Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS4 PS3 Xbox One Xbox 360 Switch Android iOS

BioWare Corporation

Firma producent

WWW: http://www.bioware.com/

Facebook: https://www.facebook.com/BioWare/

Adres: 302 10508 82 ave, Edmonton, Alberta, Canada T6E 6H2

Telefon: +1 780 4300164

Fax: +1 780 4396374

press@bioware.com

BioWare to założone w 1995 roku kanadyjskie studio deweloperskie, wchodzące pierwotnie w skład grupy VG Holding Group, a od 2007 roku stanowiące część koncernu Electronic Arts. Firma posiada trzy oddziały, zlokalizowane w Edmonton i Montrealu (w Kanadzie) oraz w amerykańskim Austin, a na ich czele stoją odpowiednio: Aaryn Flynn, Yanick Roy i Jeff Hickman.

Jeśli nie liczyć takich produkcji, jak debiutancki Shattered Steel oraz wydany w roku 2000 MDK 2, znakomitą większość produkcji studia BioWare stanowią gry RPG, bazujące głównie na czterech kluczowych markach, tzn. Baldur’s Gate (obecnie nierozwijana), Mass Effect, Dragon Age oraz Star Wars: The Old Republic. Niemal od początku działalności misją studia jest zaś „dostarczanie graczom najlepszych gier fabularnych na świecie i budowanie zaufanej marki poprzez swe produkty, liczne eventy oraz współpracę ze społecznością graczy. Oprócz dużych, wysokobudżetowych produkcji, studio BioWare ma na swoim koncie również kilka mniejszych gier mobilnych, takich jak Sonic Chronicles: The Dark Brotherhood, Mass Effect Galaxy czy Mass Effect Infiltrator.

Historia

Początki studia BioWare sięgają lutego 1995 roku, kiedy to trzech świeżo upieczonych lekarzy: Ray Muzyka, Greg Zeschuk oraz Augustine Yip postanowiło porzucić dotychczasową karierę medyczną i rozpocząć działalność w branży gier wideo. Zarobione podczas medycznej praktyki fundusze pozwoliły im na otworzenie własnego studia o początkowym kapitale założycielskim w wysokości 100 tysięcy dolarów. Pierwszy autorski projekt BioWare o nazwie Shattered Steel rozpoczął swój żywot jako demo, rozesłane do wszystkich liczących się wydawców. Ofertę kontraktu zaproponował znajdujący się wówczas w światowej czołówce koncern Interplay Entertainment i w ten właśnie sposób w 1996 roku na rynku ukazała się debiutancka gra studia, stanowiąca jedną z dwóch niebędących erpegami gier w dorobku BioWare. Shattered Steel uzyskał całkiem dobre wyniki sprzedażowe, jednak nie odbił się szerokim echem w branży gier, wobec czego jego planowana na rok 1998 kontynuacja finalnie nigdy się nie ukazała.

Pierwszym i największym sukcesem BioWare okazała się klasyczna gra cRPG, której koncepcja wynikła z zainteresowania twórców gatunkiem komputerowych i papierowych gier fabularnych. Zgodnie z sugestią wydawcy, produkcja oparta została na licencji niezwykle popularnego systemu Dungeons & Dragons, nabytej w owym czasie od firmy SSI. Po trzech latach prac, w trakcie których założyciele studia kontynuowali jeszcze praktykę lekarską, ukazała się gra Baldur’s Gate, która sprzedała się w nakładzie ponad dwóch milionów egzemplarzy, dorównując wynikami legendarnemu Diablo studia Blizzard Entertainment. Stworzony na potrzeby gry silnik o nazwie Infinity stał się zaś podstawą kolejnych udanych produkcji ze świata AD&D, takich jak Planescape Torment czy seria Icewind Dale studia Black Isle. Jeszcze w trakcie prac nad Baldur’s Gate studio BioWare opuścił jeden z jego współzałożycieli – Augustine Yip, decydując się na kontynuację kariery medycznej.

W kolejnych latach deweloperzy z BioWare skupili się na kontynuacji cyklu Baldur’s Gate oraz stworzeniu zupełnie nowej marki, czyli opartego na podobnym koncepcie Neverwinter Nights (którego sequel jednak opracowało już wspomniane studio Black Isle). W międzyczasie ukazała się też trzecioosobowa gra akcji MDK 2 (2000), będąca kontynuacją kultowego dzieła firmy Shiny Entertainment z 1997 roku oraz pierwszą grą studia wydaną na konsolach. Po sprzedaży licencji systemu D&D firmie Atari, w roku 2003 studio zaprezentowało światu osadzone w świecie kultowych Gwiezdnych wojen RPG akcji Star Wars: Knight of the Old Republic, a dwa lata później kolejną nową markę: Jade Empire. Obie gry okazały się sporymi sukcesami, jednak nie przyćmiły swą popularnością Baldur’s Gate.

W listopadzie 2007 roku będąca właścicielem BioWare grupa VG Holding Group została przejęta przez koncern Electronic Arts. Pod jego skrzydłami studio odniosło swój kolejny wielki sukces dzięki osadzonemu w realiach science fiction RPG akcji Mass Effect (2007), które zapoczątkowało kultową trylogię o losach komandora Sheparda [po latach uzupełnioną o rozpoczynającą nowy rozdział pozycję o podtytule Mass Effect: Andromeda (2017)]. Kilka miesięcy później na Nintendo DS ukazał się Sonic Chronicles: The Dark Brotherhood, który był pierwszą grą studia stworzoną z myślą o platformach przenośnych. W 2008 roku koncern EA ogłosił połączenie studia BioWare z ekipą Mythic Entertainment. W tym samym czasie nowo otwarty oddział studia w Austin w stanie Teksas rozpoczął prace nad grą MMORPG Star Wars: The Old Republic (wydaną finalnie w roku 2011). Niedługo później otwarto też kolejne studio w kanadyjskim Quebecu, którego zadaniem było wspieranie dwóch pozostałych.

Znajdujące się na fali wznoszącej BioWare w roku 2009 przypuściło kolejny szturm na serca i portfele graczy, prezentując następną nową markę w postaci gry Dragon Age: Początek, stanowiącą dla studia swoisty powrót do korzeni gatunku RPG. Podobnie jak osadzony w zupełnie innych realiach Mass Effect, gra spotkała się z bardzo dobrym przyjęciem graczy i doczekała się dwóch pełnoprawnych kontynuacji. W tym samym roku, w ramach restrukturyzacji koncern EA utworzył BioWare Group, w której strukturach istotne funkcje pełnili również Ray Muzyka oraz Greg Zeschuk. W okresie największej aktywności liczyła ona sobie łącznie kilka rozsianych po całym świecie oddziałów, wśród których znalazły się nieistniejące już bądź niewchodzące w skład grupy studia: BioWare Mythic (wcześniej Mythic Entertainment), BioWare Victory (wcześniej Victory Games), BioWare Ireland, BioWare San Francisco czy Waystone Games.

W owym czasie w studiu zaszło też sporo zmian personalnych, które nie pozostały bez wpływu na proces produkcyjny Mass Effect: Andromeda oraz losy dwóch innych, finalnie skasowanych produkcji: Shadow Realms i Command & Conquer. Największym ciosem dla firmy okazał się jednak wrzesień 2012 roku, kiedy to dwaj założyciele studia: Zeschuk i Muzyka ogłosili, że odchodzą na deweloperską emeryturę. W odświeżonym składzie studio zajęło się dokończeniem prac nad kontynuacją serii Mass Effect, a także nowym, nieogłoszonym jeszcze tytułem, osadzonym w świecie Gwiezdnych wojen.

Technologia

Mimo że w późniejszym okresie działalności produkcje studia BioWare bazowały głównie na silnikach innych producentów (m.in. Unreal Engine 3 oraz Frostbite 3), jedną z największych zasług studia dla rozwoju gatunku komputerowych gier fabularnych stanowiły autorskie silniki graficzne, rozwijane w latach 1998-2011. Na bazie technologii stworzonych przez BioWare powstała spora liczba ważnych produkcji, z których wymienić warto przede wszystkim wydaną w 2007 roku grę Wiedźmin studia CD Projekt RED. Ich pełna lista przedstawia się zaś następująco: