Data wydania: 9 października 2012
Osadzona w realiach science-fiction turowa gra strategiczna, będąca wznowieniem kultowej serii, zapoczątkowanej w 1994 roku grą UFO: Enemy Unknown. Za jej powstanie odpowiada doświadczone studio Firaxis Games, założone przez Sida Meiera. Fabuła gry nie kontynuuje wątków swych poprzedniczek, opowiadając nową historię rywalizacji ludzkiej rasy z agresywną cywilizacją obcych.
GRYOnline
Gracze
Steam
XCOM: Enemy Unknown to gra strategiczna stworzona przez doświadczone studio Firaxis. Stanowi ona jednocześnie wznowienie kultowej serii zapoczątkowanej przez wydane w 1994 roku UFO: Enemy Unknown.
Pod względem fabuły gra nie stanowi bezpośredniej kontynuacji oryginalnej trylogii z lat 90. - na nowo opowiada historię pierwszego konfliktu ludzkości z agresywną cywilizacją obcych, która postanowiła skolonizować naszą planetę. W celu poradzenia sobie z pozaziemskim zagrożeniem powołana zostaje organizacja Extraterrestrial Combat Unit (w skrócie XCOM). Jej zadaniem jest nie tylko odparcie inwazji kosmitów, ale również odkrycie sekretów ich technologii. Gracz wciela się w głównodowodzącego organizacją.
Rozgrywka prowadzona jest na dwóch płaszczyznach - warstwa strategiczna toczy się w czasie rzeczywistym, podczas gdy bezpośrednie starcia z obcymi na powierzchni Ziemi są turowe. Tryb strategiczny pozwala nam na prowadzenie badań naukowych, odkrywanie sekretów technologii kosmitów oraz produkcję uzbrojenia i sprzętu. Działalność XCOM nie jest tania, więc sporo uwagi trzeba poświęcić stronie ekonomicznej. W radzie państw sponsorujących naszą organizację znajduje się szesnaście narodów i konieczne jest dbanie o ich zadowolenie z osiąganych rezultatów. Wybranie kontynentu, na którym zbudujemy naszą bazę, wiąże się z konkretnymi bonusami, takimi jak np. obniżone koszty kupna satelitów oraz myśliwców czy błyskawiczne autopsje. Wszystko to ma miejsce na dużej mapie obejmującej całą powierzchnię naszego globu. Z tego poziomu zakładamy bazę operacyjną, którą następnie zapełniamy podwładnymi i rozbudowujemy o nowe pomieszczenia oraz laboratoria.
Co pewien czas otrzymujemy wiadomość o odkryciu aktywności obcych i wyruszamy z oddziałem bojowym w celu wyeliminowania zagrożenia. Wtedy gra przestawia się w turowy tryb walki. Dowodzimy w nim niewielką grupką doskonale wyszkolonych żołnierzy i naszym zadaniem jest najczęściej zabicie wszystkich kosmitów na mapie. Podczas starć ogromną rolę odgrywa tzw. mgła wojny i linia wzroku postaci, a poległych jednostek nie da się wskrzesić po zakończeniu misji. W trakcie potyczek żołnierze zdobywają punkty doświadczenia, które następnie wydajemy na rozwijanie ich umiejętności.
Większość misji (za wyjątkiem tych istotnych dla fabuły) generowana jest losowo, zarówno jeśli chodzi o miejsce startowe, jak i umiejscowienie wrogich jednostek. Silnik gry umożliwia daleko idącą destrukcję otoczenia. Starcia dodatkowo uatrakcyjnia system morale żołnierzy. Niedoświadczeni podwładni łatwo panikują, a zgon kolegi z oddziału negatywnie wpływa na ich działania.
Autor opisu gry: Adrian Werner
Platformy:
PC Windows 9 października 2012
Android 23 kwietnia 2014 12 listopada 2014 (EOL)
PlayStation 3 9 października 2012
Apple iOS 20 czerwca 2013 12 listopada 2014 (EOL)
Xbox 360 9 października 2012
Producent: Firaxis Games / Blind Squirrel Entertainment (PC) / Blind Squirrel Entertainment (X360) / Blind Squirrel Entertainment (PS3)
Wydawca: 2K Games
Gry podobne:
14GRY
Utrzymany w realiach science-fiction cykl taktycznych strategii. Marka wykreowana została przez studia Mythos Games i MicroProse. Aktualnie stanowi ona własność intelektualną koncernu Take-Two Interactive i rozwijana jest przez podległe mu ekipy deweloperskie (w tym Firaxis Games, 2K Marin i Irrational Games).
Recenzja GRYOnline
Kolejne godziny spędzone z XCOM: Enemy Unknown zachwyciły mnie. Istota pierwszego UFO została zachowana, chociaż faktycznych zmian jest bardzo dużo. Atmosfera i nie wybaczająca błędów, satysfakcjonująca rozgrywka przekonały mnie, że Firaxis Games wiedziało, co robi. Oto XCOM, który powinien przyciągnąć rzesze nowych fanów do prawie martwego gatunku, co jest nie lada osiągnięciem. Produkt okazał się niezwykle wciągającą strategią i zupełnie znienacka stał się pretendentem do miana gry roku.
Aktualizacja: 10 sierpnia 2018
Poradnik do gry XCOM: Enemy Unknown to zestawienie najważniejszych informacji dotyczących gry. Zawiera między innymi dokładny opis mechaniki walki, wszystkich kwestii związanych z bazą, klas postaci oraz ich rozwoju, a także taktyk walki z obcymi.
9 sierpnia 2022
Rynek mobilny to nie tylko proste gry dla niedzielnych graczy, ale także zaawansowane strategie dla wymiataczy. Wybraliśmy najciekawsze z nich, a na liście znajdziecie zarówno darmowe jak i płatne tytuły.
3 kwietnia 2020
Tak, kochamy gry, ale są takie chwile, gdy jedyną sensowną reakcją jest... wyrzucenie klawiatury przez okno. Niektóre mechaniki zaszły graczom mocno za skórę i dzisiaj piszemy właśnie o nich.
21 października 2018
Docieramy do ostatniej części naszego cyklu o rebootach i kontynuacjach. Na zakończenie, dla otuchy, opowiemy o tych tytułach, którym już się udało wrócić z niebytu lub zaraz to osiągną.
30 września 2012
Assassin's Creed III, Dishonored czy może XCOM: Enemy Unknown? Spytaliśmy redaktorów i współpracowników naszego serwisu, które z gier października 2012 roku są dla nich najciekawsze.
20 września 2012
Od premiery XCOM: Enemy Unknown dzielą nas już tylko tygodnie. Po sprawdzeniu grywalnej wersji możemy stwierdzić, że UFO wreszcie otrzyma godną kontynuację.
Wyszły na jaw ciekawe informacje dotyczące XCOM: Enemy Unknown. Okazuje się, że początkowo planowano walkę w czasie rzeczywistym zamiast tur. Autorzy chcieli również wprowadzić na pola bitewne pojazdy.
gry
Adrian Werner
8 lutego 2021 13:02
Dziś piszemy m.in. o nowościach w grze DiRT Rally, pogłoskach na temat wydania XCOM: Enemy Unknown Plus na PlayStation Vita oraz nowym filmie o Batmanie. Witajcie w wieściach ze świata – codziennej porcji krótkich wiadomości.
gry
Łukasz Szliselman
10 lipca 2015 13:52
Rozszerzenie do turowej strategii XCOM: Enemy Unknown trafi na polski rynek w pełni zlokalizowanej wersji językowej. Tłumaczenie obejmie wszystkie platformy sprzętowe – Xboksa 360, PlayStation 3 i PC.
gry
Michał Orlikowski
24 września 2013 09:20
Studio Firaxis Games nie wyklucza możliwości stworzenia porządnych narzędzi modderskich dla XCOM: Enemy Unknown. Zanim to jednak nastąpi, dodatek Enemy Within uprości nieco modyfikację zasad gry, dzięki umieszczeniu najważniejszych wartości w łatwo dostępnych plikach .ini.
gry
Łukasz Szliselman
4 września 2013 11:22
Studio Firaxis Games poinformowało, że dodatek Enemy Within do gry XCOM: Enemy Unknown ma zbyt duże rozmiary, by mógł zostać udostępniony na konsolach jako DLC. Z tego powodu jedynym sposobem na jego nabycie w przypadku Xboksa 360 i PlayStation 3 będzie ponowny zakup podstawowej edycji, zaktualizowanej o zawartość dodatku.
gry
Krzysztof Mysiak
3 września 2013 11:41
Dziś piszemy m.in. o premierze gry Brothers: A Tale of Two Sons, nowych osiągnięciach w XCOM: Enemy Unknown, liście nominowanych produkcji do Unity Awards 2013, a także pecetowej wersji King of Fighters XIII. Witamy w wieściach ze świata - codziennej porcji krótkich wiadomości.
gry
Marcin Skierski
8 sierpnia 2013 11:40
Nazwa XCOM: Enemy Within pojawiła się w katalogu gier koreańskiej firmy przyznającej kategorie wiekowe. Dodatkowo pozycja znalazła się w bazie sklepu Steam. Firma 2K Games zapowiedziała jedynie, że oficjalne ogłoszenie nowego projektu nastąpi 21 sierpnia.
gry
Kamil Zwijacz
1 sierpnia 2013 09:30
W sieci pojawiły się filmiki z wczesnych prototypowych wersji XCOM: Enemy Unknown. Ukazują one grę mocno odmienną niż to, co ostatecznie trafiło na rynek.
gry
Adrian Werner
14 kwietnia 2013 13:46
Na targach PAX East studio Firaxis pokazało tajemniczy filmik zapowiadający kolejny rozdział sagi XCOM. Nie wiemy czy chodzi o duży dodatek, czy też pełnowymiarową kontynuacje. Wiadomo jedynie, że przyjdzie nam zmierzyć się z nową frakcją wrogów.
gry
Adrian Werner
24 marca 2013 19:53
Dziś piszemy m.in. o wynikach sprzedaży systemu operacyjnego Windows 8, nadchodzących dodatkach DLC do gry XCOM: Enemy Unknown, a także zamkniętych beta testach przeglądarkowej produkcji MechWarrior Tactics. Witamy w wieściach ze świata - codziennej porcji krótkich wiadomości.
gry
Marcin Skierski
10 stycznia 2013 12:00
Popularne pliki do pobrania do gry XCOM: Enemy Unknown.
trainer XCOM: Enemy Unknown - +12 Trainer - 18 października 2012
mod XCOM: Enemy Unknown - The Long War v.1.0 - 15 lutego 2016
mod XCOM: Enemy Unknown - XCOM ToolBoks v.1.6.4 beta - 12 listopada 2021
mod XCOM: Enemy Unknown - Graphics boost with SweetFX v.4 - 21 lutego 2016
mod XCOM: Enemy Unknown - Graphics Mod - Changes to BaseEngine v.1.2b - 15 grudnia 2021
mod XCOM: Enemy Unknown - Squadron Unleashed (for Long War) v.1.1c - 12 listopada 2021
mod XCOM: Enemy Unknown - Sequential Overwatch v.1.3 - 12 listopada 2021
mod XCOM: Enemy Unknown - Save with Achievements No Looking Back, Our Finest Hour, Ain't No Cavalry Comin' and An Army Of Four - 21 października 2021
mod XCOM: Enemy Unknown - Continental Fellow Achievement Save - 25 września 2021
mod XCOM: Enemy Unknown - Custom Alien Mission - Back to the UFO Save - 8 kwietnia 2022
Kody XCOM: Enemy Unknown (odblokowanie dodatkowych bohaterów) - 17 października 2012
Kody XCOM: Enemy Unknown (odblokowanie dodatkowych bohaterów) - 17 października 2012
Kody XCOM: Enemy Unknown (odblokowanie dodatkowych bohaterów) - 17 października 2012
Triki XCOM: Enemy Unknown (poziom paniki; zapisywanie postępów; czarny rynek) - 28 grudnia 2012
Wymagania sprzętowe gry XCOM: Enemy Unknown:
PC / Windows
Rekomendowane wymagania sprzętowe:
Core 2 Duo 2.4 GHz, 2 GB RAM (4 GB RAM - Vista/7), karta grafiki 512 MB (GeForce 9800 GTX lub lepsza), 20 GB HDD, Windows Vista/7, łącze internetowe.
Lista dodatków do gry XCOM: Enemy Unknown:
Dodatek
12 listopada 2013
Strategiczne
Pierwszy duży dodatek do wydanej w 2012 roku taktycznej strategii science-fiction XCOM: Enemy Unknown. Stworzone przez ekipę deweloperską studia Firaxis Games rozszerzenie XCOM: Enemy Within wzbogaca bazową wersję gry o szereg nowości. Jedną z najważniejszych jest nowy typ surowca – meld, czyli rodzaj roju mikroskopijnych robotów-organizmów, które potrafią zmodyfikować ludzki genotyp. Pozwala to na ulepszanie ludzkiego ciała oraz bezproblemowe korzystanie z elementów mechanicznych. Rozszerzenie wprowadza również nową klasę żołnierza – Mec Trooper wraz ze specjalnym budynkiem do jego „produkcji”, dwa nowe rodzaje obcych – poszukiwacz i mechtoid, a także ludzką organizację EXALT, która z pomocą technologii kosmitów zamierza przejąć kontrolę nad światem. Nie zabrakło także nowych rodzajów uzbrojenia, umiejętności i map do potyczek wieloosobowych.
Steam
Gracze
Dodatek
4 grudnia 2012
Strategiczne
Slingshot to opracowany przez zespół Firaxis dodatek DLC do turowej strategii XCOM: Enemy Uknown. Rozszerzenie wprowadza trzy nowe obszerne misje, w których walczymy z kosmitami na terenie Chin. W starciach pomaga nam bohater imieniem Zhang.
Gracze
Lista małych dodatków do gry XCOM: Enemy Unknown:
DLC Slingshot 4 grudnia 2012
DLC Elite Soldier Pack 23 października 2012
Średnie Oceny:
Średnia z 12 ocen gry wystawionych przez Recenzentów i Redaktorów GRYOnline.pl, Ekspertów i wybranych Graczy.
Średnia z 1998 ocen gry wystawionych przez użytkowników i graczy z GRYOnline.pl.
"Bardzo pozytywne"
Średnia z 39167 ocen gry wystawionych przez użytkowników STEAM.
Oceny Recenzentów i Ekspertów
Adam Kusiak
Recenzent GRYOnline.pl
2012.10.08
Firaxis Games z błogosławieństwem Sida Meiera podjęło próbę odświeżenia klasycznego UFO: Enemy Unknown i przywrócenia chwały serii XCOM. Jak się okazuje, taktyczne turówki z kosmitami w roli głównej nie stoją dziś na straconej pozycji.
buddookann
Ekspert
2022.09.11
Dobry remake.+ nie zniszczyli zbyt wiele tego co było w oryginale + dodany klimat filmików i głosów inżynierów. ( fajnie to wyszło nawet)- tragiczny system pola walki . Czasem żołnierz który powinien widzieć wroga nie widzi go. W innym przypadku wróg stoi za dwoma osłonami bez kontaktu wzrokowego i dostaje 66% na trafienie.- projekt bazy fajny ale szybko okazuje się że nie potrzebujemy dodatkowego laboratorium czy odlewni. Wszystko fajnie działa na pojedynczych sztukach.- zlikwidowali plecak. Dawniej żołnierz mógł brać na misje wiele rzeczy. Teraz albo granat, albo ogłuszacz. Trochę bezsensu.- dozbrajanie żołnierzy dużo gorsze niż w pierwowzorze . Widać że gra robiona pod konsole. To psuje frajdę z planowania.-gra się szybko przechodzi . Niektórych broni nawet nie zdążyłem użyć bo szybko miałem najlepszą.ps. Bardziej bym wolał system tury taki jak z Fallout bo ten jest nierealny. W czasie gdy jeden snajper odda strzał to inny szturmowiec przebiega kilometr i jeszcze oddaje podwójny strzał.
gutosaw
Ekspert
2020.02.03
+++ Przywiązanie do swoich agentów +++ Rozwój fabuły w tempie wybranym przez gracza ++ Duży nacisk na taktykę ++ Zarządzanie bazą ++ Dostosowanie armii do własnych potrzeb ++ Wybór uzbrojenia i technologii ++ Różnorodność przeciwników ++ Zachęcanie do niewczytywania + Personalizacja żołnierzy + Miesięczne podsumowania - - - Obliczanie % szans na trafienie - - - Powtarzalne, nużące misje, zbyt mała różnorodność - - Brak możliwości zapoznania się z terenem akcji przed misją - - Niektóre umiejętności się bugują - - Brak możliwości wydawania skomplikowanych poleceń - - Strach w walce - Niezbyt
mastarops
Ekspert
2015.12.19
Fajne nawet, ale właściwie cały czas to samo. Atakować można 2 rodzaje statków obcych i kilka misji na lądzie (te mi się najbardziej podobały). Wszystko idzie strasznie powoli, prowadzenie 6 osobowego zespołu jest bardzo wolne. Praktycznie nie można sobie pozwolić na straty w ludziach, jakoś na początku straciłem w jednej misji 3 żołnierzy, pomyślałem, że spokojnie odbuduję zespół, ale pomimo, że się nie spieszyłem nie udało mi się do samego końca gry. Bawiłem się nieźle i te kilkanaście godzin zleciało szybko więc 8.
Messerschmitt
Ekspert
2020.11.26
Piotr Opolski
GRYOnline.pl Team
2019.02.03
SULIK
Ekspert
2016.06.23
Janusz Guzowski
GRYOnline.pl Team
2016.06.11
Butryk89
Ekspert
2016.04.22
Przemysław Bartula
GRYOnline.pl Team
2016.03.21
Jacek Winkler
GRYOnline.pl Team
2016.03.18
Michał Mańka
GRYOnline.pl Team
2016.03.16
Ocena STEAM
Bardzo pozytywne (39 167)
Główne zalety gry
Główne wady gry
Funkcje lub elementy, których brakuje w grze według użytkowników
Podsumowanie
Podsumowanie recenzji użytkowników wygenerowane przez AI,
Insekt6 Generał
Śmieszny RNG co określa, w którym ruchu w turze ma być trafienie, a nie przez którego żołnierza, żeby zobaczyć jak marksmen 90% pudłuje na korzyść strzelbiarza z szansą 17%.
Immersion 100!
A i jeszcze walka, która kradnie 1/3 czasu na wyświetlanie wszelkich animacji-dłużyzn.
buddookann Konsul
Dobry remake.
+ nie zniszczyli zbyt wiele tego co było w oryginale
+ dodany klimat filmików i głosów inżynierów. ( fajnie to wyszło nawet)
- tragiczny system pola walki . Czasem żołnierz który powinien widzieć wroga nie widzi go. W innym przypadku wróg stoi za dwoma osłonami bez kontaktu wzrokowego i dostaje 66% na trafienie.
- projekt bazy fajny ale szybko okazuje się że nie potrzebujemy dodatkowego laboratorium czy odlewni. Wszystko fajnie działa na pojedynczych sztukach.
- zlikwidowali plecak. Dawniej żołnierz mógł brać na misje wiele rzeczy. Teraz albo granat, albo ogłuszacz. Trochę bezsensu.
- dozbrajanie żołnierzy dużo gorsze niż w pierwowzorze . Widać że gra robiona pod konsole. To psuje frajdę z planowania.
-gra się szybko przechodzi . Niektórych broni nawet nie zdążyłem użyć bo szybko miałem najlepszą.
ps. Bardziej bym wolał system tury taki jak z Fallout bo ten jest nierealny. W czasie gdy jeden snajper odda strzał to inny szturmowiec przebiega kilometr i jeszcze oddaje podwójny strzał.
poezjusz Legionista
Kupiłem grę kilka lat temu, podchodziłem do niej z 5 razy i do tej pory mi się nie udało jej ukończyć, ale czuje że już jestem blisko. Misje są tak wtórne że idzie się porzygać. Rozwój technologiczny w ogóle nie wciąga, do tego na późniejszym etapie gry jak się ma wypasione pancerze to praktycznie można iść na żywioł i mieć gdzieś taktykę. No ogólnie gra jest średnia, nie nazwał bym jej zła, ale jest ultra nudna przez powtarzalne misje.
Thrud the Barbarian Legionista
Niedawno kupiłem na promocji w GOGu...i nie żałuję. Fakt że kilka rzeczy bym zmodyfikował, ale uważam że autorzy zrobili kawał całkiem fajnej roboty robiąc tego rimejka starej klasyki (w którą też sie zagrywałem, na świerzo mam dosłownie dni spędzone przy OpenXcomie).
Przede wszytkim- grafika. Giantyczny plus dla teamu co projektował ufoki- wyglądają naprawdę 'badass', i to nawet teraz, ponad 10 lat od premiery gry. To samo w sumie dotyczy UFO, broni i Firestorma.
Co do rozgrywki- początkowo wkurzało mnie sterowanie, ale po przyzwyczajeniu i opanowaniu podstaw taktyki (ruch zawsze do osłony, unikać 'dashowania' w nieznane, itp.) misje taktyczne robi sie całkiem fajnie, chociaż muszę zauważyć że w porównaniu ze starym Xcomem nowe są znacznie mniej krwawe...Ale o czym tu mówić jak w nowej wersji nasz team liczy max 6 zawodników - w starym Xcomie nieraz traciłem wiecej żołnierzy w czasie misji niż tutaj mogę wystawić. Stary Xcom miał taką specyficzną bezwględnośc której chyba w żadnym innym 'squad-level tactics' nie ma (poza TFTD oczywiscie) - żołnierzy sie tam masowo traciło (bardzo często od pierwszego trafienia) i masowo wynajmowało. Przynajmniej do czasu wyszkolenia kilku psioników.
Podoba mi sie że w nowym Xcomie są różne klasy żołnierzy i rózne skille- na plus.
Podoba mi sie (nieco drastyczne) ograniczenie ilosci zabieranych na misje przedmiotów. Za to nie podoba mi sie że spora część skilli jest zrobiona na siłę i bez żadnego sensu, a nawet wbrew logice: przykład- granat dymny nie jest przedmiotem, ale skillem...i moze go używać tylko zołnierz klasy 'support' (w PL pewnie 'wsparcie'?). Za to wszystkie inne granaty mogą używac wszyscy żołnierze. Wychodzi że granat dymny wymaga jakiegoś doktoratu z obsługi ? Inny absurdalny (chociaż bardzo użyteczny) skill to "HEAT ammo" specjalności 'heavy', który działa z...każdą bronią jaką sie nasz' ciężki' posługuje...kompletnie bez sensu, HEAT to typ głowicy pocisków do granatników rakietowych i nie da sie takiej amunicji żadną miarą załadować do karabiny maszynowego, a tym bardziej do broni laserowej...
Podoba mi sie użyteczność badań których nasi naukowcy mogą dokonywać na ufokach (lub ich zwłokach)- na plus. Fakt ze niektóre z nich sa nieco na siłę, ale przynajmniej wszystkie przesłuchania/autopsje mają jakieś zastosowanie (co w starym Xcomie nie było regułą, tam do pełni szczęścia wystarczyła 1 autopsja i 2 przesłuchania właściwych jeńców).
Ekonomia w grze faktycznie jest śmieszna (jakby nie mozna było tych kwot podawać w milionach $ ?) Ale z drugiej strony- większość gier typu strategia/taktyka ma ekonomię słabą albo wręcz śmieszną. W starym Xcomie w dalszej części gry 'Heavy Plasmy' spadały dosłownie z nieba w takich ilościach ze po jednej potyczce z załogą dużego UFO nagle mogłem wybudować całą nową bazę za kasę z łupów. Dlatego w nowym Xcomie podoba mi sie koncepcja samodestrukcji broni ufoków wraz ze śmiercią właściciela (chociaż przyznaję że jako ufocki generał wolałbym żeby moi ludzie....eee.. moje ufoki mogły wziąć broń zabitego kolegi jak im sie skończy amunicja).
Psionika- tutaj jest podobnie jak w starym Xcomie. To znaczy: wychoduj sobie 2-4 dobrych psioników (z Mind Control), i wszystkie misje taktyczne nagle stają sie śmiesznie łatwe. Przynajmniej na tych niższych poziomach, bo na razie jeszcze Superhuman nie testowałem.
Aha, na minus- przepakowane bez uzasadnienia pancerze (stealth armor i jego +4 do ruchu-za co ?) W ogóle jak dla mnie to pancerzy jest za dużo... ale z drugiej strony- w starym Xcomie były 3, w tym najmocniejszy był o wiele za szybko dostępny.
No i jeszcze jeden minus- 'instant' produkcja ekwipunku i broni. Sam jestem inżynierem i rózne rzeczy potrafimy, ale wyprodukowac skomplikowany wyrób w czasie zero minut zero sekund od zlecenia to nawet dla mnie nieco za dużo :P
Tym niemniej, pomimo pewnej ilości nielogicznych skillów i przedmiotów oraz całkowicie liniowej fabule- gra sie w to fajnie, a "syndrom jeszcze jednej misji" objawia sie co chwilę. Czyli wciąga. Poczatkowo irytowały mnie liczne wstawki wideo, ale ostatecznie mozna walnąć esc. Kolegom malkontentom czepiajacym sie liniowości fabularnej przypominam że to nie crpg tylko taktyka/strategia, a pierwszy Xcom też miał totalnie linową fabułę.