Klasyczne zagrywki – permadeath i limitowanie zapisów. 8 trików twórców gier, żeby gracz bał się przegrać

Klasyczne zagrywki – permadeath i limitowanie zapisów

Rozmawiając o tym, w jaki sposób twórcy utrudniają nam rozgrywkę lub podnoszą stawkę całej zabawy, możemy wskazać przynajmniej dwa ogólniki, które obecnie pojawiają w grach bardzo często. Chodzi oczywiście o tryb „śmierci na stałe”, a także ograniczoną liczbę zapisów lub miejsc, w których można to zrobić. W ramach zakończenia tego tekstu pochylimy się jeszcze nad oboma zagadnieniami.

Permadeath

Czym jest tzw. permadeath, wie pewnie większość z Was, ale dla jasności szybko przypomnę. To taka mechanika rozgrywki, w ramach której jedna śmierć wiąże się z utratą całego postępu (a przynajmniej tak jest w większości przypadków). To element, który w branży istnieje tak naprawdę od zarania dziejów (wiele produkcji na automatach do gry na tym bazowało) i na stałe wpisał się m.in. w gatunek gier surwiwalowych czy roguelike. Obecnie twórcy chętnie implementują dodatkowo taki tryb w swoich produkcjach, aby zagwarantować najbardziej wymagającym graczom solidną dawkę zabawy. Ci ostatni zresztą, nawet jeśli takiego trybu nie otrzymają, sami stawiają przed sobą wyzwania i wręcz prześcigają się w przechodzeniu danego tytułu bez żadnej śmierci.

W Don’t Starve umieraliśmy raz, a dobrze. - Triki twórców gier, dzięki którym boimy się przegrać albo gramy o wyższą stawkę - dokument - 2021-05-14
W Don’t Starve umieraliśmy raz, a dobrze.

Limitowane zapisy

Jeszcze jedną dość powszechną sztuczką stosowaną przez twórców gier, aby podnieść nieco poziom trudności, jest po prostu wprowadzenie limitu zapisów. Można tego dokonać na rozmaite sposoby, a jednym z najbardziej rozpoznawalnych jest najpewniej mechanika ognisk z Dark Souls, które sprawiają, że stan gry możemy zapisać wyłącznie w wyznaczonym do tego miejscu. W innych produkcjach stosuje się także np. ograniczoną liczbę zapisów (np. w trybie hard core w Dead Space 2 rozgrywkę można zasave’ować wyłącznie trzy razy) lub gameplayowe utrudnienia – np. w Alien: Isolation obcy może nas zabić podczas wykonywania tej czynności, a po wszystkim musimy odczekać chwilę, nim otrzymamy możliwość ponownego zabezpieczenia swoich postępów.

Obcy nie czeka cierpliwie, aż zapiszemy grę. - Triki twórców gier, dzięki którym boimy się przegrać albo gramy o wyższą stawkę - dokument - 2021-05-14
Obcy nie czeka cierpliwie, aż zapiszemy grę.
Demon's Souls

Demon's Souls

PlayStation
Data wydania: 12 listopada 2020
Demon's Souls - Encyklopedia Gier
8.5

GRYOnline

7.9

Gracze

Wszystkie Oceny
Oceń

45

Paweł Woźniak

Autor: Paweł Woźniak

Od 2019 roku związany z GRY-OnLine, gdzie zaczynał jako autor newsów, a obecnie jest jednym z redaktorów tvgry. Obecnie interesują go przede wszystkim gry RPG, soulslike i metroidvanie, ale sporą część gamingowego życia poświęcił też produkcjom sieciowym. W grach ceni sobie głównie rozbudowane mechaniki rozwoju postaci oraz swobodę w działaniu, a na omawiane tytuły stara się patrzeć z różnych perspektyw. Od 2023 roku prowadzi również swój kanał na YouTube.

Grywasz w trybie Permadeath (śmierć oznacza utratę zapisu gry/postaci)?

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl