Valve rzuca wyzwanie graczom – tajemnicza zagadka w Portalu
Firma Valve znana jest z ciekawego marketingu, częstych kontaktów z fanami i ukrywania w swoich tytułach wielu odniesień. Portal, jeden z bardziej udanych tworów studia, doczekał się wczoraj niespodziewanej aktualizacji. Zamiast łatki poprawiającej błędy gra została wzbogacona o 26 odbiorników radiowych, które transmitują tajemniczą, zakodowaną wiadomość.
Szymon Liebert
Firma Valve znana jest z ciekawego marketingu, częstych kontaktów z fanami i ukrywania w swoich tytułach wielu odniesień. Portal, jeden z bardziej udanych tworów studia, doczekał się wczoraj niespodziewanej aktualizacji. Zamiast łatki poprawiającej błędy gra została wzbogacona o 26 odbiorników radiowych, które transmitują tajemniczą, zakodowaną wiadomość.
Opis wczorajszej aktualizacji jest na tyle enigmatyczny, że szybko wzbudził ciekawość społeczności Steam. Zamiast spisu usuniętych błędów pojawiła się dziwna informacja o zmianie częstotliwości radiowej odbiorników w grze. Do tego należy dołożyć równie tajemnicze nowe osiągniecie, dotyczące ilości odszukanych transmisji. To dopiero początek zagmatwanej zagadki.
Okazało się, że każdy z 26 odbiorników emituje zakodowaną wiadomość po umieszeniu go na czerwonym przycisku. Gracze szybko wyeksportowali pliki muzyczne dodane do gry i rozpoczęli prace nad odczytaniem wiadomości. Najprostszym elementem było odkodowanie sygnałów w alfabecie Morse’a – przypominają one procedurę restartującego się systemu.
Niewiadomą były pozostałe pliki dźwiękowe, które na pewno nie były alfabetem Morse’a. Szybko okazało się, że tak naprawdę są to zakodowane obrazki – gracze zajęli się tym i szybko otrzymaliśmy zdjęcia prezentujące dziwne dokumenty i ujęcia (w tym chociażby ludzką czaszkę). Wielokrotnie pojawiał się na nich zamazany numer BBS-a, czyli sieci starego typu.
Z kilkunastu obrazków odczytano i zanalizowano wszystkie liczby – po długiej pracy fani Portala otrzymali prawdopodobny numer telefonu BBS-a. Użytkownicy wyposażeni w starsze modemy potwierdzili, że nie jest to przypadkowa linia – potrzebny był jeszcze login i hasło. Zostały one ukryte bezpośrednio w pierwszej wiadomości i były jednym słowem: backup.
To prowadzi do teorii, że gracze tak naprawdę nie rozwiązują „zagadki”, ale resetują sztuczną inteligencję GLaDOS, która była centralną „postacią” pierwszego Portala. W końcu otrzymano kilka wiadomości ze wspomnianego BBS-a – całość zaprezentowano na filmach, zdjęciach oraz obrobionych dźwiękach, na których podobno da się usłyszeć postacie z Half-Life’a 2.
Co wynika z tego wszystkiego? Trudno powiedzieć, bo gracze cały czas pracują nad materiałami i szukają wskazówek. Wszyscy oczekują jednak zapowiedzi nowej produkcji (Portal 2, Half-Life 2: Episode 3?). Warto dodać, że w grudniu ubiegłego roku IMDB.com opublikował krótką aktualizację na temat Episode 3 - do obsady dodano Michelle Forbes (Dr. Judith Mossman).
Tak czy inaczej, firma Valve przygotowała zdecydowanie jedną z najciekawszych akcji wpisujących się w modny ostatnio marketing „wirusowy”.
Więcej:Steam ułatwia kupowanie gier w zestawach. Można w ten sposób trochę oszczędzić

GRYOnline
Gracze
Steam
Komentarze czytelników
sekret_mnicha Senator

O tu. Chyba niczego więcej nie wiadomo.
http://www.escapistmagazine.com/news/view/98776-Crazy-Valve-ARG-Teases-Portal-2-Update
+ taki obrazek nowy...
http://cache.gawkerassets.com/assets/images/9/2010/03/portal_2_sstv.jpg
hedasw Generał

LooZ^ - zrobili nowy update - zmienili końcówkę gry
sekret_mnicha Senator

No way! Dobre w ryj (jak mówi młodzież na moim osiedlu :P)
JohnyBe Centurion
"Okazało się, że każdy z 26 odbiorników emituje zakodowaną wiadomość po umieszeniu go na czerwonym przycisku." Co to za głupoty? Każdy odbiornik emituje wiadomość, po przeniesieniu go w określone miejsce (nawet nie trzeba wypuszczać go z rąk), a nie po postawieniu go na przycisk. Pełny profesjonalizm, nie ma co!
zanonimizowany717327 Legionista
Jakby ktoś szukał aktualności to zapraszam tutaj:
http://www.facepunch.com/showthread.php?t=903557
lub tu
http://forums.steampowered.com/forums/showthread.php?t=1170872
Tajemnicze szumy, kody Morse'a, obrazki zakodowane w dźwiękach, automaty telefoniczne zwracające screenshoty zbudowane z literek, zmiana zakończenia gry...takie rzeczy tylko w Valve :D
@Chudy The Barbarian:
Valve to nie EA czy Ubisoft by sobie tak normalnie ogłaszać premiery nowych gier. ;P