Death Stranding – miejsce nr 30. GRY DEKADY. CZĘŚĆ 2. – ranking redakcji

Michał Grygorcewicz

Death Stranding – miejsce nr 30

  1. Gatunek: symulator kuriera ;-)
  2. Data premiery: listopad 2019
  3. Platforma: PS4

Parafrazując inżyniera Mamonia – najbardziej lubimy te gry, które znamy. Możemy się nadymać, że twórcy wysokobudżetowych produkcji nie ryzykują, zamykają się w schematach, ale prawda jest taka, że robią to, bo tego właśnie od nich oczekujemy. Death Stranding jest na to doskonałym dowodem. Hideo Kojima postanowił stworzyć coś, czego jeszcze nie było – i miał do tego odpowiedni budżet. Jaka była reakcja graczy? Opór. Jeden wielki festiwal naśmiewania się – który zaczął się, zanim jeszcze przekonaliśmy się, czym Death Stranding będzie – jedynie nasilał się z każdą kolejną informacją o grze i nie zakończył, gdy ta wyszła i okazała się tym, co obiecywano – rewolucją.

Założony przez Kojimę zespół przygotował produkcję opartą na koncepcji budowania więzi, zarówno w kontekście rozgrywki, jak i fabuły. Rewolucyjny moduł sieciowy gry sprawiał, że każdy przechodząc swoją własną kampanię single player, jednocześnie stawiał obiekty przydające się innym graczom, korzystał z tych wzniesionych przez nich czy przenosił dalej paczki pozostawione przez nieznajomych, dzieląc się z nimi zyskiem. Prosty, nieinwazyjny system kooperacji znacznie ułatwiał zabawę w kuriera, w ramach której dokonała się druga, mniejsza rewolucja – wynalezienie na nowo „fedex questów”, sprawienie, że proste zadania z gatunku „przenieś paczkę z punktu A do punktu B” nabrały wymiaru strategicznego i potrafiły zapewnić rozrywkę na dziesiątki godzin.

  1. Więcej o grze Death Stranding
  2. Recenzja gry Death Stranding – co tu się odkojimowało?
  3. Hollywood w grach – znane twarze, które zobaczymy w Death Stranding

XCOM: Enemy Unknown + XCOM 2 – miejsce nr 29

  1. Gatunek: taktyczne strategie
  2. Data premiery: październik 2012, luty 2016
  3. Platformy: PC, PS4, XOne, PS3, X360, AND, iOS

Już tak bywa w branży gier, że pewne kultowe serie, mimo tryumfalnych początków, z czasem odchodzą w niebyt. Wydawało się, że taki los spotkał zainicjowany w 1994 roku przez UFO: Enemy Unknown cykl X-COM, który po zdefiniowaniu podgatunku taktycznych strategii w kolejnych odsłonach zaczął coraz bardziej oddalać się od pierwotnych założeń, aż po 2001 roku, kiedy to przekształcił się w niezbyt udaną grę akcji X-Com: Enforcer, zapadł się całkowicie pod ziemię.

Nieco ponad dekadę później jednak odrodził się w blasku i chwale. XCOM: Enemy Unknown powracał do korzeni serii, dorzucając garść współczesnych usprawnień oraz nowoczesną oprawę. Dopracowanie zarówno warstwy strategicznej, jak i taktycznej oraz wysoki poziom trudności sprawiły, że gwiazda gry zalśniła raz jeszcze. Wydany w 2016 roku sequel potwierdził sukces poprzedniej części, eliminując nieliczne wady i wprowadzając nieco nowości.

  1. Więcej o grze XCOM: Enemy Unknown
  2. Strzelając do E.T. – recenzja gry XCOM: Enemy Unknown
  3. Więcej o grze XCOM 2
  4. Recenzja gry XCOM 2 – drugie UFO, czyli wróg poznany

Darkest Dungeon – miejsce nr 28

  1. Gatunek: roguelike
  2. Data premiery: styczeń 2016
  3. Platformy: PC, PS4, XOne, Switch, PSV, iOS

O serii Dark Souls często mówi się, że są to gry piekielnie trudne, ale przy tym sprawiedliwe. Śmierć niemal zawsze następuje tu z naszej winy, a zachowując cierpliwość i wyciągając wnioski z kolejnych porażek, jesteśmy w stanie przezwyciężyć wszelkie trudności. Darkest Dungeon stopniem oferowanego wyzwania nie ustępuje niczym cyklowi FromSoftware, ale już ze wspomnianą uczciwością sprawa wygląda tu zgoła inaczej. O zagładzie naszej drużyny bardzo często decyduje zwykły pech, co boli szczególnie, zważywszy na fakt, że w przeciwieństwie do Soulsów tutaj śmierć postaci jest ostateczna.

Frustrujemy się więc i klniemy na niesprawiedliwość losu. Ale gramy dalej, bowiem Darkest Dungeon uzależnia. To taktyczne RPG z elementami roguelike’a, w którym wszystkie składowe doskonale ze sobą współgrają. Świetna oprawa i sugestywny głos narratora budują fantastycznie mroczny klimat, starcia – również za sprawą wspomnianej losowości i wysokiego poziomu trudności – wzbudzają olbrzymie emocje, a każdy udany powrót do bezpiecznego miasta z mrocznych lochów oznacza pokłady satysfakcji.

  1. Więcej o grze Darkest Dungeon
  2. Recenzja gry Darkest Dungeon – wciągającego jak diabli RPG nie dla mięczaków

Diablo III – miejsce nr 27

  1. Gatunek: hack’n’slash
  2. Data premiery: maj 2012
  3. Platformy: PC, PS4, XOne, Switch, PS3, X360

Kontynuacje gier otaczanych kultem totalnym zawsze mają pod górkę. Wiedzą o tym chociażby twórcy kolejnych odsłon serii Might and Magic: Heroes – czego by nie stworzyli, ich nowe dzieło nigdy nie wytrzymuje porównań z legendarnym Heroes of Might and Magic III. Z podobnym problemem mierzyło się też Diablo III, które po darzonej niemalże religijną czcią „dwójce” zwyczajnie nie było w stanie wygrać z sentymentem. Pozycja ta rodziła się latami i w bólach, wzbudzała kontrowersje jeszcze przed premierą z powodu zbyt kolorowej oprawy, a i z samego debiutu wróciła na tarczy, gdy serwery nie wytrzymały naporu graczy i zwyczajnie odmówiły spragnionym wrażeń poszukiwaczom przygód wstępu do Sanktuarium.

Kiedy jednak uporano się z problemami technicznymi, okazało się, że gra jest... no, całkiem niezła, ale Diablo II jednak było lepsze. Blizzard się mimo wszystko nie poddał i rozwijał swoją produkcję dalej, wyrzucając z niej to, co nie wyszło, i jeszcze bardziej ulepszając to, co się udało. I z czasem, krok po kroku, Diablo III stało się prawdziwym królem hack’n’slashy, potrafiącym zapewnić dziesiątki, a nawet setki godzin świetnej zabawy. Szczególnie entuzjastycznie przyjęty został dodatek Reaper of Souls, doskonale wypadła także próba przeniesienia gry na konsole.

  1. Więcej o grze Diablo III
  2. Zło powróciło – recenzja gry Diablo III
  3. Recenzja gry Diablo III w wersji na konsole – król hack’n’slashy na padzie
  4. Od turowego RPG do hack’n’slasha dla mas – krótka historia Diablo
Kingdom Come: Deliverance

Kingdom Come: Deliverance

PC PlayStation Xbox Nintendo

Data wydania: 13 lutego 2018

Informacje o Grze
8.3

GRYOnline

7.9

Gracze

8.4

Steam

7.2

OpenCritic

OCEŃ
Oceny
Podobało się?

139

Michał Grygorcewicz

Autor: Michał Grygorcewicz

Tworzy artykuły o grach od ponad dwudziestu lat. Zaczynał od amatorskich serwisów internetowych, które sam sobie kodował w HTML-u, potem trafiał do coraz większych portali. Z wykształcenia inżynier informatyk, ale zawsze bardziej go ciągnęło do pisania niż programowania i to z tym pierwszym postanowił związać swoją przyszłość. W grach przede wszystkim szuka opowieści, emocji i immersji, jakich nie jest w stanie dać inne medium – stąd wśród jego ulubionych tytułów dominują produkcje stawiające na narrację. Uważa, że NieR: Automata to najlepsza gra, jaka kiedykolwiek powstała.

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Inne Gry
2021-01-18
23:59

czikenowaty Legionista

czikenowaty
😱

Cyberpunk to TOP3 a nie jakieś 17 miejsce.

Komentarz: czikenowaty
2021-01-19
05:02

A.l.e.X Legend

A.l.e.X
😂

Szkoda w ogóle tę i poprzednie listy komentować szczególnie że miejsca w żaden sposób się nie pokrywają z ocenami redakcji z recenzji gier. Od taki kolejny felieton golowy ;)

Komentarz: A.l.e.X
2021-01-21
12:09

GreedyDodger Konsul

GreedyDodger

No wszystko fajnie tylko gdzie trzecia część?

Komentarz: GreedyDodger
2021-01-22
00:38

best.nick.ever Generał

best.nick.ever

Naprawdę w 100 najlepszych gier nikomu z redakcji nie przyszło do głowy uwzględnić najlepszej gry jednego z najlepszych studiów? Remedy, Control? Raczej nie spodziewam się, że będzie w pierwszej dziesiątce. Za to bardzo cieszą wysokie pozycje pillarsow i dues ex.

Komentarz: best.nick.ever
2021-07-14
12:09

nikt18 Legionista

nikt18

Redakcja to robiła na szybko. Senua na 50 miejscu? Tomb Raider w pierwszej 100 też na samym końcu jest. Oni według siebie robią takie listy, wiadomo że każdy ma swoje top 10. To poprostu propozycja danej redakcji według nich. Wejdź na top innej redakcji to lista się będzie różńić.

Komentarz: nikt18

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl