
Data wydania: 9 maja 2016
Kosmiczna strategia czasu rzeczywistego z elementami RPG, opracowana przez firmę Paradox Interacive – twórców tak uznanych serii, jak Europa Universalis i Crusader Kings. Miejscem akcji gry jest generowana w sposób proceduralny, rozległa przestrzeń kosmiczna, a zadaniem graczy jest stworzenie własnego galaktycznego imperium.
GRYOnline
Gracze
Steam
OpenCritic
Stellaris to kosmiczna strategia czasu rzeczywistego (z opcją aktywnej pauzy), opracowana przez studio Paradox Development, twórców między innymi cyklu Europa Universalis czy dobrze ocenianej serii Crusader Kings. Produkcja reprezentuje podgatunek grand strategy i kładzie nacisk na eksplorację pokaźnych rozmiarów galaktyki oraz tworzenie potężnego międzyplanetarnego imperium.
Rozgrywkę w Stellaris rozpoczyna się od wybrania własnej rasy. Producenci stworzyli wiele gotowych nacji, jeśli jednak okażą się niezadowalające, to do dyspozycji gracza został oddany specjalny kreator, za pomocą którego można dostosować wygląd jej przedstawicieli oraz zdefiniować prezentowane przez nią cechy. Dodatkowo w edytorze można dobrać szereg innych parametrów, jak planeta macierzysta, ustrój imperium, typ rządu oraz jego etyka, a także pierwszy władca. Określamy również pochodzenie swojej rasy: wśród kilkunastu opcji są takie możliwości jak postapokalipsa (prowadzimy cywilizację, która przeżyła zagładę) czy sądny dzień (nasza rasa mieszka na niestabilnej planecie, która w przyszłości eksploduje). Co ciekawa, z puli stworzonych przez nas imperiów korzysta również sterowany przez komputer przeciwnik, więc nic nie stoi na przeszkodzie, aby w czasie drugiej czy trzeciej gry spotkać nasze poprzednie imperium.
Następnie gracz może ruszyć na podbój ogromnej, proceduralnie generowanej mapy i budować swoje galaktyczne imperium. Wpływać można na nie na różnych płaszczyznach, dzięki opracowywaniu technologii z trzech głównych nurtów: społeczeństwa, inżynierii lub fizyki. Dodatkowo gracz ma do dyspozycji szereg edyktów, które może wydać w celu osiągnięcia konkretnych efektów – tak na obszarze całego imperium, jak i dla pojedynczych planet.
Oczywiście nie na samym podboju opiera się imperium. Należy także zadbać o jego sprawy wewnętrzne. Gracz musi kontrolować jednocześnie wiele czynników, takich jak zapasy żywności, nauka, reformy, handel czy wydobycie minerałów. Najważniejszym z tych aspektów jest jednak energetyka. Zapewnienie odpowiedniej ilości kredytów energetycznych gwarantuje funkcjonowanie wszystkich budynków oraz okrętów w imperium. W produkcji nie brakuje także możliwości tworzenia własnych w pełni funkcjonalnych statków kosmicznych. Do tego celu oddano specjalne narzędzie, za pomocą którego można projektować okręty: dopasować do siebie szereg różnych modułów w celu uzyskania pożądanych parametrów. Wraz z postępami badań nad uzbrojeniem rosną możliwości budowy.
W czasie rozgrywki spotkać można inne cywilizacje, które cechują się różnym nastawieniem do naszej rasy oraz wewnętrzną sytuacją polityczną. Stellaris oddaje w ręce graczy rozbudowany system dyplomacji, który umożliwia nawiązywanie z nimi całego spektrum kontaktów: od porozumień badawczych, umów migracyjnych, przez sojusze militarne, wasalizację, federację po rozbudowany system wojen oparty na casus belli oraz roszczeniach.
Eksploracja oraz fabuła w Stellaris oparte są o system anomalii. Nasze statki badawcze przeczesują sąsiednie układy, powiększając naszą wiedzę o galaktyce. Anomalie to rozmaite zdarzenia, które mogą przynieść zarówno korzyści, jak i szkodę. Niemożliwe jest przy jednokrotnym przejściu gry zbadanie wszystkich anomalii, dlatego fabuła i eksploracja odznaczają się dużą regrywalnością.
W późniejszym etapie gry zawarto również tzw. mechanikę kryzysu. Wszystkie imperia w galaktyce zostają wówczas wystawione na próbę wobec jakiegoś zazwyczaj potężnego zagrożenia. Kryzysy zazwyczaj diametralnie odmieniają sytuację polityczną na mapie, przyczyniając się do zagłady wielu nacji.
Świat przedstawiony w Stellaris jest generowany proceduralnie. Przekłada się to olbrzymią liczbę różnorodnych pod względem wizualnym układów słonecznych zbudowanych na podstawie naszej wiedzy i wyobrażeń o kosmosie. W czasie rozgrywki odwiedzimy więc układy z czerwonymi karłami, pulsarami, a nawet czarnymi dziurami. W połączeniu ze szczegółową grafiką całość produkcji robi duże wrażenie.
Autor opisu gry: Krzysztof Nieradko
Platformy:
PC Windows 9 maja 2016Polskie napisy
PlayStation 4 26 lutego 2019Polskie napisy
Xbox One 26 lutego 2019Polskie napisy
Producent: Paradox Development Studio
Wydawca: Paradox Interactive
Gry podobne:



3GRY
Zapoczątkowana w 2016 roku seria strategii kosmicznych. Cykl Stellaris został wykreowany przez zespół Paradox Development Studio, czyli firmę wyspecjalizowaną w gatunku gier strategicznych, mającą w swoim portfolio między innymi takie marki, jak Europa Universalis, Hearts of Iron, Victoria oraz Crusader Kings.
Recenzja GRYOnline
Stellaris to nowatorska niczym wizje Elona Muska kosmiczna strategia, która wciąga jak czarna dziura. Bawiłem się świetnie i wiem, że jeszcze wielokrotnie do niej wrócę. Musze jednak wspomnieć o rysach na krysztale: pasywnej SI i dosyć nudnej środkowej fazie gry. Na szczęście Stellaris, nawet z opisanymi niedoróbkami, to po prostu szalenie przyjemna i fajna produkcja, która w przyszłości ma szansę stać się prawdziwym objawieniem.
Aktualizacja: 21 sierpnia 2018
Poradnik do gry Stellaris opisuje wszystkie najważniejsze elementy tego rozbudowanego tytułu. Dowiesz się z niego m.in. jak kierować każdą z dostępnych frakcji, w jakie technologie inwestować czy jak stworzyć własny okręt.
20 sierpnia 2021
Twórcy starają się regularnie wspierać swoje gry wideo po premierze nowymi treściami w postaci dodatków czy aktualizacji. Nie zawsze jednak są to zmiany na lepsze, a nawet wręcz przeciwnie – czasem potrafią one całkowicie zaburzyć balans rozgrywki.
7 września 2018
Widmo chińskiego monopolu krąży po świecie gier wideo. Wygląda to tak, jakby Tencent na naszych oczach przejmował przemysł gier po ziarenku ryżu na raz. Warto przyjrzeć się obecnemu stanowi posiadania największej firmy w branży.
28 lipca 2018
Przepytaliśmy redakcyjnych fanów gier strategicznych o ich ulubione tytuły i na tej podstawie stworzyliśmy listę świetnych strategii na PC. Która rządzi w 2018 roku na redakcyjnych dyskach? Przekonajcie się sami.
6 stycznia 2017
Redaktorzy i współpracownicy serwisów GRYOnline.pl i tvgry.pl wybrali najlepsze ich zdaniem gry minionego roku. Oto kilkanaście pozycji, które najbardziej przypadły nam do gustu.
1 maja 2016
Wreszcie coś się dzieje! Po kiepskim kwietniu, w maju nastąpi prawdziwy wysyp interesujących premier. Numerem jeden w zestawieniu byłby pewnie dodatek do Wiedźmina 3, ale z racji tego, że jego termin debiutu jest wciąż niepewny, musimy go wykluczyć.
Nieubłagany koniec i rosnąca paranoja – takie wyzwania staną przed graczami Stellaris: Shadows of the Shroud, którzy wybiorą nowe, apokaliptyczne pochodzenie. Dodatek jest już dostępny, ale spotkał się ze sporą krytyką.
gry
Jakub Błażewicz
22 września 2025 21:47
W Stellaris: Shadows of the Shroud otworzą się nowe ścieżki psionicznego rozwoju, ale cena za potęgę Woalu będzie wysoka.
gry
Jakub Błażewicz
3 września 2025 12:20
Paradox Development Studio wzięło się za kolejne problemy Stellaris: Biogenesis. Przy okazji debiutu aktualizacji 4.0.22 zaprezentowano także zmianę z następnego uaktualnienia.
gry
Jakub Błażewicz
22 sierpnia 2025 14:20
Stellaris: BioGenesis wciąż potrzebuje poprawek. Zwłaszcza w przypadku nowego i intrygującego pochodzenia, które dostało własne beta-testy z eksperymentalnymi zmianami.
gry
Jakub Błażewicz
16 czerwca 2025 13:33
Twórca Stellaris, Stephen „Eladrin” Muray, poruszył temat konieczności poprawy sztucznej inteligencji przeciwników, aby zapewnić fanom bardziej satysfakcjonujące wyzwania w popularnej strategii 4X.
gry
Kamil Kleszyk
22 maja 2025 20:33
Reżyser Stellaris wziął odpowiedzialność za fatalny stan aktualizacji 4.0. Kosmiczna strategia 4X doczekała się już kilku hotfixów, ale łatanie gry wciąż trwa.
gry
Jakub Błażewicz
9 maja 2025 15:05
Wyczekiwany dodatek Stellaris: BioGenesis mógłby być najlepszym DLC do strategii 4X Paradoxu. Gdyby tylko towarzysząca mu duża aktualizacja nie popsuła gry….
gry
Jakub Błażewicz
7 maja 2025 12:26
Stellaris: BioGenesis jest już dostępne wraz z darmową aktualizacja 4.0, dzięki czemu do gry trafiły nie tylko biotechnologiczne nowości i zmiany.
gry
Jakub Błażewicz
5 maja 2025 12:09
Strategia Stellaris otrzyma wkrótce dodatek, który może zrewolucjonizować kwestię „pochodzenia”. Najnowszy dziennik deweloperski ujawnia intrygujące szczegóły DLC o nazwie BioGenesis.
gry
Michał Harat
24 kwietnia 2025 18:31
Kosmiczna strategia Stellaris niedługo otrzyma wiele świeżej zawartości. Paradox zaprezentował szczegóły 9. sezonu.
gry
Maciej Gaffke
24 marca 2025 20:03
Popularne pliki do pobrania do gry Stellaris.
mod Stellaris - Star Trek New Horizon v.0.8.5 - 18 marca 2017
trainer Stellaris - v2.3.3 +15 Trainer - 23 lipca 2019
mod Stellaris - Massive Galaxy v.3.1 - 31 sierpnia 2020
mod Stellaris - Star Wars: A Galaxy Divided v.1.5 - 14 stycznia 2018
trainer Stellaris - v2.1.0 +16 Trainer - 30 maja 2018
mod Stellaris - Star Wars GCW Shippack v.1.5.1 - 14 maja 2017
trainer Stellaris - v3.0.1 +22 Trainer - 20 kwietnia 2021
trainer Stellaris - v2.2.7 +14 Trainer - 16 kwietnia 2019
mod Stellaris - Halo Universe v.11.0 H.U - 20 lutego 2017
mod Stellaris - Stellaris Tycoon v.3 - 29 lipca 2016
Wymagania sprzętowe gry Stellaris:
PC / Windows
Minimalne wymagania sprzętowe:
Intel Core i3-530 2.93 GHz / AMD FX-6350 3.9 GHz, 4 GB RAM, karta grafiki 1 GB GeForce GTX 460 / Radeon HD 5870 lub lepsza, 10 GB HDD, Windows 10 64-bit.
Rekomendowane wymagania sprzętowe:
Intel Core i5-3570K 3.4 GHz / AMD Ryzen 5 2400G 3.6 GHz, 4 GB RAM, karta grafiki 1 GB GeForce GTX 560 Ti lub lepsza, 10 GB HDD, Windows 10 64-bit.
Lista dodatków do gry Stellaris:

Dodatek
22 września 2025
Strategiczne
Dodatek do kosmicznej strategii 4X firmy Paradox Interactive, który modyfikuje psioniczną drogę rozwoju i pozwala na przejście przez enigmatyczny Woal. Stellaris: Shadows of the Shroud wprowadza nowe typy rządów, sojusze z patronami i ryzyko całkowitej zagłady.
Steam
Gracze

Dodatek
5 maja 2025
Strategiczne
Dziesiąte rozszerzenie do kosmicznej gry grand strategy od Paradox Interactive. Stellaris: BioGenesis koncentruje się na genetyce, pozwalając nam m.in. tworzyć biologiczne okręty czy poprowadzić do zwycięstwa żywy ekosystem o rozproszonej świadomości.
Steam
Gracze

Dodatek
29 października 2024
Strategiczne
Dodatek do kosmicznej produkcji typu grand strategy od Paradox Interactive. Stellaris: Grand Archive to pakiet fabularny pozwalający na budowę tytułowego Wielkiego Archiwum oraz kolekcjonowanie kosmicznej fauny, artefaktów i reliktów.
Gracze

Dodatek
10 września 2024
Strategiczne
Dodatek do kosmicznej strategii 4X od Paradox Interactive. Stellaris: Cosmic Storms wprowadza nowe galaktyczne burze (w ośmiu odmianach), koncentrując się m.in. na sposobach ich wykorzystania czy wpływie na otoczenie.
Gracze

Dodatek
7 maja 2024
Strategiczne
Dziewiąte rozszerzenie do kosmicznej gry typu grand strategy od Paradox Interactive z 2016 r. W Stellaris: The Machine Age stawiamy czoła wyzwaniom związanym z rozwojem cybernetyki i technologii syntetycznej. DLC przynosi nowe genezy, etosy, konstrukcje, drogi rozwoju i kryzysy.
Gracze

Dodatek
16 listopada 2023
Strategiczne
Dodatek do kosmicznego RTS-a zatytułowanego Stellaris. W Stellaris: Astral Planes udajemy się w podróż przez wyrwy w czasoprzestrzeni, które prowadzą nas do nowych, niezbadanych wymiarów, gdzie czekają na nas wyjątkowe odkrycia.
Gracze

Dodatek
9 maja 2023
Strategiczne
Dodatek do kosmicznej strategii czasu rzeczywistego Stellaris. Rozszerzenie Stellaris: Galactic Paragons zwiększa znaczenie rady imperium oraz przywódców, wprowadza również postacie o unikalnych historiach i związane z nimi wydarzenia.
GRYOnline
Gracze

Dodatek
14 marca 2023
Strategiczne
Rozszerzenie do strategii kosmicznej pod tytułem Stellaris, opracowane przez firmę Paradox. Stellaris: First Contact koncentruje się na pierwszych kontaktach cywilizacji i wprowadza między innymi nowe genezy i etosy, odświeżony system obserwacji oraz technologię maskującą.
Gracze

Dodatek
12 maja 2022
Strategiczne
Overlord to dodatek do kosmicznej strategii Stellaris. DLC wprowadza nowe opcje zarządzania galaktyczną potęgą, koncentrując się na relacjach między władcami wielkich imperiów, a ich wasalami.
Gracze

Dodatek
15 kwietnia 2021
Strategiczne
Piąte rozszerzenie do kosmicznej strategii. Stellaris: Nemesis wprowadza szpiegostwo oraz urozmaica końcowy etap rozgrywki, pozwalając graczom zmierzyć się z ogromnym kryzysem albo też samemu zagrozić całej galaktyce.
Gracze

Dodatek
17 marca 2020
Strategiczne
Czwarte duże rozszerzenie do opracowanej przez wewnętrzne studio Paradox strategii Stellaris o zarządzaniu kosmicznym imperium. Dodatek Federations skupia się na rozbudowie dyplomacji oraz tytułowych federacji.
Gracze

Dodatek
4 czerwca 2019
Strategiczne
Czwarty dodatek typu Story Pack do kosmicznej strategii 4X Stellaris. W Ancient Relics odkrywamy tajemnice pradawnych ras; motywem przewodnim dodatku są cywilizacje Prekursorów, które poznajemy dzięki wykopaliskom archeologicznym.
Gracze

Dodatek
6 grudnia 2018
Strategiczne
Kolejne rozszerzenie do popularnej kosmicznej strategii Stellaris autorstwa studia Paradox Interactive. Dodatek MegaCorp wprowadza możliwość wcielenia się w prezesa międzygwiezdnej korporacji, a także szereg nowych mechanik.
OpenCritic
Gracze

Dodatek
22 maja 2018
Strategiczne
Rozszerzenie do gry strategicznej Stellaris od Paradox Development Studio. W Distant Stars pojawiły się nowe scenariusze, dodatkowe technologie, kolejne układy planetarne oraz wielkie istoty z odległych zakątków wszechświata.
OpenCritic
Gracze

Dodatek
22 lutego 2018
Strategiczne
Drugie duże rozszerzenie do kosmicznej strategii studia Paradox Interactive. Główną atrakcją są ogromne jednostki, w tym potężne Kolosy zdolne niszczyć całe planety. Oprócz tego pojawiły się nowe bonusy i ścieżki rozwoju dla fanów pokojowych rozwiązań oraz kosmiczni piraci.
OpenCritic
Steam
Gracze

Dodatek
21 września 2017
Strategiczne
Stellaris: Synthetic Dawn to opracowany przez studio Paradox Devevelopment dodatek do kosmicznej strategii 4X Stellaris, który koncentruje się na rozbudowaniu zawartości zamiast na wprowadzaniu rewolucyjnych zmian w rozgrywce. DLC wymaga posiadania podstawowej wersji gry i wzbogaca ją o możliwość pokierowania imperium maszyn, czyli cywilizacją, w skład której wchodzą wyłącznie roboty. Autorzy przygotowali cztery typy takich frakcji: niektóre mają neutralny stosunek do żywych istot, inne uważają je za plagę, którą trzeba wyplenić, a jeszcze inne traktują biologiczne organizmy niczym ukochane zwierzęta domowe, dbając o ich potrzeby, ale niedopuszczająca do podejmowania żadnych ważnych decyzji. Rozszerzenie wprowadza do gry także nowe Upadłe Imperium w postaci prastarej mechanicznej rasy oraz zmienia przebieg rebelii robotów, pozwalając nam wtedy wybrać, czy chcemy pokierować dotychczasową rasą, czy też przełączyć się na dowodzenie mechanicznymi buntownikami.
Steam
Gracze

Dodatek
6 kwietnia 2017
Strategiczne
Niesamodzielne rozszerzenie do Stellaris – gry strategicznej typu 4X, nad którą pieczę sprawuje studio Paradox. Dodatek wprowadza szereg nowości i usprawnień, wśród których rolę pierwszoplanową odgrywa możliwość budowy tak zwanych megastruktur. Pod tą enigmatyczną nazwą kryją się gigantyczne obiekty pokroju sztucznych światów w kształcie pierścieni, czy nawet Sfer Dysona, a więc olbrzymich konstrukcji całkowicie otaczających gwiazdy, zdolnych do wykorzystania całej produkowanej przez nie energii. Ponadto, nic nie stoi na przeszkodzie, by tworzyć tak zwane habitaty, czyli duże stacje kosmiczne, jakie oferują dodatkową przestrzeń życiową dla podległego nam społeczeństwa. Stellaris: Utopia wnosi także system tradycji – wprowadzanie nowych idei cywilizacyjnych i gromadzenie tak zwanych Punktów Jedności ułatwia ekspansję naszego imperium i zapewnia bonusy do jego rozwoju. Listę nowinek zamyka możliwość ustanawiania praw i przywilejów dla poszczególnych ras.
OpenCritic
Steam
Gracze

Dodatek
20 października 2016
Strategiczne
Fabularne rozszerzenie do kosmicznej strategii czasu rzeczywistego Stellaris od Paradox Development. Największą nowością w Leviathans jest fabularna kampania, zatytułowana „War in Heaven”, w której gracz bierze udział w konflikcie Upadłych Imperiów. DLC nie wprowadza rewolucyjnych zmian do znanego z oryginału schematu rozgrywki, jednak niesie ze sobą nową rasę — tak zwanych Strażników — a także wnosi do świata gry Enklawy, czyli niezależne placówki, w jakich można handlować rozmaitymi dobrami i wymieniać surowce oraz pozyskiwać informacje na temat aktualnej sytuacji panującej w świecie gry. Stellaris: Leviathans działa w oparciu o technologię stworzoną na potrzeby „podstawki”, toteż oprawa graficzna stoi na identycznym poziomie. Deweloperzy zdecydowali się jednak zaimplementować nowe motywy muzyczne, towarzyszące graczom w zabawie.
OpenCritic
Gracze
Lista małych dodatków do gry Stellaris:
DLC Toxoids Species Pack 20 września 2022
DLC Aquatics Species Pack 22 listopada 2021
DLC Lithoids Species Pack 25 marca 2021
DLC Necroids Species Pack 29 października 2020
DLC Humanoids Species Pack 25 czerwca 2020
DLC Plantoids Species Pack 27 marca 2019
DLC Anniversary Portraits 9 maja 2017
DLC Horizon Signal 5 grudnia 2016
Średnie Oceny:
Średnia z 9 ocen gry wystawionych przez Recenzentów i Redaktorów GRYOnline.pl, Ekspertów i wybranych Graczy.
Średnia z 1603 ocen gry wystawionych przez użytkowników i graczy z GRYOnline.pl.
"Bardzo pozytywne"
Średnia z 131291 ocen gry wystawionych przez użytkowników STEAM.
Oceny Recenzentów i Ekspertów
Adam Zechenter
Recenzent GRYOnline.pl
2016.05.11
Długo wyczekiwana gra Stellaris podbiła kosmos i... Steama. Paradox stworzył świetną strategię kosmiczną w stylu 4X. Pomimo braków to szalenie wciągająca produkcja.
Bigos-86
Ekspert
2024.09.06
Stellaris cierpi na jedną poważną wadę - bez płatnych (i to niemało) DLC robi się monotonny i trochę bezcelowy już po ok 10h. Dwa razy zaczynałem i mając tylko podstawkę właśnie mniej więcej po tym czasie mój zapał drastycznie spadał. Trochę to wkurzające, bo mam świadomość, jak rozbudowaną i kompletną grą 4X Stellaris jest... po wykupieniu kilku dodatków. Mocno mnie ta konieczność wykładania kolejnych pieniędzy irytuje, bo grę kupiłem za jakieś 70-80 zł, po czym musiałbym dokupić z 3-4 DLC po ok. 40-50 zł każda. I nagle robi się 250 zł za grę (i to tylko z 4 dodatkami, a przecież jest ich znacznie więcej), która swoją premierę miała 8 lat temu. Dlatego na ten moment wolę Endless Space 2. Wiem, że w porównaniu do Stellaris (z wykupionymi paroma dodatkami) ma mniej zawartości, ale jeśli porównamy tylko podstawki - jest po prostu ciekawsza, więcej oferuje i dłużej trzyma mnie przed ekranem. I tak, wiem - zaraz ktoś napisze, że z grami Paradoxu tak jest, że podstawki czasem nawet nie warto kupować, że prawdziwa zabawa zaczyna się w DLC itp. Ale mi się to bardzo nie podoba - to tak, jakbym kupił GTA 5 i miał do dyspozycji tylko jedną dzielnicę, a kolejne części mapy musiałbym dokupować w DLC. Nie można z taką sytuacją i z takim modelem biznesowym przechodzić do porządku dziennego, bo jest to po prostu nieuczciwe. Dlatego na ten moment lepiej bawię się w Endless Space 2, który w momencie premiery miał dużo więcej zawartości niż Stellaris. Pewnie z czasem, gdy ES2 mi się trochę znudzi, wywalę tych parę dych na jakieś 2 dodatki i pogram w Stellaris i pewnie będę dobrze się bawił. Ale to z dodatkami. A tutaj oceniam samą podstawkę, która będąc (celowo!) okrojona z potężnej zawartości na więcej niż 7 nie zasługuje. Z DLC pewnie będzie ocierać się o 9-10. Ale nieuczciwie jest oceniać Stellaris na równi z ES2, skoro ta pierwsza gra potrzebuje kilku DLC, żeby zabłysnąć i w pełni pokazać swój potencjał, a druga już w momencie premiery pokazała, że może nie jest wybitna, ale potrafi dać więcej frajdy niż puste premierowe wydanie Stellaris. I żeby nie było - uważam, że Stellaris ma dużo większy potencjał niż ES2 a z DLC jest pewnie najlepszą grą 4X. Ale tutaj oceniam tylko podstawkę, po zakupie której miałem prawo żądać dobrej i bogatej w zawartość gry. Takie same odczucia miałem kupując ES2. Dlatego porównuję te dwie gry na tym samym pułapie - bez dodatków.PS. Tak na przyszłość, gdy w końcu się złamię - jakie 2-3 DLC do Stellaris polecacie? ;)
Toril
Ekspert
2022.05.01
Trochę trudno mi ocenić Stellaris ponieważ nie mam dużego doświadczenia w grach tego rodzaju. Nie jest to może zupełny brak doświadczenia bo w jakieś tam endless spejsy czy inne tytuły trochę grałem ale na pewno nie czuję się tak kompetentny jak wtedy gdy wypowiadam się o RPGach. Dlatego wypunktuje co mi się podobało a co nie a będę raczej unikał porównań i mówienie ex cathedra co Stellaris robi lepiej a co gorzej. Ocena za podstawkę i wszystkie dodatki.Zalety:1. Możliwość stworzenia takiej cywilizacji jaką chcemy. W kreatorze decydujemy o naprawdę wielu ważnych sprawach. Możemy wymyślić co tylko chcemy, ja raz odtworzyłem nawet Imperium Ludzkości z W40k. Wybieramy ustrój polityczny, cechy rasowe, pochodzenie i pełno kosmetycznych drobiazgów takich jak flaga, wygląd statków czy głos doradzającej nam SI.2. Świetny początkowy etap gry. Co więcej, ten początkowy etap może czasem trwać naprawdę długo. Eksplorujemy kosmos, odkrywamy setki tajemnic, prowadzimy wykopaliska, jesteśmy świadkami anomalii, spotykamy różnego rodzaju obce istoty. Na tym etapie zarządzanie naszą cywilizacją jest na tyle proste, że nie miałem poczucia przytłoczenia ale na tyle skomplikowane, że prawie zawsze jest co robić. Początek zawsze jest dla mnie najciekawszy.3. Dobry środkowy i końcowy etap gry. W pewnym momencie odkrywanie galaktyki schodzi na drugi plan a my zajmujemy się innymi rzeczami. Ale wcale nie jesteśmy zmuszeni do prowadzenia wojen i skupiania się na innych imperiach. Twórcy przygotowali dużo czynności których możemy się podjąć. Mamy superkonstrukcje do zbudowania, tajemniczą gromadę L do odkrycia, potężne lewiatany do pokonania i zbadania, może w trakcie zabawy wydarzyć się coś co zacznie stanowić zagrożenie dla całej galaktyki. Pamiętam, że parę razy myślałem sobie 'zaraz wezmę się za wojowanie z innymi rasami tylko najpierw zrobię to i może to ' i okazywało się, że zawsze jest coś innego do zrobienia. Zamiast wydawać środki na budowę statków wojennych możemy wznosić stacje mieszkalne, zamiast używać wpływu do poszerzania granic kosztem innych ras możemy budować bramy kosmiczne lub wydawać na naszych planetach dekrety.4. Wspomniałem już o tym trochę w poprzednich punktach ale chcę podkreślić bogactwo treści jaką ma w sobie Stellaris. Podstawowa wersja gry aż tak dobrze nie wyglądała ale gdy po tym jak doszły te wszystkie dodatki jest po prostu rewelacyjnie. Wszystkiego jest bardzo dużo, prawie wszystko jest rozbudowane i angażujące. Zawsze istnieje coś za co możemy się zabrać, co możemy usprawnić lub zmienić.5. Całkiem łatwo zrozumieć zasady gry. Nie czułem się przytłoczony nawet gdy zaczynałem, naturalnie i intuicyjnie uczyłem się co robić by osiągać lepszy efekt. Łatwo się gra i powoli poznaje złożoności rozgrywki. Przy innych grach tego typu nie wyglądało to zawsze tak różowo.6. Muzyka. Prawdopodobnie zmieściłaby się w moim top 10 najlepszych soundtracków, top 20 w najgorszym razie. Właściwie nie ma żadnego utworu który by mi się nie podobał a kilka tak cudownie podkreśla nastrój odkrywania kosmosu i poznawania tego co obce, że trudno mi sobie wyobrazić by dało się to zrobić lepiej. Poza tym utworów starcza na wiele godzin zanim zaczną się powtarzać.7. Punkt czwarty mówiący o bogactwie treści starczyłby właściwie za prawie wszystko ale chcę wyróżnić element dyplomacji, głównie dlatego, że wydaje mi się, że to właśnie on bywa jedną ze słabszych stron takich gier. Natomiast w Stellaris jest on ciekawy i wciąż rozbudowywany wraz z kolejnymi dodatkami. Mamy wiele rodzajów umów które możemy zawierać z innymi cywilizacjami, opcji poprawiania i pogorszania stosunków, wpływania na stosunki pomiędzy różnymi cywilizacjami. Bywa to naprawdę skomplikowane zwłaszcza jeśli dodamy do tego fajnie przemyślane szpiegostwo.8. Różne sposoby gry na jakie możemy się zdecydować. Możemy unikać innych cywilizacji i skupiać się jedynie na tym co dzieje się wewnątrz naszych granic, możemy prowadzić oparte na niewolniczej pracy innych ras łupieżcze imperium, możemy odgrywać chciwą korporację bogacącą się na korzystnych umowach i zakładaniu korporacyjnych filii na obcych planetach. I wiele innych. I oczywiście możemy to wszystko mieszać ze sobą w takich proporcjach na jakie mamy ochotę. Cały czas chce się próbować innego podejścia.9. Grafika. To jest ładny kosmos. Widziałem brzydsze.10. Opisy np odkryć naukowych, przełomów społecznych, anomalii czy wykopalisk. Odpowiednio treściwe, napisane ładnym językiem i czasami ze szczyptą humoru. Wady:1. Kiedyś wadą był kompletny chaos w mocno zaawansowanym etapie gry, głównie dotyczący populacji i zarządzania planetami. To znaczy dało się go opanować ale tylko dużym wysiłkiem ręcznego zarządzania lub kosztem optymalnego funkcjonowania naszej cywilizacji. Na szczęście już to naprawili, jakoś stosunkowo niedawno. Nie pamiętam czy zmiany wprowadzał patch czy DLC ale koniecznie trzeba to mieć. To nie wada ale ostrzeżenie.2. Niestety w końcu dzieje się to co nieuniknione, niezależnie od obranej drogi i wybranego poziomu trudności odskakujemy całe lata świetlne od innych cywilizacji. Nie musimy dopilnowywać każdego szczegóły i gra staje się nieco monotonna. Z letargu może nas wyrwać końcowy kryzys choć jeżeli nie zmieniliśmy w ustawieniach rozgrywki momentu jego wybuchu to raczej nastąpi on zanim jeszcze nastąpi to o czym piszę w tym punkcie lub najwyżej trochę wcześniej. Cóż, Stellaris to właściwie gra bez jasno określonego celu więc może gdy następuje ten moment to znak, że trzeba już kończyć? W każdym razie galaktyki nigdy nie udało mi się całej podbić i to bynajmniej nie z powodu braku sił zbrojnych.
wwad
Ekspert
2019.05.14
Gra jest bardzo dobrą strategią praktycznie w prawie wszystkich aspektach za wyjątkiem jednego bardzo ważnego aspektu. Polityka wojny im później w grze tym gorzej, to jest tak dla mnie sknocone że gorzej chyba się nie dało tego zrobić.Jak ktoś inny ma wojnę z daną nacją to do niej nawet żądania nie można wysunąć ani nic właściwie nie można zrobić sensownego.Dyplomacja też bardzo kuleje nie ma w niej podstawowych funkcjonalności np. wróg jest podzielony terytorialnie i by go dalej podbić muszę wypowiedzieć wojnę innym by dolecieć do celu poprzedniej wojny brak opcji by kupić sobie prawo przelotu do wroga :PPomijam fakt że w wojnę wplątani są z automatu wasale i ich żadania terytorialne mój np. ma ich tyle że nawet nie wiem czy wróg ma tyle tego do oddania co bardzo utrudnia mi wasalizację przeciwnika. Gra oczywiście nie wyświetla jasno żądań wasala i co powinienem szukać przez co mimo przejętych 58 układów i wrogowi prawie nic nie zostało mam jakieś w żądaniach nie przejęte i nabite mam - 600 przy zawieraniu pokoju przez to do celów wojny. Jak nie osiągnę celu to będzie tak zwana magia tej gry i 80% albo i więcej moich zdobyczy wróci ponownie do wroga. Rozumiem oddawanie zdobyczy po odbiciu np. sojusznikom ale wrogowi. Masakra co to ma być.Tak samo wrogie planety na mapie globalnej są źle oznakowane przez co nie raz trzeba się naszukać po podbiciu układu gdzie one były.Także mimo iż dobrze się w to gra jest to gra trochę kaleka w kwestiach wojny przez co otrzyma ode mnie dość niską ocenę.
Maciej Pawlikowski
GRYOnline.pl Team
2017.11.22
Miła dla oka i piękna dla ucha. Stellaris to rozbudowana i wciągająca jak czarna dziura strategia w kosmosie. Ponadto: Możesz grać Klingonami i bombardować Zjednoczoną Flotę torpedami albo prowadzić nację robotów i eksterminować życie. Koniecznie spróbujcie.
Przemysław Bartula
GRYOnline.pl Team
2017.02.08
Zdecydowanie najlepsza kosmiczna strategia 4X, w jaką miałem okazję grać. W końcu ktoś stworzył mechanikę, która łączy prostotę obsługi z rozbudowanymi możliwościami rozwoju kosmicznego imperium. Coś dla fanów gatunku, jak i totalnych laików w temacie. Polecam!
Przemysław Dygas
GRYOnline.pl Team
2025.10.15
Adam Kusiak
GRYOnline.pl Team
2016.06.02
Łukasz Wiśniewski
GRYOnline.pl Team
2016.05.09
Ocena STEAM
Bardzo pozytywne (131 291)
Główne zalety gry
Główne wady gry
Funkcje lub elementy, których brakuje w grze według użytkowników
Podsumowanie
Podsumowanie recenzji użytkowników wygenerowane przez AI,
Ocena OpenCritic
86% rekomendacji (42)
Game Informer
Ben Reeves
GameSpot
Daniel Starkey
IGN
Rowan Kaiser
COGconnected
Paul Sullivan
Polygon
Charlie Hall
arekm6751659722 Junior
Gram na PC . Posiadam wszystkie DLC jakie wyszły( zbierałem je ładnych kilka lat ). Ostatnio spróbowałem grać na PS , i spodobało mi się. Na PS posiadam jedynie DLC Utopia. I tu może i głupie pytanie - czy jest jakikolwiek sposób żeby nie płacić jeszcze raz za DLC do Stellarisa w wersji na PS ? Liczyłem ostatnio i wychodzi mi coś ok. 500 PLN w PS store . Dodam jeszcze że posiadam konto Paradox ( gdzie mam dostęp do dodatków na PC ) połączone z PSN , ale tak szczerze to nic mi to nie daje.
Bigos-86 Centurion
Stellaris cierpi na jedną poważną wadę - bez płatnych (i to niemało) DLC robi się monotonny i trochę bezcelowy już po ok 10h. Dwa razy zaczynałem i mając tylko podstawkę właśnie mniej więcej po tym czasie mój zapał drastycznie spadał. Trochę to wkurzające, bo mam świadomość, jak rozbudowaną i kompletną grą 4X Stellaris jest... po wykupieniu kilku dodatków. Mocno mnie ta konieczność wykładania kolejnych pieniędzy irytuje, bo grę kupiłem za jakieś 70-80 zł, po czym musiałbym dokupić z 3-4 DLC po ok. 40-50 zł każda. I nagle robi się 250 zł za grę (i to tylko z 4 dodatkami, a przecież jest ich znacznie więcej), która swoją premierę miała 8 lat temu. Dlatego na ten moment wolę Endless Space 2. Wiem, że w porównaniu do Stellaris (z wykupionymi paroma dodatkami) ma mniej zawartości, ale jeśli porównamy tylko podstawki - jest po prostu ciekawsza, więcej oferuje i dłużej trzyma mnie przed ekranem.
I tak, wiem - zaraz ktoś napisze, że z grami Paradoxu tak jest, że podstawki czasem nawet nie warto kupować, że prawdziwa zabawa zaczyna się w DLC itp. Ale mi się to bardzo nie podoba - to tak, jakbym kupił GTA 5 i miał do dyspozycji tylko jedną dzielnicę, a kolejne części mapy musiałbym dokupować w DLC. Nie można z taką sytuacją i z takim modelem biznesowym przechodzić do porządku dziennego, bo jest to po prostu nieuczciwe.
Dlatego na ten moment lepiej bawię się w Endless Space 2, który w momencie premiery miał dużo więcej zawartości niż Stellaris. Pewnie z czasem, gdy ES2 mi się trochę znudzi, wywalę tych parę dych na jakieś 2 dodatki i pogram w Stellaris i pewnie będę dobrze się bawił. Ale to z dodatkami. A tutaj oceniam samą podstawkę, która będąc (celowo!) okrojona z potężnej zawartości na więcej niż 7 nie zasługuje. Z DLC pewnie będzie ocierać się o 9-10. Ale nieuczciwie jest oceniać Stellaris na równi z ES2, skoro ta pierwsza gra potrzebuje kilku DLC, żeby zabłysnąć i w pełni pokazać swój potencjał, a druga już w momencie premiery pokazała, że może nie jest wybitna, ale potrafi dać więcej frajdy niż puste premierowe wydanie Stellaris.
I żeby nie było - uważam, że Stellaris ma dużo większy potencjał niż ES2 a z DLC jest pewnie najlepszą grą 4X. Ale tutaj oceniam tylko podstawkę, po zakupie której miałem prawo żądać dobrej i bogatej w zawartość gry. Takie same odczucia miałem kupując ES2. Dlatego porównuję te dwie gry na tym samym pułapie - bez dodatków.
PS. Tak na przyszłość, gdy w końcu się złamię - jakie 2-3 DLC do Stellaris polecacie? ;)
PanDaneX Konsul
Ciekawa gra w którą warto pograć. Przeraża niestety cena wszystkich DLC. Oceniając tytuł po graniu na gamepass dałbym 9/10... ale jako półproduktowi (trzeba ogarniać dlc żeby się bawić na 100 %), nie można dać więcej niż 7.5 :P
Shaman Pretorianin
na steam za 40zl jest subskrypcja miesięczna dająca CALA zawartość <3
ależ te gry paradoxu są cudowne, widziałem że te gry są w topce popularności na steamie więc się przemogłęm i poświeciłem parę godzin na naukę i czytanie jak w to grać i mega było warto (duzo lepsze niż total wary i nudna civilizacja)
gram właśnie w Stellaris i Crusadera3 na zmianę ale pewnie w hoi4 też zagram