Porady ogólne | Podstawy Stellaris

Poradniki

Aktualizacja:

Pobierz Poradnik
Spis treści

W tej części poradnika do gry Stellaris znajdziesz wybrane porady dotyczące każdego z elementów rozgrywki, między innymi przemysłu, badań technologicznych, militariów, czy przebiegu kampanii.

Początek gry

1. Zawsze czytaj treść wiadomości wyświetlanych na ekranie. Treść wiadomości często zawiera ważne informacje zarówno w kwestii fabuły gry, jak i czynników, które mogą mieć wpływ na dalszy rozwój wydarzeń.

2. Najlepszym wprowadzeniem do zagadnień związanych z mechaniką gry jest samouczek. Poszczególne treści możesz pomijać, ale warto go uruchomić, żeby informował cię o wydarzeniach na które nie będziesz zwracał uwagi w pierwszych godzinach kampanii.

3. Rozsądnie zarządzaj punktami wpływu, pamiętaj, że pełne przejęcie nowego obszaru na początku gry jest ważniejsze niż ustalenie dowódcy nieużywanego oddziału.

4. Korzystaj z opcji zatrzymywania czasu za każdym razem kiedy musisz się nad czymś zastanowić albo odczytać jakieś informacje. Korzystaj z pauzy żeby wydawać rozkazy poszczególnym jednostkom.

5. Naucz się skrótów klawiszowych. Walka będzie prowadzona w czasie rzeczywistym, więc jest to jedyne rozwiązanie, które pozwoli ci ograniczyć używanie pauzy w czasie walki.

6. Kolonizacja jest procesem wymagającym dużego nakładu energii. Nie zasiedlaj nowego układu jeśli bilans energetyczny jest ujemny lub nie masz dużych zasobów mocy.

7. Nieustannie rozwijaj swoje imperium pod względem technologicznym. Badania nie obciążają budżetu a są podstawą do opanowania całej galaktyki.

8. Zawsze badaj sąsiednie układy. Zbieranie informacji jest ważnym czynnikiem, który pozwoli na odkrycie zasobów i obiektów specjalnych w pozostałych układach.

9. Sukcesywnie rozwijaj armię. Wrogie imperia nie zawahają się pomniejszyć twoich wpływów o kilka układów jeśli nie będziesz w stanie ich bronić.

10. Badaj wszystkie wykryte anomalie. Anomalie mogą nieść za sobą ryzyko utraty załogi lub okrętu, ale pozwalają na odkrycie aspektów galaktyki, które są niedostępne poprzez zwykłe badania środowiskowe.

11. Na początku gry podejmuj rywalizację tylko w odpowiedzi na deklarację ze strony przeciwnika. Jeśli nie masz jeszcze sprawnej infrastruktury, to wojna może cię zrujnować.

Geografia

1. Jeśli na mapie galaktyki nazwa układu oznaczona jest szarym kolorem, to znak, że nie zbadałeś wszystkich planet w układzie lub pominąłeś go zupełnie.

2. Biała nazwa układu na mapie galaktyki oznacza, że układ został w pełni zbadany. Tym samym masz pełen dostęp do informacji o planetach i surowcach w tym układzie.

3. Po uruchomieniu trybu szczegółowego, na mapie galaktyki pod nazwą każdego z układów zobaczysz jakie surowce zostały wykryte na planetach tego układu.

4. Czasami złoża zasobów strategicznych odkrywane są w miejscach gdzie masz już rozmieszczoną infrastrukturę górniczą. Dlatego na początku gry powinieneś wykorzystać wszystkie dostępne złoża surowców.

5. Pamiętaj, że przy wyborze galaktyki spiralnej przejścia pomiędzy spiralami będą dostępne jedynie w określonych miejscach.

6. Układy mogą być rozrzucone w taki sposób, że wraz z rozwojem badań nad granicami przeciwnika jego strefa wpływów może objąć twoje układy jeśli nie zbudowałeś w nich posterunku granicznego i nie masz skolonizowanych planet.

7. Przeczytaj uważnie opis każdej gwiazdy. Jej klasa może podpowiedzieć ci jakiego typu planet możesz spodziewać się w układzie.

8. Zwróć uwagę na czynniki specjalne występujące w niektórych układach, które mogą np. uszkadzać kadłub jeśli jednostka pozostanie zbyt długo w jego obszarze.

Przemysł

1. Na powierzchni planety staraj się zbudować jak najwięcej elektrowni, żeby nie brakowało ci kredytów energetycznych.

2 Każda kopalnia lub placówka badawcza wymaga energii do utrzymania, a im bardziej rozbudujesz budynek, tym koszt miesięczny będzie większy.

3. Zasobność kredytów energetycznych jest o wiele mniejsza w porównaniu do magazynów na minerały. Staraj się zapewnić sobie duży dochód miesięczny, żeby bilans energetyczny nie spadał poniżej poziomu rentowności.

4. Staraj się wykorzystywać do maksimum potencjał slotu wynikający z jego biernego przychodu.

5. Jeśli slot oferuje bierne przychody to gra nie poinformuje cię o bezrobociu w slocie. W przypadku planety należącej do sektora dodatkowego nie musisz się tym martwić, ale jeśli planeta należy do sektora głównego to musisz kontrolować rozwój populacji.

Zarządzanie

1. Nie rozmieszczaj posterunków granicznych w sąsiednich układach, każdy posterunek ma pewien zasięg, dzięki czemu możesz poszerzać swoje granice nie marnując dużej części zasobów.

2. Jeśli w układzie znajduje się skolonizowana przez ciebie planeta, możesz zburzyć posterunek graniczny dzięki czemu będziesz otrzymywał więcej punktów wpływu. Skolonizowane planety mają trochę większy zasięg niż posterunki graniczne i również rozwijają twoją strefę wpływów.

3. Podczas tworzenia sektora dokładnie przemyśl, które układy chcesz do niego włączyć. Wycofywanie układów z sektora to duży wydatek.

4. Możesz przesiedlać populacje w obrębie jednej planety, żeby przenieść ludność do slotu gdzie zbudowałeś budynek.

5. Jeśli kontaktuje się z tobą obce imperium to pamiętaj, żeby twoje pierwsze słowa były jak najbardziej przychylne bądź neutralne. Potem możesz wykonywać różne akcje dyplomatyczne, ale na start lepiej nie nastawiać do siebie innych imperiów.

6. Ambasady buduj w tych imperiach, których najbardziej się obawiasz. Jeśli nacja ma poważną przewagę technologiczną i militarną warto żyć z nią w zgodzie. A ambasada w granicach imperium wpłynie korzystnie na opinię innych imperiów o twojej.

7. Pamiętaj, że budynki administracji planetarnych dają dodatkowe korzyści dla sąsiednich slotów na planecie. Zawsze stawiaj je tak, żeby z czterech stron były otoczone przez inne sloty. Ta zasada dotyczy głównie kolonizacji, ponieważ wtedy masz możliwość podjęcia decyzji gdzie znajdzie się budynek główny.

8. W każdej chwili możesz zmienić nazwę każdej planety i układu co może ułatwić ci nawigowanie po rejestrze sytuacyjnym.

9. Przed podjęciem przebudowy planety sprawdź jaki jest bilans żywności wśród jej mieszkańców i zabezpiecz co najmniej dwie jednostki żywności w zapasie co miesiąc.

10. Populacja na planecie będzie rozwijać się samoczynnie aż zapełni każdy dostępny slot. Jeśli slot daje korzyści bez wybudowania żadnego budynku to nie otrzymasz komunikatu o bezrobociu. Jeśli slot daje np. 2 jednostki minerałów miesięcznie, to chcąc zbudować w nim elektrownię stracisz ten bonus. Natomiast jeśli w tym slocie zbudujesz kopalnię minerałów to zysk z kopalni zostanie dodany do biernego bonusu.

11. Pamiętaj, że sektory są zarządzane automatycznie ale zawsze należy uruchomić dla nich konkretną strategię rozwoju.

12. Nie zapominaj, że deklaracja rywalizacji a deklaracja wojny to dwie inne postawy. Rywalizacja zapewni ci dodatkowe korzyści w postaci miesięcznego dochodu w punktach wpływu.

13. Posterunki graniczne i wojskowe oraz tunele czasoprzestrzenne to jedyne budynki, które będziesz mógł wznieść poza granicami swojego imperium.

14. Protektorat daje ci możliwość dorównania imperiom o lepszych zdobyczach technologicznych. Pamiętaj jednak, że po opracowaniu 40% technologii swojego protektora automatycznie stajesz się jego wasalem, a wtedy pozostaje ci już tylko wojna.

Badania

1. W ramach badań staraj się rozwijać budynki dzięki czemu będziesz zyskiwał większe korzyści z budowania ich.

2. Do usuwania każdej z przeszkód na obcych planetach potrzebne są specjalistyczne technologie.

3. Przy doborze badań dużą uwagę poświęć technologiom, które dają ci bierny dochód miesięczny w postaci punktów wpływu.

4. Najlepszym sposobem na zwiększenie pojemności magazynów jest opracowywanie przeznaczonych ku temu technologii.

5. W czasie budowania imperium nie zapominaj o komunikatach związanych z rejestrem sytuacyjnym. Jeśli realizujesz jedną z misji specjalnych lub zbierasz dane o nowo napotkanej cywilizacji warto na chwilę zrezygnować z podstawowych badań.

6. Pamiętaj, że misje specjalne często mają ograniczony czas na realizację. Jeśli zależy ci na uzyskaniu dodatkowych korzyści to warto poświęcić trochę czasu i zasobów na dodatkowe statki badawcze.

7. Po przebadaniu planety którą planujesz zasiedlić, najpierw musisz zbadać znalezione na jej powierzchni anomalie, żeby kolonizacja była możliwa.

8. Pamiętaj, że możesz zatrudnić kilku nadprogramowych naukowców i przydzielić ich do takiego zadania, które pozwoli maksymalnie wykorzystać ich potencjał.

Militaria

1. Dla lepszych statków wojennych musisz najpierw ulepszyć komoport i wyposażyć go w niezbędne moduły.

2. W oparciu o nowe technologie możesz opracowywać projekty nowych statków, które będą odpowiadały twoim oczekiwaniom. Możesz zredukować wyposażenie dostępne na statku dzięki czemu jego cena będzie niższa, ale będzie dysponował mniejszą siłą ognia. Z drugiej strony możesz dorzucić dodatkowe wyposażenie które poprawi skuteczność bojową statku ale zwiększy jego koszt.

3. Staraj się wykorzystywać rozmaite rodzaje wyposażenia i uzbrojenia żeby osiągnąć unikatowość jednostek.

4. Armie lądowe są całkiem tanie w utrzymaniu więc warto sukcesywnie zwiększać ich ilość i z biegiem czasu zadbać o dodatkowe wyposażenie.

5. Pamiętaj, że jakakolwiek skuteczność jednostek zaczyna się wraz z zatrudnieniem dowódcy oddziału.

6. Najskuteczniejszymi rodzajami uzbrojenia są instalacje ignorujące osłony i pancerz przeciwnika.

7. W granicznych sektorach umieszczaj stacje obronne przy wejściu do sektora, najlepiej nakładaj je na siebie. W przypadku ważniejszych układów i budynków warto zbudować kilka fortec dookoła np. planety macierzystej.

8. Każdy poziom rozwoju kosmoportu zwiększa limit maksymalnej liczby jednostek o 1.

Podobało się?

0

Stellaris

9 maja 2016

PC PlayStation Xbox
Rate It!

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Gry Strategiczne
2018-01-08
23:15

majama Chorąży

Hejka, mam problem z małymi cywilizacjami ktorym przyspieszyłem rozwój do epoki kosmicznej i sa moimi wasalami. Powstając rozpirzyli mi imperium bo dokonali cięc moich wplywów i podzielili sektory. Chce ich anektowac jak najszybciej, al episze że nie da sie anektowac wasala. Wiec zrobiłem ich wolnymi imperiami, ale dalej siedzą razem ze mną w tych samych układach i nawet prosza mnie o wasalizacje bo sami nie dadza rady a anektowac dalej nie mozna. Do fedefacji tez ich nie moge przyjac bo to wymaga ogromu punktow wpływów i nie pozwala ich zaufanie, musiałbym tam zainwestowac morze punktow wpływow których nie mam. Zepsuły mi gre te male cywilizacje, cos tu jest źle albo mało czytelnie zrobione.
Jak ich moge właczyc do imperium? Jak anektować innych w sposób pokojowy?

Komentarz: majama
2018-01-11
23:14

majama Chorąży

Juz rozwiązalem, jest mod co to przerabia na bardziej normalne.

Komentarz: majama
2018-06-05
12:48

kRz222 Legionista

Poradnik po update do wersji 2.0 jest kompletnie nieaktualny. Prawie nic z tego poradnika nie ma miejsca w grze teraz.

Komentarz: kRz222
2018-06-05
13:22

gro_oby Senator

Ale brednie:) prawie nic tzn ile? 10 20 50.proc treści? Ile?

Komentarz: gro_oby
2018-06-05
15:14

Ragn'or Senator

Ragn'or

Mam wrażenie , że Distant Stars posiada znacznie więcej bugów niż poprzednie dodatki. Po pierwsze, najbardziej rzuca się w oczy częsta obecność freezów w grze. Gra potrafi przyciąć na kilkanaście sekund. Następnie zdarzają się błędne wskazania na interfejsie informacyjnym z prawej strony ekranu. Na przykład strzałka informująca, że stacja ma platformy obronne gotowe do upgrade, kiedy w rzeczywistości stacja nie posiada platform. I trzecia rzecz, w dyplomacji na ekranie kontaktu, kilka cywilizacji potrafi mieć tą samą grafikę rasy. Ogólnie dodatek nie wnosi wiele nowego.

Komentarz: Ragn'or
2021-01-02
13:30

silacz Junior

Robię umowę migracyjną i nic się nie zmienia!!! Pomoże ktoś?

Komentarz: silacz
2021-11-21
20:32

markus181818 Junior

Witam
Czy może mi ktoś powiedzieć jak wypowiedzieć wojnę suwerenowi ?

Komentarz: markus181818
2021-12-25
20:39

markus181818 Junior

Co znaczy truck ?

Komentarz: markus181818
2023-01-29
19:15

Hagetaka Generał

Hagetaka

Należałoby aktualizować te poradniki.

Komentarz: Hagetaka
2024-11-08
13:51

RayuCadera Junior

Fakt poradnik mocno nieaktualny. Dla nowego gracza mało przydatny...

Komentarz: RayuCadera

Zabrania się kopiowanie jakichkolwiek obrazków, tekstów lub informacji zawartych na tej stronie. Strona nie jest powiązana i/lub wspierana przez twórców ani wydawców. Wszystkie loga i obrazki są objęte prawami autorskimi należącymi do ich twórców.

Copyright © 2000 - 2025 Webedia Polska SA wszelkie prawa zastrzeżone.

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl