Rodzina jest najważniejsza | Ród i Dziedziczenie w Crusader Kings II
Aktualizacja:
Podstawy
Rodzina jest najważniejsza - nie tylko we włoskiej mafii, ale również w Crusader Kings II. W czasie rozgrywki gracz wciela się po kolei w kolejnych przywódców rodu i to z ich perspektywy kieruje swoją domeną. Nietrudno się domyśleć, że zadbanie o przyszłość familii stanowi absolutną podstawę sukcesu. Uczestnik zabawy powinien tak kierować głównym bohaterem i członkami jego dynastii, aby zabezpieczyć włości przed bratobójczą walką oraz separatyzmem. Nie jest to łatwe zadanie, dlatego też na następnych stronach znalazły się szczegółowe porady dotyczące tego elementu rozgrywki.

Osobom czytającym te słowa nie trzeba chyba tłumaczyć, skąd biorą się kolejni członkowie rodu - dzieje się to w taki sam sposób, jak i w naszym świecie. Istotne jest jednak to, aby dobrze rozdysponować siły witalne swoich podwładnych oraz głównego bohatera. Osoby mające niewielkie szanse na dzieci najlepiej izolować lub odsuwać na bok (np. mianując homoseksualistów na stanowiska kościelne), natomiast osoby najbardziej narowiste (hedonist) strzec przed cielesnymi pokusami - bo chociaż bękarty nie mają znaczenia podczas sukcesji, to jednak często dopominają się o władzę.

Polityka dynastyczna to niestety broń obosieczna - z jednej strony posiadanie dużej rodziny gwarantuje liczne mariaże (a więc sojusze oraz możliwość pretendowania do obcych tronów), ale z drugiej, stymuluje też członków rodu do walki między sobą. Staje się to szczególnie kłopotliwe, gdy gra się przez dłuższy czas i to którąś postacią z rzędu - pretendentów do tronu jest wówczas bardzo wielu, nie są nimi bowiem wyłącznie bracia pierworodnego syna, ale również jego kuzyni, wujowie itd. (przynajmniej w modelu primogenituralnym - patrz rozdział Dziedziczenie). Z tego też powodu warto stawiać tutaj na minimalizm: zadbać o posiadanie dużej ilości córek oraz niewielkiej synów.

Nigdy nie wiadomo, jakie dziecko zostanie narodzone - jest to generowane losowo na chwilę przed rozwiązaniem. Wynika z tego, że warto więc zapisać grę chwilę wcześniej i doczytywać, aż urodzi się właściwy potomek. Zasadniczo bardziej opłaca się posiadać córki niż synów, bowiem posiadają one tylko częściowe prawa do tronu, przez co stanowią mniejsze zagrożenie dla dziedzica odgrywanego przez gracza (o ile nie wybrało się modelu Absolute Cognatic Succession - patrz rozdział Dziedziczenie). Dodatkową zaletą kobiet jest to, że dzięki mariażowi mogą zapewnić bardzo przydatne sojusze. Istotne jest przy tym to, aby w żadnym wypadku nie pozwolić kobietom na posiadanie ziem - kiedy wezmą ślub, prawa do ich terenów przejdą na ród męża, tym samym opuszczając rodzinę gracza (aby uniknąć straty, można zabezpieczyć się odpowiednimi prawami - patrz rozdział Laws).

Co do synów, to zwykle najlepiej posiadać jednego lub dwóch - pierwsza opcja jest o tyle komfortowa, że zabezpiecza gracza przed możliwością bratobójczej walki w przyszłości, jednak niesie za sobą ryzyko natychmiastowej przegranej, jeśli jedyny dziedzic zostanie zamordowany. Druga opcja jest opłacalna jedynie w przypadku, gdy istnieje uzasadnione ryzyko zamachu lub śmierci jedynego syna - na przykład, jeśli jest on chory (ill). Dwóch mężczyzn w rodzie to znaczny problem - bardzo prawdopodobnym jest wówczas, że rodzina rozrośnie się wszerz, tym samym powiększając ilość wujów, kuzynów, bratanków i innych potencjalnych kandydatów do tronu. Z tego też powodu warto młodszego syna wysłać do biskupstwa, by tam piastował urząd religijny (nie będzie mógł mieć wówczas legalnych spadkobierców). Jeśli pierworodny syn umrze, należy czym prędzej zabrać drugiemu włości biskupie i nadać inne - w ten sposób przestanie obowiązywać go celibat i będzie mógł spłodzić kontynuatorów rodu.

O jakości familii świadczy nie tylko jej liczebność, ale również umiejętności i statystyki jej członków. Dzieci dziedziczą tylko część cech po swoich rodzicach - wiele charakterystyk zależy od wychowania. Bardzo istotne jest więc właściwe wyedukowanie potomków, czemu służy opieka nauczycielska. Więcej szczegółów na ten temat znalazło się w rozdziałach Dyplomacja: Nauka dzieci oraz Postaci: Cechy indywidualne.
0
- Crusader Kings II - poradnik do gry
- Crusader Kings II - poradnik do gry
- Ród i Dziedziczenie
- Rodzina jest najważniejsza | Ród i Dziedziczenie w Crusader Kings II
- Dziedziczenie w Crusader Kings II | Ród i Dziedziczenie
- Primogenitura (Primogeniture) w Crusader Kings II | Ród i Dziedziczenie
- Seniorat w Crusader Kings II (Seniority) | Ród i Dziedziczenie
- Elekcja w Crusader Kings II (Feudal elective) | Ród i Dziedziczenie
- Pryncypat w Crusader Kings II (Gavelkind) | Ród i Dziedziczenie
- Sukcesja męska, żeńska, równorzędna w Crusader Kings II | Ród i Dziedziczenie
- Mariaże w Crusader Kings II | Ród i Dziedziczenie
- Jak zdobyć tytuł dzięki mariażowi w Crusader Kings II? | Ród i Dziedziczenie
- Problemy? | Ród i Dziedziczenie w Crusader Kings II
- Ród i Dziedziczenie
- Crusader Kings II - poradnik do gry
Komentarze czytelników
Saed Konsul

Poradnik z 20 marca a ciągle jest informacja, że "niedługo pojawi się na serwisie informacyjnym i będzie dostępny
bezpłatnie przez 14 dni dla wszystkich czytelników". Może by tak w końcu udostępnić, to ktoś by przynajmniej skorzystał...?
mrjinks Legionista
Kupiłem tą gierkę ostatnio, ciekawa i dosyć skomplikowana. Mogę przeglądać poradnik.
zanonimizowany33961 Generał
"Nigdy nie wiadomo, jakie dziecko zostanie narodzone – jest to generowane losowo na chwilę przed rozwiązaniem. Wynika z tego, że warto więc zapisać grę chwilę wcześniej i doczytywać, aż urodzi się właściwy potomek." - przez takie porady gra traci cały smak... porada bardziej do sekcji cheats & tricks...
Eruno Junior
Czekamy na aktualizację bo jest sporo nowych mechanik
GoldtrikeRises Junior
beznadziejny poradnik. Nic nie wyjaśnia
Zabrania się kopiowanie jakichkolwiek obrazków, tekstów lub informacji zawartych na tej stronie. Strona nie jest powiązana i/lub wspierana przez twórców ani wydawców. Wszystkie loga i obrazki są objęte prawami autorskimi należącymi do ich twórców.
Copyright © 2000 - 2025 Webedia Polska SA wszelkie prawa zastrzeżone.