Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 7 stycznia 2021, 10:48

autor: Adrian Werner

2020 rok należał do gier free-to-play i mobilnych

Firma SuperData opublikowała analizę wyników cyfrowego rynku gier w 2020 roku. Zdominowały go produkcje free-to-play oraz na urządzenia mobilne.

Grupa analityczna SuperData opublikowała sprawozdanie podsumowujące globalne wyniki cyfrowego rynku gier za ubiegły rok. Przychody wzrosły o 12%, osiągając poziom 139,9 mld dolarów. Dużą rolę w tym sukcesie odegrała pandemia koronawirusa, która sprawiła, że ludzie więcej czasu poświęcali na granie. W USA 55% populacji spędzało w ten sposób wolny czas w trakcie pierwszej fazy obostrzeń.

Jak duży był wpływ COVID-19 na rynek gier najlepiej oddaje fakt, że w dwóch pierwszych miesiącach roku (czyli zanim pandemia na dobre rozpętała się na świecie) przychody były tylko o 6% wyższe niż w analogicznym okresie 2019 r.

Źródła przychodów cyfrowego rynku gier w 2020 roku:

Źródło:

Przychody:

Gry mobilne

73,8 mld dolarów

Gry PC

33,1 mld dolarów

Gry konsolowe

19,7 mld dolarów

Treści wideo związane z grami

9,3 mld dolarów

Gry VR/AR

6,7 mld dolarów

Aż 78% wszystkich przychodów rynku w 2020 roku wygenerowały gry free-to-play. Miłośnicy bardziej tradycyjnych produkcji nie mają jednak powodów do obaw, gdyż kategoria płatnych tytułów premium zanotowała wzrost o 28% dzięki premierom wielu wyczekiwanych pozycji, takich jak Doom Eternal, The Last of Us: Part II czy Cyberpunk 2077. Również ubiegłoroczne edycje dużych marek sportowych (m.in. FIFA 21 czy NBA 2K21) poradziły sobie lepiej niż poprzednie odsłony tych serii.

Natomiast przychody z gier free-to-play wzrosły o 9% w porównaniu z 2019 rokiem. Aż 59% tego rynku przypada na Azję. Analitycy podkreślają tu zwłaszcza sukcesy dwóch gier firmy Tencent - Honor of Kings oraz Peacekeeper Elite (specjalna chińska wersja PUBG Mobile). Każdy z tych tytułów zarobił w 2020 r. ponad 2 mld dolarów.

Z kolei przychody z gier VR wzrosły o 25%, osiągając poziom 589 mln dolarów. Zainteresowanie tą kategorią zwiększyło się m.in. dzięki premierom Half-Life: Alyx oraz tanich gogli Oculus Quest 2.

Analizując dane SuperData, musicie mieć na uwadze dwie rzeczy. Po pierwsze, gry VR/AR poza własną kategorią były wliczane również do wyników na poszczególnych platformach. Dlatego po dodaniu powyższych przychodów uzyskacie kwotę wyższą niż wspomniane na początku 139,9 mld dolarów.

Po drugie, należy pamiętać, że te liczby nie biorą pod uwagę sprzedaży pudełkowej ani handlu używanymi egzemplarzami gier

Free-to-play kontra premium:

Platforma:

Przychody z gier free-to-play:

Przychody z gier premium:

PC

22,7 mld dolarów

6,7 mld dolarów

Konsole

1,8 mld dolarów

17,8 mld dolarów

W przypadku PC dodatkowe 3,7 mld dolarów przyniosły abonamenty.

Rynek free-to-play należy do gier mobilnych

Gry free-to-play przyniosły w ubiegłym roku 98,4 mld dolarów. Z tej kwoty 73,8 mld przypadło na platformy mobilne.

Źródła przychodów w kategorii free-to-play

Platforma:

Przychody z F2P w 2019 r.:

Przychody z F2P w 2020 r.:

Prognozowane przychody z F2P w 2021 r.:

Gry mobilne

67 mld dolarów

73,8 mld dolarów

75,6 mld dolarów

Gry PC

21,5 mld dolarów

22,7 mld dolarów

23,1 mld dolarów

Gry konsolowe

1,6 mld dolarów

1,8 mld dolarów

2,8 mld dolarów

Najlepiej zarabiające gry free-to-play

#

Gra

Przychody w 2020 roku:

1.

Honor of Kings

2,45 mld dolarów

2.

Peacekeeper Elite

2,32 mld dolarów

3.

Roblox

2,29 mld dolarów

4.

Free Fire

2,13 mld dolarów

5.

Pokemon GO

1,92 mld dolarów

6.

League of Legends

1,75 mld dolarów

7.

Candy Crush Saga

1,66 mld dolarów

8.

AFK Arena

1,45 mld dolarów

9.

Gardenscapes – New Acres

1,43 mld dolarów

10.

Dungeon Fighters Online

1,41 mld dolarów

Aż osiem z dziesięciu najlepiej zarabiających gier free-to-play to produkcje mobilne. Warto także zauważyć, że w zestawieniu brakuje Fortnite. Projekt studia Epic Games wygenerował ponad 1 mld dolarów przychodu, ale ta kwota była zbyt mała, aby gra trafiła do top 10. Tytuł musi obecnie walczyć z bardzo mocną konkurencją - wśród starszych graczy rywalizuje z Call of Duty: Warzone, a wśród młodszych przegrywa z Roblox. Do tego dużą rolę odegrało wyrzucenie Fortnite z App Store i Google Play.

Gry premium

Przychody z płatnych gier premium wyniosły w ubiegłym roku 24,5 mld dolarów, czyli o 28% więcej niż w 2019. Rynek amerykański odpowiadał za ponad połowę (57%) z tego wzrostu.

Źródła przychodów w kategorii premium

Platforma:

Przychody w 2019 r.:

Przychody w 2020 r.:

Prognozowane przychody w 2021 r.:

Konsole

14 mld dolarów

17,8 mld dolarów

16,2 mld dolarów

PC

5,2 mld dolarów

6,7 mld dolarów

5,1 mld dolarów

Najlepiej zarabiające gry premium

Analizując poniższe liczby, należy pamiętać, że obejmują one zarówno przychody ze sprzedaży gier w dystrybucji cyfrowej, jak i mikropłatności.

#

Gra

Przychody w 2020 roku:

1.

Call of Duty: Modern Warfarte

1,91 mld dolarów

2.

FIFA 20

1,08 mld dolarów

3.

Grand Theft Auto V

911 mln dolarów

4.

NBA 2K21

889 mln dolarów

5.

NBA 2K20

771 mln dolarów

6.

Call of Duty: Black Ops – Cold War

678 mln dolarów

7.

Animal Crossing

654 mln dolarów

8.

Cyberpunk

609 mln dolarów

9.

The Sims 4

462 mln dolarów

10.

Doom Eternal

454 mln dolarów

Dzięki premierze Call of Duty: Warzone w marcu Call of Duty: Modern Warfare przeszło na model hybrydowy, łączący elementy premium i free-to-play, co okazało się strzałem w dziesiątkę.

  1. Recenzja gry Call of Duty: Modern Warfare – prawie najlepszy CoD w historii
  2. Call of Duty Modern Warfare - poradnik do gry
  3. Darmowe Call of Duty: Warzone – wreszcie Fortnite dla „dorosłych”!
  4. Takie czasy, że zabawa w wojnę pozwoliła mi zachować przyjaciół
  5. Call of Duty Warzone - poradnik do gry

Adrian Werner

Adrian Werner

Prawdziwy weteran newsroomu GRYOnline.pl, piszący nieprzerwanie od 2009 roku i wciąż niemający dosyć. Złapał bakcyla gier dzięki zabawie na ZX Spectrum kolegi. Potem przesiadł się na własne Commodore 64, a po krótkiej przygodzie z 16-bitowymi konsolami powierzył na zawsze swoje serce grom pecetowym. Wielbiciel niszowych produkcji, w tym zwłaszcza przygodówek, RPG-ów oraz gier z gatunku immersive sim, jak również pasjonat modów. Poza grami pożeracz fabuł w każdej postaci – książek, seriali, filmów i komiksów.

więcej