8 trików twórców gier, przez które gracz boi się przegrać

Śmierć czy porażka w grach szybko potrafi spowszednieć. Dlatego niektórzy twórcy stosują sprytne sztuczki, za sprawą których o wiele bardziej zależy nam, by nie przegrać.

Paweł Woźniak

Lubicie, gdy gry są dla Was wyzwaniem? Ja tak. Cenię sobie wysoki poziom trudności i to uczucie, gdy wraz z czasem spędzonym przy produkcji rośnie moje doświadczenie, a gra dzięki temu pozornie staje się łatwiejsza. Większość tytułów traktuje jednak gracza pobłażliwie. Nawet gdy gramy w coś „trudnego” i nam się nie powiedzie, to bez problemu możemy powtórzyć wymagający fragment po raz kolejny, a nawet wielokrotnie, aż w końcu uda nam się odnieść sukces. Co jednak wtedy, gdy na szali stoi to, co do tej pory udało nam się w grze osiągnąć (np. cały postęp, ekwipunek czy nasze poziomy doświadczenia), a jeden błąd może doprowadzić do utraty wszystkiego? Takich momentów w grach wideo nie brakuje, a twórcy coraz chętniej przedstawiają graczom kolejne wyzwania podnoszące stawkę gry. Dzisiaj przyjrzymy się tym najciekawszym oraz najbardziej powszechnym z nich.

Uwaga na spoilery!

W tekście pojawiają się większe bądź mniejsze spoilery z następujących gier - Hellblade: Senua’s Sacrifice, Demon’s Souls, NieR: Automata, Pathologic 2, Sinner: Sacrifice for Redemption oraz Eternal Darkness.

Hellblade: Senua’s Sacrifice – narośl na ręce głównej bohaterki

Zaczynając rozgrywkę w Hellblade: Senua’s Sacrifice, dowiadujemy się o tym, że na ręce głównej bohaterki znajduje się narośl, która rozszerzać się będzie wraz z każdą śmiercią gracza. Twórcy informują również, że gdy owa narośl dotrze do głowy bohaterki, to gra zakończy się, a cały postęp zostanie utracony. Opcji tej nie da się w żaden sposób wyłączyć, więc gracz, chcąc poznać pełną historię przedstawioną w produkcji, cały czas musi pamiętać, że przy zbyt wielu potknięciach jego zabawa może skończyć się przedwcześnie. Co ciekawe, ten element gry niesie za sobą znacznie ciekawsze tło i znaczenie, niż może się to wydawać na pierwszy rzut oka.

Cel zaimplementowania w grze omawianego elementu i poinformowania o tym gracza jest całkiem jasny – odbiorca ani przez chwilę nie powinien czuć się zbyt pewnie, co ma także po części pogłębić zrozumienie tego, co przeżywa chora psychicznie bohaterka, i potęgować doznania. W niepokój wprowadzają nie tylko towarzyszące nam głosy czy halucynacje, ale również myśl o tym, że kolejna śmierć może być właśnie tą ostatnią.

Teraz, długi czas po premierze, wiemy jednak, że taki moment w grze nigdy nie nadchodzi, a powiększająca się narośl dociera do głowy bohaterki tak naprawdę dopiero po finalnej potyczce; wcześniej jest to po prostu niemożliwe (a nawet jeśli nie będziemy ginąć w trakcie zabawy, narośl i tak powiększy się w kluczowych momentach fabuły). Twórcy przyznali, że nie czują, aby w ten sposób oszukali graczy – gra miała zakończyć się, gdy narośl dotrze do głowy bohaterki, a że nie może się to wydarzyć w trakcie normalnej rozgrywki, to już zupełnie inna historia.

Grafika, na której widoczna jest rozrastająca się narośl na ręce bohaterki. - Triki twórców gier, dzięki którym boimy się przegrać albo gramy o wyższą stawkę - dokument - 2021-05-14
Grafika, na której widoczna jest rozrastająca się narośl na ręce bohaterki.
  1. Więcej o grze Hellblade: Senua’s Sacrifice
Hitman 3

Hitman 3

PC PlayStation Xbox Nintendo

Data wydania: 20 stycznia 2021

Informacje o Grze
8.0

GRYOnline

7.0

Gracze

8.7

Steam

8.5

OpenCritic

OCEŃ
Oceny
Podobało się?

45

Paweł Woźniak

Autor: Paweł Woźniak

Od 2019 roku związany z GRY-OnLine, gdzie zaczynał jako autor newsów, a obecnie jest jednym z redaktorów tvgry. Obecnie interesują go przede wszystkim gry RPG, soulslike i metroidvanie, ale sporą część gamingowego życia poświęcił też produkcjom sieciowym. W grach ceni sobie głównie rozbudowane mechaniki rozwoju postaci oraz swobodę w działaniu, a na omawiane tytuły stara się patrzeć z różnych perspektyw. Od 2023 roku prowadzi również swój kanał na YouTube.

Grywasz w trybie Permadeath (śmierć oznacza utratę zapisu gry/postaci)?

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Inne Gry
2021-05-16
22:18

stefan150 Chorąży

"Kreatywne" utrudnianie gry jest ok, ale zabawy w tłuczenie bossa 3h żeby mu zdjąć miliard HP poprzez taką samą 'bezpieczną' sekwencje ruchów to zwyczajna nuda. Dobrze to ujęto w sondzie pod artykułem. Chodzi o zabawe a nie żeby rypać jak w robocie.

Komentarz: stefan150
2021-05-16
22:42

SirOwca666 Legionista

SirOwca666

Zapomnieliście o kultowych mmorpgach... mam na myśli Tibie która nie dość, że każe graczy utratą statystyk to i utratą całego ekwipunku. Należało też wspomnieć o WoWie w której śmierć oznacza przemierzanie czasami całych kontynentów do ciała.

Komentarz: SirOwca666
2021-05-17
12:13

Sejman22 Chorąży

Pathologic 2 – utrata statystyk po każdej śmierci

,,A co, gdyby z każdym potknięciem gra po prostu stawała się odrobinę trudniejsza? Na taki pomysł wpadli m.in. twórcy Pathologic 2''

Już duuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuużo wcześniej na takie coś wpadł ... ATLUS w Digital Devil Story Megami Tensei 2 na NES-ie, więc żadna to nowość,

Komentarz: Sejman22
2021-05-17
14:59

geohound Generał

Tak właśnie * po całości Senuę - najpierw gra Ci każe uważać, bo permdeath, a potem kolosik typu GryOnLine czy inny IGN walnie njusa, że to tylko tak na żarty (było tak niedługo po premierze), nie trzeba przechodzić całości od nowa i gdzie tu sens produkcji?

Gdybym po takiej zachęcie kupił za pełną cenę, a potem się dowiedział, że założenia gry to mrzonki, to bym się zdenerwował.

Komentarz: geohound
2021-05-17
17:23

Dante12 Junior

Nie którzy twórcy naprawdę lubią robić ludzi w bambuko. Tak jak kolega wyżej pisał w większość i gier większy poziom trudności to tylko więcej zdrowia przeciwników i mocniejsze ataki, jest oczywiście jeden znany wyjątek a mianowicie Devil may cry V, każdy poziom trudności nie dość ze zmienia paski zdrowia to do tego zmienia mechaniki przeciwników. Jako gracz zdecydowanie wolał bym widzieć w każdej grze nowe mechaniki niż rosnące paski zdrowia

Komentarz: Dante12

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl