Warcraft: Orcs and Humans – „podobna do Dune 2”. 10 najlepszych gier 1994 - tu zaczął się WarCraft

Dariusz Matusiak

Warcraft: Orcs and Humans – „podobna do Dune 2”

Data premiery: 15 listopada

Producent: Blizzard Entertainment

Gatunek: RTS

Platformy: PC, Mac OS

Gra Warcraft jest nieco podobna do Dune 2. Pewne rzeczy zostały w niej ulepszone, inne uproszczone.

Recenzja gry Warcraft: Orcs and Humans, „Secret Service” nr 21, ocena 80/90/90 (grafika/dźwięk/miodność)

Trudno powiedzieć, jaki czynnik – poza oczywiście chęcią zysku – mobilizuje firmy do kopiowania znanych i uznanych pomysłów. Tym razem programiści z Blizzard Entertainment wiernie odtworzyli wygląd i idee Dune II, przenosząc jej fabułę do świata fantasy. Bez zbędnych słów – udało się, choć podobieństwo do pierwowzoru jest oczywiste nawet dla laika.

Recenzja gry Warcraft: Orcs and Humans, „Gambler” nr 15, ocena 85/90/100/90 (grafika/dźwięk/grywalność/pomysł)

W 1994 roku pierwsza odsłona Warcrafta była głównie odbierana jako totalna zrzynka wydanej wcześniej Diuny II – niezależnie od tego, jak bardzo była grywalna i wciągająca. Diuna II zresztą tym właśnie zasłynęła, więc Blizzardowi nietrudno było powtórzyć ów sukces. Pustynne klimaty planety Arrakis i bitwy w klimatach science fiction zastąpiono znanym i lubianym fantasy – ludźmi walczącymi z orkami. To wystarczyło, mimo że recenzje pojawiły się kilka miesięcy po premierze.

Gra była wciągająca, ładna i sprawiała mnóstwo frajdy. Dzięki niej Blizzard ponoć po raz pierwszy odniósł sukces finansowy i zabezpieczył środki na dalszą działalność. Przez rok sprzedano 100 tysięcy egzemplarzy. Warcraft nie opierał się wyłącznie na kopiowaniu. Wprowadzał parę nowości, w tym misje z ograniczoną liczbą jednostek, bez opcji produkowania kolejnych, co podchwycili później twórcy Diuny w swoim Command & Conquer.

Wspomina Zbigniew „Canaton” Woźnicki

Po latach nie da się ukryć, że pierwszy Warcraft zestarzał się dość kiepsko. W moim przypadku był to jeden z pierwszych kontaktów z grami strategicznymi. Najbardziej w pamięci utkwiła mi jednak nie rozgrywka, która jest już wyjątkowo toporna, czy dalekie od przyjemnego sterowanie, tylko fabuła. Historia ataku orków, zabicie Medivha, przejęcie Hordy przez Orgrima Doomhammera, a w końcu zburzenie Stormwind, śmierć króla Llane’a i ucieczka ocalałych ludzi do Lordaeronu. Dla mnie była to jedna z pierwszych gier pokazujących, że strategie mają ogromny potencjał, jeśli chodzi o opowiadanie angażującej historii.

  1. Więcej o grze Warcraft: Orcs and Humans
UFO: Enemy Unknown (1994)

UFO: Enemy Unknown (1994)

PC

Data wydania: 23 września 1994

Informacje o Grze
9.2

Gracze

9.5

Steam

OCEŃ
Oceny
Podobało się?

0

Dariusz Matusiak

Autor: Dariusz Matusiak

Absolwent Wydziału Nauk Społecznych i Dziennikarstwa. Pisanie o grach rozpoczął w 2013 roku od swojego bloga na gameplay.pl, skąd szybko trafił do działu Recenzji i Publicystki GRYOnline.pl. Czasem pisze też o filmach i technologii. Gracz od czasów świetności Amigi. Od zawsze fan wyścigów, realistycznych symulatorów i strzelanin militarnych oraz gier z wciągającą fabułą lub wyjątkowym stylem artystycznym. W wolnych chwilach uczy latać w symulatorach nowoczesnych myśliwców bojowych na prowadzonej przez siebie stronie Szkoła Latania. Poza tym wielki miłośnik urządzania swojego stanowiska w stylu „minimal desk setup”, sprzętowych nowinek i kotów.

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl