Wyszukiwarka gier
XCOM: Enemy Unknown

XCOM: Enemy Unknown

PCPlayStationXboxMobile
po premierze

Data wydania: 9 października 2012

Strategiczne, Science fiction, Turowe, Widok izometryczny, Taktyczne, Multiplayer, Singleplayer, Internet

Osadzona w realiach science-fiction turowa gra strategiczna, będąca wznowieniem kultowej serii, zapoczątkowanej w 1994 roku grą UFO: Enemy Unknown. Za jej powstanie odpowiada doświadczone studio Firaxis Games, założone przez Sida Meiera. Fabuła gry nie kontynuuje wątków swych poprzedniczek, opowiadając nową historię rywalizacji ludzkiej rasy z agresywną cywilizacją obcych.

8.4

GRYOnline

8.3

Gracze

9.3

Steam

OCEŃ
Oceny

XCOM: Enemy Unknown to gra strategiczna stworzona przez doświadczone studio Firaxis. Stanowi ona jednocześnie wznowienie kultowej serii zapoczątkowanej przez wydane w 1994 roku UFO: Enemy Unknown.

Pod względem fabuły gra nie stanowi bezpośredniej kontynuacji oryginalnej trylogii z lat 90. - na nowo opowiada historię pierwszego konfliktu ludzkości z agresywną cywilizacją obcych, która postanowiła skolonizować naszą planetę. W celu poradzenia sobie z pozaziemskim zagrożeniem powołana zostaje organizacja Extraterrestrial Combat Unit (w skrócie XCOM). Jej zadaniem jest nie tylko odparcie inwazji kosmitów, ale również odkrycie sekretów ich technologii. Gracz wciela się w głównodowodzącego organizacją.

Rozgrywka prowadzona jest na dwóch płaszczyznach - warstwa strategiczna toczy się w czasie rzeczywistym, podczas gdy bezpośrednie starcia z obcymi na powierzchni Ziemi są turowe. Tryb strategiczny pozwala nam na prowadzenie badań naukowych, odkrywanie sekretów technologii kosmitów oraz produkcję uzbrojenia i sprzętu. Działalność XCOM nie jest tania, więc sporo uwagi trzeba poświęcić stronie ekonomicznej. W radzie państw sponsorujących naszą organizację znajduje się szesnaście narodów i konieczne jest dbanie o ich zadowolenie z osiąganych rezultatów. Wybranie kontynentu, na którym zbudujemy naszą bazę, wiąże się z konkretnymi bonusami, takimi jak np. obniżone koszty kupna satelitów oraz myśliwców czy błyskawiczne autopsje. Wszystko to ma miejsce na dużej mapie obejmującej całą powierzchnię naszego globu. Z tego poziomu zakładamy bazę operacyjną, którą następnie zapełniamy podwładnymi i rozbudowujemy o nowe pomieszczenia oraz laboratoria.

Czytaj więcej

Platformy:

PC Windows

PC Windows 9 października 2012

Android

Android 23 kwietnia 2014 12 listopada 2014 (EOL)

PlayStation 3

PlayStation 3 9 października 2012

Apple iOS

Apple iOS 20 czerwca 2013 12 listopada 2014 (EOL)

Xbox 360

Xbox 360 9 października 2012

Gry z serii

XCOM: Enemy Unknown
XCOM: Enemy Unknown
XCOM: Enemy Unknown

14GRY

Gry z serii XCOM

Utrzymany w realiach science-fiction cykl taktycznych strategii. Marka wykreowana została przez studia Mythos Games i MicroProse. Aktualnie stanowi ona własność intelektualną koncernu Take-Two Interactive i rozwijana jest przez podległe mu ekipy deweloperskie (w tym Firaxis Games, 2K Marin i Irrational Games).

Gry z serii XCOM

Publicystyka

9.0
świetna

Recenzja GRYOnline

XCOM: Enemy Unknown

Kolejne godziny spędzone z XCOM: Enemy Unknown zachwyciły mnie. Istota pierwszego UFO została zachowana, chociaż faktycznych zmian jest bardzo dużo. Atmosfera i nie wybaczająca błędów, satysfakcjonująca rozgrywka przekonały mnie, że Firaxis Games wiedziało, co robi. Oto XCOM, który powinien przyciągnąć rzesze nowych fanów do prawie martwego gatunku, co jest nie lada osiągnięciem. Produkt okazał się niezwykle wciągającą strategią i zupełnie znienacka stał się pretendentem do miana gry roku.

Strzelając do E.T. – recenzja gry XCOM: Enemy Unknown
Recenzujący:
Platforma:
PC Windows PC Windows
Data recenzji:
8 października 2012
XCOM: Enemy Unknown - poradnik do gry
Poradnik

Aktualizacja: 10 sierpnia 2018

XCOM: Enemy Unknown - poradnik do gry

Poradnik do gry XCOM: Enemy Unknown to zestawienie najważniejszych informacji dotyczących gry. Zawiera między innymi dokładny opis mechaniki walki, wszystkich kwestii związanych z bazą, klas postaci oraz ich rozwoju, a także taktyk walki z obcymi.

XCOM: Enemy Unknown - poradnik do gry
Opinie

9 sierpnia 2022

Gry strategiczne na Androida - najciekawsze strategie mobilne

Rynek mobilny to nie tylko proste gry dla niedzielnych graczy, ale także zaawansowane strategie dla wymiataczy. Wybraliśmy najciekawsze z nich, a na liście znajdziecie zarówno darmowe jak i płatne tytuły.

Gry strategiczne na Androida - najciekawsze strategie mobilne
Gry strategiczne na Androida - najciekawsze strategie mobilne
Opinie

3 kwietnia 2020

95% szans na sukces i… PUDŁO! Mechaniki z gier, których nienawidzimy

Tak, kochamy gry, ale są takie chwile, gdy jedyną sensowną reakcją jest... wyrzucenie klawiatury przez okno. Niektóre mechaniki zaszły graczom mocno za skórę i dzisiaj piszemy właśnie o nich.

95% szans na sukces i… PUDŁO! Mechaniki z gier, których nienawidzimy
95% szans na sukces i… PUDŁO! Mechaniki z gier, których nienawidzimy
Opinie

21 października 2018

Warto było czekać - 10 serii gier, które wróciły z niebytu

Docieramy do ostatniej części naszego cyklu o rebootach i kontynuacjach. Na zakończenie, dla otuchy, opowiemy o tych tytułach, którym już się udało wrócić z niebytu lub zaraz to osiągną.

Warto było czekać - 10 serii gier, które wróciły z niebytu
Warto było czekać - 10 serii gier, które wróciły z niebytu
Opinie

30 września 2012

Gry października 2012 - najciekawsze premiery i konkurs

Assassin's Creed III, Dishonored czy może XCOM: Enemy Unknown? Spytaliśmy redaktorów i współpracowników naszego serwisu, które z gier października 2012 roku są dla nich najciekawsze.

Gry października 2012 - najciekawsze premiery i konkurs
Gry października 2012 - najciekawsze premiery i konkurs
Opinie

20 września 2012

Graliśmy w XCOM: Enemy Unknown - to będzie godny następca UFO!

Od premiery XCOM: Enemy Unknown dzielą nas już tylko tygodnie. Po sprawdzeniu grywalnej wersji możemy stwierdzić, że UFO wreszcie otrzyma godną kontynuację.

Graliśmy w XCOM: Enemy Unknown - to będzie godny następca UFO!
Graliśmy w XCOM: Enemy Unknown - to będzie godny następca UFO!

Wiadomości

XCOM: Enemy Unknown miał być grą RTS z pojazdami

XCOM: Enemy Unknown miał być grą RTS z pojazdami

Wyszły na jaw ciekawe informacje dotyczące XCOM: Enemy Unknown. Okazuje się, że początkowo planowano walkę w czasie rzeczywistym zamiast tur. Autorzy chcieli również wprowadzić na pola bitewne pojazdy.

gry

Adrian Werner

8 lutego 2021 13:02

XCOM: Enemy Unknown miał być grą RTS z pojazdami

Wieści ze świata (DiRT Rally, XCOM: Enemy Unknown, Batman) 10/7/15

Dziś piszemy m.in. o nowościach w grze DiRT Rally, pogłoskach na temat wydania XCOM: Enemy Unknown Plus na PlayStation Vita oraz nowym filmie o Batmanie. Witajcie w wieściach ze świata – codziennej porcji krótkich wiadomości.

gry

Łukasz Szliselman

10 lipca 2015 13:52

Wieści ze świata (DiRT Rally, XCOM: Enemy Unknown, Batman) 10/7/15

XCOM: Enemy Within z polskim dubbingiem

Rozszerzenie do turowej strategii XCOM: Enemy Unknown trafi na polski rynek w pełni zlokalizowanej wersji językowej. Tłumaczenie obejmie wszystkie platformy sprzętowe – Xboksa 360, PlayStation 3 i PC.

gry

Michał Orlikowski

24 września 2013 09:20

XCOM: Enemy Within z polskim dubbingiem

XCOM: Enemy Unknown być może doczeka się wsparcia dla modów

Studio Firaxis Games nie wyklucza możliwości stworzenia porządnych narzędzi modderskich dla XCOM: Enemy Unknown. Zanim to jednak nastąpi, dodatek Enemy Within uprości nieco modyfikację zasad gry, dzięki umieszczeniu najważniejszych wartości w łatwo dostępnych plikach .ini.

gry

Łukasz Szliselman

4 września 2013 11:22

XCOM: Enemy Unknown być może doczeka się wsparcia dla modów

XCOM: Enemy Within – dodatek jest zbyt duży, by mógł trafić na konsole jako DLC

Studio Firaxis Games poinformowało, że dodatek Enemy Within do gry XCOM: Enemy Unknown ma zbyt duże rozmiary, by mógł zostać udostępniony na konsolach jako DLC. Z tego powodu jedynym sposobem na jego nabycie w przypadku Xboksa 360 i PlayStation 3 będzie ponowny zakup podstawowej edycji, zaktualizowanej o zawartość dodatku.

gry

Krzysztof Mysiak

3 września 2013 11:41

XCOM: Enemy Within – dodatek jest zbyt duży, by mógł trafić na konsole jako DLC

Wieści ze świata (Brothers: A Tale of Two Sons, XCOM: Enemy Unknown) 8/8/13

Dziś piszemy m.in. o premierze gry Brothers: A Tale of Two Sons, nowych osiągnięciach w XCOM: Enemy Unknown, liście nominowanych produkcji do Unity Awards 2013, a także pecetowej wersji King of Fighters XIII. Witamy w wieściach ze świata - codziennej porcji krótkich wiadomości.

gry

Marcin Skierski

8 sierpnia 2013 11:40

Wieści ze świata (Brothers: A Tale of Two Sons, XCOM: Enemy Unknown) 8/8/13

XCOM: Enemy Within - 21 sierpnia zostanie zapowiedziany nowy projekt firmy 2K Games

Nazwa XCOM: Enemy Within pojawiła się w katalogu gier koreańskiej firmy przyznającej kategorie wiekowe. Dodatkowo pozycja znalazła się w bazie sklepu Steam. Firma 2K Games zapowiedziała jedynie, że oficjalne ogłoszenie nowego projektu nastąpi 21 sierpnia.

gry

Kamil Zwijacz

1 sierpnia 2013 09:30

XCOM: Enemy Within - 21 sierpnia zostanie zapowiedziany nowy projekt firmy 2K Games

XCOM: Enemy Unknown - filmiki z wczesnych i mocno odmiennych prototypów

W sieci pojawiły się filmiki z wczesnych prototypowych wersji XCOM: Enemy Unknown. Ukazują one grę mocno odmienną niż to, co ostatecznie trafiło na rynek.

gry

Adrian Werner

14 kwietnia 2013 13:46

XCOM: Enemy Unknown - filmiki z wczesnych i mocno odmiennych prototypów

XCOM: Enemy Unknown - tajemiczy filmik zapowiada dalszy ciąg wojny

Na targach PAX East studio Firaxis pokazało tajemniczy filmik zapowiadający kolejny rozdział sagi XCOM. Nie wiemy czy chodzi o duży dodatek, czy też pełnowymiarową kontynuacje. Wiadomo jedynie, że przyjdzie nam zmierzyć się z nową frakcją wrogów.

gry

Adrian Werner

24 marca 2013 19:53

XCOM: Enemy Unknown - tajemiczy filmik zapowiada dalszy ciąg wojny

Wieści ze świata (Windows 8, XCOM: Enemy Unknown, MechWarrior Tactics) 10/1/13

Dziś piszemy m.in. o wynikach sprzedaży systemu operacyjnego Windows 8, nadchodzących dodatkach DLC do gry XCOM: Enemy Unknown, a także zamkniętych beta testach przeglądarkowej produkcji MechWarrior Tactics. Witamy w wieściach ze świata - codziennej porcji krótkich wiadomości.

gry

Marcin Skierski

10 stycznia 2013 12:00

Wieści ze świata (Windows 8, XCOM: Enemy Unknown, MechWarrior Tactics) 10/1/13

Pliki do pobrania

Popularne pliki do pobrania do gry XCOM: Enemy Unknown.

Wszystkie pliki do pobrania

Kody i triki

Wymagania sprzętowe

Wymagania sprzętowe gry XCOM: Enemy Unknown:

PC Windows

PC / Windows

Rekomendowane wymagania sprzętowe:
Core 2 Duo 2.4 GHz, 2 GB RAM (4 GB RAM - Vista/7), karta grafiki 512 MB (GeForce 9800 GTX lub lepsza), 20 GB HDD, Windows Vista/7, łącze internetowe.

Dodatki

Lista dodatków do gry XCOM: Enemy Unknown:

XCOM: Enemy Within

XCOM: Enemy Within

PCPlayStationXboxMobile

Dodatek

12 listopada 2013

Strategiczne

Pierwszy duży dodatek do wydanej w 2012 roku taktycznej strategii science-fiction XCOM: Enemy Unknown. Stworzone przez ekipę deweloperską studia Firaxis Games rozszerzenie XCOM: Enemy Within wzbogaca bazową wersję gry o szereg nowości. Jedną z najważniejszych jest nowy typ surowca – meld, czyli rodzaj roju mikroskopijnych robotów-organizmów, które potrafią zmodyfikować ludzki genotyp. Pozwala to na ulepszanie ludzkiego ciała oraz bezproblemowe korzystanie z elementów mechanicznych. Rozszerzenie wprowadza również nową klasę żołnierza – Mec Trooper wraz ze specjalnym budynkiem do jego „produkcji”, dwa nowe rodzaje obcych – poszukiwacz i mechtoid, a także ludzką organizację EXALT, która z pomocą technologii kosmitów zamierza przejąć kontrolę nad światem. Nie zabrakło także nowych rodzajów uzbrojenia, umiejętności i map do potyczek wieloosobowych.

8.9

Steam

8.7

Gracze

XCOM: Enemy Within
XCOM: Enemy Unknown - Slingshot

XCOM: Enemy Unknown - Slingshot

PCPlayStationXbox

Dodatek

4 grudnia 2012

Strategiczne

Slingshot to opracowany przez zespół Firaxis dodatek DLC do turowej strategii XCOM: Enemy Uknown. Rozszerzenie wprowadza trzy nowe obszerne misje, w których walczymy z kosmitami na terenie Chin. W starciach pomaga nam bohater imieniem Zhang.

7.7

Gracze

XCOM: Enemy Unknown - Slingshot

Małe dodatki

Lista małych dodatków do gry XCOM: Enemy Unknown:

Oceny gry

Średnie Oceny:

8.4

Ocena GRYOnline.pl

Średnia z 12 ocen gry wystawionych przez Recenzentów i Redaktorów GRYOnline.pl, Ekspertów i wybranych Graczy.

Oceny Recenzentów i Expertów
8.3

Ocena Graczy

Średnia z 1998 ocen gry wystawionych przez użytkowników i graczy z GRYOnline.pl.

9.3

Ocena STEAM

"Bardzo pozytywne"

Średnia z 39167 ocen gry wystawionych przez użytkowników STEAM.

Ocena STEAM
Oceń Grę

Oceny Recenzentów i Ekspertów

9.0
Adam Kusiak
PC

Adam Kusiak

Recenzent GRYOnline.pl

2012.10.08

Firaxis Games z błogosławieństwem Sida Meiera podjęło próbę odświeżenia klasycznego UFO: Enemy Unknown i przywrócenia chwały serii XCOM. Jak się okazuje, taktyczne turówki z kosmitami w roli głównej nie stoją dziś na straconej pozycji.

7.5
PC

buddookann

Ekspert

2022.09.11

Dobry remake.+ nie zniszczyli zbyt wiele tego co było w oryginale + dodany klimat filmików i głosów inżynierów. ( fajnie to wyszło nawet)- tragiczny system pola walki . Czasem żołnierz który powinien widzieć wroga nie widzi go. W innym przypadku wróg stoi za dwoma osłonami bez kontaktu wzrokowego i dostaje 66% na trafienie.- projekt bazy fajny ale szybko okazuje się że nie potrzebujemy dodatkowego laboratorium czy odlewni. Wszystko fajnie działa na pojedynczych sztukach.- zlikwidowali plecak. Dawniej żołnierz mógł brać na misje wiele rzeczy. Teraz albo granat, albo ogłuszacz. Trochę bezsensu.- dozbrajanie żołnierzy dużo gorsze niż w pierwowzorze . Widać że gra robiona pod konsole. To psuje frajdę z planowania.-gra się szybko przechodzi . Niektórych broni nawet nie zdążyłem użyć bo szybko miałem najlepszą.ps. Bardziej bym wolał system tury taki jak z Fallout bo ten jest nierealny. W czasie gdy jeden snajper odda strzał to inny szturmowiec przebiega kilometr i jeszcze oddaje podwójny strzał.

7.0
gutosaw
PC

gutosaw

Ekspert

2020.02.03

+++ Przywiązanie do swoich agentów +++ Rozwój fabuły w tempie wybranym przez gracza ++ Duży nacisk na taktykę ++ Zarządzanie bazą ++ Dostosowanie armii do własnych potrzeb ++ Wybór uzbrojenia i technologii ++ Różnorodność przeciwników ++ Zachęcanie do niewczytywania + Personalizacja żołnierzy + Miesięczne podsumowania - - - Obliczanie % szans na trafienie - - - Powtarzalne, nużące misje, zbyt mała różnorodność - - Brak możliwości zapoznania się z terenem akcji przed misją - - Niektóre umiejętności się bugują - - Brak możliwości wydawania skomplikowanych poleceń - - Strach w walce - Niezbyt

8.0
mastarops
PC

mastarops

Ekspert

2015.12.19

Fajne nawet, ale właściwie cały czas to samo. Atakować można 2 rodzaje statków obcych i kilka misji na lądzie (te mi się najbardziej podobały). Wszystko idzie strasznie powoli, prowadzenie 6 osobowego zespołu jest bardzo wolne. Praktycznie nie można sobie pozwolić na straty w ludziach, jakoś na początku straciłem w jednej misji 3 żołnierzy, pomyślałem, że spokojnie odbuduję zespół, ale pomimo, że się nie spieszyłem nie udało mi się do samego końca gry. Bawiłem się nieźle i te kilkanaście godzin zleciało szybko więc 8.

8.5
Messerschmitt
PC

Messerschmitt

Ekspert

2020.11.26

9.0
Piotr Opolski
PC

Piotr Opolski

GRYOnline.pl Team

2019.02.03

8.0
SULIK
PC

SULIK

Ekspert

2016.06.23

9.0
PC

Janusz Guzowski

GRYOnline.pl Team

2016.06.11

9.0
Butryk89
PC

Butryk89

Ekspert

2016.04.22

9.0
Przemysław Bartula
PC

Przemysław Bartula

GRYOnline.pl Team

2016.03.21

9.5
Jacek Winkler
PC

Jacek Winkler

GRYOnline.pl Team

2016.03.18

7.5
Michał Mańka
PC

Michał Mańka

GRYOnline.pl Team

2016.03.16

Ocena STEAM

9.3

Bardzo pozytywne (39 167)

[title]

Główne zalety gry

  • Wciągająca rozgrywka strategiczna: Gracze doceniają głębokość strategii na poziomie taktycznym i strategicznym, w tym zarządzanie drużyną i alokację zasobów.
  • Wysoka powtarzalność: Wiele osób podkreśla wartość powtarzalności gry dzięki różnym stylom gry i strategiom, a także obecności osiągnięć, które zachęcają do eksperymentowania.
  • Emocjonalne zaangażowanie: Gra tworzy silne emocjonalne połączenie z graczami, szczególnie gdy członkowie drużyny odnoszą obrażenia lub giną podczas misji.
  • Klasyczny urok: Długoterminowi fani serii cieszą się nostalgią i wiernym rebootem oryginalnych gier XCOM, z wieloma uznającymi ją za arcydzieło gatunku.
  • Dostępność dla nowych graczy: Gra jest uznawana za przystępną dla nowicjuszy w gatunku strategii turowej.

Główne wady gry

  • Frustrująca mechanika RNG: Wielu graczy wyraża frustrację z powodu mechaniki strzelania, która bywa losowa, szczególnie gdy doświadczają nietrafionych strzałów przy wysokich procentach (np. 90% lub 99% szans na trafienie).
  • Problemy techniczne: Niektórzy użytkownicy zgłaszają błędy, awarie i problemy z interfejsem gry, szczególnie na monitorach panoramicznych.
  • Męczące misje: Niektóre misje mogą stać się długie i rozwlekłe, szczególnie gdy wymagają ostrożnego poruszania się po dużych obszarach bez kontaktu z wrogiem.
  • Nierównowaga trudności: Niektórzy gracze czują, że gra może stać się niezrównoważona, gdy gracze stają się zbyt potężni, co zmniejsza wyzwanie i zaangażowanie.

Funkcje lub elementy, których brakuje w grze według użytkowników

  • Ulepszone wsparcie dla modów: Chociaż gra ma pewne możliwości modowania, gracze zauważają, że nie dorównuje rozbudowanemu wsparciu modów, jakie widziano w jej kontynuacji, XCOM 2.
  • Bardziej dopracowana rozgrywka: Użytkownicy wspominają o braku dopracowania w niektórych mechanikach rozgrywki, takich jak strzelanie przez ściany czy niespójna rejestracja trafień.
  • Lepsza różnorodność misji: Niektórzy gracze czują, że brakuje różnorodnych typów misji, co może prowadzić do powtarzalnych doświadczeń w grze.
  • Wzmocnione opowiadanie historii: Chociaż rozgrywka jest doceniana, niektórzy użytkownicy uważają, że narracja mogłaby być silniejsza, ponieważ nie jest głównym celem gry.

Podsumowanie

  • Ogólnie rzecz biorąc, XCOM: Enemy Unknown jest chwalony za swoją strategiczną głębię i powtarzalność, jednocześnie spotykając się z krytyką za mechanikę RNG i problemy techniczne.

Podsumowanie recenzji użytkowników wygenerowane przez AI,

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Gry Strategiczne
2022-03-05
16:40

Insekt6 Generał

Śmieszny RNG co określa, w którym ruchu w turze ma być trafienie, a nie przez którego żołnierza, żeby zobaczyć jak marksmen 90% pudłuje na korzyść strzelbiarza z szansą 17%.
Immersion 100!

A i jeszcze walka, która kradnie 1/3 czasu na wyświetlanie wszelkich animacji-dłużyzn.

Komentarz: Insekt6
2022-09-11
13:01

buddookann Konsul

Dobry remake.

+ nie zniszczyli zbyt wiele tego co było w oryginale
+ dodany klimat filmików i głosów inżynierów. ( fajnie to wyszło nawet)

- tragiczny system pola walki . Czasem żołnierz który powinien widzieć wroga nie widzi go. W innym przypadku wróg stoi za dwoma osłonami bez kontaktu wzrokowego i dostaje 66% na trafienie.
- projekt bazy fajny ale szybko okazuje się że nie potrzebujemy dodatkowego laboratorium czy odlewni. Wszystko fajnie działa na pojedynczych sztukach.
- zlikwidowali plecak. Dawniej żołnierz mógł brać na misje wiele rzeczy. Teraz albo granat, albo ogłuszacz. Trochę bezsensu.
- dozbrajanie żołnierzy dużo gorsze niż w pierwowzorze . Widać że gra robiona pod konsole. To psuje frajdę z planowania.
-gra się szybko przechodzi . Niektórych broni nawet nie zdążyłem użyć bo szybko miałem najlepszą.

ps. Bardziej bym wolał system tury taki jak z Fallout bo ten jest nierealny. W czasie gdy jeden snajper odda strzał to inny szturmowiec przebiega kilometr i jeszcze oddaje podwójny strzał.

Komentarz: buddookann
2023-11-28
20:40

poezjusz Legionista

Kupiłem grę kilka lat temu, podchodziłem do niej z 5 razy i do tej pory mi się nie udało jej ukończyć, ale czuje że już jestem blisko. Misje są tak wtórne że idzie się porzygać. Rozwój technologiczny w ogóle nie wciąga, do tego na późniejszym etapie gry jak się ma wypasione pancerze to praktycznie można iść na żywioł i mieć gdzieś taktykę. No ogólnie gra jest średnia, nie nazwał bym jej zła, ale jest ultra nudna przez powtarzalne misje.

Komentarz: poezjusz
2024-02-25
21:45

Thrud the Barbarian Legionista

Niedawno kupiłem na promocji w GOGu...i nie żałuję. Fakt że kilka rzeczy bym zmodyfikował, ale uważam że autorzy zrobili kawał całkiem fajnej roboty robiąc tego rimejka starej klasyki (w którą też sie zagrywałem, na świerzo mam dosłownie dni spędzone przy OpenXcomie).
Przede wszytkim- grafika. Giantyczny plus dla teamu co projektował ufoki- wyglądają naprawdę 'badass', i to nawet teraz, ponad 10 lat od premiery gry. To samo w sumie dotyczy UFO, broni i Firestorma.
Co do rozgrywki- początkowo wkurzało mnie sterowanie, ale po przyzwyczajeniu i opanowaniu podstaw taktyki (ruch zawsze do osłony, unikać 'dashowania' w nieznane, itp.) misje taktyczne robi sie całkiem fajnie, chociaż muszę zauważyć że w porównaniu ze starym Xcomem nowe są znacznie mniej krwawe...Ale o czym tu mówić jak w nowej wersji nasz team liczy max 6 zawodników - w starym Xcomie nieraz traciłem wiecej żołnierzy w czasie misji niż tutaj mogę wystawić. Stary Xcom miał taką specyficzną bezwględnośc której chyba w żadnym innym 'squad-level tactics' nie ma (poza TFTD oczywiscie) - żołnierzy sie tam masowo traciło (bardzo często od pierwszego trafienia) i masowo wynajmowało. Przynajmniej do czasu wyszkolenia kilku psioników.
Podoba mi sie że w nowym Xcomie są różne klasy żołnierzy i rózne skille- na plus.
Podoba mi sie (nieco drastyczne) ograniczenie ilosci zabieranych na misje przedmiotów. Za to nie podoba mi sie że spora część skilli jest zrobiona na siłę i bez żadnego sensu, a nawet wbrew logice: przykład- granat dymny nie jest przedmiotem, ale skillem...i moze go używać tylko zołnierz klasy 'support' (w PL pewnie 'wsparcie'?). Za to wszystkie inne granaty mogą używac wszyscy żołnierze. Wychodzi że granat dymny wymaga jakiegoś doktoratu z obsługi ? Inny absurdalny (chociaż bardzo użyteczny) skill to "HEAT ammo" specjalności 'heavy', który działa z...każdą bronią jaką sie nasz' ciężki' posługuje...kompletnie bez sensu, HEAT to typ głowicy pocisków do granatników rakietowych i nie da sie takiej amunicji żadną miarą załadować do karabiny maszynowego, a tym bardziej do broni laserowej...
Podoba mi sie użyteczność badań których nasi naukowcy mogą dokonywać na ufokach (lub ich zwłokach)- na plus. Fakt ze niektóre z nich sa nieco na siłę, ale przynajmniej wszystkie przesłuchania/autopsje mają jakieś zastosowanie (co w starym Xcomie nie było regułą, tam do pełni szczęścia wystarczyła 1 autopsja i 2 przesłuchania właściwych jeńców).
Ekonomia w grze faktycznie jest śmieszna (jakby nie mozna było tych kwot podawać w milionach $ ?) Ale z drugiej strony- większość gier typu strategia/taktyka ma ekonomię słabą albo wręcz śmieszną. W starym Xcomie w dalszej części gry 'Heavy Plasmy' spadały dosłownie z nieba w takich ilościach ze po jednej potyczce z załogą dużego UFO nagle mogłem wybudować całą nową bazę za kasę z łupów. Dlatego w nowym Xcomie podoba mi sie koncepcja samodestrukcji broni ufoków wraz ze śmiercią właściciela (chociaż przyznaję że jako ufocki generał wolałbym żeby moi ludzie....eee.. moje ufoki mogły wziąć broń zabitego kolegi jak im sie skończy amunicja).
Psionika- tutaj jest podobnie jak w starym Xcomie. To znaczy: wychoduj sobie 2-4 dobrych psioników (z Mind Control), i wszystkie misje taktyczne nagle stają sie śmiesznie łatwe. Przynajmniej na tych niższych poziomach, bo na razie jeszcze Superhuman nie testowałem.
Aha, na minus- przepakowane bez uzasadnienia pancerze (stealth armor i jego +4 do ruchu-za co ?) W ogóle jak dla mnie to pancerzy jest za dużo... ale z drugiej strony- w starym Xcomie były 3, w tym najmocniejszy był o wiele za szybko dostępny.
No i jeszcze jeden minus- 'instant' produkcja ekwipunku i broni. Sam jestem inżynierem i rózne rzeczy potrafimy, ale wyprodukowac skomplikowany wyrób w czasie zero minut zero sekund od zlecenia to nawet dla mnie nieco za dużo :P

Tym niemniej, pomimo pewnej ilości nielogicznych skillów i przedmiotów oraz całkowicie liniowej fabule- gra sie w to fajnie, a "syndrom jeszcze jednej misji" objawia sie co chwilę. Czyli wciąga. Poczatkowo irytowały mnie liczne wstawki wideo, ale ostatecznie mozna walnąć esc. Kolegom malkontentom czepiajacym sie liniowości fabularnej przypominam że to nie crpg tylko taktyka/strategia, a pierwszy Xcom też miał totalnie linową fabułę.

Komentarz: Thrud the Barbarian
2024-02-25
21:46

Admin Senator

Admin

XCOM: Enemy Unknown - recenzje graczy

Komentarz: Admin

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl