Uwaga: audycja zawiera lokowanie produktu. Jakim cudem ta broń strzela? Grzechy twórców Battlefielda, Call of Duty oraz innych popularnych FPS-ów

Dariusz Matusiak

Uwaga: audycja zawiera lokowanie produktu

Logotypy EOTech i Leupold w Call of Duty: Modern Warfare 3.

To nie tyle błąd czy wpadka, ale ciekawostka. Z wyjątkiem paru gier prezentujących futurystyczne konflikty, zwykle nie mamy problemów z rozpoznaniem konkretnego modelu broni. M-16, AK-47 czy G36 wyglądają dokładnie tak, jak w rzeczywistości, identycznie się też nazywają. Nie zawsze jednak oznaczenia producenta odpowiadają tym oryginalnym. W grach studia DICE, zamiast logotypu Colta na M4, M16 widnieje wąż, w Call of Duty: Modern Warfare 3 - znak Heckler & Koch HK jest zmieniony na PK, a producentem jest Pooder & Chernoosky. Prawdopodobnie ma to związek z umowami licencyjnymi, jednak w przypadku wspomnianego Modern Warfare 3 mamy do czynienia z ewidentną reklamą. Gracz przez całą rozgrywkę, chcąc nie chcąc, wpatruje się w dość statyczny i ciągle obecny na ekranie model karabinu, jego najbardziej wyeksponowaną część wybrano więc jako powierzchnię reklamową. Najbardziej zauważalne jest to przy karabinach RSASS, MSR czy ACR, na których widzimy przeogromny napis Remington. W rzeczywistości jest on obecny na komorze magazynka - miejscu, które podczas rozgrywki widać pod zbyt dużym kątem, by rozpoznać umieszczony tam tekst.

Ogromne i wyeksponowane logotypy producentów broni – Call of Duty: Modern Warfare 3.

Sama animacja przeładowania np. MSR również wydaje się wręcz demonstrować przed nami nazwę firmy. Ogromne i dodatkowe logo widać też na paru celownikach optycznych, przy których nie ma wątpliwości, że producentem jest Leupold, a karabin CM901 posiada olbrzymi znak Colt na rączce przeładowania. W prawdziwym egzemplarzu go tam nie ma, ale dzięki temu gracz widzi nazwę częściej i wyraźniej, niż liczbę pozostałych nabojów w magazynku. Gra bombarduje nas też symbolem producenta celowników EOTech, choć w tym przypadku rozmieszczenie napisów zgadza się z oryginalnym produktem.

Battlefield 4

Battlefield 4

PC PlayStation Xbox

Data wydania: 29 października 2013

Informacje o Grze
7.7

GRYOnline

7.5

Gracze

8.5

Steam

7.9

OpenCritic

OCEŃ
Oceny
Podobało się?

0

Dariusz Matusiak

Autor: Dariusz Matusiak

Absolwent Wydziału Nauk Społecznych i Dziennikarstwa. Pisanie o grach rozpoczął w 2013 roku od swojego bloga na gameplay.pl, skąd szybko trafił do działu Recenzji i Publicystki GRYOnline.pl. Czasem pisze też o filmach i technologii. Gracz od czasów świetności Amigi. Od zawsze fan wyścigów, realistycznych symulatorów i strzelanin militarnych oraz gier z wciągającą fabułą lub wyjątkowym stylem artystycznym. W wolnych chwilach uczy latać w symulatorach nowoczesnych myśliwców bojowych na prowadzonej przez siebie stronie Szkoła Latania. Poza tym wielki miłośnik urządzania swojego stanowiska w stylu „minimal desk setup”, sprzętowych nowinek i kotów.

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Inne Gry
2014-04-04
20:56

zanonimizowany930719 Senator

@mateo91g

Podsumowanie. Od czego zaczęliśmy? Od tego, że próbowałeś sugerować, że to jest niemożliwe, a to tamto bez sensu. Te kwestie zostały już wyjaśnione. To o czym mówimy jest możliwe i ma sens. Jeżeli chodzi o wygląd i działanie wytłumionej strzelby w CODzie to mówiąc szczerze ledwo pamiętam jak to wyglądało. Jednak nie trzeba dużo wyobraźni by w tej kwestii całkowicie się z Tobą zgodzić. Dobrze działające urządzenie służące do tłumienia dźwięku wystrzału w przypadku strzelby rzeczywiście powinno być dużo większe niż takie samo urządzenie zamontowane na pistolecie kalibru .25 lub .32 ACP. Podejrzewam, że dźwięk (tak jak piszesz) też nie jest prawidłowy, to nadal powinien być huk, a nie jakieś tam "pffft".
Nie wiem czy zauważyłeś, ale ja z tym nie dyskutuję. Rozmawialiśmy co czymś innym, czyli o samej istocie problemu. COD jest jak filmy z lat 80'. Jest broń, strzela, ale to w jaki sposób jest to prezentowane pozostawia dużo do życzenia. COD pod względem realizmu prezentuje poziom mniej niż przeciętny. COD jest jak film akcji, a nie jak film wojenny. To istotna różnica, stąd wiele zapożyczeń które są potraktowane z przymrużeniem oka, luźno, czy wręcz niedbale. Jestem zdania, że im mniej błędów technicznych, bzdur związanych z wyglądem i działaniem broni w grach w ogóle - tym lepiej. Nie można jednak zapominać, że COD to militarna gra akcji przefiltrowana przez popkulturę, a nie gra wojenna sensu stricte. Wrócę do porównań filmowych, COD jest jak pierwsze części Rambo, albo Expandables, natomiast ARMA, albo Red Orchestra są jak Szeregowiec Ryan, FMJ, lub Pacyfik. Analogie są chyba zrozumiałe... Nie twierdzę, że developerzy nawet w militarnych grach akcji nie powinni starać się odwzorować uzbrojenia jak najwierniej, wręcz przeciwnie - powinni. Twierdzę, jedynie że błędy i bzdury należy dostrzegać i wytykać, ale z drugiej strony pewne rzeczy (o ile nie będzie przekroczona pewna cienka granica), są jak najbardziej wybaczalne. Jeszcze raz powtarzam, w militarnych grach akcji chodzi bardziej o wiarygodność niż realizm. Ktoś kto niespecjalnie interesuje się tematem "kupi" bez mrugnięcia okiem prawdopodobnie 80-90% zawartości tych gier (co nie usprawiedliwia obniżania jakości).
Co do zastosowania militarnego wytłumionej strzelby uważam, że jest ono jak najbardziej możliwe. Są one używane na dystansach nie przekraczających 50-100m. Postrzał z wytłumionej strzelby kal. .12 z ładunkiem grubego śrutu i obniżonym ładunkiem prochowym jest nadal porównywalny do serii z pmu. W takiej sytuacji ok. 8 śrucin o średnicy ok. 8mm i masie ponad 50 gramów ma prędkość początkową pewnie ok. 250-280 m/s. To mniej o jakieś 120 m/s od standardowego ładunku, ale efekt postrzału nawet ze słabszej, podźwiękowej amunicji będzie nadal niszczący. To jakby puścić do kogoś długą serię ze Skorpiona wz. 64. Szansa przeżycia jest, ale pewnie nie za duża... W przypadku amunicji kulowej postrzał także będzie skuteczny. Energia początkowa mocnego sluga to nawet ponad 4000 J. Zakładając, że poddźwiękowy slug ma energię początkową "jedynie" ok. 2000 J to nadal taki pocisk jest energetycznie zbliżony do najmocniejszych ładunków .44 Magnum, lub .50 AE.
Militarne użycie wytłumionej strzelby jest więc możliwe, ale raczej niepraktyczne. Lepszym rozwiązaniem byłoby użycie wytłumionego pmu, lub nawet kbk, z tym się zgadzam.
Koniec końców też obejrzałem ten odcinek RJ. Nie pamiętam jakiej amunicji użyli. Nie pamiętam też nazwy tej strzelby, ale bardzo możliwe że był to model z artykułu który zaprezentowałem. Jeżeli tak, to było wyraźnie napisane że skuteczność wytłumienia jest taka sama w przypadku zarówno śrutu jak i slugów.

Komentarz: zanonimizowany930719
2014-04-29
21:05

bazio11 Centurion

Marder [80] Nie wiem jak Twój dowódca, w wojsku polskim pewnie są takie braki, więc lepiej "zajebać kogoś śmiechem". Co do produkcji broni "uniwersalnej", tak jest. Spójrz na G36. Napinacz zamka jest skonstruowany tak, że można go napiąć z lewej i z prawej strony, a wszystkie przyrządy jak selektor ognia połączony z bezpiecznikiem przechodzą na przestrzał, można ich używać z obu stron karabinka. W sporej ilości pistoletów jest to już standard. Dla mnie bardzo dobre rozwiązanie, bo jest to mniej problematyczne dla tzw. mańkutów i nie utrudnia im to korzystania z broni.

Komentarz: bazio11
2014-04-29
21:50

DM Legend

DM

co niby ma dać pouczanie Mardera?
tak, tak jest teraz w nowych konstrukcjach - można coś tam przemienić, coś jest łatwe w obsłudze dla obu rąk, ale

po 1. - rekruci korzystają z najstarszych egzemplarzy broni w armii, nawet w US Army biegają na szkoleniach ze starymi M16 bez gadżetów

po 2. - jak w Polsce chodziło się przymusowo do wojska, to broń pamiętała lata 60-70 pewnie... gdzie tam niby była jakaś uniwersalność...?

Komentarz: DM
2014-05-01
10:25

JÓZEK2 Generał

😉

Ech. Sami inżynierowie i rusznikarze dyskutują. Mnie załamało to, że twórcy gier zamiast skupić się na ich DOPRACOWANIU od strony tech./wizualnej, bawią się w reklamowanie tego czy owego. Gdyby nie ten artykuł, nawet nie zwrócił bym uwagi na to czy zamek "lata w te czy inne strone". Oczekuję, że otrzymam produkt dopracowany i bez potrzeby ściągania zas...nych łatek a tu często d...pa niestety. Amen.

Komentarz: JÓZEK2
2014-08-16
14:11

zanonimizowany960685 Legionista

jeżeli ktos chętny na battlefield 4 prosze mnie dodać. Na steam Hajdif Hesse na origin arturo254

Komentarz: zanonimizowany960685

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl