Cities Skylines – miejsce nr 42. GRY DEKADY. CZĘŚĆ 2. – ranking redakcji

Michał Grygorcewicz

Cities Skylines – miejsce nr 42

  1. Gatunek: strategia ekonomiczna
  2. Data premiery: marzec 2015
  3. Platformy: PC, PS4, XOne, Switch

Zespół Colossal Order zaczynał podbój świata gier komputerowych od dwóch odsłon serii Cities in Motion, w których mogliśmy organizować transport miejski i nim zarządzać. W trzeciej części fińskie studio poszło o krok dalej i tym razem pozwoliło nam budować od zera całe wirtualne miasta. Zmiana okazała się strzałem w dziesiątkę. Cities: Skylines nie tylko przebiło poprzednie dokonania zespołu, ale również konkurencję – z klasyczną serią SimCity na czele.

Gra już w bazowej wersji oferowała dość kompleksowe możliwości, z których do podstawowych należało wyznaczanie stref pod budynki mieszkalne, przemysł i działalność handlową, doprowadzanie kanalizacji i linii energetycznych, wznoszenie budynków użyteczności publicznej i przede wszystkim budowa dróg. To właśnie tworzenie ulic, autostrad, rond, tuneli i wiaduktów było tu najważniejsze i najciekawsze. Kolejne rozszerzenia oraz płatne dodatki dołożyły natomiast do tej listy m.in. cykl dnia i nocy, śnieg i inne warunki atmosferyczne, katastrofy naturalne, nowe środki transportu i tak dalej. Stopniowo nowa zawartość (w tym mody) uczyniły najlepszy dostępny na rynku city builder jeszcze lepszym.

  1. Więcej o grze Cities: Skylines
  2. Recenzja gry Cities: Skylines – SimCity 4 ma wreszcie godnego konkurenta
  3. Rok z Cities: Skylines – dodatek Snowfall, udane łatki i mnóstwo modów

Minecraft – miejsce nr 41

  1. Gatunek: piaskownica
  2. Data premiery: listopad 2011
  3. Platformy: PC, PS4, XOne, Switch, PS3, X360, PSV, WiiU, 3DS

Jedną z rzeczy, których szukamy w grach, jest możliwość dawania upustu naszej kreatywności. Nie chcemy tylko przeżywać emocji, poznawać niezwykłych historii, dokonywać podbojów i czerpać satysfakcji ze zwycięstw. Chcemy też budować i tworzyć. A Minecraft, mimo skromnej oprawy wizualnej, umożliwił to na niespotykaną wcześniej skalę, stając się jednym z największych popkulturowych fenomenów naszych czasów. I to pomimo faktu, że początkowo przygotowywany był przez zaledwie jedną osobę.

Wokselowy, zbudowany z niezbyt urodziwych brył świat Minecrafta możemy poznawać na dwa sposoby. Pierwszy, survivalowy, za dnia każe nam przygotowywać się do nocnych starć z potworami. Drugi to czysta, nieskrępowana piaskownica, w której w proceduralnie generowanym uniwersum możemy zbudować, co tylko zechcemy – od domku, przez imponujący zamek, po (jak udowadniają fani) całe miasta czy proste komputery.

  1. Więcej o grze Minecraft
  2. Nowy wymiar swobody – recenzja gry Minecraft
  3. Dlaczego Minecraft odcina się od Notcha – ojca tej kultowej gry?
  4. Minecraft – jednoosobowy projekt i warty 2,5 miliarda dolarów fenomen

Total War: Warhammer (1 oraz 2) – miejsce nr 40

  1. Gatunek: strategia
  2. Data premiery: maj 2016 i wrzesień 2017
  3. Platforma: PC

Seria Total War od 2000 roku pozwala wcielać się w dowódców najróżniejszych historycznych wojsk – od armii samurajów, przez rzymskie legiony, po gwardię Napoleona. W 2016 roku studio Creative Assembly przeniosło konflikt w regiony dla cyklu mocno niespodziewane – do nasyconego magią Starego Świata z uniwersum Warhammera. Rok później dorzuciło do tego Nowy Świat z tego samego uniwersum, a chwilę potem pozwoliło połączyć obie mapy w jedną gigantyczną superstrategię.

Zmiana otoczki na fantastyczną poskutkowała dużo większymi różnicami pomiędzy poszczególnymi frakcjami, sprawiając, że ponowne przechodzenie kampanii potrafiło się diametralnie różnić, i bardzo pozytywnie wpływając na żywotność zabawy. Obecność magicznych jednostek i ataków zadziałała też odświeżająco na oprawę wizualną. Po staremu pozostały natomiast fundamenty rozgrywki, opierające się na kompleksowym zarządzaniu armiami i włościami na mapie strategicznej oraz toczeniu efektownych bitew w czasie rzeczywistym na mapach taktycznych.

  1. Więcej o grze Total War: Warhammer
  2. Recenzja gry Total War: Warhammer – Stary Świat w nowych szatach
  3. Więcej o grze Total War: Warhammer II
  4. Recenzja gry Total War: Warhammer II – Nowy Świat, stary Warhammer

Hades – miejsce nr 39

  1. Gatunek: roguelike
  2. Data premiery: wrzesień 2020
  3. Platformy: PC, Switch

Choć gry studia Supergiant Games, twórców Bastiona, Transistora i Pyre, pod względem wizualnym przypominają typowe produkcje niezależne, ich bardzo wysoka jakość wykonania pozwala porównywać ów zespół z największymi gigantami świata elektronicznej rozrywki. Szczególnie potwierdza to najnowszy twór „Supergigantów” – Hades, który połączył styl wizualny oraz rozwiązania gameplayowe mniejszych tytułów z wartościami produkcyjnymi bliskimi temu, co znamy z segmentu AAA.

Gra jest roguelike’owym przedstawicielem gatunku RPG. Wcielamy się w syna tytułowego Hadesa, próbującego za wszelką cenę opuścić mityczną grecką krainę umarłych. By osiągnąć cel, głównie eksplorujemy, walczymy, zdobywamy nowe umiejętności i umieramy, aby zacząć zabawę od początku, ale nieco inaczej i nieco silniejsi. Klasyczną formułę „rogalików” doszlifowano tutaj do perfekcji, uzyskując wybitnego przedstawiciela gatunku, wciągającego jak bagno na dziesiątki godzin zabawy.

  1. Więcej o grze Hades
Kingdom Come: Deliverance

Kingdom Come: Deliverance

PC PlayStation Xbox Nintendo

Data wydania: 13 lutego 2018

Informacje o Grze
8.3

GRYOnline

7.9

Gracze

8.4

Steam

7.2

OpenCritic

OCEŃ
Oceny
Podobało się?

139

Michał Grygorcewicz

Autor: Michał Grygorcewicz

Tworzy artykuły o grach od ponad dwudziestu lat. Zaczynał od amatorskich serwisów internetowych, które sam sobie kodował w HTML-u, potem trafiał do coraz większych portali. Z wykształcenia inżynier informatyk, ale zawsze bardziej go ciągnęło do pisania niż programowania i to z tym pierwszym postanowił związać swoją przyszłość. W grach przede wszystkim szuka opowieści, emocji i immersji, jakich nie jest w stanie dać inne medium – stąd wśród jego ulubionych tytułów dominują produkcje stawiające na narrację. Uważa, że NieR: Automata to najlepsza gra, jaka kiedykolwiek powstała.

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Inne Gry
2021-01-18
23:59

czikenowaty Legionista

czikenowaty
😱

Cyberpunk to TOP3 a nie jakieś 17 miejsce.

Komentarz: czikenowaty
2021-01-19
05:02

A.l.e.X Legend

A.l.e.X
😂

Szkoda w ogóle tę i poprzednie listy komentować szczególnie że miejsca w żaden sposób się nie pokrywają z ocenami redakcji z recenzji gier. Od taki kolejny felieton golowy ;)

Komentarz: A.l.e.X
2021-01-21
12:09

GreedyDodger Konsul

GreedyDodger

No wszystko fajnie tylko gdzie trzecia część?

Komentarz: GreedyDodger
2021-01-22
00:38

best.nick.ever Generał

best.nick.ever

Naprawdę w 100 najlepszych gier nikomu z redakcji nie przyszło do głowy uwzględnić najlepszej gry jednego z najlepszych studiów? Remedy, Control? Raczej nie spodziewam się, że będzie w pierwszej dziesiątce. Za to bardzo cieszą wysokie pozycje pillarsow i dues ex.

Komentarz: best.nick.ever
2021-07-14
12:09

nikt18 Legionista

nikt18

Redakcja to robiła na szybko. Senua na 50 miejscu? Tomb Raider w pierwszej 100 też na samym końcu jest. Oni według siebie robią takie listy, wiadomo że każdy ma swoje top 10. To poprostu propozycja danej redakcji według nich. Wejdź na top innej redakcji to lista się będzie różńić.

Komentarz: nikt18

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl