GTA trafi na uniwersytet. Seria od Rockstar Games posłuży jako podstawa wykładów dotyczących amerykańskiej historii, a wszystko za sprawą drobiazgowości deweloperów.
Od trzech dekad Rockstar Games udowadnia, że świetnie rozumie amerykańską kulturę i społeczeństwo. Choć kolejne odsłony Grand Theft Auto są bardziej parodią niż realnym przedstawieniem życia w USA, często trafnie interpretują jego bolączki. Studenci Uniwersytetu Tennessee przekonają się o tym na własne oczy dzięki zajęciom zatytułowanym Grand Theft America: dzieje Stanów Zjednoczonych od 1980 roku przez pryzmat gier z serii GTA. Kurs rozpocznie się 26 stycznia 2026 roku, a poprowadzi go profesor historii Tore Olsson, dla którego będzie to kolejna inicjatywa tego typu.
Poświęciłem na te gry więcej godzin, niż chciałbym przyznać i nie mogę się doczekać, aby wykorzystać ich fabułę oraz postacie do nauczania ważnych zagadnień historycznych – powiedział Tore Olsson w wywiadzie dla serwisu IGN.
Zajęcia poświęcone zostaną wydarzeniom, jakie miały miejsce w USA w ciągu ostatniego półwiecza. To one będą głównymi tematami wykładów, ale przerysowany obraz kraju ukazany w GTA, posłuży jako ich rama. Tore Olsson zamierza odnieść się do takich kwestii jak nierówność, działanie mediów, problemy polityczne, wzrost liczby imigrantów czy praca policji.
Oczywiście, większość osób nie umieściłaby GTA w tej samej kategorii co gry osadzone w odległych epokach, takie jak [cykle – dop. red.] Red Dead, Assassin’s Creed czy Kingdom Come: Deliverance. Jednak ponieważ seria ma już prawie 30 lat, a akcja niektórych wczesnych tytułów rozgrywa się dekadę lub dwie przed ich premierą, gry te oddają konkretną epokę historyczną: Stany Zjednoczone od 1980 roku do dziś. Vice City Stories (akcja osadzona w 1984 roku) i Vice City (1986 r.) opisują lata 80., San Andreas (1992 r.) i Liberty City Stories (1998 r.) nawiązują do lat 90., a następnie 3, 4, 5, a wkrótce 6 przedstawiają różne ujęcia XXI wieku.
Wybór właśnie tej serii nie był przypadkowy – jak twierdzi Tore Olsson: „Niewielu deweloperów może się równać z Rockstarem pod względem szczegółowości w grach”. Co więcej, studio bardzo chętnie komentuje życie społeczne w USA, nie tylko w GTA, ale także w kryminale L.A. Noire i westernach Red Dead. Niestety, zajęcia pominą amerykański obraz, jaki zobaczymy w Grand Theft Auto VI. Powodem jest oczywiście opóźnienie premiery na 26 maja 2026 roku (choć i ta data nie jest już taka pewna). Historyk zamierza jednak uwzględnić „szóstkę” w kolejnych edycjach wykładów.
To nie pierwszy raz, gdy Tore Olsson wykorzystuje gry w nauczaniu. Wcześniej opowiadał o historii za pośrednictwem cyklu westernów od Rockstar Games. Zaowocowało to również książką Red Dead’s History (na razie nieprzetłumaczoną na język polski) oraz audiobookem czytanym przez Rogera Clarka – aktora znanego z roli Arthura Morgana w Red Dead Redemption 2. To kolejny dowód na to, że gry coraz częściej trafiają na uczelnie oraz do szkół (vide This War of Mine) i to nie tylko w kontekście projektowania, lecz także jako narzędzie do nauki historii czy refleksji społecznej.
GRYOnline
Gracze
Steam
OpenCritic
1

Autor: Krzysztof Kałuziński
W GRYOnline.pl związany z Newsroomem. Nie boi się podejmowania różnych tematów, choć preferuje wiadomości o niezależnych produkcjach w stylu Disco Elysium. W dzieciństwie pisał opowiadania fantasy, katował Pegasusa, a potem peceta. Pasję przekuł w zawód redaktora portalu dla graczy prowadzonego z przyjacielem, jak również copywritera oraz doradcy w sklepie z konsolami. Nie przepada za remake'ami i growymi tasiemcami. Od dziecka chciał napisać powieść, choć zdecydowanie lepiej tworzy mu się bohaterów niż fabułę. Pewnie dlatego tak pokochał RPGi (papierowe i wirtualne). Wychowały go lata 90., do których chętnie by się przeniósł. Uwielbia filmy Tarantino, za sprawą Mad Maksa i pierwszego Fallouta zatracił się w postapo, a Berserk przekonał go do dark fantasy. Dziś próbuje sił w e-commerce i marketingu, jednocześnie wspierając Newsroom w weekendy, dzięki czemu wciąż może kultywować dawne pasje.