Klasyczne zagrywki – permadeath i limitowanie zapisów. 8 trików twórców gier, żeby gracz bał się przegrać
- 8 trików twórców gier, przez które gracz boi się przegrać
- Pathologic 2 – utrata statystyk po każdej śmierci
- Demon’s Souls – Old King Allant
- NieR: Automata – ostateczne poświęcenie
- Sinner: Sacrifice for Redemption – postać słabnie wraz z postępem w grze
- Seria Hitman – tryb Elusive Targets
- Eternal Darkness – Sanity Effects
- Klasyczne zagrywki – permadeath i limitowanie zapisów
Klasyczne zagrywki – permadeath i limitowanie zapisów
Rozmawiając o tym, w jaki sposób twórcy utrudniają nam rozgrywkę lub podnoszą stawkę całej zabawy, możemy wskazać przynajmniej dwa ogólniki, które obecnie pojawiają w grach bardzo często. Chodzi oczywiście o tryb „śmierci na stałe”, a także ograniczoną liczbę zapisów lub miejsc, w których można to zrobić. W ramach zakończenia tego tekstu pochylimy się jeszcze nad oboma zagadnieniami.
Permadeath
Czym jest tzw. permadeath, wie pewnie większość z Was, ale dla jasności szybko przypomnę. To taka mechanika rozgrywki, w ramach której jedna śmierć wiąże się z utratą całego postępu (a przynajmniej tak jest w większości przypadków). To element, który w branży istnieje tak naprawdę od zarania dziejów (wiele produkcji na automatach do gry na tym bazowało) i na stałe wpisał się m.in. w gatunek gier surwiwalowych czy roguelike. Obecnie twórcy chętnie implementują dodatkowo taki tryb w swoich produkcjach, aby zagwarantować najbardziej wymagającym graczom solidną dawkę zabawy. Ci ostatni zresztą, nawet jeśli takiego trybu nie otrzymają, sami stawiają przed sobą wyzwania i wręcz prześcigają się w przechodzeniu danego tytułu bez żadnej śmierci.

Limitowane zapisy
Jeszcze jedną dość powszechną sztuczką stosowaną przez twórców gier, aby podnieść nieco poziom trudności, jest po prostu wprowadzenie limitu zapisów. Można tego dokonać na rozmaite sposoby, a jednym z najbardziej rozpoznawalnych jest najpewniej mechanika ognisk z Dark Souls, które sprawiają, że stan gry możemy zapisać wyłącznie w wyznaczonym do tego miejscu. W innych produkcjach stosuje się także np. ograniczoną liczbę zapisów (np. w trybie hard core w Dead Space 2 rozgrywkę można zasave’ować wyłącznie trzy razy) lub gameplayowe utrudnienia – np. w Alien: Isolation obcy może nas zabić podczas wykonywania tej czynności, a po wszystkim musimy odczekać chwilę, nim otrzymamy możliwość ponownego zabezpieczenia swoich postępów.

