Stellaris: Modyfikatory gospodarcze i bilans imperium
Aktualizacja:
Wszelkie podejmowane przez ciebie czynności w Stellaris mają swoją cenę. W niewielu przypadkach twoje zasoby służą do uruchomienia budowli albo utworzenia jakiejś jednostki i w późniejszym okresie nie musisz ponosić z tego tytułu dodatkowych kosztów.
Zazwyczaj każda ze zbudowanych jednostek i budowli ma jeszcze przewidziany dodatkowy koszt w postaci surowców, które musisz poświęcić w każdym miesiącu, żeby określone obiekty nie przestały poprawnie funkcjonować. Gra przewidziała możliwość uruchomienia poszczególnych ulg na opłaty wynikające z utrzymania obiektów za pomocą określonych modyfikatorów gospodarczych. Ich źródłem może być określona technologia, budynek lub mogą wynikać z cech,którymi odznacza się przywódca sektora bądź całego imperium.
Bilans
Kredyty energetyczne
Przychody surowca są generowane głównie przez elektrownie rozmieszczone na planetach imperium oraz przez stacje górnicze zajmujące się wydobyciem surowców. Na łączne zyski składają się przychody z głównego sektora i zyski wynikające z produkcji sektorów dodatkowych. W każdej chwili możesz zwiększyć zyski z sektorów jeśli obecnie nie pobierasz 75% ich miesięcznej produkcji. Na wzrost przychodów mają wpływ także edykty planetarne. Ważne jest żebyś planety projektował w taki sposób, żeby były wyspecjalizowane w jednej dziedzinie. W taki sposób łatwiej będzie sterować przychodami i wydasz mniejsze fundusze na edykty związane z działaniem miejscowym.
Wydatki dotyczą niemal każdego urządzenia działającego w imperium. Największe wydatki ponosisz z tytułu wyprodukowanych statków - w tej sytuacji ważne jest żeby nie przekraczać limitu maksymalnej liczby jednostek. Pamiętaj, że za limit odpowiada tonaż jednostek a nie ich faktyczna ilość. Każda nadliczbowa jednostka zwiększa obciążenie energetyczne o określoną wartość procentową. Dbaj o rozwój kosmoportów na planetach żeby limit jednostek był jak największy. Ważne jest że dużo mniejsze koszty utrzymania jednostek ponosisz w czasie gdy statki są zacumowane w kosmoporcie. Rozmieszczaj siły w taki sposób, żeby zawsze miały dostęp do kosmoportu.
Pozostałych wydatków raczej nie unikniesz. Jeśli chcesz mieć duże miesięczne przychody minerałów to musisz zasilić energetycznie odpowiednie struktury. Podobnie wygląda sytuacja z pozostałymi strukturami. W późniejszych etapach gry możesz wyłączać stacje górnicze, które pobierają energię a nie przynoszą dużych przychodów z uwagi na niewystarczające źródła.
Minerały
Przychody minerałów uzależnione są głównie od wydobycia planetarnego i kosmicznego. W większości małe stacje górnicze, które budujesz na początku gry z biegiem czasu okażą się niepotrzebne ale możesz utrzymywać je tak długo jak zachowujesz dodatni bilans energetyczny. Podobnie jak w przypadku kredytów energetycznych najlepiej koncentrować wydobycie surowca na kilku wybranych planetach które możesz łatwo wzmocnić poprzez wybudowanie przetwórni minerałów i nakładanie edyktów.
Wydatki minerałów dotyczą jedynie utrzymania statków i kosztów budowy poszczególnych jednostek, instalacji lub budynków. Wydatki związane z uruchomieniem budynków są jednorazowe i po jakimś czasie przestają stanowić jakiekolwiek wyzwanie. Zupełnie inaczej wygląda kwestia utrzymania statków i ich budowy. Jednostki korzystające z nowych technologii są drogie w budowie i bardzo drogie w utrzymaniu. Podobnie jak w przypadku energetyki zwiększone koszty pojawiają się wraz z przekroczeniem limitu maksymalnej liczny jednostek. Ważne jest żeby cały czas utrzymywać jednostki w kosmoportach.
Zasoby strategiczne
Zasoby strategiczne charakteryzują się innym bilansem niż pozostałe surowce. Wskaźnik surowca pozwala sprawdzić jego maksymalne zasoby wykryte w ramach zasięgu twojego imperium. Wartość minimalna surowca wskazuje na liczę jednostek które możesz wykorzystać. Surowiec pobierany jest co miesiąc w liczbie określającej użycie w zależności od wymogów konkretnego budynku.
Modyfikatory gospodarcze
Źródłami modyfikatorów gospodarczych są nowe technologie, modyfikatory etyk i umiejętności dowódców. W przypadku premii otrzymywanych w ramach etyk są one zależne od prezentowanego ustroju i wykluczają się wzajemnie. Modyfikatory przywódców zmieniają się w zależności od panującego. Jedynie modyfikatory technologiczne możesz nakładać na siebie i łączyć je żeby obniżyć koszty ogólne.

Łączną ilość uzyskanych bonusów możesz sprawdzić za pośrednictwem zakładki budżet w panelu imperium. Ważne jest to, że treść zakładki wskazuje tylko na najważniejsze modyfikatory zupełnie pomijając taki mechanizmy jak zniżka na budowę wojska przy wykorzystaniu odpowiedniego modułu kosmoportu.
Komentarze czytelników
majama Chorąży
Hejka, mam problem z małymi cywilizacjami ktorym przyspieszyłem rozwój do epoki kosmicznej i sa moimi wasalami. Powstając rozpirzyli mi imperium bo dokonali cięc moich wplywów i podzielili sektory. Chce ich anektowac jak najszybciej, al episze że nie da sie anektowac wasala. Wiec zrobiłem ich wolnymi imperiami, ale dalej siedzą razem ze mną w tych samych układach i nawet prosza mnie o wasalizacje bo sami nie dadza rady a anektowac dalej nie mozna. Do fedefacji tez ich nie moge przyjac bo to wymaga ogromu punktow wpływów i nie pozwala ich zaufanie, musiałbym tam zainwestowac morze punktow wpływow których nie mam. Zepsuły mi gre te male cywilizacje, cos tu jest źle albo mało czytelnie zrobione.
Jak ich moge właczyc do imperium? Jak anektować innych w sposób pokojowy?
majama Chorąży
Juz rozwiązalem, jest mod co to przerabia na bardziej normalne.
kRz222 Legionista
Poradnik po update do wersji 2.0 jest kompletnie nieaktualny. Prawie nic z tego poradnika nie ma miejsca w grze teraz.
gro_oby Senator
Ale brednie:) prawie nic tzn ile? 10 20 50.proc treści? Ile?
Ragn'or Senator
Mam wrażenie , że Distant Stars posiada znacznie więcej bugów niż poprzednie dodatki. Po pierwsze, najbardziej rzuca się w oczy częsta obecność freezów w grze. Gra potrafi przyciąć na kilkanaście sekund. Następnie zdarzają się błędne wskazania na interfejsie informacyjnym z prawej strony ekranu. Na przykład strzałka informująca, że stacja ma platformy obronne gotowe do upgrade, kiedy w rzeczywistości stacja nie posiada platform. I trzecia rzecz, w dyplomacji na ekranie kontaktu, kilka cywilizacji potrafi mieć tą samą grafikę rasy. Ogólnie dodatek nie wnosi wiele nowego.
silacz Junior
Robię umowę migracyjną i nic się nie zmienia!!! Pomoże ktoś?
markus181818 Junior
Witam
Czy może mi ktoś powiedzieć jak wypowiedzieć wojnę suwerenowi ?
RayuCadera Junior
Fakt poradnik mocno nieaktualny. Dla nowego gracza mało przydatny...
Zabrania się kopiowanie jakichkolwiek obrazków, tekstów lub informacji zawartych na tej stronie. Strona nie jest powiązana i/lub wspierana przez twórców ani wydawców. Wszystkie loga i obrazki są objęte prawami autorskimi należącymi do ich twórców.
Copyright © 2000 - 2025 Webedia Polska SA wszelkie prawa zastrzeżone.
