Pillars of Eternity II: Deadfire. RPG-i, w których kontynuacje RACZEJ nie zagramy ;(

Pillars of Eternity II: Deadfire

  1. Rodzaj RPG: izometryczne w stylu „Baldura”
  2. Rok premiery: 2018
  3. Producent: Obsidian Entertainment

O ile opisane już przeze mnie izometryczne RPG weszły niezaprzeczalnie do klasyki gatunku, będąc pewnym wyznacznikiem jakości, tak żadnym odkryciem nie będzie raczej stwierdzenie, że dalsza część XXI wieku w kontekście gier wideo była pewnym odejściem od wyznaczonych przez owe tytuły norm. Izometryczny rzut został zastąpiony przez kamerę zza pleców czy pierwszoosobową, a wszystkie „balduropodobne” twory zyskały miano archaicznych. Przez lata ów nowy trend obowiązywał, dzielił i rządził, aż kluczowym zwrotem dla „rolplejów” okazał się rok 2015 i premiera Pillars of Eternity. Ta nie tylko uchroniła od stryczka studio Obsidian Entertainment (cierpiące wówczas na nie lada problemy strukturalno-finansowe), ale i pokazała, że i na współczesnym rynku znajdzie się miejsce na izometryczne RPG tworzone zgodnie ze „starą myślą szkoleniową”.

Entuzjazm deweloperów (jak i całej branży) był w pełni uzasadniony, tak więc zgodnie z maksymą „carpe diem” po kilku latach wyprodukowali oni drugą część serii o podtytule Deadfire. Ta, umówmy się, wcale nie odstawała poziomem od „jedynki”, choć celowała w nieco inne klimaty – typowo średniowieczne fantasy zamieniono bowiem na charakterystyczny piracki entourage. Mimo to sprzedała się o wiele gorzej i kto wie, czy nie stoi za tym między innymi taka decyzja artystyczna (albo po prostu szybkie zmęczenie się graczy tą formułą – wcale niewykluczone).

Bardzo mało prawdopodobna wydaje się więc decyzja o zabraniu się za część trzecią – tym bardziej że studio ewidentnie stawia teraz na tytuły pierwszoosobowe. W 2019 roku z ciepłym przyjęciem spotkało się retrofuturystyczne The Outer Worlds, a najnowszym projektem Obsidianu ma być Avowed, które wygląda na materiałach promocyjnych jak nigdy niepowstała kontynuacja Skyrima. Kto by w takim momencie myślał o Pillars of Eternity III?

76

Karol Laska

Autor: Karol Laska

Swoją żurnalistyczną przygodę rozpoczął na osobistym blogu, którego nazwy już nie warto przytaczać. Następnie interpretował irańskie dramaty i Jokera, pisząc dla świętej pamięci Fali Kina. Dziennikarskie kompetencje uzasadnia ukończeniem filmoznawstwa na UJ, ale pracę dyplomową napisał stricte groznawczą. W GOL-u działa od marca 2020 roku, na początku skrobał na potęgę o kinematografii, następnie wbił do newsroomu, a w pewnym momencie stał się człowiekiem od wszystkiego. Aktualnie redaguje i tworzy treści w dziale publicystyki. Od lat męczy najdziwniejsze „indyki” i ogląda arthouse’owe filmy – ubóstwia surrealizm i postmodernizm. Docenia siłę absurdu. Pewnie dlatego zdecydował się przez 2 lata biegać na B-klasowych boiskach jako sędzia piłkarski (z marnym skutkiem). Przesadnie filozofuje, więc uważajcie na jego teksty.

Jaki typ gier RPG lubisz najbardziej?

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl