckie włości. Walka z Arabami stanowi więc zasadniczy element rozgrywki, który prędzej czy później wyznaczy kierunek polityki gracza.

Sporym problemem dla cesarza Bizantyńskiego pozostaje z pewnością fakt, że jest on wyznawcą prawosławia - budzi to sporą nieufność ze strony katolickich władców, a równocześnie ogranicza możliwości gracza. Ortodoksi mają tę wadę, że nie mogą korzystać z zakonów rycerskich - to domena katolików. Zmiana konfesji jest jednak bardzo kiepskim pomysłem (patrz: Religia: Problemy?), wiąże się bowiem z wojną domową.

Polityka cesarza powinna przebiegać dwubiegunowo - z jednej strony winien on podbijać tereny należące do Arabów (osłabiając ich w ten sposób), a z drugiej - uzależnić od siebie jak najwięcej władców katolickich. Najłatwiejsze jest to na półwyspie Apenińskim oraz północnych Bałkanach, warto jednak pokusić się o nieco dalsze zdobycze (np. Gruzję czy Węgry). Jest to stosunkowo proste, ponieważ cesarz może uzależniać od siebie królów - znacząco ułatwia to sprawę (bezpośrednia kontrola nad dużym terenem mogłaby być problematyczna).
0
Komentarze czytelników
zanonimizowany803790 Legionista
Jeszcze nie miałem okazji zagrać w gierkę, ale wydaje sie być ciekawa.
Saed Konsul
Poradnik z 20 marca a ciągle jest informacja, że "niedługo pojawi się na serwisie informacyjnym i będzie dostępny
bezpłatnie przez 14 dni dla wszystkich czytelników". Może by tak w końcu udostępnić, to ktoś by przynajmniej skorzystał...?
mrjinks Legionista
Kupiłem tą gierkę ostatnio, ciekawa i dosyć skomplikowana. Mogę przeglądać poradnik.
zanonimizowany33961 Generał
"Nigdy nie wiadomo, jakie dziecko zostanie narodzone – jest to generowane losowo na chwilę przed rozwiązaniem. Wynika z tego, że warto więc zapisać grę chwilę wcześniej i doczytywać, aż urodzi się właściwy potomek." - przez takie porady gra traci cały smak... porada bardziej do sekcji cheats & tricks...
Eruno Junior
Czekamy na aktualizację bo jest sporo nowych mechanik
GoldtrikeRises Junior
beznadziejny poradnik. Nic nie wyjaśnia
Zabrania się kopiowanie jakichkolwiek obrazków, tekstów lub informacji zawartych na tej stronie. Strona nie jest powiązana i/lub wspierana przez twórców ani wydawców. Wszystkie loga i obrazki są objęte prawami autorskimi należącymi do ich twórców.
Copyright © 2000 - 2025 Webedia Polska SA wszelkie prawa zastrzeżone.
