Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS4 PS3 Xbox One Xbox 360 Switch Andro iOS

Gry Xbox

Wielka Encyklopedia Gier GRYOnline.pl

Gry na platformę Microsoft Xbox ułożone według popularności.

XBOX
Tematyki
Czas
The Elder Scrolls III: Morrowind
The Elder Scrolls III: Morrowind

RPG 6 czerwca 2002

Trzecia część epickiego cyklu gier RPG akcji, zapoczątkowanego w 1994 roku przez studio Bethesda. Fabuła gry przenosi nas ponownie do znanego z poprzednich odsłon świata Tamriel, a konkretnie do jego tytułowej prowincji Morrowind. Wcielamy się w postać więźnia, który zostaje uwolniony przez cesarza i wysłany z tajną misją. Wkrótce okazuje się, iż nasz protoplasta jest wcieleniem legendarnego bohatera Nerevara, a jego zadaniem jest powstrzymać zło zagrażające krainie. Kierowana przez nas postać może należeć do jednej z 10 ras i aż 21 klas, a jej rozwój jest ściśle uzależniony od woli i działań gracza. Sporą elastyczność pozostawiono także w kwestii wyboru i kolejności realizacji poszczególnych zadań. Za sprawą nowoczesnego silnika 3D, oprawa gry stanowi istotny skok jakościowy w porównaniu z wcześniejszymi częściami cyklu, zaś dzięki specjalnemu edytorowi otrzymujemy ogromne możliwości dowolnej niemal edycji świata gry.

Star Wars: Knights of the Old Republic II - The Sith Lords
Star Wars: Knights of the Old Republic II - The Sith Lords

RPG 6 grudnia 2004

Druga odsłona bestsellerowej gry RPG, której akcja rozgrywa się w popularnym uniwersum cyklu Star Wars. W odróżnieniu od pierwowzoru, za powstaniem gry stoi partnerujące oryginalnym twórcom z kanadyjskiego BioWare studio Obsidian Entertainment. Fabuła sequela rozpoczyna się 5 lat po wydarzeniach ukazanych w pierwszej części gry i opowiada zupełnie odrębną historię, skupiając na całkiem nowych bohaterach. Tym razem wcielamy się w rolę ostatniego z rycerzy Jedi, którego zadaniem jest odbudowanie rozwiązanego Zakonu i przywrócenie dawnego porządku w galaktyce. Do zabawy przystępujemy, nie dysponując praktycznie żadnymi zdolnościami, zaś podczas gry stopniowo odzyskujemy moce i zapomniane Umiejętności. Mechanika rozgrywki pozostała praktycznie niezmieniona, zaś twórcy dokonali jedynie kilku drobnych usprawnień. Prócz nowych mocy i klas postaci, w grze wprowadzono opcję korzystania z dwóch odmiennych konfiguracji broni oraz znacznie większe możliwości konstruowania i modyfikowania ekwipunku.

Grand Theft Auto: San Andreas
Grand Theft Auto: San Andreas

Akcji 7 czerwca 2005

Kontynuacja kontrowersyjnego cyklu Grand Theft Auto – jednej z najpopularniejszych serii wszechczasów, która pozwoliła graczom wcielić się w rolę drobnego rzezimieszka i rozsławiła w świecie gier firmę Rockstar Games. Kolejna odsłona gry to największa z dotychczas wydanych części, w której obszar działania gracza – stan San Andreas - jest niemal trzykrotnie większy od tego ukazanego w Vice City. Wśród wielu wprowadzonych przez twórców nowości warto wymienić przede wszystkim ulepszone AI mieszkańców, możliwość rekrutowania do współpracy innych członków gangu, większą interakcję z rozmaitymi budynkami, wprowadzenie współczynnika głodu, możliwości pływania czy wykorzystania nowych środków lokomocji (np. rower). Wszystko to uzupełniono masą różnorodnych aktywności dodatkowych, podkreślających sandboksowy charakter rozgrywki. Całości dopełnia spektakularna oprawa graficzna, utrzymana w klimacie lat 90-tych oraz masa przebojowej muzyki, dostępnej dzięki wielu tematycznym stacjom radiowym.

The Sims 2
The Sims 2

Symulacje 24 października 2005

Kontynuacja bijącej rekordy popularności gry symulacyjnej The Sims (2000). Dewelopingiem The Sims 2 zajęło się studio Maxis (SimCity, EA Land i inne) we współpracy z koncernem Electronic Arts. Gracze ponownie mają okazję zaopiekować się wirtualnymi postaciami, kierując ich poczynaniami przez niemal całe życie – od wczesnego dzieciństwa aż do późnej starości. Celem zabawy jest osiągnięcie możliwie jak najwyższego wyniku Life Score, obrazującego intensywność ważnych wydarzeń w życiu bohatera. W porównaniu z pierwowzorem, The Sims 2 oferuje bardziej rozbudowany system tworzenia Simów, a także znacznie większy asortyment przedmiotów, jakie wprowadzić można do ich otoczenia. Zastosowanie wydajnego silnika graficznego pozwoliło natomiast zaprezentować wirtualne życie Simów w pełnym trójwymiarze.

Fable: The Lost Chapters
Fable: The Lost Chapters

RPG 18 października 2005

Rozszerzona wersja bestsellerowej gry RPG Fable studia Lionhead, która ukazała się w 2004 roku wyłącznie na konsolach Xbox. Akcja gry przenosi nas ponownie do fantastycznej krainy Albionu, w której główny bohater szuka zemsty na sprawcach napaści na jego rodzinną wioskę Oakenfold. W toku rozgrywki zajmujemy się realizacją kolejnych zadań fabularnych, obserwując stopniową ewolucję naszego protagonisty, który z bezbronnego dziecka staje się jednym z największych bohaterów swojej krainy. Zabawę urozmaica konieczność dokonywania ciągłych wyborów natury moralnej, które wpływają na wygląd i charakter postaci, a także na jego odbiór przez różnych mieszkańców Albionu. W porównaniu z xboksowym pierwowzorem, Fable: The Lost Chapters wprowadza do rozgrywki sporo nowych elementów, z których najważniejszym jest rozbudowana fabuła gry z dodatkowym wątkiem, rozgrywającym się po jej normalnym zakończeniu. Listę zmian uzupełniają nowe misje i lokacje oraz niedostępne wcześniej przedmioty i zaklęcia.

Grand Theft Auto: Vice City
Grand Theft Auto: Vice City

Akcji 4 listopada 2003

Kontynuacja bestsellerowego cyklu gier akcji, stanowiąca swoiste rozwinięcie wydanej w 2001 roku trzeciej części serii. Za jej powstanie odpowiadają niezmiennie twórcy oryginału, którzy po wykupieniu przez amerykańskiego giganta przekształcili się w studio Rockstar North. Akcja gry przenosi nas do zupełnie nowego miasta Vice City i pamiętnych lat 80-tych XX wieku. Wcielamy się w niejakiego Toma Vercetti, który zostaje wysłany przez swojego szefa, by zrobić porządek z miejscowymi gangami oraz skorumpowaną policją. Rozgrywka bazuje na identycznej mechanice co poprzedniczka i sprowadza się do wykonywania szeregu nieliniowych misji fabularnych. Nie obyło się rzecz jasna bez szeregu usprawnień, wśród których wymienić warto m.in. dostępność motocykli, łodzi motorowych, a nawet helikoptera. Gra oferuje znacznie ulepszoną oprawę graficzną, utrzymaną w stylistyce lat 80-tych, a naszym zmaganiom towarzyszy zróżnicowana ścieżka dźwiękowa, nadawana przez kilka odmiennych rozgłośni radiowych.

Star Wars: Knights of the Old Republic
Star Wars: Knights of the Old Republic

RPG 16 lipca 2003

Zrealizowana w perspektywie trzecioosobowej gra RPG, osadzona w kultowym uniwersum Gwiezdnych Wojen. Za jej powstanie odpowiada studio BioWare, znane głównie za sprawą legendarnego cyklu Baldur’s Gate. Akcja tytułu rozgrywa się 4000 lat przed wydarzeniami znanymi z filmowej sagi, w czasach tytułowej Starej Republiki. Stając na czele drużyny bohaterów należących do 3 różnych ras oraz 6 odmiennych klas, uczestniczymy w odwiecznym konflikcie pomiędzy rycerzami Jedi a siłami Sithów. W grze czeka na nas 8 zróżnicowanych światów – zarówno tych znanych z filmu, jak i zupełnie nowych. Rozgrywka toczy się w czasie rzeczywistym z systemem aktywnej pauzy, podczas której możemy np. zmodyfikować taktykę walki. Jak na produkcję RPG przystało, do naszej dyspozycji oddano spory arsenał broni i magicznych artefaktów, zaś umiejętności bohaterów mogą być rozwijane w kilku kierunkach. Podczas zabawy musimy nieustannie wybierać między jasną a ciemną stroną Mocy, a dokonane wybory mają wpływ na rozwój fabuły.

Half-Life 2
Half-Life 2

Akcji 15 listopada 2005

Kontynuacja bestsellerowej produkcji studia Valve Software, która w 1998 roku wyznaczyła nowe standardy w gatunku strzelanin FPS. Akcja gry toczy się kilka lat po wydarzeniach ukazanych w pierwowzorze, a gracze wcielają się ponownie w postać Gordona Freemana – fizyka z laboratoriów Black Mesa, gdzie w wyniku nieudanego eksperymentu sprowadzono na Ziemię obce formy życia. Tym razem fabułę umiejscowiono w fikcyjnym mieście City 17 oraz w jego bezpośredniej okolicy. Nasz protagonista pracuje dla tajnej rządowej organizacji, a jego zadaniem jest przeciwstawienie się agresorom z innego wymiaru, w czym wspomaga go przedstawicielka ziemskiego ruchu oporu – Alyx Vance. Druga część gry wprowadza prawdziwą rewolucję w kwestiach technicznych, wykorzystując autorski silnik studia Valve o nazwie Source. Jego atutem jest przede wszystkim doskonała fizyka, pozwalająca m.in. na zniszczenie praktycznie każdego elementu otoczenia i wykorzystanie rozmaitych przedmiotów w charakterze osłony czy też broni.

Mafia: The City of Lost Heaven
Mafia: The City of Lost Heaven

Akcji 28 stycznia 2004

Trójwymiarowa gra akcji, przenosząca graczy do Ameryki lat 30. XX wieku, w czasy rozkwitu przestępczego podziemia. Twórcą gry jest czeskie studio Illusion Softworks, znane przede wszystkim z wysoko ocenianej taktycznej strzelaniny Hidden & Dangerous. Fabuła przedstawia historię początkującego gangstera, Tommy’ego Angelo, który, wykonując zlecenia wpływowej mafijnej rodziny, stawia pierwsze kroki w przestępczym półświatku. Rozgrywka sprowadza się do eksploracji wirtualnego miasta i realizacji kolejnych misji fabularnych, wzbogaconych licznymi wątkami pobocznymi. Podczas zabawy nie brakuje ulicznych strzelanin, napadów na banki, pościgów samochodowych czy nawet morderstw na zlecenie. Twórcy zadbali o sugestywne odtworzenie klimatu Ameryki lat 30., nie zapominając o charakterystycznych dla tego okresu modelach broni czy samochodów. Dzięki zaawansowanemu silnikowi graficznemu Insanity 2 wykreowano interaktywne, tętniące życiem miasto z ruchem ulicznym i zmieniającymi się porami roku.

Ghost Master
Ghost Master

Strategiczne 27 sierpnia 2004

Oryginalna gra strategiczna czasu rzeczywistego opracowana przez studio Sick Puppies. W trakcie zabawy wcielamy się w tytułowego Mistrza Duchów sprowadzonego do miasteczka Gravenville w celu terroryzowania i straszenia mieszkańców. Do naszej dyspozycji oddano dwadzieścia trzy rodzaje zjaw, duchów i innych bytów astralnych. Każdy z nich posiada energię psychokinetyczną, indywidualną moc i umiejętności, jakie wykorzystuje przeciwko ludziom; ci z kolei są podatni na cztery rodzaje bodźców, tj. wzrok, węch, słuch i temperaturę. Możemy zatem między innymi przenikać przez ściany, tworzyć fizyczne i duchowe osobliwości, czy choćby manipulować temperaturą otoczenia. Warto nadmienić, że nasze ofiary zróżnicowano pod kątem stylu bycia, charakteru i upodobań, toteż w trakcie zmagań zajmują się one codziennymi czynnościami – sprzątają, pracują lub oglądają telewizję. Na Ghost Master składa się dwadzieścia misji, w których twórcy stawiają przed nami rozmaite zadania polegające między innymi na wypędzeniu ludzi z danej lokacji czy też pomocy niedoświadczonym okultystom w odnalezieniu Księgi Śmierci. Całość charakteryzuje się przyjemną dla oka, kolorową grafiką utrzymaną w humorystycznej stylistyce.

Need for Speed: Most Wanted (2005)
Need for Speed: Most Wanted (2005)

Wyścigi 15 listopada 2005

Dziewiąta odsłona legendarnego cyklu samochodówek, wykreowanego przez koncern EA. Po dwóch częściach gry obdarzonych podtytułem Underground i poświęconych nielegalnym wyścigom ulicznym, kolejna produkcja w serii stanowi częściowy powrót do korzeni, łącząc rozwiązania wykorzystane w swych obu poprzedniczkach z elementami starszych części cyklu. Celem zabawy jest wspięcie się na szczyt tytułowej czarnej listy najbardziej poszukiwanych kierowców. Nadal więc poruszamy się po terenie wielkiego wirtualnego miasta, podejmując kolejne wyzwania w ramach kilku rodzajów wyścigów. Wśród nich znajdziemy tor, sprint, drag, eliminację, próbę czasową, próbę prędkości oraz ucieczkę przed policją. Po zaliczeniu odpowiedniej ilości wyzwań możemy wyzwać na pojedynek kolejnego kierowcę z listy. Obok typowych dla serii elementów, jak licencjonowane samochody oraz zróżnicowana ścieżka dźwiękowa, w grze zachowano także rozbudowane opcje mechanicznego i optycznego tuningu nabywanych samochodów.

Doom 3
Doom 3

Akcji 3 kwietnia 2005

Trzecia odsłona legendarnej serii strzelanin FPS firmy id Software, która w połowie lat 90. ubiegłego wieku wyznaczyła nowe standardy w rozwoju gatunku. Akcja gry rozgrywa się w tajnym ośrodku badawczym korporacji UAC na Marsie, gdzie rozpoczyna swą służbę były żołnierz piechoty morskiej, w którego postać wciela się gracz. Krótko po tym w bazie zaczynają dziać się dziwne rzeczy: kompleks zostaje zaatakowany, łączność z dowództwem zerwana, a napotykani ludzie zmieniają się w krwiożercze potwory. Okazuje się, że w wyniku eksperymentów doszło do otwarcia portalu czasoprzestrzennego, przez który do ośrodka przedostały się demony, a naszą rolą będzie stawić im czoła. W porównaniu do swoich poprzedniczek sprzed dekady, Doom 3 oferuje nie tylko szybką i niezwykle krwawą akcję, ale także całkiem rozbudowaną warstwę fabularną oraz szereg elementów rodem z rasowego horroru. Całość okraszona została wysokiej jakości oprawą graficzną.

The Sims
The Sims

Symulacje 14 stycznia 2003

Przebojowa gra symulacyjna, wyprodukowana przez specjalizujące się w tym gatunku studio Maxis (SimCity, SimTown i inne). The Sims pozwala graczowi zaopiekować się wirtualną rodziną tytułowych Simów. Zabawa polega na zaspokajaniu rozmaitych potrzeb życiowych postaci – od typowo fizjologicznych (jedzenie, toaleta, higiena itp.), poprzez relacje towarzyskie, aż po karierę zawodową. Gracz ma również dużą swobodę w rozbudowywaniu rodowej posiadłości, którą wyposażyć można w wiele przydatnych Simom przedmiotów. Rozgrywka opiera się na bardzo prostych zasadach i pozbawiona jest elementów przemocy, co stanowi wyraźny ukłon w stronę odbiorców z rynku casuali. Uwagę zwraca specyficzny humor zawarty w grze i spora ilość zabawnych animacji towarzyszących reakcjom postaci.

Need for Speed: Underground 2
Need for Speed: Underground 2

Wyścigi 17 listopada 2004

Kontynuacja bestsellerowej gry Need for Speed: Underground z 2003 roku, która odmieniła oblicze jednej z najpopularniejszych serii samochodowych, wykreowanej przez koncern Electronic Arts. W grze przenosimy się ponownie do skąpanej w mroku metropolii, którą po raz pierwszy w historii cyklu możemy dowolnie eksplorować, biorąc udział w kolejnych wyścigowych zmaganiach. Podczas zwiedzania miasta możemy rzucać wyzwania napotkanym kierowcom i uzyskiwać informacje o kolejnych miejscach spotkań wielbicieli nielegalnych wyścigów. Mechanika rozgrywki nie zmieniła się w istotny sposób, a autorzy cyklu położyli nacisk na szczegółowe odtworzenie jeszcze większej liczby licencjonowanych samochodów oraz części tuningowych. Oprawa graficzna gry została wyraźnie poprawiona i wykorzystuje całą masę nowoczesnych efektów graficznych. Równie wysoki poziom reprezentuje ścieżka dźwiękowa, w której wykorzystano tradycyjnie utwory znanych wykonawców o szerokim spektrum gatunkowym.

Pirates of the Caribbean
Pirates of the Caribbean

Akcji 1 lipca 2003

Przygodowa gra akcji z elementami RPG oparta na filmie Piraci z Karaibów: Klątwa Czarnej Perły. Oprócz tytułu i filmowych motywów (przede wszystkim obecności statku Czarna Perła), gra Pirates of the Caribbean ma niewiele wspólnego z kinowym pierwowzorem. Jest tak, ponieważ pierwotnie była ona tworzona jako kontynuacja Sea Dogs, innej produkcji o podobnej tematyce od studia Akella, ale na fali popularności filmu z Johnnym Deppem ostatecznie ukazała się pod banderą Piratów z Karaibów. W grze wcielamy się w niezależnego kapitana statku, który trafia na wody Oceanu Spokojnego i ląduje w samym środku konfliktu pomiędzy potęgami morskimi XVII wieku: Anglią i Francją. Naszym zadaniem jest skompletowanie załogi, a następnie wykonanie szeregu misji dla wybranego mocarstwa. Z czasem postać bohatera gromadzi doświadczenie, stając się coraz lepszym kapitanem i wojownikiem. Ważnym elementem zabawy są bitwy morskie z użyciem artylerii pokładowej, abordażami oraz zręcznościową walką wręcz.

Call of Cthulhu: Dark Corners of the Earth
Call of Cthulhu: Dark Corners of the Earth

Przygodowe 25 października 2005

Przygodowa gra akcji w konwencji horroru. Produkcja nawiązuje do twórczości H.P. Lovecrafta i stworzonego przez niego uniwersum. W grze przenosimy się do roku 1920 i wcielamy w detektywa Jacka Waltersa, który musi odnaleźć pewną zaginioną osobę. W podejrzanej mieścinie bohater trafia na trop mrocznej tajemnicy. Podczas zabawy przemierzamy kolejne lokacje, walczymy z przeciwnikami i szukamy dalszych wskazówek.

Commandos 2: Men of Courage
Commandos 2: Men of Courage

Strategiczne 13 września 2002

Pełnoprawna kontynuacja oryginalnej taktycznej strategii hiszpańskiego Pyro Studios z 1998 roku. W grze Commandos 2: Ludzie Odwagi przejmujemy po raz kolejny kontrolę nad oddziałem świetnie wyszkolonych żołnierzy, których zadaniem jest wykonanie szeregu niebezpiecznych misji za linią wroga. W drużynie znaleźli się ponownie: zielony beret, saper, szpieg, snajper, kierowca i płetwonurek, a także znana z Commandos: Beyond the Call of Duty działaczka ruchu oporu Natasha oraz niedostępny wcześniej pies. Każda z postaci dysponuje oczywiście swoimi indywidualnymi zdolnościami, których umiejętne wykorzystanie stanowi klucz do wykonania większości misji. W grze znalazło się 10 rozbudowanych poziomów, rozrzuconych po całym świecie i podzielonych na szereg pomniejszych zadań. W stosunku do poprzedniczki wprowadzono m.in. możliwość walki we wnętrzach budynków, a nawet w łodzi podwodnej. Całość uzupełnia ulepszony silnik graficzny z możliwością płynnego przybliżania i obracania obrazu o 90 stopni.

Star Wars Jedi Knight: Jedi Academy
Star Wars Jedi Knight: Jedi Academy

Akcji 18 listopada 2003

Kolejna odsłona cyklu Jedi Knight, za której opracowaniem stoi studio Raven Software. Jej akcja toczy się sześć lat po wydarzeniach opowiedzianych w drugiej części serii – gracze wcielają się w studenta Akademii Jedi, prowadzonej przez Luke'a Skywalkera i Kyle'a Katarna na księżycu Yavin 4. Co ciekawe, tym razem przed rozpoczęciem zabawy tworzymy własną postać, wybierając jej rasę, płeć, ubiór oraz cechy fizyczne. W naszej gestii leży również skonstruowanie indywidualnego miecza świetlnego – choć stanowi on nasz podstawowy oręż, nic nie stoi na przeszkodzie, by w walce wykorzystywać bardziej konwencjonalny arsenał w postaci pistoletów i karabinów energetycznych. Pomimo że założenia misji nie odbiegają od standardów, do jakich przyzwyczaiły nas wcześniejsze gry spod znaku Jedi Knight, Jedi Academy wyróżnia się na tle poprzedniczek za sprawą nieliniowej kampanii (poszczególne etapy możemy przechodzić w dowolnej kolejności). W toku przygody zwiedzamy między innymi Tatooine oraz Hoth, a w miarę czynionych postępów zdobywamy i rozwijamy zróżnicowane zdolności reprezentujące jasną i ciemną stronę Mocy. Obrana przez nas droga ma wpływ nie tylko na przebieg kilku ostatnich zadań, lecz także na zakończenie gry.

Syberia
Syberia

Przygodowe 23 lipca 2003

Gra przygodowa zaprojektowana przez Benoita Sokala, słynnego belgijskiego twórcę komiksów, we współpracy ze studiem Microids. Syberia stanowi pierwszy rozdział przygód Kate Walker, amerykańskiej prawniczki wynajętej przez firmę produkującą automatony, mechaniczne zabawki, by dokończyć formalności związanych z przejęciem fabryki położonej w małym miasteczku w Europie. Akcja gry rozpoczyna się w chwili, gdy nasza bohaterka przyjeżdża do fabryki i dowiaduje się, że jej właścicielka, Anna Voralberg, nie żyje. By dopełnić swą misję, Kate musi odnaleźć jej spadkobiercę, co popycha protagonistkę ku największej przygodzie jej życia. Podczas podróży bohaterka odwiedza szereg klimatycznych i nieco tajemniczych miejsc położonych w Europie Wschodniej oraz poznaje wielu interesujących ludzi. Jak przystało na grę przygodową typu point-and-click, rozgrywka składa się w większości z eksplorowania lokacji, rozwiązywania zagadek oraz prowadzenia rozmów z postaciami niezależnymi. Syberia słynie z klimatycznej grafiki z prerednerowanymi, ręcznie rysowanymi tłami oraz wysokiej jakości polskiej wersji językowej.

Thief: Deadly Shadows
Thief: Deadly Shadows

Akcji 11 czerwca 2004

Trzecia odsłona przebojowej serii pierwszoosobowych skradanek Thief, opracowana przez studio Ion Storm, w skład którego weszła większość deweloperów odpowiedzialnych za dwie pierwsze części cyklu. Fabuła Thief: Deadly Shadows nie łączy się bezpośrednio ze swoimi poprzedniczkami, choć w grze wcielamy się ponownie w postać znanego z nich złodzieja imieniem Garrett. Tym razem zadaniem protagonisty jest powstrzymanie z dawna przepowiadanej ery ciemności, co wymaga wykradnięcia z różnych części miasta cennych skarbów i artefaktów. Sprawy przybierają jednak nieoczekiwany obrót, gdy Garrett nieopatrznie budzi starożytne zło, a przez członków swojego ugrupowania zostaje uznany za zdrajcę. Pod względem mechaniki tytuł nie odbiega znacząco od swoich poprzedniczek, a każdą z misji w grze wykonać możemy na kilka różnych sposobów. Główną różnicę stanowi zaś nowy silnik graficzny oraz mechanizm body awareness, dzięki któremu mamy znacznie większą kontrolę nad poczynaniami bohatera.

Forza Motorsport
Forza Motorsport

Wyścigi 3 maja 2005

Przygotowana z myślą o użytkownikach konsoli Xbox symulacyjna gra wyścigowa, za której powstanie odpowiada, będąca częścią firmy Microsoft, ekipa Turn 10 Studios. Stanowiąc swoistą odpowiedź na popularność konkurencyjnej serii Gran Turismo, Forza Motorsport oferuje imponującą liczbę ponad 200 licencjonowanych modeli aut kilkunastu różnych producentów, podzielonych na szereg klas i subklas. Każdy z dostępnych pojazdów możemy poddać gruntownemu tuningowi – nie tylko w aspekcie wizualnym, ale i technicznym. Efekty dokonanych modyfikacji oraz wszelkie odniesione uszkodzenia znajdują zaś swoje odbicie podczas jazdy dzięki specjalnemu systemowi, kalkulującemu w czasie rzeczywistym osiągi naszego samochodu. Rywalizacja toczy się na wielu zróżnicowanych trasach, wśród których znalazły się zarówno fikcyjne odcinki uliczne, jak i rzeczywiste tory wyścigowe z całego świata. Oprócz typowego trybu kariery, w grze nie zabrakło też możliwości zmierzenia się z innymi graczami w trybie online.

Iniemamocni
Iniemamocni

Przygodowe 31 października 2004

Iniemamocni to komputerowy odpowiednik obrazu kinowego, kryjącego się pod tym samym tytułem, firm Disney i Pixar. Gracz wciela się w rolę Pana Iniemamocnego, znanego również jako Bob Parr.

Jade Empire
Jade Empire

RPG 12 kwietnia 2005

Wyprodukowana przez twórców serii Baldur’s Gate i Neverwinter Nights gra RPG akcji, która zadebiutowała na konsoli Xbox, a następnie w edycji rozszerzonej została przeniesiona na popularne pecety. Akcja Jade Empire osadzona została w świecie fantasy, opartym na chińskich mitach i legendach, a podczas zabawy wcielamy się w jedną z sześciu postaci – adeptów sławnej szkoły walki Master Li, które pod nadzorem mistrza muszą do perfekcji rozwinąć swe umiejętności i stać się prawdziwą legendą. Rozgrywka toczy się w sposób nieliniowy, a jej wyróżnikiem jest mechanizm nieustannego podejmowania wyborów między dobrem a złem, tak więc każda interakcja z otoczeniem, rozmowa z postacią niezależną lub walka wpływa na bieg fabuły i ścieżkę rozwoju naszej postaci. W przeciwieństwie do wspomnianych klasyków gatunku, gra odznacza się w pełni trójwymiarową oprawą graficzną w perspektywie trzecioosobowej, a także toczoną w czasie rzeczywistym walką, wymagającą łączenia ciosów w rozbudowane sekwencje.

Painkiller: Hell Wars
Painkiller: Hell Wars

Akcji 25 lipca 2006

Dynamiczna strzelanina FPP opracowana przez polskie studio People Can Fly. Gracze wcielają się w Daniela Garnera, przed którym po śmierci postawiono zadanie powstrzymania piekielnych hord dowodzonych przez samego Lucyfera. Opowiedziana w grze historia ma liniowy przebieg, a kampania fabularna została podzielona na pięć rozdziałów, na które składa się kilkanaście zróżnicowanych poziomów. Rozgrywka polega przede wszystkim na eliminacji całych tabunów przeciwników, wśród których pojawiają się zarówno mniej lub bardziej potężne kreatury występujące w ilościach hurtowych, jak i znacznie potężniejsi bossowie. Na szczęście prowadzony do boju heros nie jest bezbronny – w starciach wykorzystuje wymyślny arsenał pokroju klasycznych strzelb i wyrzutni rakiet, kultowej kołkownicy czy tak zwanego Shuriken-do Guna. Painkiller cechuje się wysokiej jakości oprawą graficzną – produkcja robi użytek z technologii Havok 2 odpowiadającej za fizykę obiektów.