Sio muchy!. Jakim cudem ta broń strzela? Grzechy twórców Battlefielda, Call of Duty oraz innych popularnych FPS-ów

Dariusz Matusiak

Sio muchy!

Battlefield: Bad Company 2 – nie dość, że łuski lecą na lewo to ktoś uciął muszkę.

Zdecydowanie większość wpadek w modelowaniu broni wynika z lenistwa grafików, lecz istnieje jeden wyjątek – będący wynikiem nadgorliwości i niewielkiej, ale zawsze – dodatkowej pracy. Chodzi o magiczne usuwanie muszki karabinu w modelach, gdzie jest ona charakterystyczna i dość wysoka, jak M-16 czy MP5. Jeśli nasz karabin posiada zamontowany celownik optyczny lub kolimator, to w takich grach jak Battefield: Bad Company 2 czy serii Call of Duty: Modern Warfare, w widoku pierwszoosobowym zobaczymy go bez muszki. Choć oko laika zauważa, że przecież tak wysoki przyrząd celowniczy nachodzi na obiektyw i rozmazuje obraz, to w rzeczywistości nic takiego nie ma miejsca. Luneta prezentuje nam klarowny obraz bez żadnej muchy, a kropka kolimatora zawsze będzie nad nią, nie wspominając o fakcie, że z „koli” lub celownika holograficznego mierzy się obydwoma oczami i można to bez problemu robić, zakrywając nawet całkowicie obiektyw przyrządu!

Call of Duty: Black Ops - asekuracyjne odcięcie muszki.

W żadnej grze chyba dotąd nie zasymulowano tego prawidłowo, a efekt można porównać do krzyża na środku ekranu. Nadprogramowe usuwanie muszki nie ma więc żadnego sensu ani uzasadnienia. Szkoda, że graficy pracując tyle czasu nad jednym tytułem - nie potrafią zebrać wystarczających informacji, by wykonać swoje zadanie dokładnie i prawidłowo.

Battlefield 4

Battlefield 4

PC PlayStation Xbox

Data wydania: 29 października 2013

Informacje o Grze
7.6

GRYOnline

7.5

Gracze

8.5

Steam

7.9

OpenCritic

OCEŃ
Oceny
Podobało się?

0

Dariusz Matusiak

Autor: Dariusz Matusiak

Absolwent Wydziału Nauk Społecznych i Dziennikarstwa. Pisanie o grach rozpoczął w 2013 roku od swojego bloga na gameplay.pl, skąd szybko trafił do działu Recenzji i Publicystki GRYOnline.pl. Czasem pisze też o filmach i technologii. Gracz od czasów świetności Amigi. Od zawsze fan wyścigów, realistycznych symulatorów i strzelanin militarnych oraz gier z wciągającą fabułą lub wyjątkowym stylem artystycznym. W wolnych chwilach uczy latać w symulatorach nowoczesnych myśliwców bojowych na prowadzonej przez siebie stronie Szkoła Latania. Poza tym wielki miłośnik urządzania swojego stanowiska w stylu „minimal desk setup”, sprzętowych nowinek i kotów.

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Inne Gry
2014-08-16
14:11

zanonimizowany960685 Legionista

jeżeli ktos chętny na battlefield 4 prosze mnie dodać. Na steam Hajdif Hesse na origin arturo254

Komentarz: zanonimizowany960685
2014-05-01
10:25

JÓZEK2 Generał

😉

Ech. Sami inżynierowie i rusznikarze dyskutują. Mnie załamało to, że twórcy gier zamiast skupić się na ich DOPRACOWANIU od strony tech./wizualnej, bawią się w reklamowanie tego czy owego. Gdyby nie ten artykuł, nawet nie zwrócił bym uwagi na to czy zamek "lata w te czy inne strone". Oczekuję, że otrzymam produkt dopracowany i bez potrzeby ściągania zas...nych łatek a tu często d...pa niestety. Amen.

Komentarz: JÓZEK2
2014-04-29
21:50

DM Legend

DM

co niby ma dać pouczanie Mardera?
tak, tak jest teraz w nowych konstrukcjach - można coś tam przemienić, coś jest łatwe w obsłudze dla obu rąk, ale

po 1. - rekruci korzystają z najstarszych egzemplarzy broni w armii, nawet w US Army biegają na szkoleniach ze starymi M16 bez gadżetów

po 2. - jak w Polsce chodziło się przymusowo do wojska, to broń pamiętała lata 60-70 pewnie... gdzie tam niby była jakaś uniwersalność...?

Komentarz: DM
2014-04-29
21:05

bazio11 Centurion

Marder [80] Nie wiem jak Twój dowódca, w wojsku polskim pewnie są takie braki, więc lepiej "zajebać kogoś śmiechem". Co do produkcji broni "uniwersalnej", tak jest. Spójrz na G36. Napinacz zamka jest skonstruowany tak, że można go napiąć z lewej i z prawej strony, a wszystkie przyrządy jak selektor ognia połączony z bezpiecznikiem przechodzą na przestrzał, można ich używać z obu stron karabinka. W sporej ilości pistoletów jest to już standard. Dla mnie bardzo dobre rozwiązanie, bo jest to mniej problematyczne dla tzw. mańkutów i nie utrudnia im to korzystania z broni.

Komentarz: bazio11
2014-04-04
20:56

zanonimizowany930719 Senator

@mateo91g

Podsumowanie. Od czego zaczęliśmy? Od tego, że próbowałeś sugerować, że to jest niemożliwe, a to tamto bez sensu. Te kwestie zostały już wyjaśnione. To o czym mówimy jest możliwe i ma sens. Jeżeli chodzi o wygląd i działanie wytłumionej strzelby w CODzie to mówiąc szczerze ledwo pamiętam jak to wyglądało. Jednak nie trzeba dużo wyobraźni by w tej kwestii całkowicie się z Tobą zgodzić. Dobrze działające urządzenie służące do tłumienia dźwięku wystrzału w przypadku strzelby rzeczywiście powinno być dużo większe niż takie samo urządzenie zamontowane na pistolecie kalibru .25 lub .32 ACP. Podejrzewam, że dźwięk (tak jak piszesz) też nie jest prawidłowy, to nadal powinien być huk, a nie jakieś tam "pffft".
Nie wiem czy zauważyłeś, ale ja z tym nie dyskutuję. Rozmawialiśmy co czymś innym, czyli o samej istocie problemu. COD jest jak filmy z lat 80'. Jest broń, strzela, ale to w jaki sposób jest to prezentowane pozostawia dużo do życzenia. COD pod względem realizmu prezentuje poziom mniej niż przeciętny. COD jest jak film akcji, a nie jak film wojenny. To istotna różnica, stąd wiele zapożyczeń które są potraktowane z przymrużeniem oka, luźno, czy wręcz niedbale. Jestem zdania, że im mniej błędów technicznych, bzdur związanych z wyglądem i działaniem broni w grach w ogóle - tym lepiej. Nie można jednak zapominać, że COD to militarna gra akcji przefiltrowana przez popkulturę, a nie gra wojenna sensu stricte. Wrócę do porównań filmowych, COD jest jak pierwsze części Rambo, albo Expandables, natomiast ARMA, albo Red Orchestra są jak Szeregowiec Ryan, FMJ, lub Pacyfik. Analogie są chyba zrozumiałe... Nie twierdzę, że developerzy nawet w militarnych grach akcji nie powinni starać się odwzorować uzbrojenia jak najwierniej, wręcz przeciwnie - powinni. Twierdzę, jedynie że błędy i bzdury należy dostrzegać i wytykać, ale z drugiej strony pewne rzeczy (o ile nie będzie przekroczona pewna cienka granica), są jak najbardziej wybaczalne. Jeszcze raz powtarzam, w militarnych grach akcji chodzi bardziej o wiarygodność niż realizm. Ktoś kto niespecjalnie interesuje się tematem "kupi" bez mrugnięcia okiem prawdopodobnie 80-90% zawartości tych gier (co nie usprawiedliwia obniżania jakości).
Co do zastosowania militarnego wytłumionej strzelby uważam, że jest ono jak najbardziej możliwe. Są one używane na dystansach nie przekraczających 50-100m. Postrzał z wytłumionej strzelby kal. .12 z ładunkiem grubego śrutu i obniżonym ładunkiem prochowym jest nadal porównywalny do serii z pmu. W takiej sytuacji ok. 8 śrucin o średnicy ok. 8mm i masie ponad 50 gramów ma prędkość początkową pewnie ok. 250-280 m/s. To mniej o jakieś 120 m/s od standardowego ładunku, ale efekt postrzału nawet ze słabszej, podźwiękowej amunicji będzie nadal niszczący. To jakby puścić do kogoś długą serię ze Skorpiona wz. 64. Szansa przeżycia jest, ale pewnie nie za duża... W przypadku amunicji kulowej postrzał także będzie skuteczny. Energia początkowa mocnego sluga to nawet ponad 4000 J. Zakładając, że poddźwiękowy slug ma energię początkową "jedynie" ok. 2000 J to nadal taki pocisk jest energetycznie zbliżony do najmocniejszych ładunków .44 Magnum, lub .50 AE.
Militarne użycie wytłumionej strzelby jest więc możliwe, ale raczej niepraktyczne. Lepszym rozwiązaniem byłoby użycie wytłumionego pmu, lub nawet kbk, z tym się zgadzam.
Koniec końców też obejrzałem ten odcinek RJ. Nie pamiętam jakiej amunicji użyli. Nie pamiętam też nazwy tej strzelby, ale bardzo możliwe że był to model z artykułu który zaprezentowałem. Jeżeli tak, to było wyraźnie napisane że skuteczność wytłumienia jest taka sama w przypadku zarówno śrutu jak i slugów.

Komentarz: zanonimizowany930719

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl