4. The Elder Scrolls 5: Skyrim. 100 najlepszych gier RPG w historii – edycja 2023
Najlepszym RPG-iem w 2022 roku bez wątpienia był Elden Ring. We wielu plebiscytach zdobył on nawet tytuł Gry Roku – bez podziału na gatunki. Produkcja oczywiście znalazła się w naszym rankingu. Jakie miejsce zajęła? Przekonajcie się sami.
4. The Elder Scrolls 5: Skyrim
Możecie spać spokojnie. Skyrim pozostaje poza podium i raczej nie przymierza się do kolejnego wypadu w stronę tronu.
Gdybyście jednak uznawali, że czwarte miejsce to i tak za wysoko, czym prędzej powtórzę stwierdzenie obecne w tym artykule praktycznie od samego początku jego istnienia: trzeba pamiętać, że seria The Elder Scrolls nie może być zestawiana na równi z takimi grami jak Fallout, Torment czy Wiedźmin. Podczas gdy w tamtych tytułach prym wiedzie narracja, fabuła i wybory, Skyrim lekce je sobie waży, w zamian wyznając filozofię „bądź, kim chcesz, idź, dokąd chcesz, przeżyj przygody, jakie chcesz”. I w tym tkwi jego gigantyczna siła.
Tutaj fabuła nie narzuca bohaterowi jego losów – to gracz układa opowieść wedle własnego widzimisię. Ale oczywiście sama filozofia to za mało, by mówić o arcydziele – nie byłaby nic warta, gdyby nie szła w parze z pierwszorzędnym „nordyckim” klimatem, bogactwem zawartości i pieczołowicie naoliwionymi mechanizmami rozgrywki. Nie zapominajmy też o wsparciu dla modów, które wydłużają żywot tej gry praktycznie w nieskończoność. Zważywszy na fakt, że Bethesda nie spieszy się z wypuszczeniem The Elder Scrolls VI (nie bądźmy naiwni, to się nie wydarzy, dopóki TES Online przeżywa lata świetności), pewnie będziemy żyć Skyrimem jeszcze przez lata... na kolejnych, coraz dziwniejszych platformach sprzętowych.
Zdaniem redakcji
Nie ma gier idealnych, nie ma gier bez wad, ale The Elder Scrolls V: Skyrim jest dziełem sprawiającym ogromną frajdę, i to przez setki godzin – ja na razie nie chcę grać w nic innego. Ostatnia produkcja Bethesdy to redakcyjny fenomen. [...] Od tygodnia przerzucamy się opowieściami z naszych przygód – co jest najpiękniejsze – każda z tych historii jest inna. Ilość kombinacji w rozwoju postaci, obranej kolejności zwiedzania świata czy urokliwych miejscówek wydaje się być poza zasięgiem większości gier.
Verminus, listopad 2011