Jednostki i taktyka | Eador Władcy rozdartego świata
Aktualizacja:
Aby wygrać wojnę, trzeba posiadać armię. W grze Eador: Masters of the Broken World istnieje ponad sto różnorodnych oddziałów, które cechują się zróżnicowanymi umiejętnościami i statystykami. Zorientowanie się w nich wszystkich zajmuje sporo czasu, a właściwe wykorzystanie to wyzwanie wymagające dużej praktyki. Na szczęście w niniejszym poradniku znalazły się wszystkie najważniejsze informacje dotyczące poszczególnych wojsk i jednostek. Jakby nie patrzeć, każdy dowódca musi rozpocząć swoją karierę od poznania własnych sił i opracowania optymalnej taktyki walki.
Zacznijmy od podstaw. Wszystkie jednostki obecne w grze zostały opisane kilkoma statystykami o kluczowym znaczeniu dla wyniku starcia. Oto ich zestawienie:
Statystyki jednostek
Ikona | Nazwa | Opis |
![]() | Hit Points [Punkty życia] | Kiedy ich ilość spadnie do zera, jednostka umiera. Należy temu przeciwdziałać za wszelką cenę, ponieważ kupno nowych istot sporo kosztuje. Przydają się tu umiejętności i czary lecznicze, takie jak regeneracja i pierwsza pomoc. Z drugiej strony: zatrucie to idealny sposób na wyeliminowanie mało żywotnych jednostek. |
![]() | Stamina [Stamina] | Im mniej punktów staminy, tym bardziej zmęczona jednostka. Wyczerpane oddziały zadają mniej obrażeń, a jeśli całkowicie opadną z sił, tracą turę i nie mogą kontratakować. Przechodzenie przez wzgórza, pustkowia, pustynie, bagna i lasy kosztuje więcej staminy niż przemieszczanie się po równinach. Na szczęście współczynnik ten można zregenerować poprzez odpoczynek albo specjalne czary. Warto pamiętać, że wyczerpanie wroga to dość prosty sposób na pokonanie go. |
![]() | Morale [Morale] | Morale oddziałów spada w wyniku negatywnych czarów, niewłaściwego doboru jednostek lub śmierci pobliskich sojuszników. Kiedy spadnie do zera, jednostka ucieka (przeciwnik traci nad nią kontrolę). Jeśli wszystkie oddziały wroga uciekną, bitwa jest wygrana. Przerażone jednostki nadal mogą kontratakować, więc nie stanowią łatwego celu. |
![]() | Speed [Szybkość] | Szybkość decyduje o tym, ile pól może przebyć dana jednostka w czasie swojej tury. Przejście przez trudny teren (taki jak wzgórza, lasy i bagna) wymaga większej szybkości. |
![]() | Attack [Atak] | Od wartości ataku zależy ilość obrażeń, jakie dana jednostka zadaje podczas natarcia. Jest to podstawowa wartość dla wszystkich oddziałów walczących wręcz. Podczas walki pierwszy cios zadaje istota atakująca (atak), natomiast obrońca działa jako drugi (kontratak). Ilość obrażeń maleje wraz ze spadkiem staminy i punktów życia. |
![]() | Counterattack [Kontratak] | Wartość kontrataku wyznacza ilość obrażeń, jakie zadaje jednostka w odpowiedzi na atak wroga. Współczynnik ten działa wyłącznie podczas walki wręcz. Jeśli istota zginie w wyniku wrogiego natarcia, to z oczywistych przyczyn nie może kontratakować. |
![]() | Defence [Obrona] | Zmniejsza ilość obrażeń otrzymywanych w bezpośredniej walce. Współczynnik ten jest szczególnie przydatny dla istot stojących na pierwszej linii frontu. |
![]() | Ranged Defence [Obrona dystansowa] | Zmniejsza ilość obrażeń otrzymywanych w wyniku wrogiego ostrzału (niemagicznego). Przydatne szczególnie w przypadku, gdy wróg posiada dużo oddziałów strzeleckich, jak również w czasie oblężenia. |
![]() | Resistance [Odporność] | Zmniejsza efektywność negatywnych czarów rzuconych na oddział (zarówno klątw, jak i zaklęć zadających obrażenia). Podstawowy środek obrony przeciwko wrogim magom. |
![]() | Ranged Attack [Atak dystansowy] | Decyduje o ilości obrażeń zadanych w czasie ostrzału wroga. Podstawowa statystyka dla wszystkich strzelców. Jej efektywność maleje wraz ze spadkiem staminy i punktów życia. |
![]() | Range [Zasięg] | Decyduje o tym, jak daleko może strzelać dana jednostka. Wysoki zasięg pozwala na wyeliminowanie wrogów zanim ci podejdą do naszych wojsk. |
![]() | Ammo [Amunicja] | Ilość amunicji decyduje o tym, ile strzałów może oddać dana jednostka podczas pojedynczej bitwy. Kiedy pociski się skończą, oddział zacznie walczyć wręcz. Niektóre istoty mogą uzupełniać zasób amunicji w czasie walki. |
Powyższe statystyki można podwyższać przy pomocy specjalnych zaklęć, orderów otrzymywanych za wybitne osiągnięcia oraz w wyniku awansu jednostki na wyższy poziom doświadczenia. Niewielka armia złożona z weteranów jest nierzadko znacznie potężniejsza niż dużo liczniejsza, ale niezbyt wytrenowana grupa wrogów. Dlatego warto zadbać o jak największą przeżywalność oddziałów, aby z bitwy na bitwę stawały się coraz silniejsze. Najłatwiej zrobić to poprzez wynajęcie kilku jednostek leczących, których jedynym celem jest utrzymanie pozostałych istot przy życiu.

O tym, ile oddziałów może znaleźć się w armii bohatera, decyduje wartość jego dowodzenia (patrz rozdział: Herosi: Podstawy). Same jednostki rekrutuje się w miastach - w dedykowanych do tego specjalnych budynkach wojskowych [Military Quarter] albo w tawernie z najemnikami. Niektóre oddziały można też przywołać dzięki specjalnym czarom (nieumarli, demony), a inne wykluć z jaj lub nasion (pająki, enty, bazyliszki, ślimaki, hydry, mantikory) lub wynająć w specjalnych siedzibach na mapie świata. W przypadku "wykluwanych" istot należy najpierw zdobyć odpowiednie jajo - występujące czasem w niektórych podziemiach lub otrzymywane w czasie bitwy - a następnie stworzyć specjalne budynki w strefie leśniczej [Foresters Quarters]. Wówczas wystarczy już tylko przejść do ekranu rekrutacji i przeciągnąć przedmiot na odpowiadające mu pole.

Podczas tworzenia armii istotne jest to, aby nie mieszać ze sobą istot o różnym charakterze: dobrych i złych. Takie zestawienie powoduje znaczne osłabienie morale wojska, a to może doprowadzić do katastrofy (przeciwnik potrafi wówczas wygrać starcie przy pomocy kilku czarów przerażających jednostki). Istoty o neutralnym podejściu co prawda nie cierpią na skutek zestawienia z różnymi osobowościami, ale na ogół są nieco słabsze od swoich bardziej charakternych odpowiedników. Dobrze mieć to na uwadze podczas kompletowania armii. O tym, do jakiej grupy przypisany jest dany oddział, informuje ekran miasta - u góry znajdują się istoty neutralne, niżej dobre, a na dole złe (screen powyżej).
Podczas planowania przyszłego kształtu armii należy pamiętać o tym, że wybór siedzib dla jednostek jest nieodwołalny i łączy się z pewnymi konsekwencjami. W praktyce oznacza to, że jeśli zbudowaliśmy np. obóz barbarzyńców [Barbarian Camp], to nie będziemy go już mogli zburzyć. Co więcej, istnieje też pewien limit budynków militarnych danej rangi: po jego osiągnięciu nie będziemy mogli tworzyć dodatkowych struktur. Innymi słowy, jeśli wznieśliśmy cztery budynki rekrutacyjne pierwszego poziomu, to utracimy dostęp do wszystkich pozostałych (oczywiście w ramach tego samego poziomu). To zaś oznacza znaczne ograniczenie różnorodności naszej armii, a co za tym idzie - specjalizację. Dlatego warto zdecydować się na konkretny styl gry już na wczesnym etapie rozgrywki.
Ilość budynków rekrutacyjnych przypadających na rangę
Ranga | Ilość możliwych do wzniesienia budowli rekrutacyjnych |
I | 4 |
II | 3 |
III | 2 |
IV | 1 |
Na następnych stronach poradnika zestawiono ze sobą wszystkie istoty zamieszkujące Rozdarty Świat. Szereg przydatnych porad i sugestii powinien pomóc we właściwym wykorzystaniu ich potencjału: nawet najsłabsze jednostki mogą okazać się przydatnym narzędziem w ręku zdolnego stratega. W poszczególne opisy wpleciono też nieco informacji pomagających w optymalnym zestawieniu jednostek względem siebie, tak aby zwiększyć ich efektywność.
0
- Eador: Władcy rozdartego świata - poradnik do gry
- Eador: Władcy rozdartego świata - poradnik do gry
- Jednostki i taktyka
- Jednostki i taktyka | Eador Władcy rozdartego świata
- Ranga I - taktyka | Jednostki i taktyka | Eador Władcy rozdartego świata
- Ranga I - jednostki | Jednostki i taktyka | Eador Władcy rozdartego świata
- Ranga II - taktyka | Jednostki i taktyka | Eador Władcy rozdartego świata
- Ranga II - jednostki | Jednostki i taktyka | Eador Władcy rozdartego świata
- Ranga III - taktyka | Jednostki i taktyka | Eador Władcy rozdartego świata
- Ranga III - jednostki | Jednostki i taktyka | Eador Władcy rozdartego świata
- Ranga IV - taktyka | Jednostki i taktyka | Eador Władcy rozdartego świata
- Ranga IV - jednostki | Jednostki i taktyka | Eador Władcy rozdartego świata
- Rasy | Jednostki i taktyka | Eador Władcy rozdartego świata
- Jednostki i taktyka
- Eador: Władcy rozdartego świata - poradnik do gry
Komentarze czytelników
djmaciek Pretorianin
już o tym pisałem wcześniej, że można shardy zdobywać grając wyłącznie jednym hero, to niektórzy niedowierzali...
MiszczCzarny Pretorianin

@ djmaciek
Taka taktyka może sprawdzać się na małych mapkach z 1-2 przeciwnikami, ale na większych nie ma racji bytu. Kiedy będziesz walczył z jednym wrogiem daleko od stolicy, drugi Ci ją zdobędzie.
djmaciek Pretorianin
ok, sprawdzę na większych mapachm chociaz ja robię tak, ze eksploruję w obrebie własnej stolicy i potem przy wylevelowanym herosie i sporej ilości geldu zabezpieczam stolicę i dopiero huzia na józia.
Mister46 Junior
Po najnowszym patchu mam problem z uzdrowicielami nie mogą używać leczenia miał tak ktoś?
zaqrwe Junior
Wie ktoś jakie dokładnie trzeba mieć wymogi do zawarcia przymierzy? Mam karmę wysoko na +, dużą armię i nie mogę zawrzeć przymierzy z elfami ani niziołkami, odrzucają moją propozycję zawsze. U niziołków to odpowiedź "Słyszeliśmy, że zawarłeś kilka przymierzy", a nie zawarłem żadnego w tej mapie. Gram łowcą hersztem, dyplomacja na poziomie 3.
Zabrania się kopiowanie jakichkolwiek obrazków, tekstów lub informacji zawartych na tej stronie. Strona nie jest powiązana i/lub wspierana przez twórców ani wydawców. Wszystkie loga i obrazki są objęte prawami autorskimi należącymi do ich twórców.
Copyright © 2000 - 2025 Webedia Polska SA wszelkie prawa zastrzeżone.