Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Publicystyka 31 maja 2024, 17:56

UFO: Enemy Unknown – „na długo pozostanie bez konkurencji”. 10 najlepszych gier 1994 - tu zaczął się WarCraft

Spis treści

UFO: Enemy Unknown – „na długo pozostanie bez konkurencji”

Data premiery: marzec

Producent: Mythos Games, MicroProse

Gatunek: strategia

Platformy: PC, Amiga, PlayStation

Na naszych oczach rodzi się historia! UFO [...] poprzez zastosowane rozwiązania wkracza śmiało w XXI wiek. Genialnie rozwiązana sceneria zmagań taktycznych [...], obok szerokich możliwości eliminowania obcych i wykazania się jako dowódca X-COM-u mocno oddziałuje na każdego. [...] Autorzy gry włożyli sporo wysiłku również w obraz obcych cywilizacji, których ślady zaledwie można odkryć i rozpoznać. Niebanalnie jest także potraktowany wątek ekonomiczny. [...] Wszystkie te elementy tworzą spójny obraz produktu na najwyższym poziomie, będącego zarówno grą wojenną, science fiction, jak i ekonomiczną. Ta gra na długo pozostanie bez konkurencji, a ty uprzedź znajomych, bo przez parę tygodni będziesz się zajmował tylko UFO.

Recenzja gry UFO: Enemy Unknown, „Secret Service” nr 14, ocena 90/90/90 (grafika/dźwięk/miodność)

W Europie poznaliśmy tę grę jako UFO: Enemy Unknown – w Ameryce użyto tytułu X-COM: UFO Defense i to właśnie ta marka przetrwała próbę czasu w kolejnych sequelach. Słynna dziś strategia miała być kontynuacją Laser Squada z 1988 roku, który również posiadał turowy system walki. W nowej części zastąpiono prostą, płaską grafikę o wiele ładniejszym rzutem izometrycznym i pełną paletą kolorów – tak przynajmniej wyglądało pierwsze demo gry w 1991 roku. Szukając nowego wydawcy, przypieczętowano umowę z firmą MicroProse, która wymusiło sporo zmian, a właściwie dodatków.

Zostało jeszcze 51% zawartości tej strony, której nie widzisz w tej chwili ...

... pozostała treść tej strony oraz tysiące innych ciekawych materiałów dostępne są w całości dla posiadaczy Abonamentu Premium

Abonament dla Ciebie

Dariusz Matusiak

Dariusz Matusiak

Absolwent Wydziału Nauk Społecznych i Dziennikarstwa. Pisanie o grach rozpoczął w 2013 roku od swojego bloga na gameplay.pl, skąd szybko trafił do działu Recenzji i Publicystki GRYOnline.pl. Czasem pisze też o filmach i technologii. Gracz od czasów świetności Amigi. Od zawsze fan wyścigów, realistycznych symulatorów i strzelanin militarnych oraz gier z wciągającą fabułą lub wyjątkowym stylem artystycznym. W wolnych chwilach uczy latać w symulatorach nowoczesnych myśliwców bojowych na prowadzonej przez siebie stronie Szkoła Latania. Poza tym wielki miłośnik urządzania swojego stanowiska w stylu „minimal desk setup”, sprzętowych nowinek i kotów.

więcej

B.J. Blazkowicz i Indiana Jones sami w ciemnościach na Arrakis - 10 najlepszych gier 1992 roku
B.J. Blazkowicz i Indiana Jones sami w ciemnościach na Arrakis - 10 najlepszych gier 1992 roku

Na jakich komputerach graliśmy w Polsce w 1992 roku? Ile lat miał statystyczny gracz? W tym zestawieniu nie tylko przypominamy najlepsze gry 1992, ale i przytaczamy wyniki starej ankiety badającej to, jak grało się w naszym kraju na początku lat 90.

10 najlepszych gier 1995 roku: Wipeout zasuwa, a Dark Forces pokonuje Dooma mocą Gwiezdnych Wojen
10 najlepszych gier 1995 roku: Wipeout zasuwa, a Dark Forces pokonuje Dooma mocą Gwiezdnych Wojen

W 1995 roku na wielką scenę wkroczyło pierwsze PlayStation i od razu trochę namieszało w niewzruszonym do tej pory bastionie pecetów. Mocne Pentium nagle zaczęło odstawać grafiką w takich hitach jak Rayman czy Wipeout. A w co jeszcze graliśmy w 1995 roku?

Lara i Duke wstrząśnięci, nie zmieszani - 10 najlepszych gier 1996 roku
Lara i Duke wstrząśnięci, nie zmieszani - 10 najlepszych gier 1996 roku

Kontynuujemy naszą podróż w czasie po latach 90. Tym razem wracamy do roku 1996 – czasów, w których rządzili Quake, Lara Croft i Duke Nukem, a wszystkie te gry razem wzięte i tak rozstawiał po kątach Mario.