Data wydania: 15 czerwca 1994
Theme Park jest strategią ekonomiczną wyprodukowaną przez ekipę studia Bullfrog Productions. Gracze przejmują kontrolę nad parkiem rozrywki, a ich zadaniem jest uczynienie z niego jak najbardziej atrakcyjnego i jednocześnie wysoce dochodowego miejsca. Tytuł uznawany jest za prekursora popularnej serii RollerCoaster Tycoon.
GRYOnline
Gracze
Theme Park to strategia ekonomiczna, w której gracz zajmie się rozbudową i zarządzaniem lunaparku. Program został przygotowany przez znaną w latach dziewięćdziesiątych firmę Bullfrog i stanowi swego rodzaju pierwowzór słynnej serii RollerCoaster Tycoon.
Do wyboru są trzy poziomy trudności, które odzwierciedlają zadania jakie będą na nas czekać podczas budowy lunaparku. Najłatwiejszy (Sandbox) skupia się tylko i wyłącznie na lokalizacji atrakcji oraz sklepów. Drugi poziom (Simulation) oprócz rozbudowy infrastruktury dokłada nam do obowiązków konieczność przeprowadzania badań naukowych. Wreszcie ostatni (Full) pozwala na kompleksową obsługę całego lunaparku, wraz z dostarczaniem produktów do punktów usługowych. Chociaż początkowo dostępne jest tylko jedno terytorium, po zbudowaniu pierwszego lunaparku otworzą się przed graczem nowe możliwości. O tym, gdzie zlokalizujemy kolejne centrum rozrywkowe, decyduje ilość pieniędzy w portfelu – warto zaznaczyć, że każde państwo różni się od siebie, zarówno pod względem liczby ewentualnych klientów jak i ogólnymi warunkami rozwoju.
Gra podzielona jest na kilka odrębnych części, które ściśle wiążą się ze sobą. Najważniejszą z nich jest oczywiście budowa parku, która odbywa się poprzez wytyczanie dróg, lokalizowaniu atrakcji/sklepów oraz upiększania całości bogatym garniturem drzew, płotków i innych cieszących oko dodatków. Nad prawidłowym funkcjonowaniem całości czuwa personel: sprzątający - zbierający pozostawione przez dzieci śmieci; techniczny - reperujący karuzele; rozrywkowy – zabawiający klientów śmiesznymi minami oraz porządkowy – dbający o bezpieczeństwo zwiedzających. Do tego wszystkiego dochodzą wspomniane wyżej badania naukowe, które pozwalają nam wymyślać nowe atrakcje, sklepy, zwiększać niezawodność odkrytych wcześniej urządzeń a także rozbudowywać magazyny. Jeśli gracz wybrał opcję „Full”, musi również często kontrolować stan wyposażenia zaplecza w surowce. W grze możemy decydować o wielu czynnikach, począwszy od ceny biletów, poprzez ustalanie wynagrodzenia pracowników, na zwiększaniu ilości soli w frytkach kończąc.
W czasach swojej największej świetności, Theme Park zachwycał oprawą audiowizualną. Całość została zrealizowana w rzucie izometrycznym, z uwzględnieniem ogromnej ilości zwiedzających, którzy krążą po terenie parku, korzystają ze sklepów, ustawiają się w kolejkach przed atrakcjami, itd. Grając w Theme Park trudno było oprzeć się wrażeniu, że to co z mozołem próbujemy stworzyć naprawdę żyje. W odbieraniu pozytywnych emocji z pewnością pomaga również bogata ścieżka dźwiękowa i ogromna ilość przerywników filmowych, którymi gracz nagradzany jest po stworzeniu danej atrakcji.
Autor opisu gry: Mariusz Klamra
Platformy:
PC Windows 15 czerwca 1994
Nintendo DS 23 marca 2007
Producent: Bullfrog Productions
Wydawca: Electronic Arts Inc.
Gry podobne:
Recenzja GRYOnline
Czy wznowienie na przenośną konsolkę gry, która została wydana na pecety przed 13 laty, może być sukcesem? Tak czy siak wielkich możliwości przebierania w grach strategicznych na NDS-a nie mamy.
31 maja 2024
Kiedyś to gry robili… Zapraszamy Was na kolejną nostalgiczną podróż, tym razem do roku 1994 i najlepszych produkcji z tego okresu. Opisujemy m.in. zapomnianą dziś, rewolucyjną przygodówkę i początki Bethesdy tworzącej przodka Skyrima.
21 października 2008
Peter Molyneux - współzałożyciel firm Bullfrog i Lionhead Studios - jest jednym z najsłynniejszych twórców gier komputerowych na świecie. W niniejszym artykule prezentujemy sylwetkę tego projektanta.
W lipcu zastanawialiśmy się, czy Electronic Arts powróci do marek studia Bullfrog. Harvey Elliott z EA Bright Light mówił wtedy, że chętnie zabrałby się za takie projekty, bo dzieła firmy założonej przez Petera Molyneux były wybitne. Jeden z blogów zauważył właśnie wnioski patentowe złożone przez wydawcę i obejmujące nazwy Populous, Theme Park, Wing Commander oraz Road Rash.
gry
Szymon Liebert
11 sierpnia 2009 11:45
Przedstawiciele firmy Electronic Arts wystosowali wczoraj oficjalne oświadczenie, w którym potwierdzili wcześniejsze plotki, mówiące o rychłej likwidacji studia odpowiedzialnego za produkcję gry Theme Park DS.
pozostałe
Krystian Smoszna
9 lutego 2007 08:50
Theme Park w wersji na konsolę Nintendo DS będzie prawdopodobnie jedynym produktem japońskiego oddziału koncernu Electronic Arts. Niepokojące wieści o rychłej likwidacji studia przekazał redaktorom serwisu 1Up jeden z jego pracowników.
pozostałe
Krystian Smoszna
8 lutego 2007 08:31
Kilkukrotnie wspominaliśmy na łamach naszego serwisu o konwersji klasycznej gry Theme Park na konsolę Nintendo DS, nad którą w pocie czoła pracuje japoński oddział koncernu Electronic Arts. Do tej pory przekazywaliśmy Wam wieści dotyczące rozgrywki, prezentowaliśmy również pierwsze screenshoty. Dziś przyszedł czas na film.
gry
Krystian Smoszna
2 lutego 2007 10:46
Wiedzieliśmy o tym już wprawdzie szesnaście dni temu, ale dopiero teraz korporacja Electronic Arts zajęła oficjalne stanowisko w sprawie. Mowa o remake'u pamiętnej gry pt. Theme Park, która pierwotnie zadebiutowała w 1994 roku. "Elektronicy" postanowili przenieść tę słynną strategię ekonomiczną na dwuekranową platformę Nintendo DS.
gry
Radosław Grabowski
20 grudnia 2006 09:32
Japoński oddział koncernu Electronic Arts intensywnie pracuje nad konwersją gry Theme Park dla konsoli Nintendo DS – poinformował w sobotę niemiecki magazyn Gamefront. Gra zadebiutuje w Kraju Kwitnącej Wiśni w marcu przyszłego roku, a kilka tygodni później również w Europie.
gry
Krystian Smoszna
4 grudnia 2006 10:16
Rynkowy kurs korporacji Electronic Arts, polegający na eksploatowaniu sprawdzonych marek, niekoniecznie musi się wszystkim podobać. Niemniej jednak "Elektronicy" znakomicie potrafią również zaskakiwać interesującymi pomysłami, czego doskonałym przykładem jest ujawnione właśnie przedsięwzięcie o nazwie The Island.
gry
Radosław Grabowski
19 września 2006 14:14
Wymagania sprzętowe gry Theme Park:
PC / Windows
Rekomendowane wymagania sprzętowe:
Pentium 166MHz, 16MB RAM.
Średnie Oceny:
Średnia z 1 ocen gry wystawionych przez Recenzentów i Redaktorów GRYOnline.pl, Ekspertów i wybranych Graczy.
Średnia z 212 ocen gry wystawionych przez użytkowników i graczy z GRYOnline.pl.
Oceny Recenzentów i Ekspertów
Szymon Błaszczyk
Recenzent GRYOnline.pl
2007.05.09
Czy wznowienie na przenośną konsolkę gry, która została wydana na pecety przed 13 laty, może być sukcesem? Tak czy siak wielkich możliwości przebierania w grach strategicznych na NDS-a nie mamy.
zanonimizowany427348 Konsul
e ja tam nie gram w takie gry
zanonimizowany775928 Junior
Czy w tej grze za takiego pomocnika jest kula od kręgli
Wiedźmin Legend
Theme Park to znakomita gra strategiczna z 1994 roku, która pojawiła się na komputerach Pc i Amiga oraz wielu konsolach jak Sega Mega Drive, SNES, 3DO, Amiga CD32, Psx. Wyprodukowana została przez lubiane studio Bullfrog, którzy byli specjalistami od projektowania znakomitych gier strategicznych w latach 90'. Na pierwszy rzut oka wygląda jak słodka, kolorowa giereczka, ale pod spodem kryje się zaskakująca, dogłębna symulacja biznesowa, która zrobiła na mnie od początku piorunujące wrażenie odkąd pierwszy raz odpaliłem ją na Amidze ze względu na mechanikę i to jak wiele rzeczy zostało dobrze przemyślane w tym symulatorze parku rozrywki. Nie było też niczego wcześniej wydanego przed 1994 rokiem co choć trochę przypominałoby ten symulator biznesowy Bullfrog, a to tylko dowodzi, że gra jest całkowicie oryginalnym produktem. Ten innowacyjny mały cud był zdecydowanie słodkim powiewem świeżości i do dziś powstaje całkiem sporo klonów opartych na tym pomyśle, ale przechodzą trochę bez echa w porównaniu do tego jakim wydarzeniem były hity Bullfrog z tego cyklu w latach 90'. Wtedy strategie były całkiem lubianym gatunkiem przez masowego odbiorcę, a dziś uwaga mas skupiona jest tylko na MMO i grach z najprostszymi mechanikami, gdzie dominuje akcja.
Gameplay. W Theme Park można grać na trzy sposoby. Pierwszym wyborem jest poziom piaskownicy, który jest skierowany ogólnie dla początkujących. Może w nim ktoś cieszyć się zabawą bez konieczności przejmowania się problemami związanymi z bankiem, a ponadto nie musi przeprowadzać żadnych badań i nigdy nie zabraknie mu towaru w sklepie. Następny poziom to poziom symulacyjny. Tutaj możemy przeprowadzić pewne badania, a także okresowo pojawiają się ekrany negocjacyjne na których musimy targować się o pensje pracowników. Tylko na ostatnim trzecim poziomie pełnym możemy wykorzystać wszystkie opcje dostępne w Theme Park. Jesteśmy wtedy osobiście odpowiedzialni za każdą transakcję finansową. Na starcie mamy pieniądze. Niedużo, ale wystarczająco dużo, aby rozpocząć budowę, prowadzenie i utrzymanie parku rozrywki. System sterowania jest czysty, dobrze zaprezentowany, a ikony są zaprojektowane tak, że jest oczywiste w co klikamy. Produkcja Bullfrog jest bardzo dobrze przemyślana i wszystko się tu dobrze spaja ze sobą. Moim zdaniem najlepsze w tej grze jest to, że to niezwykle fajna gra, która zapewnia dużo frajdy. Nie można czasem powstrzymać się od uśmiechu, gdy jesteśmy zajęci tworzeniem swojego parku. Prawdziwym dreszczykiem emocji jest tworzenie atrakcji jak budowa karuzel, diabelskich młynów, beczek śmiechu, kolejek górskich, a także aranżacja parku w postaci ścieżek, sklepów i barów z burgerami. Oprócz miodnej budowy parku w zależności od wybranego trybu trzeba również zamawiać regularne zapasy sprzedawanego jedzenia i towarów oraz dokonywać inwestycji. Aspekt zarządzania finansami jest ciekawy, bo nasz park musi przynosić zyski, bo w przeciwnym razie bankructwo jest realną perspektywą. Stworzenie parku to dość prosty proces klikania ikon i przesuwania elementów do określonych obszarów, ale wraz z rozwojem naszych umiejętności uczymy się najlepszych wariantów do umieszczania udogodnień dla klientów. Nasi klienci są tu bowiem najważniejszym czynnikiem. Dbając o ich zadowolenie sprawiamy, że interes idzie dobrze. W czasach największej świetności tej produkcji największym minusem było dla mnie to, że gra działała trochę wolniej i oferowała mniej contentu na słabszych Amigach 500/600 mimo rozbudowanej pamięci i odpalania z HDD. Doskonale oczywiście działała na Pc i mocniejszych Amigach jak Amiga 1200 i Amiga CD-32 z kościami AGA, które miały pełną zawartość contentu. Ogrywając ten hit Bullfrog już na mocniejszym sprzęcie w wersji na Pc oraz z przyjaciółki używając emulatora WinUAE, którym dało się emulować również wersję Amigową AGA nie miałem specjalnie do czego doczepić się poza nielicznymi bugami, które potrafią się pojawić dość losowo w zależności od naszych ruchów w zakresie budowania parku.
Grafika i udźwiękowienie. Oprawa graficzna oferuje setki drobnych detali. Goście wędrują z wyrazami twarzy, które wahają się od szczęścia lub wybuchu płaczu do zielonych twarzy po jednej z szybkich przejażdżek kolejką podczas której zwymiotowali. Same przejażdżki są największą atrakcją wizualną, gdzie zaczynamy od podstawowych i bardzo bezpiecznych, które są pięknie zaprezentowane. Później przechodzimy do większych i bardziej przerażających takich jak kolejka górska czy nawiedzony dom. Animacja jest dość płynna jak na tak kolorową strategię z tyloma poruszającymi się postaciami na ekranie, którą również wydano na 16-bitowca, a wszystko ładnie przepływa po ekranie tak jak powinno. Małe graficzne akcenty takie jak wprowadzenie scenerii w postaci drzew, ogrodzeń czy fontann pozwalają nam zaprojektować park, który potrafi być niezwykle malowniczy. Dźwięk w Theme Park jest kluczową częścią generowania atmosfery. Każda przejażdżka ma swoją własną, specyficzną melodię.
Podsumowanie. To produkt czystej jakości, który sprowadza się do najważniejszej kwestii...oryginalności. Ocieka czystą klasą. Gra jest piekielnie grywalna i uzależniająca. W pełni możemy poczuć jej wszystkie zalety na Pc i mocniejszych Amigach. Gra jest pomysłowa, angażująca i po prostu zabawna, a podstawowe idee na których się opierała nadal żyją do dziś w grach video. Dzięki niej powstał trzy lata później genialny sequel Theme Hospital, gdzie twórcy skupili się już tylko na 32-bitowcach co wyszło na dobre. Z tej serii oczywiście najmocniej doceniam i uwielbiam Theme Hospital (1997), która jest kapitalną symulacją polegającą na zarządzaniu szpitalem :)
Najlepsze gry studia Bullfrog to Dungeon Keeper (1997) i Dungeon Keeper 2 (1999), a za nimi stawiam Populous (1989), Populous 2 (1991), Syndicate (1993), Magic Carpet (1994), Theme Park (1994), Theme Hospital (1997), Theme Park World (1999).
https://www.youtube.com/watch?v=U_HbveEwKtU&ab_channel=Beaver%27sElectricDam