Eternal Darkness – Sanity Effects. 8 trików twórców gier, żeby gracz bał się przegrać

Eternal Darkness – Sanity Effects

W grze Eternal Darkness, wydanej wyłącznie na konsole Nintendo GameCube, gracze mieli okazję wcielić się w kobietę badającą sprawę morderstwa jednego z członków rodziny. Odnalezienie tajemniczej księgi w opuszczonej posiadłości pozwala nam na poznanie historii wielu osób, a badając te historie, staramy się dojść do sedna całej sprawy. Zabawa ma charakter klasycznego horroru – eksplorujemy nowe lokacje, walczymy z napotkanymi przeciwnikami i rozwiązujemy zagadki środowiskowe. Jednakże twórcy zaimplementowali w grze element, który sprawił, że produkcję z miejsca pokochało wielu graczy.

Mowa tutaj konkretnie o wprowadzeniu statystyki postaci, jaką było zdrowie psychiczne, oraz mechaniki z nią związanej. Utrata zdrowia psychicznego (która zachodziła w wyniku spotkań z potworami) wiązała się z pojawianiem się w trakcie rozgrywki wielu utrudnień czy też graficznych glitchy. Wśród ich rozmaitych wariacji mogliśmy natknąć się m.in. na całkowicie czarny ekran, ściszanie dźwięku w grze, wyświetlanie informacji o zakończeniu dema, obracanie lokacji do góry nogami czy wtapianie się bohatera w podłogę.

Do historii przeszedł jednak przede wszystkim „glitch”, który podczas zapisywania stanu gry sprawiał, że wyświetlało się pytanie o usunięcie zapisanej rozgrywki. Następnie, bez względu na to, którą opcję wybrał gracz, na ekranie pojawiała się informacja o kasowaniu plików. Był to oczywiście swego rodzaju żart, ale w tamtych czasach nie każdy, kto przechodził grę po raz pierwszy, miał prawo domyślić się, że do usunięcia zapisów wcale nie dojdzie. Tak też twórcy Eternal Darkness wprowadzili do swojej gry sporo zróżnicowanych utrudnień i żartów, którymi nie mogą pochwalić się nawet dzisiejsze produkcje.

  1. Więcej o grze Eternal Darkness
Demon's Souls

Demon's Souls

PlayStation
Data wydania: 12 listopada 2020
Demon's Souls - Encyklopedia Gier
8.5

GRYOnline

7.9

Gracze

Wszystkie Oceny
Oceń

45

Paweł Woźniak

Autor: Paweł Woźniak

Od 2019 roku związany z GRY-OnLine, gdzie zaczynał jako autor newsów, a obecnie jest jednym z redaktorów tvgry. Obecnie interesują go przede wszystkim gry RPG, soulslike i metroidvanie, ale sporą część gamingowego życia poświęcił też produkcjom sieciowym. W grach ceni sobie głównie rozbudowane mechaniki rozwoju postaci oraz swobodę w działaniu, a na omawiane tytuły stara się patrzeć z różnych perspektyw. Od 2023 roku prowadzi również swój kanał na YouTube.

Grywasz w trybie Permadeath (śmierć oznacza utratę zapisu gry/postaci)?

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl